Lyon: Overwinning voor Dujardin in Wereldbeker finale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Lyon: Overwinning voor Dujardin in Wereldbeker finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:05

Ik vind eigenlijk ook dat Dujardin en Valegro vreselijk overschat worden. In heel veel gevallen heeft ze absoluut terecht gewonnen (deze proeven heb ik nog niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen), maar het verschil met de rest vind ik veel te groot.
Het is absoluut een hele sympathieke combinatie, maar ik wordt er niet heel erg warm van. Valegro komt nogal lomp over. En ik heb bij Charlotte altijd een beetje het idee dat ze wat aan de teugels hangt.

Uiteraard is dit een persoonlijke mening. Technisch gezien is op iedereen wel wat aan te merken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:11

Hoe kan je nou het verschil met de rest te groot vinden als je de proeven nog niet eens gezien hebt?
Daarnaast zitten er meerdere jury's die het beoordelen wat samen uitkomt op het uiteindelijke percentage, dan zouden ze toevallig allemaal partijdig moeten zijn in het voordeel van GB. :')
En in een kur is het ook nog afhankelijk van hoeveel er in zit en wat de moeilijkheidsgraad er van is. Wat ik kon zien was dat er veel kort achter elkaar volgde en volledige piaffe-pirouettes zijn ook zwaar. Het is dan logisch, helemaal als het goed wordt uitgevoerd, dat er een hoog percentage volgt.
Het is niet dat jury's maar vrij zijn om een beoordeling te geven, er is een protocol waar ze zich aan moeten houden om tot een percentage te komen :) En dat protocol verandert niet per combinatie.

Het lompe, ik zie een spierbonk waar heel veel kracht inzit, helemaal voor zijn leeftijd. Het zijn niet allemaal fijngebouwde paarden(met evt. arm bespierde kippekontjes :+) zoals waar de Nederlanders vaak mee uitkomen.

Maar goed dit is wel een mooi voorbeeld van ''het is een ander land dus het is niet goed''. De proef niet hebben gezien maar er wel over kunnen oordelen en alle jury's zijn partijdig :+
Vind het zo onsportief!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:19

Nogmaals, dit is mijn mening. Wat de juryleden er van vinden is een ander verhaal. Ik zeg heel duidelijk dat ik het nu niet gezien heb, maar ik heb het dus over andere wedstrijden die ik wel gezien heb en dan vind ik het verschil met de nummer twee veel te groot, ik zie dat gewoon niet. Maar dat is mijn mening en daar is niets onsportiefs aan.

Op jouw opmerking over "een ander land dus het is niet goed" ga ik maar helemaal niet in. Dat is namelijk niet aan de orde. Ik heb sowieso niets over een nederlandse combinatie geschreven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:27

Je mening luchten in een topic over een overwinning terwijl je de proef nieteens hebt gezien vind ik toch echt wel onsportief :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:29

Ja goh, heel onsportief.
Prima hoor, als jij dat vind. Iedereen z'n mening.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:53

Ach, elk paard heeft wel weer wat...en smaken verschillen nou eenmaal...
Valegro straalt heel erg het ongedwongene uit en dat wordt erg gewaardeerd, daarnaast is het technisch natuurlijk ook vrij goed.

Totilas was ook een propje waar genoeg commentaar op was en kreeg ook hele hoge punten terwijl hij het niet altijd verdiende. Maar voor mij had hij wel de wauw-factor en Valegro niet....maar dat is zoals ik zei puur smaak. En de jury mag niet subjectief beoordelen naar welk paard ze het liefst kijken :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:59

Mee eens! Valegro raakt mij niet.

Maar, wat ik wel absoluut te prijzen vind is de manier van omgaan met het paard en de (top)sport. Paarden gaan lekker naar buiten, af en toe lekker een buitenritje e.d. Daar zouden een hoop ruiters een voorbeeld aan kunnen nemen.

Verder ben ik heel onsportief ....

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:07

Wat een ontzettend gave proef van Edward! Daar kreeg ik tenminste kippenvel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:21

Als we van de beoordeling van juryleden moeten afgaan rijden er meer ruiters goed rond.
Andreas Helgstrand bijvoorbeeld. Die scoort ook altijd bovengemiddeld in de ring. En het publiek maar klappen voor hem. Nu zijn ineens de ogen van de supporters open gegaan door een artikel van Epona en ineens deugt er niets meer aan hem.
Dan hebben we toch met zijn allen zitten slapen? Helgstrand heeft altijd met druk op de ketel gereden. En dit is slechts één voorbeeld van hoe blind paardenfans kunnen zijn.
Gelukkig rijdt Charlotte haar paard vriendelijker dan Helgstrand maar ook zij rijdt niet superieur.
Eerlijk gezegd denk ik dat je niet op topcivo kunt rijden als je altijd diervriendelijk voor je paard bent. Het nivo komt er niet voor niets. Maar de één doet het wat beter dan de ander maar er is niemand op wereldnivo die echt diervriendelijk rijdt.
Vind ik dan hé.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:47

Dunesjka schreef:
Wat een ontzettend gave proef van Edward! Daar kreeg ik tenminste kippenvel van

Tja dat mag zo zijn maar de jury moet natuurlijk - als het goed is - wel volgens de regels te werk gaan. En de eerste helft van de proef van Edward was geheel en al, 100% op de stang gereden, ik weet niet of je van die helft kippenvel kreeg en je mag mooi vinden wat jij wilt maar het hoort niet en het leidt natuurlijk wel tot puntenaftrek. Ik weet zeker dat Edward dat ook vindt en dat hij het zelf ook anders had gewild maar dat verandert niets aan het feit op zich. Daarbij vergeleken is af en toe achter de loodlijn van Valegro natuurlijk veel minder storend maar het was wel zo in deze kür. Je ziet Gast5428 ik ben het met je eens in dit geval. Het probleem is alleen dat het net is als dat jongetje dat altijd wolf roept. Als je ook wolf roept als er geen wolf is heeft iedereen zoiets van "het zal wel", daar heb je haar weer.

Kür van Charlotte vond ik wel veel leuker dan de vorige. Muziek veel minder knip- en plakkerig. Muziek van "How to train your dragon" ook wel toepasselijke ondersteuning voor "how to train your horse". ;)
Al zou je kunnen zeggen dat die bombastische muziek van haar vorige kür beter bij het paard paste. Maar wat dat betreft moeten ze echt die hele jurering van de kür op muziek goed onder de loep nemen. Edward rijdt al jaren precies dezelfde figuren op dezelfde plaats met wisselende paarden en muziek, HP rijdt een oude kür van Edward. Waar dan precies de originaliteit zit en het bij het paard passen is mij een raadsel.

Zo even lekker meegedaan met kritisch zijn. Maar volgens mij zien de juryleden de verbeterpunten ook best wel. Uitgestrekte stap van Charlotte inderdaad niet erg goed zoals Electra opmerkte, 6,5 en 7 de punten op dat onderdeel. De stap van Helen Langehanenberg heel erg goed, wordt met 9,5 tot zelfs 10 beloond. Dus wat mij betreft vind ik de jury overwegend zeer goed te volgen.
De Grand Prix proef van Charlotte van zaterdag vond ik terecht een nieuw record. Beste wat ik ooit gezien heb. Technisch grandioos.

Qua aanleuning Helen Langenhanenberg weer een feest om naar te kijken!

En voor die mensen die denken dat de juryleden het niet goed doen, de topruiters zelf lijken volkomen vrede te hebben met de onderlinge rangorde die de juryleden ze op dit moment toekent en dat is in het verleden wel eens anders geweest. Helen zei zelfs heel sportief dat de foutjes van haar niet echt erg van invloed op het resultaat waren, ze had anders ook niet gewonnen. Kritiek op de uitslagen op dit soort wedstrijden lijkt de laatste jaren toch voorbehouden aan Nederland, in Duitsland is het oorverdovend stil op dat front. :D

En wat Helgstrand betreft Gast5428, ik heb in Aken een aantal jaren geleden een moedig jurylid hem ook al nullen zien geven. Er zit heus wel beweging in, misschien niet genoeg maar dat gaat zo met die dingen. Diervriendelijk dressuur rijden is in mijn ogen helemaal geen dressuur rijden. Geen enkel paard zit te wachten op dressuuroefeningen, dus 100% diervriendelijk wordt dressuur nooit volgens mij. Maar het feit dat er meer en meer wereldtoppers zijn die ook op een simpele trens of zelfs bitloos mooie dingen laten zien toont aan dat het niet per se met dwangmiddelen hoeft te gaan en die kant moeten we op willen met zijn allen.

Persoonlijk vind ik het rijden van bijvoorbeeld Charlotte wel superieur. Als je ziet op welke minimale hulpen Valegro terugkomt uit die ongelofelijke uitgestrekte draf bijvoorbeeld, je ziet gewoon niet wat ze doet. In de overgangen zit de kracht van de africhting en hoe simpel dat er bij haar uitziet daar zou ik persoonlijk nog blij mee zijn bij een simpele stap-draf overgang. Als er iemand anders "nog superieurder" is dan wil ik dat dolgraag zien maar ik zou niet weten waar het getoond wordt. Wat ik merk is dat de verwachtingen van mensen soms te hoog gespannen zijn, het wordt er natuurlijk niet gemakkelijker op naarmate je op een hoger niveau komt. Als jij zou zeggen het is nog niet perfect dan zou ik je zonder meer gelijk geven maar superieur is het wel. Superieur betekent gewoon beter dan anderen en dat is het ook volgens de meeste dressuurliefhebbers in Nederland en alle dressuurliefhebbers in het buitenland. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:58

Ik ben het met je eens dat Valegro goed aan de hulpen staat. Verder heb ik geloof ik mijn punt al gemaakt.
Ze is op dit moment idd de beste.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:11

Ik denk dat de combinatie Valegro en Charlotte op dit moment de beste is. Ik ben er nog niet uit wie daar het meest aan toedraagt, ik denk misschien wel het karakter van Valegro. Of Charlotte hierna met een ander (type) paard hetzelfde kan bereiken zullen we moeten afwachten.
Persoonlijk zie ik Damon Hill graag :D (het paard dan)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:54

Electra63 schreef:
Ik denk dat de combinatie Valegro en Charlotte op dit moment de beste is. Ik ben er nog niet uit wie daar het meest aan toedraagt, ik denk misschien wel het karakter van Valegro. Of Charlotte hierna met een ander (type) paard hetzelfde kan bereiken zullen we moeten afwachten.
Persoonlijk zie ik Damon Hill graag :D (het paard dan)

Ik vond Charlotte zeker voor iemand die nog zo jong is ook al heel goed met haar eigen paard Fernandez, alleen was dat paard veel minder getalenteerd. Als je met twee paarden boven de 70% rijdt bij je Grand Prix debuut als je zo jong bent dan is dat wel een belofte voor de toekomst. Het is denk ik een combinatie van Valegro en Charlotte, met een hele goede trainer erbij. En natuurlijk het geluk dat Hester haar Valegro niet heeft afgenomen toen hij zo goed bleek te zijn. Wat dat karakter betreft, hij kan af en toe ook heel gek doen, alleen lijkt dat in de ring nooit te gebeuren. Verder zegt zij toch altijd dat hij geweldig is ook al stuitert hij in het rond. :D
Eigenlijk staat de vader van Laura Bechtolsheimer aan de bron van het Britse succes. Hij heeft Hester kansen gegeven en die geeft nu op zijn beurt jonge ruiters weer kansen. En dat zijn niet alleen maar (kinderen van) mensen met geld die de kansen krijgen, integendeel. Daar kunnen we hier nog wat van leren. Verder hebben de Britten het geluk dat er mensen zijn die er geld voor over hebben om de paarden voor het land te behouden. Bijvoorbeeld Woodlander Farouche, die is alleen te koop als er een Brit op mag blijven rijden. En dan natuurlijk nog wat geld erbij voor topsport uit de opbrengsten van de lottery en Bingo!

Damon Hill wilde ik de eerste keer toen ik m zag al mee naar huis nemen. :+

intructienoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:50

wat doet ze het goed en undercover en Edward komen er aan....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:10

Ik vond charlotte wat strenger in de hand en de beenhulpen juist meer aanwezig dan anders. Zonde!
Edward is met undercover voor mij favoriet, de muziek van de kur vind ik ontzettend mooi, maar met al dat geklets er door heen heb ik hem snel afgezet. Helaas voor mij.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:09

Wat vinden jullie eigenlijk van Danielle en Siro, daar hoor ik niemand over....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:18

manubres schreef:

Ik heb haar proeven niet gezien! Heb ik ook niet zo'n zin in haha. Krijg er op de een of andere manier altijd nogal kriebels van als top ruiters zo reageren als zij.. Iets in de trant van dat ze wel hogere punten verwacht en verdiend had. Weet niet.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:01

xMercury schreef:
manubres schreef:

Ik heb haar proeven niet gezien! Heb ik ook niet zo'n zin in haha. Krijg er op de een of andere manier altijd nogal kriebels van als top ruiters zo reageren als zij.. Iets in de trant van dat ze wel hogere punten verwacht en verdiend had. Weet niet.

Helemaal mee eens.. Net als dat ze volgens mij te keer gegaan was tegen HPM als ik het niet verkeerd had

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:30

Dunesjka schreef:
xMercury schreef:

Helemaal mee eens.. Net als dat ze volgens mij te keer gegaan was tegen HPM als ik het niet verkeerd had

Hoezo dat dan?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 06:43

Daar weet ik ook niks van?

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:47

Ik weet het niet meer precies maar volgens mij zaten ze dicht bij elkaar met punten en HPM mocht door en zij niet als ik het goed heb

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:09

Dunesjka schreef:
Ik weet het niet meer precies maar volgens mij zaten ze dicht bij elkaar met punten en HPM mocht door en zij niet als ik het goed heb

Ze hebben beide de kur gereden en dit was de finale. Dus lijkt me vet verzonnen bullshit.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:03

Het gaat niet over nu vorig jaar ofzo

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:23

Totaal offtopic dus...