Anky steunt familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:49

Rambobo schreef:
Dus heel toevallig ging hij pas "stuk" toen hij bij MR terechtkwam?
Daar geloof ik niet in. Het klinkt een stuk plausibeler om te concluderen dat de combinatie gewoon geen succes is.

Nee, dit was hij al. 9 jaar is gewoon te jong, daar gaan paarden vroegtijdig stuk van.
met 3 jaar beginnen is te jong, met 5 jaar is vroeg zat. Met 9 jaar is dus te jong. Voor elk paard, talentvol of niet.
De kunst van goed klassiek rijden, is je paard zo lang mogelijk heel houden. En dat gebeurd bv in Wenen al eeuwen. Paarden daar gaan pas de hogere oefeningen doen op 15 jaar....niet eerder. Dat is niet voor niets.
De oudere wisten dit al.
Alles wat onder de 4 beleerd wordt, moet zich afvragen waar ze mee bezig zijn.

Rambobo

Re: Anky steunt familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:52

Een paard wat alles wint die "stuk" is? lijkt me stug.
Overigens ben ik er ook geen voorstander van dat een paard met 3 jaar wordt ingereden.
Maar dan weer, het ene paard is t andere niet.
Maar goed, bovenstaande is de (topic)discussie niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:53

Rambobo schreef:
fanta2 schreef:
geloof niet dat ieder paard er voor geschikt is, het is op een normale manier geprobeerd en als ze niet willen dan houd het gewoon op hoor, klassiek of niet

juist, zo zal een neerwaarts gebouwd paard nooit zo goed kunnen verzamelen/passageren/piafferen etc etc zoals een CORRECT opwaarts gebouwd paard.

Als je wilt weten hoeveel paarden nou écht op wereldniveau kunnen passageren/piafferen, moet je voor de lol eens naar een staartstuk van een Olympische Spelen of Wereldbeker kijken....

Een beetje piaffe zul je vast ook wel aan een geit kunnen aanleren, maar op topniveau meedoen is wel wat anders.
En dat heeft echt niet alleen met de africhting te maken, zoals ook niet iedereen de marathon in 2,10 uur kan lopen, hoe goed ook getraind en hoe goed verzorgd ook.

Wat betreft die vergelijking met een recreatieruiter: er zijn echt genoeg recreatieruiters die prima aanvoelen of t beestje niet lekker is, dat vind ik altijd zon dooddoener... Waar veel geld in wordt gestoken, die buiten lekker met soortgenootjes spelen. Tegenover te krappe stalling op een derderangsmanege...

Maar tussen de omstandigheden van toppaarden onderling zit ook genoeg ruimte, van iedere dag weidegang, buiten getraind worden, persoonlijke verzorgers en heel vriendelijke trainingsmethodes tot een leven dat zich afspeelt tussen stalgang en vervelende trainingen in een binnenbak...

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:03

randalinpony schreef:
Als je wilt weten hoeveel paarden nou écht op wereldniveau kunnen passageren/piafferen, moet je voor de lol eens naar een staartstuk van een Olympische Spelen of Wereldbeker kijken....

Een beetje piaffe zul je vast ook wel aan een geit kunnen aanleren, maar op topniveau meedoen is wel wat anders.
En dat heeft echt niet alleen met de africhting te maken, zoals ook niet iedereen de marathon in 2,10 uur kan lopen, hoe goed ook getraind en hoe goed verzorgd ook.

Wat betreft die vergelijking met een recreatieruiter: er zijn echt genoeg recreatieruiters die prima aanvoelen of t beestje niet lekker is, dat vind ik altijd zon dooddoener... Waar veel geld in wordt gestoken, die buiten lekker met soortgenootjes spelen. Tegenover te krappe stalling op een derderangsmanege...

Maar tussen de omstandigheden van toppaarden onderling zit ook genoeg ruimte, van iedere dag weidegang, buiten getraind worden, persoonlijke verzorgers en heel vriendelijke trainingsmethodes tot een leven dat zich afspeelt tussen stalgang en vervelende trainingen in een binnenbak...

Je bedoelt de croupe?
Het functioneren van de croupe is ook weer afhankelijk van het lendenmechanisme en stand achterbeen van het paard. Zoals ik al eerder zei, het kunnen meedraaien van een paard op topniveau is van veel verschillende factoren afhankelijk. Training kan een hoop doen , maar tot een bepaald niveau en niet verder. De kwaliteiten van het paard zijn doorgaans toch doorslaggevend.
Anders zouden we allemaal Totilasjes op stal hebben staan.
Voor t ene paard werkt LDR en voor t andere paard de klassieke school.
Het is altijd zo makkelijk om de ruiters de schuld te geven.

ach randallpony, zie zojuist dat ik jouw post niet goed had gelezen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:07

bigone schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat het gewoon een geval van dollartekens in de ogen hebben, modellen carriere is voorbij, paard was een goede investering en levert nu niet het beoogde geld op aangezien ze had verwacht dat het een gp paard zou worden. Er zit tonnen verschil tussen een goed paard en een exceptioneel goed paard. Teleurstelling zal groot zijn, investeer je een ton aan stalling en training in drie jaar en foetsie geld want het paard red het gewoon niet, dat is zuur.

Dat is dan een nogal vooringenomen mening. Mw Engel is op haar 13e haar internationale modellencarriere begonnen en heeft meer dan jaar lang gewerkt voor o.a. Ralph Lauren waarvan een aantal jaren op basis van exclusiviteit Daarnaast heeft ze nog een aantal jaren lucratieve reclame campagnes gedaan met veel bekend merken zoals Covergirl cosmetics, Anais Anais by Cacharel, Vogues, Elle, Guess, Elizabeth Arden, Chanel, Clarins, Bobbie Brown, Wolford, BMW om er maar een paar te noemen. Ze is in 2012 gestopt na een modellencarriere van 18 jaar - echt niet ongewoon in die sector, want dan wordt je gewoon te oud - en heeft haar schaapjes wel op het droge als je weet wat er in dat topsegment wordt betaald. Ze is neem ik aan echt niet afhankelijk van een schamele 3 ton. Dat paard was voor haar denk ik gewoon meer een hobby, een liefhebberij, dan een investering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:09

nombrado schreef:
Rambobo schreef:
Maar Toot deed het wel, en hoe!!! Dat Toot nu niet mer scoort in de ring heeft niks met zijn jonge leeftijd te maken.
Ieder paard heeft een andere benadering/training nodig. Vooral afhankelijk van zijn model.

Dat laatste zeker, maar de leeftijd speelt wel zeker een rol! 9 jaar is te jong
resulteert dat hij nu gewoon "stuk" is.

Dat is ook maar gewoon een aanname van jou Nombrado. Paard is niet stuk door de sport maar door de dekdienst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:10

Rambobo schreef:
Je bedoelt de croupe?
Het functioneren van de croupe is ook weer afhankelijk van het lendenmechanisme en stand achterbeen van het paard. Zoals ik al eerder zei, het kunnen meedraaien van een paard op topniveau is van veel verschillende factoren afhankelijk. Training kan een hoop doen , maar tot een bepaald niveau en niet verder. De kwaliteiten van het paard zijn doorgaans toch doorslaggevend.
Anders zouden we allemaal Totilasjes op stal hebben staan.
Voor t ene paard werkt LDR en voor t andere paard de klassieke school.
Het is altijd zo makkelijk om de ruiters de schuld te geven.

ach randallpony, zie zojuist dat ik jouw post niet goed had gelezen ;)

wat zeg je nou? |(
Het is allang wetenschappelijk bewezen dat dit schadelijk is voor het paard. LDR
Het is niet voor niets dat het in Zwitserland bv echt verboden is. En ik hoop echt, in het belang en welzijn van het paard, dat dit hier ook gaat gebeuren.
Afbeelding
Het liefst nog dit jaar. In het jaar van het paard!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:11

Babootje schreef:
Dat is ook maar gewoon een aanname van jou Nombrado. Paard is niet stuk door de sport maar door de dekdienst.

een paard wat stuk gaat door de dekdienst?
hoe bedoel je dat?
is ie verkeerd gesprongen?

In spanje dekken de hengsten, die ook GP gereden worden veelal nog op de natuurlijke manier.
Smorgens werden ze getraint
smiddags merrie dekken
niets mis mee

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:15

hoho, er is een heel verschil tussen LDR en de rollkur he.
Je moet t paard gymnastiseren, niet continue in een bepaalde houding rijden.
Eerlijkheidshalve heb ik nog nooit op een paard gereden/gezien die goed ontspannen liep en zn rug losliet terwijl hij liep op illu 1 & 3 van "goed".
Op de loodlijn, niet ervoor en niet erachter en niet CONTINU in 1 houding. Wat ronder rijden om te gymnastiseren (dus een kort moment), is helemaal niks verkeerds aan MITS correct uitgevoerd.
2e illustratie van "goed" en 3e van "fout". vind ik een correct beeld weergeven.
Maar nogmaals, dat is hier niet de discussie
wellicht ander topic openen??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:21

nombrado schreef:
Babootje schreef:

een paard wat stuk gaat door de dekdienst?
hoe bedoel je dat?
is ie verkeerd gesprongen?

In spanje dekken de hengsten, die ook GP gereden worden veelal nog op de natuurlijke manier.
Smorgens werden ze getraint
smiddags merrie dekken
niets mis mee

Het ene paard is het andere niet Nombrado.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:47

Rambobo schreef:
Een paard wat alles wint die "stuk" is? lijkt me stug.
Overigens ben ik er ook geen voorstander van dat een paard met 3 jaar wordt ingereden.
Maar dan weer, het ene paard is t andere niet.
Maar goed, bovenstaande is de (topic)discussie niet.

In het andere topic wat op dit moment loopt over de springpaarden die geveild gaan worden zit een lijstje van mankementen die deze paarden zouden hebben. Dus zo verwonderlijk is het dus niet dat paarden op hoog nivo kwaaltjes en pijntjes hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:54

http://horses.nl/algemeen/van-grunsven- ... gen-engel/
Citaat:
Tja, nu er steeds meer forse scheuren in het ooit eens zo bejubelde LDR/rollkür-bastion van de koningin met de stalen knuisten ontstaan, is het geen wonder dat haar er alles aangelegen is om de negatieve gevolgen van deze schadelijke forceermethode uit de publiciteit te houden.
Anky en Bartels maken zich in deze affaire druk om hun tanende naam maar over het zwaar gehandicapte en mishandelde paard hebben ze nog geen woord gerept.
Gelukkig gaan steeds meer paardenliefhebbers in zien dat deze gewelddadige methode haaks op de natuurlijke biomechanica van het paard staat dat daardoor ernstige fysieke en mentale schade oploopt.
Nagenoeg al deze paarden ondervinden schade aan de hals -en rugwervels, hebben maagzweren, krijgen met spier- en peesproblemen te doen en ondervinden, omdat ze met het hoofd in een onnatuurlijke positie tegen de borst aan worden geforceerd, kaakfracturen en zuurstofgebrek in de hersenen. Dat laatste kan weer tot hartritmestoornissen leiden en zelfs de dood ten gevolge hebben.
Gelukkig begint ook het journaille zich steeds meer te realiseren dat achter het LDR/rollkürsucces van Anky cs veel paardenleed schuilgaat en worden de kwalijke en schadelijke gevolgen terecht steeds meer in de publiciteit gebracht. De zwaar mishandelde paarden, die zich immers niet kunnen uiten, zijn u daar zeer dankbaar voor.
Op de onderstaande link wordt voor niet insiders de klassieke rijkunst en de schadelijke LDR/rollmethode visueel zeer duidelijk in beeld gebracht.
http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=16321

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:25

arie53 schreef:
http://horses.nl/algemeen/van-grunsven- ... gen-engel/
Citaat:
Tja, nu er steeds meer forse scheuren in het ooit eens zo bejubelde LDR/rollkür-bastion van de koningin met de stalen knuisten ontstaan, is het geen wonder dat haar er alles aangelegen is om de negatieve gevolgen van deze schadelijke forceermethode uit de publiciteit te houden.
Anky en Bartels maken zich in deze affaire druk om hun tanende naam maar over het zwaar gehandicapte en mishandelde paard hebben ze nog geen woord gerept.
Gelukkig gaan steeds meer paardenliefhebbers in zien dat deze gewelddadige methode haaks op de natuurlijke biomechanica van het paard staat dat daardoor ernstige fysieke en mentale schade oploopt.
Nagenoeg al deze paarden ondervinden schade aan de hals -en rugwervels, hebben maagzweren, krijgen met spier- en peesproblemen te doen en ondervinden, omdat ze met het hoofd in een onnatuurlijke positie tegen de borst aan worden geforceerd, kaakfracturen en zuurstofgebrek in de hersenen. Dat laatste kan weer tot hartritmestoornissen leiden en zelfs de dood ten gevolge hebben.
Gelukkig begint ook het journaille zich steeds meer te realiseren dat achter het LDR/rollkürsucces van Anky cs veel paardenleed schuilgaat en worden de kwalijke en schadelijke gevolgen terecht steeds meer in de publiciteit gebracht. De zwaar mishandelde paarden, die zich immers niet kunnen uiten, zijn u daar zeer dankbaar voor.
Op de onderstaande link wordt voor niet insiders de klassieke rijkunst en de schadelijke LDR/rollmethode visueel zeer duidelijk in beeld gebracht.
http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=16321

Ga je nu je eigen reacties op Horses.nl hier quoten? :D :D :D :D :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:37

Ik snap niet dat er niet ingegrepen wordt, het gaat gewoon nergens over.

Nombrado die ieder paard gp kan laten lopen maar die het ons nog steeds niet voor wil doen zodat we allemaal mooie sport kunnen bedrijven.
Arie die doet alsof Anky 'de problemen' van het paard van Engel heeft veroorzaakt, waarbij nog niet eens vaststaat dat er daadwerkelijk problemen met het paard zijn.

Maar goed, ze hebben weer eens van zich laten horen opdat zij niet vergeten worden!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:41

kamsel schreef:

Nombrado die ieder paard gp kan laten lopen maar die het ons nog steeds niet voor wil doen zodat we allemaal mooie sport kunnen bedrijven.
Arie die doet alsof Anky 'de problemen' van het paard van Engel heeft veroorzaakt, waarbij nog niet eens vaststaat dat er daadwerkelijk problemen met het paard zijn.

Maar goed, ze hebben weer eens van zich laten horen opdat zij niet vergeten worden!

Dat is Bokt. Onze internationale topruiters mogen afgezeken worden, of erger nog, daar mogen allerlei leugens over verspreid worden, maar als je een klein probleempje met een handelaar hebt, dan mag dat niet op Bokt geschreven worden. :D

Ik snap sowieso niet dat Nombrada nog niet in het perfecte land Spanje woont en de mening van Arie/Karel wordt hier alleen maar geventileerd om de KWPN en KNHS en Nederlandse topruiters zwart te maken. Iedereen weet dat dit niet objectief is en ingegeven is door haat en afgunst. Weinig mensen zullen hem serieus nemen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:48

Ik snap een paar dingen niet van Bokt.
Je mag alleen reacties plaatsen uit de eerste hand als er een vraag is over een stal, persoon,etc.
Maar aan de andere kant mag je wel iemand helemaal afbranden terwijl er helemaal geen bewijzen van zijn.
WIE?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:58

Electra63 schreef:
kamsel schreef:

Dat is Bokt. Onze internationale topruiters mogen afgezeken worden, of erger nog, daar mogen allerlei leugens over verspreid worden, maar als je een klein probleempje met een handelaar hebt, dan mag dat niet op Bokt geschreven worden. :D

Ik snap sowieso niet dat Nombrada nog niet in het perfecte land Spanje woont en de mening van Arie/Karel wordt hier alleen maar geventileerd om de KWPN en KNHS en Nederlandse topruiters zwart te maken. Iedereen weet dat dit niet objectief is en ingegeven is door haat en afgunst. Weinig mensen zullen hem serieus nemen.

Verder dat dit soort uit de lucht gegrepen proza kom je niet? Met dit soort totaal niet onderbouwde kretologie maak jij juist expliciet deel uit van Bokt. Die bovendien inhoudelijk niets met deze zaak van doen heeft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:06

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:26

Zelf ben ik vooral erg benieuwd naar de bewijzen, dus foto's endergelijk die mvr. Engel beweert te hebben, pas dan kan er gezegd worden wat wel en niet waar is!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:59

Volgens mij heeft aanklager wel degelijk bewijs van een goed aangeschreven dierenkliniek in Gent. Incl foto's en onderzoeken door de artsen aldaar?
Spreekt dat dan niet voor zich?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:02

nombrado schreef:
Volgens mij heeft aanklager wel degelijk bewijs van een goed aangeschreven dierenkliniek in Gent. Incl foto's en onderzoeken door de artsen aldaar?

Misschien bewijs dat er schade is, niet wie of wat dit veroorzaakt heeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:05

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

Misschien bewijs dat er schade is, niet wie of wat dit veroorzaakt heeft

Wel de periode waarin de schade is ontstaan. En dan gaat het erom: onder wiens verantwoordelijkheid het paard toen stond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

Babootje schreef:
Wel de periode waarin de schade is ontstaan. En dan gaat het erom: onder wiens verantwoordelijkheid het paard toen stond.

Maar ook de periode bewijst toch nog geen schuld? Was de schade er nog niet toen hij bij Bartels kwam, kan dat uitgesloten worden? Maar wat is de oorzaak van de schade? Ik had toen ik eind 30 was, de nek van een 70-jarige bouwvakker, oorzaak (gedeeltelijk) onbekend. Er hoeft niet altijd een schuldige te zijn, het kan ook door een combinatie van factoren komen.
Alles zal ook afhangen van het contract tussen Lonneke en Bartels en of de ruiter het paard reed als werknemer van Bartels. Als ruiter zelf een apart contract heeft met Lonneke, dan is de instructeur of pensionstal niet verantwoordelijk voor de eventuele schade veroorzaakt door het rijden, lijkt mij. Anders zijn er nog heel veel instructeurs en pension/manege-eigenaren aan te klagen, lijkt mij.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:27

Ik zou me nooit afvragen waarom iemand een paard aanschaft waar ze zelf niet van kunnen genieten. Gaat mij niets aan. Ieder moet dat voor zich weten. Daarbij zijn er heel veel mensen met geld die een paard door een ander laten rijden en daar heel veel plezier van hebben. Kijk naar een Madeleine winter-Schulze, die heeft er heel veel plezier in om paarden voor goede ruiters te kopen. Zij gaat dan wel mee naar de concoursen, maar goed, het kost toch een vermogen, zeker op dat nivo, en zelf rijdt ze die paarden niet. Jouw mening over zulke situaties is dan ook totaal niet belangrijk, het is hun leven en dat moeten ze leven zoals zij dat willen. Ik neem aan dat jij de dingen ook niet anders gaat doen omdat anderen de mening hebben dat je het beter anders zou kunnen doen.

Dat vind ik net zo gelden voor de manier hoe jij iedereen wilt overtuigen dat jouw manier de juiste manier is en dat op die wijze elk paard GP nivo kan lopen, of in ieder geval elk paard een passage of piaffe kan leren. Er is totaal geen ruimte voor inzicht naar andere wijzen van rijden. Maar het valt me op dat dat meestal zo is. Klassiek brandt het 'moderne' rijden tot de grond af. Andersom wordt er lang niet zo moeilijk gedaan heb ik het idee. Het zijn gewoon geen machines die altijd op eenzelfde manier afgesteld kunnen worden. Het moet op jouw manier en op die klassieke wijze zal je nooit geen problemen hebben. Nou, ik geloof daar niet in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:35

Naast dat er nog een verschil zit in rollkur en LDR(en rollkur echt niet opeens LDR werd toen de FEI regels werden aangepast), is toch vooral het punt dat Anky beweert dat het in beeld brengen van welzijnsproblemen op trainingsstallen (wat de uiteindelijke waarheid van dit verhaal ook moge zijn), slecht voor de sport is.
Dan denk ik niet dat ze enig inzicht heeft in wat er in de sport gaande is o.a. door haar eigen trainingsstijl en hoeveel schade dat al heeft aangericht bij de paarden zelf.