randalinpony schreef:Als je wilt weten hoeveel paarden nou écht op wereldniveau kunnen passageren/piafferen, moet je voor de lol eens naar een staartstuk van een Olympische Spelen of Wereldbeker kijken....
Een beetje piaffe zul je vast ook wel aan een geit kunnen aanleren, maar op topniveau meedoen is wel wat anders.
En dat heeft echt niet alleen met de africhting te maken, zoals ook niet iedereen de marathon in 2,10 uur kan lopen, hoe goed ook getraind en hoe goed verzorgd ook.
Wat betreft die vergelijking met een recreatieruiter: er zijn echt genoeg recreatieruiters die prima aanvoelen of t beestje niet lekker is, dat vind ik altijd zon dooddoener... Waar veel geld in wordt gestoken, die buiten lekker met soortgenootjes spelen. Tegenover te krappe stalling op een derderangsmanege...
Maar tussen de omstandigheden van toppaarden onderling zit ook genoeg ruimte, van iedere dag weidegang, buiten getraind worden, persoonlijke verzorgers en heel vriendelijke trainingsmethodes tot een leven dat zich afspeelt tussen stalgang en vervelende trainingen in een binnenbak...
Je bedoelt de croupe?
Het functioneren van de croupe is ook weer afhankelijk van het lendenmechanisme en stand achterbeen van het paard. Zoals ik al eerder zei, het kunnen meedraaien van een paard op topniveau is van veel verschillende factoren afhankelijk. Training kan een hoop doen , maar tot een bepaald niveau en niet verder. De kwaliteiten van het paard zijn doorgaans toch doorslaggevend.
Anders zouden we allemaal Totilasjes op stal hebben staan.
Voor t ene paard werkt LDR en voor t andere paard de klassieke school.
Het is altijd zo makkelijk om de ruiters de schuld te geven.
ach randallpony, zie zojuist dat ik jouw post niet goed had gelezen