Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:14

FNews schreef:
Alvast aan iedereen die zegt dat het zielig en tegen is etc. Willen jullie je alsjeblieft eerst in verdiepen?

Pardon :')

Of ik me nou verdien in de sport of niet, die dooie paarden vind ik zielig, klaar.

Jij dus niet omdat je je verdiept hebt in de sport, en dan zoveel dode paarden wel acceptabel is? :')

Woogy; Naar aanleiding van je reactie op mijn bericht, ik begrijp je reactie nu inderdaad. :j
Het is erg, maar in andere takken gebeuren er ook erge dingen maar daar hoort niemand wat van, dus is de rensport zielig en de rest niet. :j

ThreeFingers

Re: Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:24

NeverGiveUp

Als jij je wat meer zou verdiepen dan zou je moeten weten dat er vele paarden naar de slacht gaan omdat ze simpelweg ons niet meer naar behoren kunnen dienen. Dit gebeurd overal!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:58

Nevergiveup, Dus dode paarden zijn zielig en doorprikken met sporen tot het bloed in bijvoorbeeld dressuur moeten we maar gewoon accepteren?
Mss eerst even kijken in je eigen tak van de paardensport kijken wat er daar allemaal misloopt voor je over de rensport loopt te zeuren ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:11

Het zou voor veel dressuur en springpaarden ook een flinke lijdensweg besparen als die ook eens dood zouden omvallen in de piste. :')

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:16

Joolien schreef:
Ik heb nog nooit gelezen 'Indoor Brabant kost vier paarden het leven' of 'Badminton kost 2 paarden het leven'.

Badminton 2007 kostte 2 paarden het leven ;) .
En van slaan gaan paarden ook dood. Heeft ook op de voorpagina van bokt gestaan, inclusief vervolgberichten.

Dat er weinig aan positief nieuws over de rensport staat is heel jammer, maar aan de andere kant, we zitten in Nederland niet er dicht op. Snap het van beide kanten, (NR en bokkers die er wel intresse voor tonen). Een paar jaar terug was dit ook met de tuigpaarden/aangespannen over het algemeen, en in het wedstrijdseizoen staat er nu van bijna elk groot concours een uitslag +:)+ . De nieuwsredactie doet dit ook allemaal op vrijwillige basis.

Wat betreft de dood van deze 4 paarden, ja dat is heel jammer voor de eigenaren. De paarden zelf vernemen er nu helemaal niks meer van hoor. Beter dat ze ter plekke worden afgemaakt dan dat ze nog een half jaar staan te 'revalideren' cq lijden en dan alsnog afgemaakt moeten worden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:37

FNews schreef:
Nevergiveup, Dus dode paarden zijn zielig en doorprikken met sporen tot het bloed in bijvoorbeeld dressuur moeten we maar gewoon accepteren?
Mss eerst even kijken in je eigen tak van de paardensport kijken wat er daar allemaal misloopt voor je over de rensport loopt te zeuren ;)

Maar dit is toch geen manier van discussiëren.
De meest vergaande, irrationele voorbeelden bovenhalen om iets "minder" erg te maken.
Zo zal er altijd een paard zijn zonder moeder, die minder liefde gehad heeft dan de vier paarden die gestorven zijn.
Hierdoor is het onterecht om te klagen... :+

Zijn er eigenlijk percentage's gekend van peesproblemen en andere trauma's na de steeple race?
Lijkt mij als leek wel eens interessant, zo kan je pas objectief het effect bekijken van deze race's

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:50

Furrow, Ik maak niks minder erg. Maar ik begin het een beetje zat te worden dat er iedere keer wordt gezeurd dat de rensport zo zielig is. Maar over dressuur, springen etc. mag ik blijkbaar niks zeggen 8)7

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:51

meldplicht voor elke paardensport, dat is iets wat ik mooi zou vinden. Dat er jaarlijks cijfers zouden zijn in elke sport.
Niet alleen maar 1 sport aan de schandpaal nagelen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:55

Woogy schreef:
meldplicht voor elke paardensport, dat is iets wat ik mooi zou vinden. Dat er jaarlijks cijfers zouden zijn in elke sport.
Niet alleen maar 1 sport aan de schandpaal nagelen

Inderdaad :j
Is waarschijnlijk niet haalbaar, maar zou echt mooi zijn voor een objectieve kijk. :j
Nu heb ik het gevoel dat het vaak een emotionele discussie is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:56

Peesblessures ed na de rennen valt reuze mee naar mijn ervaring.
Toen ik in Engeland op een NH stal werkte hadden we 95 paarden gemiddeld staan en 1 heeft de schouder gebroken tijdens een koers. Verder weet ik GEEN blessures ten gevolge van een ren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:59

kyrkelover schreef:
Peesblessures ed na de rennen valt reuze mee naar mijn ervaring.
Toen ik in Engeland op een NH stal werkte hadden we 95 paarden gemiddeld staan en 1 heeft de schouder gebroken tijdens een koers. Verder weet ik GEEN blessures ten gevolge van een ren.

Wat is een NH stal? :o
Als ik lees over mensen die op een steeplechase stal werken, hoor ik er gewoon vaak over.
Bij dravers en gewoon rennen dan weer helemaal niet.
Misschien is het ook gewoon puur toeval?

Overigens bedoel ik dit niet om in een kwaad daglicht te zetten, ik vind het gewoon enorm leerzaam.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:01

National hunt dus steeple stal al hadden we ook vlakke baan paarden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:09

Het is natuurlijk wel zo dat de paarden op de baan vaak dermate geblesseerd raken dat ze terplekke afgemaakt worden.
Bij bv dressuur/springpaarden komt een blessure vaak slepend. En worden zelden terplekke gedood.