Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:38

Ik vermoed dat eea te maken heeft met de aangescherpte (verzekerings)-eisen van de KNHS en op zich heb ik er geen probleem mee. De WRAN (Western Riding Associated Nederland) waar mensen met alle rassen kunnen starten heeft dit al jaren; kinderen t/m 18 en Beginners hebben een cap-verplichting.
Wat ouderen doen moeten ze zelf weten, maar IMO mogen ze dan ook de kosten van een evt ongeval zelf dragen (mits gerelateerd aan het niet dragen van een cap).
Overigens vind ik dit ook voor de western-recrea-ruiters gelden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:39

Hoe zogenaamd braaf al die westernpaarden ook zijn, ze struikelen zeker ook nooit? Kun je nog zo'n braaf paard hebben maar ook die kunnen struikelen, hartstilstand krijgen of weet ik veel wat.
Als je sport aangestast wordt omdat je een cap moet gaan dragen ipv een hoed, tsja dan zou ik toch meer gaan twijfelen over je sport....
Alsof het ophebben van een cap gelijk staat aan weten dat je gaat vallen of een niet-braaf paard.

DubbelFun

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:41

Hoeveel weerstand heeft de engelse sport wel niet getoond toen daar de helm verplicht werd ingevoerd :D
Western loopt gewoon wat achter ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:43

Mooi werk. Is gewoon een kwestie van wennen ook bij western over zo'n 20 jaar en misschien wel eerder hoort de cap gewoon bij de outfit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:44

Tigra_ schreef:
Mooi werk. Is gewoon een kwestie van wennen ook bij western over zo'n 20 jaar en misschien wel eerder hoort de cap gewoon bij de outfit.

Dat denk ik ook :j

En wie weet een gat in de markt voor de goedgekeurde cap/hoed makers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:44

DubbelDun schreef:
Hoeveel weerstand heeft de engelse sport wel niet getoond toen daar de helm verplicht werd ingevoerd :D
Western loopt gewoon wat achter ;)

Recent zelfs nog toen het hoedje werd verboden :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:46

Het europees goed laten keuren van een helmhoed is behoorlijk kostbaar. Troxel heeft er voor gekozen om dat niet te doen omdat ze geen dusdanige omzet verwachten dat het die kosten rechtvaardigd.
Blijkbaar is een Amerikaans keur voor Europa dus niet goed genoeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:48

Esmeej333 schreef:
Hoe zogenaamd braaf al die westernpaarden ook zijn, ze struikelen zeker ook nooit? Kun je nog zo'n braaf paard hebben maar ook die kunnen struikelen, hartstilstand krijgen of weet ik veel wat.
Als je sport aangestast wordt omdat je een cap moet gaan dragen ipv een hoed, tsja dan zou ik toch meer gaan twijfelen over je sport....
Alsof het ophebben van een cap gelijk staat aan weten dat je gaat vallen of een niet-braaf paard.

Misschien moeten we de fietshelm ook maar gaan verplichten voor iedereen :j Je kunt immers altijd van je fiets vallen of aangereden worden door een auto.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:50

DubbelDun schreef:
Het europees goed laten keuren van een helmhoed is behoorlijk kostbaar. Troxel heeft er voor gekozen om dat niet te doen omdat ze geen dusdanige omzet verwachten dat het die kosten rechtvaardigd.
Blijkbaar is een Amerikaans keur voor Europa dus niet goed genoeg.

Maar goed, stel dat het straks voor iedereen verplicht gaat worden dan zal de afname ook verhogen denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:55

Overigens is het ding ook uit produktie genomen omdat de koper toch te grote bezwaren had tegen de omvang:
http://www.troxelhelmets.com/blog/troxe ... hat-helmet

Waar de meeste westernrijders tegen aan hikken is het feit dat het 'hoort bij het western', als in het beeld van de cowboys op de prairie dagenlang te paard achter een kudde koeien aansjokkend.
Ik zou zeggen 'move on' ....

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:57

Morganlefay schreef:
Fijn om te lezen al die eigen verantwoording. Alleen ik heb weinig zin om de (ziekte)kosten op te hoesten die door zo'n eigenwijs gemaakt zijn.

Nee laten we vooral de eigen verantwoordelijkheid afschaffen. Er is tenslotte niets makkelijkers dan de verantwoording bij anderen neer te leggen. En ja we leven in een sociaal land. Ik betaal ook mee aan dingen wat ik niet wil maar mij hoor je daar niet over hoor. Hoor bij het sociale.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:57

Wendy schreef:
Misschien moeten we de fietshelm ook maar gaan verplichten voor iedereen :j Je kunt immers altijd van je fiets vallen of aangereden worden door een auto.

Dat is helemaal niet zo'n vreemd idee, in het buitenland (Engeland/Amerika) zie je dat al best vaak.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:01

DubbelDun schreef:
Wendy schreef:

Dat is helemaal niet zo'n vreemd idee, in het buitenland (Engeland/Amerika) zie je dat al best vaak.

Ja ach ik zou het ook niet zo erge vinden als dat verplicht zou worden, zeker op bepaalde wegen.
Maar paarden blijven vluchtdieren, (ja ook westernpaarden) en dat vind ik net een iets ander kaliber dan een fiets.

Wat een vooroordelen over Engelse ruiters zeg, bah.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:02

Iedereen betaald voor iedereen. Ik betaal ook voor de ziektekosten van een dronkenlap die achter het stuur gaat zitten en een ongeluk veroorzaakt, ik betaal ook voor de skier die off piste gaat en geen helm op heeft, ik betaal ook ziektekosten voor iemand die niet heeft gekeken bij het oversteken en daarbij is aangereden.

DubbelFun

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:03

En daarom mopperen we allemaal dat de ziektekosten de pan uit rijzen....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:05

PowerReiner schreef:
Iedereen betaald voor iedereen. Ik betaal ook voor de ziektekosten van een dronkenlap die achter het stuur gaat zitten en een ongeluk veroorzaakt, ik betaal ook voor de skier die off piste gaat en geen helm op heeft, ik betaal ook ziektekosten voor iemand die niet heeft gekeken bij het oversteken en daarbij is aangereden.

Ja klopt ook. Maar toch is eigen risico wel makkelijk gezegd, want je belast er toch zeker wel andere mensen mee. Niet eens per se financieel, maar ook die hebben mensen om zich heen die om hen geven, of iemand die ze vind. Als dat dan voorkomen of verminderd kunnen worden door een cap, is het wel dom.

Voor kinderen verplichten vind ik in ieder geval niet overbodig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:05

even over verzekering, dat erbij zijn die mijn letsel veroorzaakt bij een val bij het niet dragen van een cap voor eigen rekening zou moeten zijn.

en waar waren degene dan die mijn (ziekte) kosten betaalden toen ik deze slijtage/schade heb opgelopen door het verzorgen van de vele paarden, stallen, opzadelen voor manege klanten etc. in mijn jongere jaren???? Waardoor ik nu niet eens een cap kan dragen???

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:07

DubbelDun schreef:
Wendy schreef:

Ja ach ik zou het ook niet zo erge vinden als dat verplicht zou worden, zeker op bepaalde wegen.
Maar paarden blijven vluchtdieren, (ja ook westernpaarden) en dat vind ik net een iets ander kaliber dan een fiets.

Hier in het topic heb ik weinig opmerkingen voorbij zien komen die alle engelse ruiters over een kam scheren, al wordt anders beweert. Ik ben zeker van mening dat er ook dressuur en spring ruiters hebben die goed opgevoede paarden hebben. Maar eerlijk is eerlijk, de onopgevoede kom ik vele malen meer tegen.

Daarnaast, in de gemiddelde engelse topics worden wij ook allemaal over een kam geschoren.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:10

Esmeej333 schreef:
PowerReiner schreef:

Ja klopt ook. Maar toch is eigen risico wel makkelijk gezegd, want je belast er toch zeker wel andere mensen mee. Niet eens per se financieel, maar ook die hebben mensen om zich heen die om hen geven, of iemand die ze vind. Als dat dan voorkomen of verminderd kunnen worden door een cap, is het wel dom.

Voor kinderen verplichten vind ik in ieder geval niet overbodig.

Kinderen heb ik ook geen bezwaar tegen, maar volwassenen kunnen die keuze prima zelf maken, net zoals in de andere voorbeelden.
Daarnaast ben ik van mening dat dan een cap alleen niet voldoende is en ook met bodyprotectors kunnen gaan rondlopen omdat de kans op rugletsel minstens even groot is, al dan niet groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:12

Ik denk dat je in een westernzadel gewoon net wat steviger zit en er daardoor dus net iets minder snel afvalt.
Heeft niets te maken met rijkunst en ook niet met rassen die rustiger zijn.
Een paard blijft een paard en een paard blijft een vluchtdier en binnen elk ras komen alle karakters voor.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:12

Als we het gaan hebben over ziektekosten dan mogen we eerst wel het aantal ongelukken gaan vergelijken. Dan kan het springen en de cross wel gelijk afgeschaft worden denk ik. Cap of niet.

Ik ben zelf de enige westernruiter op een engelse stal, en daar zijn elke maand KNHS-wedstrijden en regelmatig FNRS-wedstrijden. Ik schrijf ook op de KNHS-wedstrijden. Ik zie dus echt wel het nodige. En ja, die paarden zijn braaf naar engelse maatstaven, maar de westernmaatstaven gaan veel verder.
Een engels paard is braaf als hij niet bokt, staakt of steigert. Een westernpaard is braaf als hij niet kijkt en geen voet verzet.

Ik zie bijvoorbeeld op een dressuurwedstrijd zeer zelden een paard stilstaan bij het opstijgen, omdat hij het spannend vindt op vreemd terrein, of omdat het hem gewoon nooit goed geleerd is. Dat vind ik dus niet braaf genoeg om deel te nemen aan een westernwedstrijd.

Je wordt bijvoorbeeld op een westernwedstrijd geacht na je rit het hoofdstel van je paard uit te kunnen doen in de wedstrijdring, voor de bitcontrole. Regelmatig verlaat iemand de ring zonder het hoofdstel terug om te doen. En zo kan ik nog wel 100 voorbeelden verzinnen.

Toen ik met mijn 3-jarige voor het eerst met hem onder het zadel op een wedstrijd was en ik net de wedstrijdbak ging verkennen (met cap op trouwens) gingen ze net vlaggen ophangen. Die werden vanaf de grond omhoog gehesen naar het plafond. Geen kick. Nog geen oortje opzij. Het is ook vrij normaal om met een trekker in de bak bezig te zijn terwijl daar wedstrijdruiters rijden. Westernpaarden worden gewoon geacht daar tegen te kunnen. Geen discussie verder. Kan je paard dat niet, dan blijf je maar thuis.

Toen ik later mijn hoed op had en klaar was voor de wedstrijd zat ik op mijn paard te wachten tot de klasse begon. Ik weet niet hoe lang ik daar gestaan heb, maar op een gegeven moment loopt er iemand langs en raapt een van mijn teugels van de grond op (bij western rijd je met twee losse teugels). Die was blijkbaar gevallen. "Oh bedankt" zei ik. Geen idee hoe lang ik daar zonder teugel gestaan heb.

En dat zeg ik niet om stoer te doen ofzo, want het was natuurlijk behoorlijk suf van mij, maar gewoon om aan te geven dat 'braaf zijn' op westernwedstrijden wel van een andere orde is.

Het gaat er niet om dat er nooit iets kan gebeuren. Het gaat erom dat je als wedstrijdsport een bepaald gedrag van je deelnemers eist, en misdragingen veel harder afstraft. Eén bokje? Wegwezen en 0 punten. Dan wordt het gewoon zinloos om met zo'n paard op wedstrijd te gaan en zo blijven alleen de super-braven over. Het heeft ook zijn effect in de fokkerij. Dat is ook een veiligheidsmaatregel, en in mijn ogen een betere, want het voorkomt ongelukken in een veel vroeger stadium.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:14

DubbelDun schreef:
Waar de meeste westernrijders tegen aan hikken is het feit dat het 'hoort bij het western', als in het beeld van de cowboys op de prairie dagenlang te paard achter een kudde koeien aansjokkend.
Ik zou zeggen 'move on' ....

Dat zou ik ook zeggen. Want wee je gebeente als je een westernruiter cowboy noemt. Hoe moet ik iemand die, in een binnenbak, hardnekkig vasthoudt aan een hoofddeksel wat bedoeld is om de, niet aanwezige, stekende prairiezon uit je gezicht te houden dan noemen? De kans dat je van je paard lazert is groter dan dat je wordt verblind door de felle zon van de wild west :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:15

En ik heb op genoeg westernwedstrijden ook paarden gezien die niet braaf waren en heus niet alleen bij de WRAN :D
Misschien dat die ruiters dan nog niet op een wedstrijd thuishoorden....
Maar hoe kom je er dan ooit achter of je wedstrijdklaar bent :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:16

Is snap die moeilijk doenerij niet. Je rijd met cap en als je van je paard stapt doe je je hoed op. Ziet ook niemand je zweet hoofd met raar haar :+ . Dan ligt je hoed niet werkloos in de kast.
De volwassen hebben toch ook een voorbeeldfunctie naar de jeugd? Of leeft dat verantwoordelijkheids gevoel in de western minder?
Dressuurruiters adviseer ik dan weer niet om met hoedje door de stal te paraderen :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:17

Esmeej333 schreef:
[

De andere kant op is het net zo erg hoor (zo niet nog erger :')).