Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:31

Urielle schreef:
Janine1990 schreef:
Maar iemand die mij emotioneel geraakt heeft op wat voor vlak dan ook, oef die gun ik het licht niet in de ogen. Des te beter ik me voel als ik diegene versla. Lol.

Dat herken ik wel.
Ik was er pas afgereden door een clubgenoot. Omdat die wedstrijdenreeks voor mij niet was om te winnen maar om lekker wedstrijdritme te houden en dingetjes die in de serieuze proeven niet goed gaan aan te scherpen, had ik daar eigenlijk niet eens bij stilgestaan. De plaatsing maakte me op dat moment echt niks uit. Ik vond het wel leuk dat een clubgenoot won :))
TOT de volgende wedstrijd toen ze het er enorm in gingen wrijven dat ik achter haar had gestaan. Toen wakkerden ze de competitiedrang in me aan. Misschien ook maar beter niet gedaan, want ik reed haar er erna ook gelijk twee keer af }>
En dat gevoel van }> had ik tot dusver helemaal niet gehad :')

Hihi!
Dat is niet helemaal wat ik beschreef in het stukje wat je van mij quotte. Maar dat kan ik je eventueel wel uitleggen per pb.

Maar naar aanleiding van wat jij schrijft he... Heb je afgelopen week (maandag?) ook RTL Late Night gezien met Anky, Inge en Leontien? Daar geeft Anky aan dat ze in Sydney heel blij was voor het goud, na twee verprutste proeven. In Athene had ze geen druk op zichzelf, iedereen wist dat ze Salinero pas drie jaar onder het zadel had, dus ze hoefde niet te winnen. Maar in Hongkong was dat een heel ander verhaal, er werd van haar verwacht te winnen. Dus de druk was heel hoog.

Jij hebt toen je op zoek was naar je wedstrijdritme jezelf geen druk op gelegd, omdat je doel was om fijn te rijden en een wedstrijdritme te vinden. Echter werd je toen wel duidelijk dat er normaal wel van jou verwacht wordt dat je van die clubgenoot wint. Zodat je vervolgens op een volgende wedstrijd wel weer die druk op jezelf legt om te winnen. Druk die je nu voelt omdat je nu weer weet hoe de omgeving naar jouw prestaties aan kijkt.

Urielle

Re: Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:46

Nou, eerlijk: het interesseert me geen ruk nu of ik als eerste eindig of als tiende, maar ik wil wel haar eruit rijden. Omdat ze me omlaag gingen trekken en kleineren, en toen was ik op mijn pik getrapt (en ben dus nog steeds gepikeerd erover).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:49

Urielle schreef:
Nou, eerlijk: het interesseert me geen ruk nu of ik als eerste eindig of als tiende, maar ik wil wel haar eruit rijden. Omdat ze me omlaag gingen trekken en kleineren, en toen was ik op mijn pik getrapt (en ben dus nog steeds gepikeerd erover).

Oooh dat had ik niet begrepen! Dan word je emotioneel echt wel vet hard geraakt ja...
Logisch dat je nog gepikeerd bent, zal ook nog wel ff blijven dan ja...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:32

Wat ik zo fijn vind aan officieel starten is dat je tegen jezelf strijdt. Je probeert beter te worden en dus winstpunten te rijden om door te mogen gaan. Bij onderlinge wedstrijden is het enige wat je kunt winnen (behalve een leuke tijd) is een prijs. En als je die niet krijgt was het geen geslaagde dag. Met officieele wedstrijden hoef ik geen prijs te winnen. Zolang ik een winstpunt krijg vind ik het best (vooral omdat het allemaal geld kost en tijd van anderen en dan wil ik niet dat het voor niks was. Een fijn gereden proef brengt hun niks haha. Als ik iets bereik dan geeft het hun ook voldoening.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:06

Heb jaaaaaren geleden meegemaakt op een groene wedstrijd dat ik met mijn ouderwetse type Haflinger de eerste prijs kreeg.

En een vriendin van mij reed op een fjord werd tweede meende ik, is al zo lang geleden dat ik het niet meer weet.

We reden tegen allemaal meisjes die deze wedstrijden deden als voorbereiding op echte wedstrijden.

Al die meiden keken groen en geel van jaloezie.

Ik deed die wedstrijden puur voor de lol, als ik wat won was het mooi meegenomen.

Voor mijn vriendin gelde het zelfde, al werd ze later wel fanatieker. Begreep dat ze later M niveau wedstrijden reed bij de fjorden wedstrijden.

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:18

Heb precies hetzelfde gehad ik reed een pony van mn vriendin en ik reed die pony net en het ging heel goed en ze wouden dat ik een wedstrijd gong rijden onderlinge en ik moest tegen haar en ik won die en zij had 10 punten minder verschrikkelijke jaloersie en daarom dus een verzorgpony kwijtgeraakt en vriendin erg jammer, dat je dan zo jaloers moet worden op een ander.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:21

annaberberxx schreef:
Heb precies hetzelfde gehad ik reed een pony van mn vriendin en ik reed die pony net en het ging heel goed en ze wouden dat ik een wedstrijd gong rijden onderlinge en ik moest tegen haar en ik won die en zij had 10 punten minder verschrikkelijke jaloersie en daarom dus een verzorgpony kwijtgeraakt en vriendin erg jammer, dat je dan zo jaloers moet worden op een ander.

Het is idd wel jammer. Maar ik snap haar wel hoor, haar vriendin rijdt beter op haar eigen pony dan haarzelf :=

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:34

ik vind dat er veel wijze woorden en opmerkingen tussen staan waar we allemaal wat aan hebben.
MAAR geniet van wat je wel hebt/kunt en niet wat je niet hebt.
ook speelt leeftijd een grootte rol vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:36

Marian_lara schreef:
ik vind dat er veel wijze woorden en opmerkingen tussen staan waar we allemaal wat aan hebben.

Klopt, toen ik 13 was was ik veeeel onschuldiger dan nu _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:58

connepon85 schreef:
anneliesdj schreef:
Goh wat een ontdekking.

Maar kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik daar nooit veel last van heb gehad. Ik ben altijd blij geweest met mijn paard(en) en prestatie's.
Alleen als heel klein meisje ben je dan weleens jaloers op de dikke portemonnee van de papa van een van de clubgenootjes, maar hoe bijzonder is het als je foutloos een Z parcours doorkomt op een pony die al 4x naar het Z gereden is en op de automatische piloot loopt?
Wij wisselden in de les nog weleens van paarden en als je dan ziet dat het 'betere' clubgenootje jouw paard niet eens in galop krijgt en niet nageeflijk terwijl haar paard bij jou als een zonnetje loopt....
Geen jaloezie nodig lijkt me :)

Edit; voor ik een pony/rijlessen mocht omdat het te duur was, toen was er wél jaloezie :+

De opmerking geen jaloezie nodig en dat je er enigszins voldoening uithaalt, weergeeft al het spiegeleffect en het vergelijken. Maar dat is niet erg; het is de kunst om je er bewust van te zijn.

Het valt me sowieso op dat er mensen zijn die beweren er nooit last van te hebben. Dat zou betekenen dat je het gevoel niet eens kent.

Wel eerlijk zijn ladies! En het hoeft niet te gaan om hele sterke jaloerse gevoelens, kan ook een beetje zijn. Bijv. dat je soms iets minder blij bent voor iemand. Het kan heel verhelderend zijn om dat direct naar jezelf terug te koppelen en jezelf af te vragen of het jouw gevoel van eigenwaarde beinvloedt.

Maar de ruiters die zeggen dat ze dit nooit hebben geloof ik niet

Vergelijken is wat anders dan jaloezie.
Ik heb er altijd anders in gestaan dan een groot deel van de clubgenoten destijds en denk dat dat ook wel uitmaakt, kwestie van andere ambitie's.

44Myrthe44 schreef:
anneliesdj schreef:

Wij wisselden in de les nog weleens van paarden en als je dan ziet dat het 'betere' clubgenootje jouw paard niet eens in galop krijgt en niet nageeflijk terwijl haar paard bij jou als een zonnetje loopt....
Geen jaloezie nodig lijkt me :)

Die opmerking snap ik niet. Mijn instructeur zegt altijd, je hebt je paard goed voor elkaar als iemand anders er zo mee weg kan rijden. Blijkbaar had jij je paard dus niet goed voor elkaar en zeker niet goed aan de hulpen, als ze hem niet eens in galop kreeg. Terwijl zij haar paard prima voor elkaar had, zodat hij bij jou ook als een zonnetje liep...

Als je het zo bekijkt, is het idd niet veel goeds.
Maar vraag je instructeur eens wat er gebeurd als je een B/L ruiter op een ZZ (dressuur) paard zet.
Het is vooral een kwestie van handigheid van de ruiter, want ook een paard wat slecht voor elkaar is, loopt bij een goede ruiter beter dan bij de eigen ruiter.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:26

Janine1990 schreef:
Marian_lara schreef:

Klopt, toen ik 13 was was ik veeeel onschuldiger dan nu _O-

:+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:48

Even inhaken op het verhaal van anneliesdj zo iets heb ik ook een keer bij de hand gehad tijdens clubles.
Er reed een meid in mijn les en die dacht altijd beter te weten dan de instructrice en volgde haar instructies niet op.
Op een gegeven moment m'n instructrice er zo klaar mee dat ze een paardenruil voorstelde. En ik had hem al geschoten wat de bedoeling was, dus ik zei dat ik wel op dat paard wilde en zij op de mijne.

Bij mijn Haflinger moet je de juiste hulpen geven, anders kreeg je haar niet aan het werk. Maar in principe kan iedereen er mee weg rijden.

Ik op haar paard, zij op de mijne.
Haar paard liep gelijk lekker relaxt en mooi nageeflijk en rond over de rug.
Zij kreeg dat niet eens voor elkaar.

Zij kreeg mijn paard niet eens een beetje nageeflijk, lukt ook niet als je de motor van achteren ook niet aan zet.

Galop in één keer goed.

Einde van de les zong ze eindelijk een toontje lager en zag groen van jaloezie.

En het enige wat ik anders deed dan haar was de hulpen op de juiste manier aangeven. Had ze ook zelf gekund als ze de instructies opvolgde.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:25

Nee echt jaloers niet (maar ik heb ook een gaaf wedstrijdpaard en 9 van de 10 x ben ik diegene die met de prijzen naar huis gaat :o )
Dat scheelt misschien.....

Ik ben soms wel jaloers op iemands mooie lijntje/zit te paard!

Betere ruiters/betere paarden heb ik ook totaal geen moeite mee als ik erachter sta, als ik maar de aansluiting heb.

Bij gelijkwaardige concurrentie hoop ik soms wel dat ze wat steken laten vallen in de proef :+
Maar als ik zelf fouten maak in mijn proef en daardoor niet in de prijzen zit, kan ik mij daar prima in vinden.
Als iemand anders die dag gewoon supergoed heeft gereden, dan gun ik het diegene ook, hij/zij was immers de betere die dag!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:05

1 vvan de redenen om de motivatie voor de wedstrijdsport tot 0 te laten zakken was dat ik in Groningen telkens dezelfde juryleden trof die mij nooit een winstpunt gunden. En nee, het lag niet aan het rijden, ging ik 80km van huis starten dan kon ik wel winst en prijzen rijden. Dus ja, afgunst komt veelvuldig voor in de dressuursport.

Maar niet alleen daar, ook in het duikwereldje. Net zo erg hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:53

germie schreef:
1 vvan de redenen om de motivatie voor de wedstrijdsport tot 0 te laten zakken was dat ik in Groningen telkens dezelfde juryleden trof die mij nooit een winstpunt gunden. En nee, het lag niet aan het rijden, ging ik 80km van huis starten dan kon ik wel winst en prijzen rijden. Dus ja, afgunst komt veelvuldig voor in de dressuursport.

Maar niet alleen daar, ook in het duikwereldje. Net zo erg hoor.

Ben ik wel nieuwsgierig naar namen (uiteraard via PB), want in de minimaal 12 jaar dat ik rond loop op wedstrijden, in Groningen/Drenthe heb ik dit nog nooit meegemaakt. Bij niemand.
Wel is mij van één jury bekend dat ze nooit hoge punten gaf en iets heel specifieks wilde zien. Wat bij een kennis van mij leidde tot een verschil van 50 punten in twee kwalitatief gelijke proeven :=
Daarna is de betreffende jury ook berispt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:02

Nou het is toch echt zo, voor diegenen die zich bijvoorbeeld mijn niet-jaloers zijn niet kunnen voorstellen: ik ben gewoon bere-tevreden met en trots op mijn eigen bonte knoert,en op mijn bonte nog onbeleerde merrietje, terwijl ik me toch geregeld tussen de meest fraaie (en getalenteerde) AraboFriezen beweeg.
Ik vind het geweldig om te zien, dat anderen daar in "groeien", als ik daaraan een steentje kan bijdragen door omgang, observeren, trainen (longeren) etc. zodat het de volgende keer nog beter gaat, vind ik dat helemaal geweldig natuurlijk.
Maar zelf? Doen, of willen?
Neuhhh, alles leuk en aardig, maar niet in competitieverband, ik hou gewoon niet van die sfeer en dat opgelegd pandoer.
Natuurlijk, er zijn zoveel soorten wedstrijden, wellicht wil ik met mijn paard dit jaar meedoen aan de TREC Noord, zou 't paard ook leuk vinden, maar niet om er in het oog van anderen per se leuk uit te knallen.
Ik knal wel met t paard zelf, want in feite is ALLES een persoonlijke overwinning dat je met een paard weet te bereiken, dat hoeft voor mij niet getoetst te worden aan een meer of minder of beter-dan-jij gevoel.
Volgens mij moet je dat in je hebben, en terwijl ik beslist niet van ambitie gespeend ben, ligt dat bij mij toch inmiddels meer op andere vlakken dan de wedstrijdsport.
Dat kan overigens zeer wel aan mijn leeftijd liggen, ik ben over de vijftig, dus qua winnen en verliezen heb ik 't wel een beetje bekeken. Maar ik had 't ook nooit echt, ook in mijn jongere jaren niet.

Van de wedstrijdsport op zich kan ik overigens goed genieten, vooral als ik de aanloop en ontwikkeling er heen bij jonge(re) mensen meemaak, van de sfeer (ook wel in dit topic vrij goed beschreven door diverse posters) echter minder."Dat gedoe" denk ik dan, en ben vervolgens blij als ik me weer met Bonte Jaopie kan verstaan tijdens training of buitenrit.

Ik gun het anderen dan ook van harte als die het wedstrijdcircuit wel graag in willen, en daar veel voor over hebben, hoewel ik het zeker niet eens ben met de richting die de hedendaagse paardensport (inclusief de hedendaagse verafgode voorbeelden) is ingeslagen.
Maar het is niet aan mij om daarmee andere enthousiaste mensen hun plezier in de wedstrijdsport te ontnemen, sterker nog: die zal ik nog helpen waar ik dat kan.

Maar voor mij persoonlijk heb ik andere voorkeuren qua paardrijden en paardenomgang, en ben ik blij dat ik dat met mijn eigen paarden allemaal niet "hoef".

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:06

Jaloezie heb je overal. Ik ben er zelfs een toenmalige goede vriendin aan verloren omdat zij het niet kon trekken dat de staleigenaar mij had gevraagd om zijn sportmerrie uit te brengen op wedstrijd, en niet haar.

Concurrentie op wedstrijd is echter iets anders, maar daar doe ik tegenwoordig niet aan mee, ik ben pas begonnen aan wedstrijden met mijn bonte knol die heel zijn leven recreatief bereden is geweest dus het eerste jaar verwacht ik toch niet om binnen de prijzen te vallen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:17

Dat je wedstrijden doet verplicht je natuurlijk niet om zo met je dieren om te gaan terpentijn. Ik vind wedstrijden heerlijk, maar ik weiger mijn paard op te sluiten of over zijn Max te duwen enkel voor een beker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:20

Ayasha schreef:
Dat je wedstrijden doet verplicht je natuurlijk niet om zo met je dieren om te gaan terpentijn. Ik vind wedstrijden heerlijk, maar ik weiger mijn paard op te sluiten of over zijn Max te duwen enkel voor een beker.

Inderdaad...
En ik denk ook dat de buitenwereld dat er graag van maakt. Kijk maar eens hoe de paarden zijn veranderd (ontwikkeld) en de ruiters zijn achtergebleven in die ontwikkeling!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:14

Kwestie van elkaar de overwinning gunnen. Er zijn altijd ruiters die beter presteren of minder dan jij op dat moment. Lach erom! :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:33

Ik ben altijd blij voor stalgenoten die prijzen winnen bij wedstrijden, ik heb zelf geen wedstrijdambities. Ik ben wel een beetje jaloers op mensen met een trailer, een b-e rijbewijs en een auto die de trailer kan trekken. Het lijkt mij namelijk zo heerlijk om lekker met mijn eigen paardje naar het bos te kunnen wanneer ik dat wil! Dat staat erg hoog op mijn verlanglijstje, maar zit er nog even niet in financieel gezien.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:44

Natuurlijk ben ik jaloers :D !
Ik wil het heel graag goed doen en heb de lat erg hoog.
Ik ga niet op wedstrijd om onderaan mee te rijden.
En daarom ga ik als we er echt aan toe zijn en genoeg kunnen compenseren.
Zeker als jong meisje vond ik heT moeilijk om te zien hoeveel kansen andere jonge ruiters kregen omdat de ouders beter bemiddeld waren.
En daar dan nog niet tevreden over waren.
Doordat ik zelf geen trailer,auto heb ben ik ook sterk afhankelijk van anderen.
Gelukkig gaat mijn chauffeur graag met mij mee en hebben zei een trailer die ik kan gebruiken.
Dure spullen kan ik niet kopen, als ik het wel zou kunnen had ik dat zeker gedaan.
Maar daar is succes niet van afhankelijk.
Ik kan blij zijn voor anderen en wil het zelf graag net zo goed doen.
Is volgens mij een heel natuurlijk iets.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:03

Jaloers zijn en jaloers doen zit wel verschil in. Natuurlijk ben ik ook jaloers op mensen die net iets beter voor elkaar hebben dan mij, maar dit betekend niet dat ik ze dat niet gun.

Mijn ervaring is in de paarden, dat voornamenlijk in de dressuur de meerste afgunst en jaloers gedaan wordt.
A krijgt een leuke dressuurpony cadeau, nog geen week later krijgt B ook eentje die duurder en beter is dan die van A.
Bbbbrrrr, vreselijke dingen die ik van dichtbij heb meegemaakt.
B haar vader koopt een nieuwe trailer en ja hoor, je raad het al....
Deze mensen waren altijd zo jaloers op elkaar, bah. Kost klauwen vol geld, geeft een slecht voorbeeld aan je kinderen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:02

Ik vind het super leuk om van stalgenootjes te horen dat ze winst en prijzen gereden hebben! Totaal geen jaloezie wat dat betreft. Ik ben dan juist trots! Wij hebben veel fanatieke wedstrijdruiters op stal. Meer dan de helft van degenen die starten rijden Z+. Ik vind dat juist gaaf! Als er nieuwe mensen bij ons op stal komen is het eerste wat ze opvalt het hoge niveau. Daar word je zelf ook fanatiek en gemotiveerd van.

Als ik zelf start is het leuk om in de prijzen te vallen. Lukt dat niet, dan kan ik daarvan balen, maar blijkbaar waren anderen dan beter dan ik. Tijd voor jaloezie en afgunst heb ik niet en daar wil ik ook geen tijd voor maken. Kost veel te veel energie!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:38

Naast geen geld hebben ervoor, is de jaloezie en afgunst nog een reden geweest dat ik geen echte wedstrijden wilde rijden.

Nee, laat mij maar recreant zijn, gewoon puur voor mijn eigen plezier en niet voor een ander.