Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:48

bliver schreef:
Laura_Zodine schreef:
ik vind dit echt een veel betere methode dan rangen - schoenen - zware peesbeschermers e.d. :j

Benhet volledig mee eens. Er is echt geen enkel paard op internationaal grand prix niveau die helemaal uit zichzelf zn benen zo hoog de lucht nooit. Of denken jullie serieus dat totilas nooit springschoenen met ringen om heeft gehad?? Ik zie liever dat iemand het zo uitlegt wat en waarom hij iets doet dan dat de deuren dicht gaan en er word gezegd dit doet ie allemaal vanzelf.

Het van achter naar voren rijden is hier niet van toepassing. Het gaat puur om het paard bewust te maken dat zn benen toch nog iets hoger kan optillen. Hier heb je dan profijt van onder het zadel.

Inderdaad. Hij vraagt geen passage/piaff enz. Hij vraagt enkel of het paard zijn benen wilt op tillen tijdens halthouden, stappen en draven. En ja dan die andere 3 benen moeten dan wel mee daarin.

Ik heb op deze manier een Shire geleerd ten eerste om voetje te geven en deze zelf vast te houden (van jongs af aan mocht hij lekker hangen aan jouw) en toen hij het moeilijk vond de overstap van mennen naar ruiter toe gaan, heb ik dit ook onder de man gedaan. Dan zat er een collega op, en ik vroeg hem op dezelfde manier zijn voeten op te tillen (dan alleen in stap, want met draf had het probleem minder) Want op 1 of andere manier had meneer bedacht dat als er iemand op zit kan ik niet lopen. :P

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:52

Niet alleen expressievere bewegingen, maar vooral BEWUSTZIJN. Ik denk dat veel mensen die hier nu reageren aan dat feit voorbij gaan. Misschien komt die boodschap bij mij extra goed over omdat ik een paard had wat dacht dat het alleen een hoofd had :o

Veel (jonge) paarden moet in het begin leren dat ze óok 4 benen hebben, dat daar óok 4 hoeven onder zitten en dat ze een achterhand hebben met een rug die ze moeten leren gebruiken om in balans door de baan te gaan. Je hoeft echt niet alles te doen wat deze meneer Tucker doet, maar de basis waarbij het paard door een kriebel van de zweep zijn been optilt, is m.i. een hele goede oefening om een stuk bewustzijn te creëren.

De kunst is om van alles een beetje te leren en dat om te zetten in een training die bij jou en je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:02

arie53 schreef:
Dit doen ze in het circus niet eens en heeft niets met de natuurlijke beweging van een paard van doen. Een expressievere beweging is geen gevolg van truuks maar van verzameling.

Nog zo'n iemand die niet luistert, het gaat hier niet om expressieve beweging maar om het voorbeen verder naar voren te laten plaatsen zodat het paard beter de achterhand kwijt kan, dus kan gaan verzamelen, dus kan gaan zitten, dus beter van achteruit kan dragen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:31

senna21 schreef:
In de klassieke rijkunst wordt eerst ook veel aan de hand getraind, voordat je er een ruiter op zet.

En dat is niet voor niets :j
Zo leren de paarden de oefeningen en hun lijf te gebruiken zonder gewicht wat erop zit.
Of in een hoop gevallen, ook nog in de weg zit.

Joolien schreef:
Sizzle schreef:
Dit doe je niet even in een weekje.
Waarschijnlijk beheert dit paard de passage al onder het zadel. Als je dit soort dingen gaat doen bij een B paard gaat het paard in twee stukken lopen omdat de bovenlijn nog lang niet gespierd genoeg is. Doet op zo'n moment meer kwaad dan goed.

Ik vind t erg interessant maar idd zou ik dit wel eens met een basispaard willen zien.

Wat versta je onder basis?
Ik werk mijn paard ook aan de hand en hij beheerst ook de piaffe en spaanse pas (wat dit eigenlijk gewoon is alleen hij gebruikt het met andere doeleinden).
Niet als truukje maar als correct uitgevoerde oefening.

MiniMouseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:07

Bizzybijtje schreef:
mavantos schreef:
Edward heeft dit geleerd door fatsoenlijk terijden..... van achter maar voor en heeft talentvolle paarden

Edward is een geweldige ruiter, maar die werkt met een gigantische aanspanning waardoor zeker niet alle paarden "geschikt" zijn voor die manier van rijden.

Gelukkig is Edward slim genoeg om daar ook de goede paarden voor uit te zoeken.
En die paarden zijn bepaald niet makkelijk te rijden dus nog knapper dat Edward daar zo gigantisch veel uit kan halen.

CalvinenGino

Re: Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:17

Die van mij doet ook zijn voorbenen op zijn manier, hij zwiept daar ook wat mee met zijn staart. Maar hij vind het prachtig om te doen, echt een spelletje..
Nu kan in het gaan uitbreiden zo te zien.. Haha

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:23

Bizzybijtje schreef:
ponycrosserr schreef:
Met de goede methode zal je paard vanuit de ontspanning goed gaan lopen.. :j

Mwoah voor dat voorbeengezwaai is wel enige spanning nodig.

vind ik ook niet zo nodig.. ik vind het belangrijker dat je paard correct loopt em zijn rug goed gebruikt. ik train hiermee: http://www.hoefkatrol.be/overzicht.php?cat=Scheefheid

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:27

ponycrosserr schreef:
vind ik ook niet zo nodig.. ik vind het belangrijker dat je paard correct loopt em zijn rug goed gebruikt. ik train hiermee: http://www.hoefkatrol.be/overzicht.php?cat=Scheefheid

Ik begrijp niet dat iedereen denkt dat die man het wiel heeft uitgevonden. 8)7

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:42

Ik heb anders begrepen dat er zelden opgezadeld word bij Edward Gal zónder slofteugel.
Dus ik zie 10 keer liever dit als een slofteugel.
Goede ruiter maar ook Gal is niet heilig hoor.
En hoe ik het weet maakt geen zak uit, maar ik zuig het niet uit mijn duim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:52

ponycrosserr schreef:
Bizzybijtje schreef:

Zeg dat maar tegen Edward Gal dan :j

Met slofteugel is niets mis, en al helemaal niet in kundige handen. En die heeft Edward Gal echt wel. :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:17

Volgens mij omschrijft hulpteugel precies goed wat de slof is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:22

de slofteugel vind ik ook niks ergs aan mits goed gebruikt word. Ik vind de springschoenen met zware ringen erger.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:51

Joolien schreef:
arie53 schreef:
Dit doen ze in het circus niet eens en heeft niets met de natuurlijke beweging van een paard van doen. Een expressievere beweging is geen gevolg van truuks maar van verzameling.

Nog zo'n iemand die niet luistert, het gaat hier niet om expressieve beweging maar om het voorbeen verder naar voren te laten plaatsen zodat het paard beter de achterhand kwijt kan, dus kan gaan verzamelen, dus kan gaan zitten, dus beter van achteruit kan dragen.

En daarom kan dit paard ook het achterbeen kwijt? Waar naar toe? Verzamelen is meer buigen in de gewrichten. Waar is dat bij dit paard te zien?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:53

ponycrosserr schreef:
Bizzybijtje schreef:

Citaat:

Met slofteugel is niets mis, en al helemaal niet in kundige handen. En die heeft Edward Gal echt wel. :)

Als de rijkunst ophoudt, begint de slofteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:07

arie53 schreef:
Joolien schreef:

En daarom kan dit paard ook het achterbeen kwijt? Waar naar toe? Verzamelen is meer buigen in de gewrichten. Waar is dat bij dit paard te zien?

Het achterbeen kan verder naar voren geplaatst worden waar er meer kanteling vanuit de bekken weg komt en buiging in de knie, vanuit een losgelaten rug. Het gewicht wordt meer naar het achterbeen geplaatst en het paard kan meer gaan zitten.
Maar dat zou u toch moeten weten meneer Arie.

MiniMouseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:59

Citaat:

Als de rijkunst ophoudt, begint de slofteugel.[/quote]

Dat geld voor "amateur" ruiters zeker!
Gelukkig zijn er ruiters (weinig) die de slofteugel gebruiken zoals hij bedoelt is.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:03

MiniMouse schreef:
Citaat:

Dat geld voor "amateur" ruiters zeker!
Gelukkig zijn er ruiters (weinig) die de slofteugel gebruiken zoals hij bedoelt is.[/quote]

Waar is hij voor bedoeld dan?

MiniMouseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:00

Kelly_Taco schreef:
Waar is hij voor bedoeld dan?

Als jij dat niet weet dan begrijp ik waar je opmerking vandaan komt.
Mocht je het serieus willen weten stuur je maar een pb. Dit topic gaat namelijk niet over slofgebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:20

arie53 schreef:

Als de goede argumenten ophouden, beginnen de standaard-argumenten.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:00

Heerlijke disscusie weer.
Wat ik er uit opmaak is dat dit een oefening is om het paard bewuster te maken van zijn eigen kunnen. Dit kan dan daarna onder het zadel gebruikt worden om het paard, onder de man, een beter voor en achterbeen gebruik te leren.
Dat het paard met zijn staart zwiept en met zijn oren draait geeft naar mijn idee aan dat ze het moeilijk vindt. Ik moet ook wel eens dingen doen die ik moeilijk/niet leuk vind om beter te worden in bepaalde dingen. Dat hoort bij trainen.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:38

[/quote]

vind ik ook niet zo nodig.. ik vind het belangrijker dat je paard correct loopt em zijn rug goed gebruikt. ik train hiermee: http://www.hoefkatrol.be/overzicht.php?cat=Scheefheid[/quote]

Met slofteugel is niets mis, en al helemaal niet in kundige handen. En die heeft Edward Gal echt wel. :)[/quote]

ik vind het opzich ook niet zo erg dat dat van die dressuurruitertjes allemaal wel moet, maar ik vind het zelf niet nodig.
ik vind dit trouwens ook veel beter dan de methode's die meestal gebruikt worden..

ik vind de slof eigenlijk nooit zo nodig, als je je paard goed rijd heb je die niet nodig zoals ik al zei gaat het paard vanuit de ontspanning goed lopen: hoofd juiste plaats, goed ruggebruik, voor de borst lopen, enz.
daarom train ik ook met de methode van Antoinne de Bodt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:42

Jeuj de 100000e discussie over slofgebruik *\o/* :')

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:47

arie53 schreef:
Joolien schreef:

Citaat:

Het achterbeen kan verder naar voren geplaatst worden waar er meer kanteling vanuit de bekken weg komt en buiging in de knie, vanuit een losgelaten rug. Het gewicht wordt meer naar het achterbeen geplaatst en het paard kan meer gaan zitten.
Maar dat zou u toch moeten weten meneer Arie.

Welke kant kantelt het bekken dan op en welk gewricht stelt het paard in staat het achterbeen verder naar voren te zetten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:31

Zeboki schreef:
Heeft dus niets met een goed gereden paard maar een goed getruct paard te maken.
Het paard vindt het NIET leuk (oren en zwiepstaart).
Waar blijft het bewegen van achter naar voren over de rug heen?
Het paard tilt alleen de benen hoog op en gaat niet zitten.
Niet mijn stijl.

Nee het heeft niets met een "gereden" paard te maken, maar ik kan me wel vinden in de uitleg en waarom hij het doet. (Maar dan moet je natuurlijk wel het Engels beheersen :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:35

terpentijn schreef:
Sinds wanneer hoort een Spaanse Pas bij fatsoenlijk en gedegen dressuurrijden zoals in Nederland in de proeven wordt gevraagd??
Het is niet eens onderdeel van internationaal dressuurrrijden.

Zie opmerking van Jolien:
"Nee, hij legt uit dat dit paard bijv geen ruimte voor het achterbeen had omdat het voorbeen minimaal was, door deze oefening kon het paard het voorbeen verder weg zetten en achter beter ondertreden".

Dat was idd zijn uitleg en die is - moet ik zeggen - wel valide.