Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:00

misschien moeten ze geen 10.000e euro's uitgeven aan veilingpaarden die niet eens gered hoeven te worden

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:04

RoyalMemory schreef:
Als ik een paard uit Spanje wil halen kost het een paar duizend euro, plus transport, dat doe ik dus niet.

De paarden die op de site staan voor herplaatsing kosten €850 of €1500 incl. álle kosten én transport, papierwerk, entingen etc.. Dus een paar duizend euro plus transport lijkt me wat overdreven. Voor een asielhond betaal je ook best nog wat geld (ook hier in Nederland): zie het als een manier om wat geld binnen te krijgen. Of kijk eens wat de transportkosten uit Spanje bedragen, dan zit je al een eind in dit soort bedragen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:05

romyloverrr schreef:
misschien moeten ze geen 10.000e euro's uitgeven aan veilingpaarden die niet eens gered hoeven te worden

Dat zijn zij niet hè; beetje blijven opletten, is hier al eerder uitgelegd :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:08

Netje schreef:
Dank voor de uitleg, maar als je léést wat ik vraag: hoe ze aan geld komen !! Ik weet echt wel wat Brooke doet, maar dat neemt niet weg dat er ook andere mensen/organisaties/stichtingen zich mogen inzetten voor paarden.

Maar kennelijk is er hier maar één die het goed kan doen. Ik vind dat - met alle respect - wat kortzichtig. '

Als ik kijk naar Princefluffykareem (die ik een zeer warm hart toedraag) dan kun je ook zeggen: onzin ! Die paarden hebben geen toekomst en dus schiet maar af. Het komt daar zelfs voor dat ze de boel oplappen, maar de paarden blijven van de oorspronkelijke eigenaar, gaan weer terug en komen vervolgens na een paar maanden wéér uitgemergeld terug. En toch geven ze ook daar niet op, en toch zijn er ook mensen die bereid zijn daarvoor te doneren.

Ik hoop alleen maar oprecht dat mensen hier wat minder oordelend zijn en kortzichtig: als je probeert goed te doen ben je niet automatisch een hoarder (volgens mij heb je daar toch echt een hele psychologische evaluatie voor nodig door een erkend psychiater en volgens mij zijn de mensen op Bokt dat niet), maar meer een idealist. Is dat erg? Is dat een reden om deze stichting maar aan te vallen (echt ongefundeerd, want niemand hier heeft écht inzicht). Nee lijkt me !

Waar lees je in hemelsnaam dat er maar één organisatie is die het goed doet? Ook Brooke moet het hebben van donaties, het is de manier waarop er aandacht wordt gevraagd en hoe ze dingen aanpakken. En vervolgens verantwoording afleggen. Daar staat en valt in mijn ogen alles mee.

Ik ben niet zo heel erg bekend met de manier waarop de stichting van Princefluffykareem (PFK) te werk gaat, maar een paard oplappen dat van de eigenaar blijft en je na verloop van tijd in dezelfde conditie terugziet is in mijn ogen dweilen met de kraan open. Je verandert niets aan de mentaliteit van de mensen. Dat is hetzelfde als een hongerige man een vis geven, dan heeft hij voor een dag te eten, maar als je hem leert vissen, gaat hij geen enkele dag meer in zijn leven honger lijden.
Als PFK voor haar stichting sponsoren vindt, alleen maar prachtig. Ik ben haar echter nog in geen enkele krant of op een facebookpagina tegengekomen waarin ze om donaties vroeg. En ik weet ook niet hoeveel ze er rond heeft lopen. Zijn het er tegen de 100?

En over het hoarden, bekijk onderstaand filmpje even. En vraag je af of de benaming "hoarding" echt zo vergezocht is. Idealisme kan namelijk ook theoretisch. Een idealist kan zichzelf een grens toeroepen. Kan een hoarder dat ook?

http://www.youtube.com/watch?v=kGomVd1Bo-Q

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:10

ElCid schreef:
Klinkt hard, maar met een simpel, goed gericht, pistoolschot is er veel drama op te lossen. .

Of het nu waar in europa is...Een paard houd je en verzorg je en neem je de verantwoordelijkheid.. en mensen stuur je weg of gun je een schot i.p.v. dat paard.. |(

Het zijn altijd de zelfde mensen die van problemen weg lopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:14

Cassidy schreef:
Als PFK daar sponsoren voor vindt, alleen maar prachtig. Ik ben haar echter nog in geen enkele krant of op een facebookpagina tegengekomen waarin ze om donaties vroeg. En ik weet ook niet hoeveel ze er rond heeft lopen. Zijn het er tegen de 100?

Als je de Facebook pagina van PFK regelmatig leest (ik volg ze iedere dag) dan kom je ook met zeer grote regelmaat verzoeken tot donaties tegen, omdat ook zij de huur moeten betalen, het voer, de medische kosten én de aanschaf van sommige paarden. Zijn er ook geen honderd.

Over je hoarder verhaal: ze hebben in Spanje plek voor 190, maar beperken zich tot rond de 90 (of iets meer) omdat ze financieel niet meer aankunnen: lijkt mij toch echt wel dat ze weten wat grenzen zijn. En dan nóg, wie zijn wij om daar meteen een etiket op te plakken ?? Daar is toch meer voor nodig dan aannames, insinuaties, oordelen zonder onderzoek ter plekke etc. Maar goed: nogmaals we leven in een vrij land. Laat iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Wáárom toch meteen altijd oordelen of negatief zijn??

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:17

ceasario schreef:
ElCid schreef:
Klinkt hard, maar met een simpel, goed gericht, pistoolschot is er veel drama op te lossen. .

Of het nu waar in europa is...Een paard houd je en verzorg je en neem je de verantwoordelijkheid.. en mensen stuur je weg of gun je een schot i.p.v. dat paard.. |(

Zoek op Bokt eens op laten inslapen/slachten (of iets dergelijks) en je krijgt een stortvloed van berichten dat inslapen niet eerlijk is, dat je ze tot de (liefst natuurlijke) dood moet blijven verzorgen, dat ze nog best gelukkig kunnen zijn in de wei etc. In Spanje is de economische crisis heel wat forser ingeslagen dan in de ons omringende landen. Als je géén geld hebt, geen baan en ook géén uitkering krijgt (zoals in ons verwende kikkerlandje) dan geef je éérst je kinderen en jezelf te eten en pas op de laatste plaats je beesten (zie honden opvang etc.). Wat niet wil zeggen dat ze niet van hun beesten (paarden in dit geval) houden, maar wél dat ze het simpelweg niet meer kunnen opbrengen.
Laatst bijgewerkt door Netje op 15-02-14 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:17

We leven idd in een vrij land, met vrije meningsuiting. En daar ga ik gebruik van maken en duidelijk aangeven dat, als er maar ruimte is voor iets meer dan 90 paarden, je nieteens over een wachtlijst van 30 paarden hoeft te beginnen, maar eerst moet gaan kijken hoe je met die 90 paarden je eigen broek op kunt houden en als dat niet lukt, daar even in te gaan snijden.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:21

o o die arme paardjes!
;( :(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:34

Cassidy schreef:
We leven idd in een vrij land, met vrije meningsuiting. En daar ga ik gebruik van maken en duidelijk aangeven dat, als er maar ruimte is voor iets meer dan 90 paarden, je nieteens over een wachtlijst van 30 paarden hoeft te beginnen, maar eerst moet gaan kijken hoe je met die 90 paarden je eigen broek op kunt houden en als dat niet lukt, daar even in te gaan snijden.

Helemaal mee eens ! Vrije meningsuiting. Maar een hoarder zet geen 30 paarden op de wachtlijst, die neemt ze er allemaal bij. En ach, in een krant mag je best aangeven hoe hoog de nood is, dat wil niet zeggen dat je die 90 niet kunt verzorgen.... (dat staat er volgens mij ook niet).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:36

Het impliceert wel dat je er die 30 nog bij wilt hebben en er wordt aangegeven dat er plek is voor 190. Ik kan tussen de regels door lezen...het hoeft er echt niet zwart op wilt te staan. Ik ben er zeker van dat de aanwezige 90 al een probleem zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:44

ceasario schreef:

Het zijn de eigenaars van die stichting die voor hun problemen weglopen in plaats van ze op te lossen. Ten kóste van die dieren. Ze houden die dieren niet in leven voor die dieren, dat doen ze omdat ze er zelf zo'n fijn warm gevoel aan overhouden. Ik gok dat het in hun geval een verslaving is.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:46

Netje schreef:
RoyalMemory schreef:
Als ik een paard uit Spanje wil halen kost het een paar duizend euro, plus transport, dat doe ik dus niet.

De paarden die op de site staan voor herplaatsing kosten €850 of €1500 incl. álle kosten én transport, papierwerk, entingen etc.. Dus een paar duizend euro plus transport lijkt me wat overdreven. Voor een asielhond betaal je ook best nog wat geld (ook hier in Nederland): zie het als een manier om wat geld binnen te krijgen. Of kijk eens wat de transportkosten uit Spanje bedragen, dan zit je al een eind in dit soort bedragen.

Ik had het niet over hun site, daar heb ik nog geen paard op gevonden hoor, of kijk ik verkeerd?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:58

Netje schreef:
[ Als je géén geld hebt, geen baan en ook géén uitkering krijgt (zoals in ons verwende kikkerlandje) dan geef je éérst je kinderen en jezelf te eten en pas op de laatste plaats je beesten (zie honden opvang etc.). Wat niet wil zeggen dat ze niet van hun beesten (paarden in dit geval) houden, maar wél dat ze het simpelweg niet meer kunnen opbrengen.

Dan is er werk aan de winkel voor je als planner.(je-profiel).. :D

Maar het is altijd dat men denkt dat de bomen tot de hemel groeien/groeide..
Niet te eten en schulden..dikke bult...

Elisa2

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:15

Ik vindt dat ze goed werk verrichten..ben mischien ook een idealist, maar ik zie dat ze wel degelijk keuzes maken in welke paarden ze redden en welke niet. Ook blijven de meeste paarden er een paar maanden om aan te sterken voordat zij ter adoptie aangeboden worden. Op enkele paarden die daar blijven omdat er iets aparts mee is. En ik denk dat zolang er hier mensen zijn die duizenden euro's kunnen doneren aan stichtingen hier in nederland om bepaalde paarden te redden {die niet gered hoeven worden}, er dus ook geld is om daar het leven wat aangenamer te maken voor een aantal paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:22

Elisa2 schreef:
En ik denk dat zolang er hier mensen zijn die duizenden euro's kunnen doneren aan stichtingen hier in nederland om bepaalde paarden te redden {die niet gered hoeven worden}, er dus ook geld is om daar het leven wat aangenamer te maken voor een aantal paarden.

De reddingsactie van de paarden in Nederland was eenmalig. De vraag om geld vanuit Spanje heb ik vaker langs zien komen. En nogmaals, misschien haal je 2000 Euro op. Hoe lang ga je daarmee toekomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:33

De paarden die de stichtingen in NL opgevangen hebben moeten toch ook onderhouden worden?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:34

Honden paarden overal is ellende.
Maar als ik moet kiezen dan gaan bij mij de dieren in Nederland toch echt voor.
Natuurlijk is het goed werk maar het is dweilen met de kraan open en wat doe je daaraan?
Juist de kraan dicht draaien.
Zou alle paarden van de wereld willen helpen maar dat kan nu eenmaal niet.
Dieren die zo ver heen zijn laat ze inslapen en richt al je geld en aandacht op de gezonde dieren om ze gezond te houden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:40

Oh, ze vragen rustig om 10.000 euro die ze nodig hebben hoor, en als je er wat van zegt word je voor rotte vis uitgemaakt door al hun trouwe donateurs op facebook...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:41

Hee Netje, al eens afgevraagd hoe ze hun levensonderhoud betalen als ze geen baan ernaast hebben?

Dat is net zo goed zelfverreiking hoor.

Je hebt wel een mooi idealistisch beeld. Dat wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:49

upendo schreef:
Eerlijk? Ik heb ze nu een tijd op facebook maar ik zie nauwelijks paarden voorbij komen die door mensen naar NL gehaald kunnen worden.

Met de visie die zij hebben (voor mijn gevoel een soort asiel, paard erheen, wordt opgelapt, kan worden gekocht door geinteresseerden) moet gewoon veel meer gedaan worden.. Het lijkt alsof die paarde daar mogen blijven maar dat is een gebed zonder eind. Paarden zijn kosten en als je ze niet herplaatst vreten ze je geld op. Logische oorzaak gevolg reactie.

Als je hamstert kunnen daar geen duizenden donaties tegenop.

Juist.

Ik had het ook verwacht hoor, paarden kosten veel geld aan onderhoud.

Paard aannemen is makkelijk en niet duur maar wat erna komt aan kosten, dat is een ander verhaal.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:55

Niemand in Spanje gooit een gezond goed paard op straat zelfs mensen die in crisis zitten niet , meeste mensen die zulke paarden aanbieden zijn broodhandelaren en weten dat ze bij de slacht geen dubbeltje voor krijgen dus die buitenlandse stichtingen is voor hun een uitkomst , niemand geeft deze verwaarloosing/mishandeling aan bij de dierenbescherming omdat ze over het algemeen bang zijn voor wraakneming aangezien dit niet hele gezellige mensen zijn die deze taferelen uitvoeren , natuurlijk zijn er uitzonderingen maar meeste van deze paarden komen van handelaren , is allemaal heel zielig maar iemand geld geven omdat hij zijn paard verwaarloosd/mishandelt gaat er bij mij niet in. Spanje is een groot land met veel meer inwoners dus porcentaje verwaarloosing is iid veel hoger.

En natuurlijk als je zo'n paardje adopteerd kan het vaak een teleurstelling zijn je krijgt natuurlijk niet een goede apto gekeurde droomhengst , goed gereden , gezond en goedgekeurd door een DA die kosten in Spanje ook nog centjes.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:19

upendo schreef:
Hee Netje, al eens afgevraagd hoe ze hun levensonderhoud betalen als ze geen baan ernaast hebben?

Dat is net zo goed zelfverreiking hoor.

Je hebt wel een mooi idealistisch beeld. Dat wel.

Degene die dit doet hoeft er niet van te leven naar ik begrijp: haar ouders wonen in Spanje en dit betaalt niet haar levensonderhoud.

En dat ik een idealistisch beeld heb: so be it ! Gelukkig ben ik niet zo'n azijnpisser als sommige mensen in dit topic (alsof het ze hun eigen boterham kost). En neeeeeee, ik bedoel niet iemand in het speciaal. Maar ik ben blij dat ik nog het positieve in de mens en hun bedoelingen kan zien.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7004_n.jpg

en voordat iemand dan weer betwist wie the strong one is:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2670_n.jpg

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:23

"De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen."

Dat iemand goede bedoelingen heeft, wil niet zeggen dat de uitwerking ook goed is.

Mensen geven ook met de beste bedoelingen melk aan egeltjes, om maar een dom voorbeeld te noemen. Goede bedoelingen an sich zijn betekenisloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:36

Als we toch met quotes gaan smijten

Afbeelding

En voordat er iemand meteen roept wie dan beslist wat de goede of verkeerde weg is:

Afbeelding