Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:21

Urielle schreef:
Ja, die zijn wel nodig want in vrijwel de meeste bossen/velden mag je buiten de ruiterpaden om helemaal nergens komen dus ben je veroordeeld tot letterlijk de openbare weg. Geen klap aan om een rondje door de wijk te stappen :o

Maar het daadwerkelijke probleem is dan dat je dus nergens mag komen... kijk, dat herken ik dan wel weer.
En volgens mij is dat nu precies waar de NVVR voor pleit, stel de boel gewoon ook open voor ruiters. Dan heb je geen ruiterpad meer nodig.

Urielle

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:26

Ik zou het best een pre vinden om een ruiterpad te hebben wat dan ook echt alleen voor de ruiters is hoor, zo leuk is het ook helemaal niet om loslopende honden en mountainbikers omver te crossen }>
Maar momenteel is het zo dat de ruiters alleen op het ruiterpad mogen, maar de andere recreanten wel op het ruiterpad. En dat vind ik scheef. Zo wordt het heel lastig om een stuk te galopperen in het bos of door het veld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:27

Tendance schreef:
Ik zeg: We laten een OV-kaart maken, die voor het bos geld. Je moet je kaart mee hebben anders gaat de slagboom niet open.
Opladen kan via internet en je hebt de oplossing!

+:)+ Simpeler kan niet.

Maar dan niet een bedrag per keer eraf. Gewoon per jaar betalen en dan blijft je kaart geldig.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:50

Urielle schreef:
Ik zou het best een pre vinden om een ruiterpad te hebben wat dan ook echt alleen voor de ruiters is hoor, zo leuk is het ook helemaal niet om loslopende honden en mountainbikers omver te crossen }>
Maar momenteel is het zo dat de ruiters alleen op het ruiterpad mogen, maar de andere recreanten wel op het ruiterpad. En dat vind ik scheef. Zo wordt het heel lastig om een stuk te galopperen in het bos of door het veld.

amen! Helemaal mee eens!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:52

Urielle schreef:

Tja, en zo houd je het dus in stand en veroorzaak je dus dat alleen ruiters moeten betalen voor hun speciale voorzieningen.
Beetje tunnelvisie in mijn ogen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:05

Waarom Wendy? De crossroutes voor MTB, de fietspaden en de gewone zandpaden vergen ook onderhoud. Daar mogen de andere recreanten best voor betalen imo. :))

Wanneer je als ruiter 'algemeen gebruiker' wordt, vraagt dat ten eerste dat alle paden breed en hoog opgesnoeid worden, wat als wandelaar ook niet leuk is. Ten tweede zit geen enkele andere recreant te wachten op paden die stukgetrapt zijn door de ruiterij. Ten derde heb je er zelf als ruiter ook geen plezier aan om elders te rijden: kun je alsnog alleen maar stappen, maar dan door het bos. Ik ben wel liefhebber van een galopje door het bos persoonlijk, maar ik zit echt niet te wachten op ongelukken en rechtszaken en claims omdat je iemands hond, kinderwagen, fiets of bejaarde moeder omver gegaloppeerd hebt ;) Dus dan heb ik graag een pad waar ik dat galopje ook echt (min of meer) veilig kan maken!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:09

Mij lijkt een systeem als in Montferland prima voor andere bosgebieden: penning kopen voor een jaar bij de VVV voor 2 tienjes en rijden maar.

Een boswachter die kan controleren en met het geld de paden onderhouden. Iedereen kan kiezen of niet of hij/zij op deze plek gaat rijden, MTB-ers betalen hun eigen paden (die zijn heel anders dan ruiterpaden).

En Ik denk dat écht duidelijke bewegwijzering veel frustratie zal wegnemen bij alle recreanten. Hoe vaak ik toch nog aan het zoeken ben naar een goede route/ruiterpad, soms neem ik dan maar een ander pad om goed uit te komen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:18

Maar dan vraag ik me nog wel één ding af, ga je ook meer betalen als je meerdere paarden hebt, ik ben in bezit van drie paarden. Die ieder ook een verzorgster / bijrijder hebben.

Krijg je als eigenaar dan een rekening voor drie paarden of één rekening en dan maakt niet uit hoeveel paarden je hebt.

Krijg je dan drie labeltjes of maar één die je telkens op het andere zadel moet plaatsen. Hoe ga je het dan oplossen als je met alle drie de paarden het bos in gaat.

Het labeltje voor op het zadel, hoe fraude gevoelig gaat deze worden. Iemand die een beetje handig is maakt zo duplicaten.

Hoe gaan ze het controleren dat iedereen wel er voor betaald.
Daar zijn dus controleurs voor nodig, waar gaan die van betaald worden. Waarschijnlijk van het geld voor de paden, want geld heeft staatsbosbeheer namelijk niet. Aangezien hier in de omgeving een aantal boswachters ontslag hebben gekregen ivm bezuinigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:19

Dat klopt idd Yucca, en niet alleen dat je halverwege gewoon ergens het pad blijkbaar af bent gegaan maar ook dat je in een vreemd bos gaat rijden en vanaf de parkeerplaats al geen flauwe notie hebt welke kant je op moet voor het ruiterpad. Met vervolgens geergerde mensen omdat je ergens rijdt waar je niet mag komen, al zoekende naar het pad.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:25

Mits ze de paden netjes onderhouden en ook zorgen dat het daadwerklijk een ruiterpad is (dus voor mijn part bij ieder ruiterpad een controleur neerzetten die boetes uitdeelt aan mtb-ers en wandelaars), dan wil ik daar best voor betalen. Ik snap dat het geld ergens vandaan zal moeten komen, en ben ook zeker niet te beroerd om te betalen voor waar ik gebruik van maak, maar dan moet het inderdaad wel eerlijk blijven.
Ik heb geen zin om te betalen voor goede ruiterpaden als er vervolgens matig onderhoud is, en er om de paar meter een andere recreant op het pad zit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:27

myk_en_shant schreef:
Maar dan vraag ik me nog wel één ding af, ga je ook meer betalen als je meerdere paarden hebt, ik ben in bezit van drie paarden. Die ieder ook een verzorgster / bijrijder hebben.

Krijg je als eigenaar dan een rekening voor drie paarden of één rekening en dan maakt niet uit hoeveel paarden je hebt.

Krijg je dan drie labeltjes of maar één die je telkens op het andere zadel moet plaatsen. Hoe ga je het dan oplossen als je met alle drie de paarden het bos in gaat.

Het labeltje voor op het zadel, hoe fraude gevoelig gaat deze worden. Iemand die een beetje handig is maakt zo duplicaten.

Hoe gaan ze het controleren dat iedereen wel er voor betaald.
Daar zijn dus controleurs voor nodig, waar gaan die van betaald worden. Waarschijnlijk van het geld voor de paden, want geld heeft staatsbosbeheer namelijk niet. Aangezien hier in de omgeving een aantal boswachters ontslag hebben gekregen ivm bezuinigen.

Per paard dat het bos in gaat een label, dat lijkt me logisch. Je kan een label inderdaad uitwisselen of namaken, maar voor 2 tientjes heb ik geen zin in gedoe en koop ik hem gewoon.

Waarom zou iedereen gecontroleerd moeten worden? Er is gewoon een boswachter die je tegen kan komen en dan heb je het label nodig om te laten zien. Een automobilist weet ook dat hij bekeurd KAN worden als hij te hard rijdt, aan hem/haar of hij het risico wil nemen.

Voor twee tientjes neem ik geen risico en koop dat ding gewoon...

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:33

Straks moeten we nog betalen om ons huis uit te kunnen.... wie niet betaald moet dan binnenblijven. We betalen al genoeg belasting, laat ze dat maar anders gaan besteden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:36

Maar het is twee tientjes per label, betekend voor mij dat het veertig euro extra kosten zijn.
Ik koop daar toch liever wat anders voor.

Het lijkt allemaal leuk en zo, maar ik heb mijn paarden niet puur voor mijn hobby.
Ze zijn ook lespaarden en misschien in de toekomst komen er meer bij. Dan wordt het wel een flink kostenplaatje aan het eind.
Het bedrag zou ik dan uiteindelijk weer moeten verhalen op mij lesklanten, die daar uiteraard niet op zitten te wachten.

En hoe willen ze dit verhaal richting manege's doorzetten.
Wordt een leuk bedragje een gemiddelde manege heeft zo twintig tot dertig paarden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:38

Ik vind het onderzoek niet heel neutraal opgesteld, maar oke.
Verder vind ik ook dat we allemaal gaan betalen of niemand..

Ik zie gewoon bij alle bossen tolpoortjes staan straks :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:43

myk_en_shant schreef:
Maar het is twee tientjes per label, betekend voor mij dat het veertig euro extra kosten zijn.
Ik koop daar toch liever wat anders voor.

Het lijkt allemaal leuk en zo, maar ik heb mijn paarden niet puur voor mijn hobby.
Ze zijn ook lespaarden en misschien in de toekomst komen er meer bij. Dan wordt het wel een flink kostenplaatje aan het eind.
Het bedrag zou ik dan uiteindelijk weer moeten verhalen op mij lesklanten, die daar uiteraard niet op zitten te wachten.

En hoe willen ze dit verhaal richting manege's doorzetten.
Wordt een leuk bedragje een gemiddelde manege heeft zo twintig tot dertig paarden.

Tja, je kiest zelf voor meerdere paarden, beetje gek om dan niet voor de kosten willen opdraaien. Als ze niet tegelijk het bos in gaan heb je minder labels nodig, dat is dan een oplossing.

En ja, als het lespaarden zijn zul je dit moeten verreken in de les prijs, dat is toch niet zo raar? Of je lesklanten kopen zelf een label. En als je liever wat anders koopt voor het geld, ook prima, kan je alleen niet het bos in...

Wellicht zijn er voor maneges groepslabels of iets dergelijks. Maar relatief gezien maken ze dan ook veel gebruik van de ruiterpaden, dan is het toch logisch dat ze daar dan meer voor betalen dan ik met éën paard. Gewoon bedrijfskosten...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:51

NatasjavE schreef:
Nou moet ik zeggen dat ik al 2 jaar niet geweest ben.

Ik rij(reed) altijd vanaf de Zuidermarkweg een rondje "t Peeske/Berg Hotel/Stokkum-'t Klaphek.

Ah, leuke gehuurde paarden? Altijd gezellig daar.

myk_en _shant: Ik heb ook voor beide paarden een label. Het zijn toch mijn dieren en als ik samen met wie dan ook het bos in wil met mijn 2 paarden, moeten ze allebei een label hebben. Als ik altijd alleen zou gaan, had ik er 1 aangeschaft en dan aan het andere paard gehangen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:53

Aangezien ik per jaar met de paarden een keer of zes , zeven in het bos kom, wordt het wel een duur grapje.

Dan zal mijn keuze zijn om niet meer het bos in te gaan en in de omgeving te gaan rijden.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:13

Tendance schreef:
Ik zeg: We laten een OV-kaart maken, die voor het bos geld. Je moet je kaart mee hebben anders gaat de slagboom niet open.

moeten het wel meerdere boven elkaar zijn anders kun je er alsnog overheen springen als je dat wilt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:10

claudiadvx schreef:
Tendance schreef:

moeten het wel meerdere boven elkaar zijn anders kun je er alsnog overheen springen als je dat wilt

Hmmmmmm ik ga over een oplossing nadenken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:12

En die mountainbiker past ook overal door.
Gewoon steekproefgewijs controleren. Een bos is niet af te sluiten.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:20

er zijn altijd doorgangen waar je wel langs kunt inderdaad haha

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:20

Hier hebben wij ons best gedaan om menpaden te krijgen op de hei, dit is ook gelukt in samenwerking met onze vereniging, de gemeente en Natuurmonumenten.
De vereniging neemt grotendeels het onderhoud voor haar rekening, is nog gezellig ook met een hele groep snoeien bijvoorbeeld :D . Is voor de recreatie ook alleen maar goed, als mensen gebruik maken van de ruiter- en menpaden, zijn toch veel mensen die vanuit elders speciaal naar hier komen om op de hei te rijden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:39

avaluna schreef:
Hier hebben wij ons best gedaan om menpaden te krijgen op de hei, dit is ook gelukt in samenwerking met onze vereniging, de gemeente en Natuurmonumenten.
De vereniging neemt grotendeels het onderhoud voor haar rekening, is nog gezellig ook met een hele groep snoeien bijvoorbeeld :D . Is voor de recreatie ook alleen maar goed, als mensen gebruik maken van de ruiter- en menpaden, zijn toch veel mensen die vanuit elders speciaal naar hier komen om op de hei te rijden.

+:)+ Echt super tof dit!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:45

Als het niet te duur is wil ik best betalen maar ik vind dan wel dat ze goed moeten kijken naar wat ze ons bieden. Het bos is van iedereen en als wij ruiterpaden krijgen dan moeten er geen problemen mee zijn.
Zoals hier in het bos heb je een heerlijk ruiterpad waar ineens een verhoogd en verhard stuk doorheen kruist voor rolstoelen. Als je denkt een lekker galopje te hebben dan kan het verkeerd aflopen en dat is dus ook al een gebeurd.. paard over de kop. Te laat gezien en niet verwacht
Of bij de menwegen, 1 weg heen en 1 weg terug (dezelfde weg) dus als je je aan de ''regels'' zou houden dan is het einde weg omkeren en weer terug naar huis.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:20

@snooki dat vraag ik me idd ook af :j wat krijg je ervoor terug ?!
Hier zijn ze de laatste 10 jaar bezig om meer en meer en meer af te sluiten voor ruiters... er is ondertussen nog maar 1 pad richting de hei dat is dus al saai (en druk) heen en weer als je die kant op wil :( en nu kunnen we nog wel een leuke grote ronde maken, maar je kunt dus niet halverwege denken ik kort t wat in want het midden is dus een gebied waar je niet meer in mag...
Wandelaars, fietsers en aangelijnde honden (al lopen ze allemaal los :Y) ) mogen wel nog overal komen maar voor ruiters blijft er bijna niks meer over :n -O-

Kijk als ze nu (van)alles (weer) opengooien 8-) heb ik er misschien best iets voor over :) maar idd niet voor 1 paadje erom heen :n daar begint het hier toch meer en meer op te lijken :\

myk_en_shant schreef:

Als ik kijk naar LOZ/ Drunense Duinen dan zie je dat veel mensen minder vergunningen hebben dan paarden, omdat ze meestal niet met allemaal tegelijk gaan buitenrijden ;)
Mocht je toch met alle 3 de paarden het bos in gaan dan zul je idd wel 3 vergunningen moeten hebben en zou het idd wel duur kunnen worden :\ maar in omgeving LOZ lenen ze dan ook wel eens van stal/ vrienden of zo en/ of heb je evt ook een dagticket voor 1malig gebruik :)
Laatst bijgewerkt door grid op 05-02-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt