Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:35

Luchtbuizen???...mijn MacBook doet soms wonderlijke dingen...ik bedoel natuurlijk luchtzuigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:51

Goed. Ik blijf erbij, nog nooit een luchtzuigende draver gezien en ik heb zo'n vermoeden dat ik er heel veel zie per jaar. Daarnaast, als het dan zo'n groot probleem zou zijn het er veel over zou gaan aan de koffietafel :+ .

Dat maagproblemen gekoppelt zijn aan luchtzuigen weet ik, dus om het even terug in jullie straatje te gooien : als in de onderzoeken blijkt dat dravers meer maagzweren hebben, dan zouden, zeker gezien het feit dat het dus op latere leeftijd niet meer af te leren is, er toch hele horde's luchtzuigende dravers in NL moeten rondhobbelen :+

Nee, ik blijf bij mijn stelling. In de drafsport word niet gefokt met een paard wat niet tegen stress kan, dit paard wint niks en daarom zal niemand er een veulen uit willen hebben.
Een stress verervende hengst verdwijnt dus uit de lijnen.. word er bij jullie geen gebruik meer gemaakt van bovengenoemde hengsten?

Zowel, dan fok je toch gericht op paarden die een hoger stress niveau hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:56

ruitje schreef:
Nee, ik blijf bij mijn stelling. In de drafsport word niet gefokt met een paard wat niet tegen stress kan, dit paard wint niks en daarom zal niemand er een veulen uit willen hebben.
Een stress verervende hengst verdwijnt dus uit de lijnen.. word er bij jullie geen gebruik meer gemaakt van bovengenoemde hengsten?

Er worden ook geen hengsten geaccepteerd die luchtzuigen...maar er blijven natuurlijk altijd merriehouders die hun merrie toch dekken.
Ook met iets als HKO...die mensen hou je er tussen.

De hengst die hier bedoeld wordt dekt ook niet zo gruwelijk veel.

Maar goed...ik blijf ook bij mijn stelling...er zijn heel veel dravers die luchtzuigen.....ik zie ze niet maar diegene die ik hier over sprak is zeer bekend in de draverswereld.

ruitje

Re: Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:59

Zouden hengstenhouders dan nu bezwaar indienen, als hij afgekeurd word? Je hebt nu bewijs :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:31

Interesant topic wordt het! ik herken het RB dus echt wel bij mijn "kribbebijter" ,maar kan me ook voorstellen dat het dier weer stress ontwikkeld doordat ie zich niet lekker voelt door bijv. een maagzweer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:48

Ik heb het nu bij meerdere mensen uit de sport nagevraagd... zij zien het ook nooit....

Dat is toch raar, hoe kan een ras wat volgens de onderzoeken inderdaad vaker maagzweren heeft, zwaar moet presteren en hoog in het bloed staat bijna niet luchtzuigen?

Ik weet wel dat alle koersdravers buiten lopen.

Als ik er nu over nadenk zijn er trouwens meerdere rassen die waarbij ik het minder vaak hoor, als je de advertenties op MP in de gaten houd zie je het ook...

Maar als het niet genetisch is en het ook minder voorkomt bij sommige extraverte rassen, waar zit het 'm dan in?

Boeiend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:46

Of er minder dravers luchtzuigen weet ik niet. Ik ben er nog niet 1 tegen gekomen maar dat betekend niet dat ze er niet zijn.

Wel vind ik het in interessante insteek want waar het verschil vooral zit is dan het fokbeleid in die zin dat mensen die met dravers fokken het winstoogmerk voor ogen hebben.
Er wordt alleen gefokt met dravers die goede resultaten behalen op de baan en die resultaten behalen ze idd alleen wanneer ze stressbestendig zijn.
Je fokt ook niet zomaar een draver veulen omdat het fok systeem bij dravers maakt dat het vrij prijzig is.
Je betaald dekgeld en dan komt daar wanneer het veulen is geboren ook nog veulengeld overheen.
Dat maakt fokken voor een hobbyist te duur aangezien je lid moet zijn van de NDR en je dan ook al betaald voor bepaalde koersen waar het veulen ooit aan mee gaat doen.

Dat hele systeem heb je binnen de warmbloed paarden niet daar heb je dus ook te maken met mensen die fokken en er geen kaas van hebben gegeten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:23

Dat zal zeker waar zijn Osmo.

Al vind ik louter op prestatie fokken, wat in mindere mate ook steeds meer voor de spring en dressuurfokkerij gaat gelden, ook zo z'n nadelen hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:29

Maar hier op stal staat een zuigende fjord. Laat ik die nu niet onder het kopje niet stressbestendig schuiven. Op een stal waar ik eerder stond een quarter, ook die staan toch niet bekend om hun stressvolle karakter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:37

Maar het kan lijken alsof ze geen stress ervaren. Maar ondertussen daar wel behoorlijk last van hebben.