"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:30

Zoolgangster schreef:
Ik voelde ooit eens een plaatsvervangende schaamte toen een turkse vriend aan me vroeg waarom die trekpaarden geen staart hadden...
Voelde me alsof we in een achterlijk land wonen. In Turkije zijn ze misschien niet altijd even lief en zoetsappig tegen dieren, maar de staart afsnijden gaat daar echt te ver.

Terwijl de voorhuid van kleine jongetjes afsnijden daar dan weer normaal is...

Persoonlijk vind ik een korte staart staart ook mooier bij dit ras. Er zijn bovendien meer discussies waarin esthetiek een grote rol speelt (denk aan de cap-discussies) ook bij jongere mensen dus om het nou op de ouwe sokken in de fokkerij te gooien...?

Jammer dat er geen natuurlijke bobtail-paardenrassen zijn, anders konden ze gewoon naar trekpaarden met een natuurlijke korte staart toe fokken zoals ze bij de boxer hebben gedaan. http://bobtailboxers.com/node/5

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:10

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:19

Boras schreef:
Joaltijd schreef:
Wel als de wet veranderd toch?

Dat paarden geboren na het jaar ... geen geen staart mogen hebben. Hebben ze geen staart? Krijgt de eigenaar een boete..

Volgens de staatssecretaris niet ivm Europese wetgeving: vrij verkeer van producten (paarden dus).

Maar dat vind ik raar, want consumenten vuurwerk dat je bijvoorbeeld over de grens kan kopen maar in nederland illegaal is mag je wel gewoon innemen. Verbied gewoon het hebben van een verminkt paard geboren na jaar 20xx en het probleem is opgelost toch. (Er zullen relatief toch zo weinig paarden daadwerkelijk met de staart beklemd raken dat je daar niet echt eerlijke mensen mee treft :? )

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:29

Agnes75 schreef:
Bij honden kan het wel omdat de Raad van Beheer er volgens mij op toeziet en de fokkers hun verantwoordelijkheid durven nemen. De Raad van Beheer chipt en registreert rashonden en komt dus van alles tegen. Zij kunnen dus ook misstanden registreren en aanpakken, ze registreren niet als er gecoupeerd is, dus die hondjes worden minder waard. Dit is ook juist waar het mis gaat bij de KVTH: zij registreren wel gecoupeerde dieren en staan toe dat ze op keuringen komen en bovendien keuren zij ze ook goed. Zoals gezegd nemen zij dus de verantwoordelijkheid niet, deels ook uit eigen belang.
Zouden ze dat wel doen dan is het snel afgelopen met coupeerpraktijken.

Het is wel bijzonder dat 1 stamboekorganisatie kennelijk zo machtig is dat ze boven de wet kunnen staan en dat dat gedoogd wordt. Je zou denken dat het stamboek aangepakt kan worden omdat ze dieren registreren die gecoupeerd zijn, wat tegen de wet is. Als het financieel niet meer interessant is om gecoupeerde dieren te fokken, dan is het zo afgelopen denk ik.

Het stamboek staat niet boven de wet en er wordt haar niets gedoogd.
Ze mogen gecoupeerde dieren registreren, dat is niet tegen wet. Je mag een gecoupeerd dier hebben, als het dier niet in Nederland is gecoupeerd. En al is het in hederland gecoupeerd, bewijs dat dan maar eens.

Couperen in Nederland is verboden, zo luidt de wet. Verder gaat het verbod helaas niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:31

Over het kweken van bobtail dieren: bij sommige diersoorten gaat de eigenschap "staartloos" vaak samen met afwijkingen aan de wervelkolom en het bekken. Het gevolg kan zelfs zijn dat er problemen met het werpen van jongen ontstaan door een misvormd bekken, dit is bij ratten al bewezen (en dat zijn dieren die ieniemienie kleine jonkies
krijgen die lang niet zo ver ontwikkeld zijn als honden...)
Vandaar dat ik zo mijn twijfels heb...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:41

liedje89 schreef:
Maar dat vind ik raar, want consumenten vuurwerk dat je bijvoorbeeld over de grens kan kopen maar in nederland illegaal is mag je wel gewoon innemen. Verbied gewoon het hebben van een verminkt paard geboren na jaar 20xx en het probleem is opgelost toch. (Er zullen relatief toch zo weinig paarden daadwerkelijk met de staart beklemd raken dat je daar niet echt eerlijke mensen mee treft :? )

Aan het invoeren van vuurwerk zijn zeker regels verbonden. In Nederland illegaal vuurwerk mag je niet meenemen vanuit het buitenland.

Gecoupeerde paarden daarentegen zijn in Nederland niet illegaal. Die mogen wel de grens over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:45

Boras schreef:
liedje89 schreef:

Aan het invoeren van vuurwerk zijn zeker regels verbonden. In Nederland illegaal vuurwerk mag je niet meenemen vanuit het buitenland.

Gecoupeerde paarden daarentegen zijn in Nederland niet illegaal. Die mogen wel de grens over.

Daarom zeg ik ook dat maak je het hebben van een dergelijk paard toch gewoon verboden, dan kan je het dus gewoon tegenhouden. Het is totaal onpraktisch om zulke half werk verboden in te stellen, wat een harrie's zeg (net als het verbod op de nertsenhouderij zonder een verbod op bont, het enige wat het doet is je eigen markt schaden en dierenleed in de hand werken 8)7 )

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:18

Zoolgangster schreef:
@Ashley:

Ik heb diverse verslagen (uit België) gelezen waarbij blokstaarten wel degelijk voor staartamputatie stond... hierbij een voorbeeldje:http://jacinta.h-vv.be/bijlagen/blokstaarten.pdf
en nog eentje:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G8D45M38

Er zijn er nog veel meer... maar daar kun je zelf ook wel op googlen als je "blokstaarten" intypt.

Dat zal best, mijn vorige post was bedoelt aan te geven wat IK versta onder blokstaart, ook al gaf ik aan dat er kortstaarten, blokstaarten en langstaarten zijn.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:29

Zoolgangster schreef:
Verder geloof ik er niets van dat paarden helemaal naar Frankrijk gebracht worden om gecoupeerd te worden, dat gebeurt gewoon in Nederland.

Dit gebeurt wel, net over de grens van België (dus Frankrijk). Mijn man gaat er ook altijd 1x per jaar naar toe met de veulens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:18

yvje86 schreef:
Zoolgangster schreef:
Verder geloof ik er niets van dat paarden helemaal naar Frankrijk gebracht worden om gecoupeerd te worden, dat gebeurt gewoon in Nederland.

Dit gebeurt wel, net over de grens van België (dus Frankrijk). Mijn man gaat er ook altijd 1x per jaar naar toe met de veulens.

Met als doel ze te laten couperen?
Als dat zo is is dat een "moedige" uitspraak in dit topic... :wow:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:23

yvje86 schreef:
Zoolgangster schreef:

En wat zeg je dan tegen je man? Veel plezier schat? Of waar zit je in hemelsnaam met je verstand?

Ja een hele "moedige" uitspraak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:29

yvje86 schreef:
Zoolgangster schreef:

En allemaal op medische grond neem ik aan?

beatje

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:35

Ik liep vd week te denken dat ik ook weinig tot zelden een jackrussel met staart zie,terwijl di etoch echt van nature een staart hebben.Nu woon ik in belgie ,daar nemen ze de wet denkik toch ook niet zo nauw.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:22

beatje schreef:
Ik liep vd week te denken dat ik ook weinig tot zelden een jackrussel met staart zie,terwijl di etoch echt van nature een staart hebben.Nu woon ik in belgie ,daar nemen ze de wet denkik toch ook niet zo nauw.

Couperen is in België nog niet verboden toch? Of inmiddels wel?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:19

volgens mij nu wel

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:46

yvje86 schreef:
Zoolgangster schreef:

Met als doel ze te laten couperen?
Als dat zo is is dat een "moedige" uitspraak in dit topic... :wow:

Ja daar worden ze gecoupeerd. Ik ga nooit mee, vind persoonlijk mooier om te zien zo'n kortstaart maar het idee dat er gecoupeerd wordt (wat overigens heel netjes gebeurt) vind ik naar.

Ps. Sorry ben geen held in quoten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:50

LadyMadonna schreef:
yvje86 schreef:

En allemaal op medische grond neem ik aan?

Daar is een man die dit al jaren doet en je krijgt gewoon een stempel in je paspoort.

Dit is niet illegaal, en in NL ook niet want een gecoupeerd paard hebben mag.
Couperen in NL mag dan weer niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:07

Citaat:
Ja daar worden ze gecoupeerd. Ik ga nooit mee, vind persoonlijk mooier om te zien zo'n kortstaart maar het idee dat er gecoupeerd wordt (wat overigens heel netjes gebeurt) vind ik naar.

Ps. Sorry ben geen held in quoten.

Jij lijkt op die mensen die vroeger in de hondentrimsalon een volkomen verklitte langharige hond brachten, en dan riepen dat ze het zelf niet meer aankonden om die knopen eruit te kammen 'omdat de hond dan zo piepte en ze het zo zielig vonden.'

Maar als we dan vervolgens belden, dat de hond wel erg veel pijn ondervond (waren soms ook heel bejaarde hondjes bij met van die dunne velletjes) en of scheren niet beter was, was het antwoord: 'NEE! Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.'

Met zulke mensen kan je toch niets.... :roll: 8)7 :x

Je wilt wel wat jij 'mooi' vindt, maar hoe het dier ervoor moet lijden, weiger je onder ogen te komen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:14

Isegrim schreef:
beatje schreef:

Couperen is in België nog niet verboden toch? Of inmiddels wel?

Het is al jaren verboden,met gecoupeerde honden mag je niet op shows verschijnen.Verbod bestaat op couperen van honden bestaat sinds 1 januari 2006 dat van paarden sinds 2001.

Yvje,persoonlijk had ik denk ik nooit gezegd, dat ik aan zulke verminken mee werk.Je gaat er wal niet mee heen maar laat het wel gebeuren,dat is net zo erg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:20

Had ze dan moeten zeggen, dat ze het niet doet?
Ik respecteer, dat ze zo eerlijk is.
Waarover ze eerlijk is, daar ben ik op tegen, maar haar eerlijkheid siert en het geeft aan, dat ze achter haar standpunt staat.
Heb hier meer respect voor, dan voor mensen die een heilige engel lopen uit te hangen in verschillende topics, maar het ondertussen zelf ook niet goed doen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:21

Laat ik ook even zeggen dat het niet mijn paarden zijn.
Ik heb er dus niets over te vertellen. Mijn man gaat mee om te helpen met laden en lossen etc.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:28

Kijk yvje,als ze niet van jou zijn is het een ander verhaal,hoewel het hier thuis toch voor ruzie gezorgd zou hebben.

Tendance persoonlijk heb ik meer respect voor mensen die opkomen voor de rechten van het dier,en dat is een dier inclusief staart en oren.Medische noodzaak voor het verwijderen van de staart daar gelaten.
Als mijn man mee werkte aan zulke dingen was het hier bonje in huis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:15

yvje86 schreef:
Daar is een man die dit al jaren doet en je krijgt gewoon een stempel in je paspoort.

Dit is niet illegaal, en in NL ook niet want een gecoupeerd paard hebben mag.
Couperen in NL mag dan weer niet.

Dit valt dus onder "niet illegaal, wél immoreel".

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:21

beatje schreef:
Kijk yvje,als ze niet van jou zijn is het een ander verhaal,hoewel het hier thuis toch voor ruzie gezorgd zou hebben.

Tendance persoonlijk heb ik meer respect voor mensen die opkomen voor de rechten van het dier,en dat is een dier inclusief staart en oren.Medische noodzaak voor het verwijderen van de staart daar gelaten.
Als mijn man mee werkte aan zulke dingen was het hier bonje in huis.

Ik zeg niet dat ik daar geen respect voor heb.
Ik heb zeker meer respect voor mensen die opkomen voor de rechten van een dier.
Maar ik heb ook respect voor eerlijke mensen.
Het grootste probleem zijn mensen die zeggen dat ze er iets aan willen veranderen maar het zelf ondertussen gewoon wel doen. De leugenaars die zijn het grootste probleem.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:47

Citaat:
Het grootste probleem zijn mensen die zeggen dat ze er iets aan willen veranderen maar het zelf ondertussen gewoon wel doen. De leugenaars die zijn het grootste probleem.

Nee, de mensen die het couperen uitvoeren of laten uitvoeren, zijn het probleem. Daar valt namelijk niet zo heel veel over te liegen, en het hoeft ook niet.