PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:53

Vind dat been van het ene trekpaard er echt wel heel beroerd uitzien zeg (met chronische mok)

Je hoopt altijd dat dieren niet de dupe worden van een faillissement. Maar helaas is het niet anders. Hoop gewoon dat ze niet in de handel terecht komen en dan dan van die handel van opkopen en met z'n allen op een zompig weiland in de nattigheid en maar wachten of er weer iets verkocht wordt.

Maar ja, dat hoop je voor elk dier (of dat nu kip, koe of paard of varken is) in zo'n situatie.

JoyCiej007

Re: PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:03

De kans dat het CPL ipv. chronische mok is, = héel groot. Is hier al vaker vernoemd. En CPL wordt vaker als 'mok' (chronisch) genoemd, helemaal omdat het soms een tijdje wat minder wordt of weg gaat, maar genezen gaat niet. en zal heel kostbaar zijn.

Beter een paard als Guus óf naar echt een particulier die wéét wat die doet en daar ook het geld en de tijd én de kennis voor heeft, óf naar die DA, óf naar de slacht.

Dan bijv. naar SPIN toe, waar ze geen geld en geen plek hebben, hoe gaan ze hem behandelen, en daarna weer doorverkopen? :S Wéer verhuizen? Wéér afwachten waar hij terecht komt?

En zo'n oudje als Kenzo, moet die ook steeds gaan verhuizen? Omdat het 'zielig' is als alles in letterlijk een halve seconde afgelopen kan zijn?
Tsja......

Ik hoop dat de DA Guus kan krijgen, ik hoop dat bokker KimD de Shire Doortje kan krijgen, ik hoop dat er geen paarden onnodig hoeven te lijden. en als er dan sommigen naar de slacht moeten; so be it.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:04

Amen JoyCie007!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:05

Zouden ze niet op transport gezet worden naar Italië b.v. of zijn er geen andere landen waar de paarden aanmerkelijk meer opbrengen voor de slacht dan in Nederland. Heb vaak gehoord dat oude paarden naar het verre buitenland nog moesten reizen om daar alsnog geslacht te worden , Weet niet of het waar is .
Ze brachten dan daar veel meer op dan in Nederland . Kan me een beetje voorstellen hoe zo'n reis er dan uit gaat zien , verschrikkelijk.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:07

StalNollie, PocoGaucha en JoyCiej007 bedankt voor jullie reacties!!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:08

Dat drama over de slacht.. snap er niks van, er hoeft maar 1 bod worden gedaan je betaald voor de meesten al meer dan dat je terug krijgt als je het dier laat slachten. Daarbij zal een opkoper dit niet in deze context doen gezien de hoge commissie en BTW. Dan zijn er andere manieren om aan goedkope paarden te komen.

Ik snap niet waarom er over deze paarden zo'n hype wordt gecreëerd en de honderden andere zielige gevallen op Marktplaats en de Boktmarkt niet besproken worden. Is allemaal hetzelfde principe.

Ik vind dat instanties veel te ver gaan in hun uitspraken (ook de liefdadigheidsinstanties) Naar mijn idee kunnen ze dit voorval niet in context plaatsen, en is er sprake van een soort tunnelvisie op dit handjevol paarden.

Daarbij heb ik het nog niet eens over de kwaliteiten van de dieren op de veiling, want dat is ook niet veel soeps...

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:18

NathalietjeB schreef:
boerderij14 schreef:
ik hoop dat alle paarden goed terecht komen en niet enkeltje slager

nou gut gut laten we dan alle paarden van marktplaats en bokt markt die van alles mankeren aan problemen dan ook een goed plekje gunnen |o
laten we paarden vooral vermenselijke.. :n
al die paarden mankeren van die zorg boerderij allemaal wel wat deze zijn allemaal stuk voor stuk beter af bij de slacht...
en waarom zou iemand een paard willen kopen met gebreken?? en heel veel medische kosten aan willen spenderen? terwijl ze voor dat geld ook een gezond paard kunnen kopen...

vind pvdd zoiezo een chaotische penny bende.. :r

hoe weet je dat zo zeker dat ze dan beter af zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:24

Dan zijn ze dood, en dan weten ze dat zelf niet (een paard kan écht niet denken of voelen 'goh, heb ik m'n hele leven hard gewerkt, wordt ik nu doodgemaakt, bah wat oneerlijk!), en dan voelen ze ook niets meer.

Maar hoe weet jij zo zeker dat ze, als ze 'een goed tehuisje' krijgen, zo 'goed' terecht komen? Als ze bij iemand op een klein weitje in de drek komen, of bij een stichting die zelf donaties nu nodig heeft omdat ze en geen plek en geen geld hebben, en ze daarna weer van de hand doet?
Of bij iemand die denkt voor een prikkie een goed rijpaard te kunnen kopen?

Het punt is juist, als je een paard laat inslapen/slachten, is het dood en kan het geen ellende meer meemaken, en dát weet je dan heel zeker Stuur je zo'n dier 'de handel in', dan weet je écht niet wat er gaat gebeuren.
En aangezien je vaak zelfs gezonde paarden niet meer aan de straatstenen kwijt kan, wat moet er dan met al die stumperds?

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:28

dus als wees kindjes/adoptie kindjes naar een nieuw gezin moeten maar vooraf niet weten of ze het goed krijgen moeten 'wij' maar beslissen dat ze ook maar een spuitje krijgen ? om ze zo uit hun lijden te verlossen

hoezo hypocriet ?? wat maakt jouw een beter mens om maar te zeggen dat een paard enkeltje slacht moet geven?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:29

De goede paarden zullen heus wel bij iemand terecht komen en het juiste geld opleveren. De oudjes en gebrekkige naar de slager . Het zij zo. De PvdD weet zo vaak niet waar het over gaat. De meeste leden wonen 3 hoog achter en hebben nog nooit een dier van dichtbij gezien.En maar mekkeren over boeren ed.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:29

Erg sneu, maar sommigen zijn echt wel beter af bij de slager

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:30

boerderij14 schreef:
dus als wees kindjes/adoptie kindjes naar een nieuw gezin moeten maar vooraf niet weten of ze het goed krijgen moeten 'wij' maar beslissen dat ze ook maar een spuitje krijgen ? om ze zo uit hun lijden te verlossen

hoezo hypocriet ?? wat maakt jouw een beter mens om maar te zeggen dat een paard enkeltje slacht moet geven?

sorry hoor maar dit gaat nergens over.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:31

het feit dat ze zegt dat je niet weet of het paard het goed krijgt moeten ze maar een spuitje..
zo word er toch ook niet met de mens omgegaan.
van ooh die krijgt het toch niet goed, die is niets waard hop spuitje ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:44

boerderij14 schreef:

Pfff alsjeblieft zeg, mensen met dieren vergelijken, ga toch ff een end heen zeg! Daar ga ik niet eens meer serieus op reageren, op mensen die een dergelijke kortzichtige en simpele denkwijze bezigen....

Ik heb geen idee van jou leeftijd, boerderij14, en dat hoeft ook niet, maar heb zo wel mijn vermoedens.
En als die kloppen :(:) wees niet bang, dan ligt het aan je leeftijd :(:)
(wereld)wijsheid komt met de jaren, zeggen ze wel eens.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:55

Volgens mij vaart het veilinghuis in ieder geval wel bij al deze aandacht.
Paarden gaan straks waarschijnlijk ver boven hun waarde weg. Sommieg zijn m.i. ech gebaat bij een enkele reis eeuwige rust om verder lijden te voorkomen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:21

Weer een item om lekker goedkoop te kunnen scoren voor de PvdD. Gelukkig zijn er hier op Bokt ook nog mensen met nuchter boerenverstand!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:42

De PvdD én de Stichting Paard In Nood (SPIN) spelen samen overigens een héul vies spelletje, lees dit maar eens:
KimD @ [ON] Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

En lees dan ook meteen even globaal dat topic door.

-:(- PvdD en SPIN doen voor of ze 'paarden van de slacht willen redden', terwijl er op dit moment helemaal geen enkele sprake is van slacht. Is het niet hun taak om te handelen in het belang van het paard/dier in kwestie? Ipv. aan hun eigen zakken en centjes te denken?. Het is toch van de zotte....... Die hebben er natuurlijk straks weer mooi een paar nietsvermoedende kiezers en donateurs bij. :r

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:18

Rizette schreef:
Zouden ze niet op transport gezet worden naar Italië b.v. of zijn er geen andere landen waar de paarden aanmerkelijk meer opbrengen voor de slacht dan in Nederland. Heb vaak gehoord dat oude paarden naar het verre buitenland nog moesten reizen om daar alsnog geslacht te worden , Weet niet of het waar is .
Ze brachten dan daar veel meer op dan in Nederland . Kan me een beetje voorstellen hoe zo'n reis er dan uit gaat zien , verschrikkelijk.

Dan moet eerst t paard al geschikt zijn voor consumptie en de daarbij horende papieren compleet hebben. Anders levert zo'n paard bij de slager dus helemaal niets op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 05:16

boerderij14 schreef:

Sorry maar moet hier toch op reageren. Bij kinderen zijn hier instanties voor die dat controleren. Het is tegenwoordig zo moeilijk om gastgezin/adoptieouder te worden. Omdat er regels zijn en controles worden uitgevoerd.
Dit word niet gedaan bij dieren, er komt alleen maar meer leed wanneer iemand een paard koopt die verwacht een leuk paard te kopen. Maar in de financiele problemen komt door de problemen die boven water komen omdat deze niet vermeld zijn.
Of dat iemand lekker met een paard aan de slag gaat zonder te weten hoeveel pijn een dier heeft door een oude blessure, die vervolgens na een bepaalde tijd ook naar de slacht moet.

Ik hoop voor de paarden dat ze een goed huis vinden bij mensen met verstand en weten wat ze ermee moeten, of gewoon hun rust gaan vinden zonder leed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 05:36

Ik snap niks van bokt soms. In het ene topic roept de meerderheid van de bokkers ''slacht is beter'' in het andere topic moet het arme paard met aandoening terug naar de (vreselijke/oneerlijke) handelaar en als iemand dan roept ''breng het beestje naar de slacht, dan is hij iig beter af'', krijgt diegene bijna het hele topic over zich heen. Ergens mis ik geloof ik iets....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 06:50

boerderij14 schreef:

Zo hee..... jij slaat door...... Kindjes vergelijken met paarden.....

Soms is het inderdaad beter. En ze kunnen zich beter druk maken of het fokken in Nederland met al die "schattige veulentjes" die uiteindelijk in de pan belanden omdat ze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn in een veel te vol paarden-Nederland.
En dat ge-emmer over het heilige vegetariër zijn.... de meesten daarvan lopen op lederen schoenen en laarzen en zitten met hun derrière op een leren zadel met leren teugels in de handen. Als je dat ook allemaal doorvoert, mag je meepraten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 06:55

Vegetariër zijn is wel wat anders dan veganist zijn, Margee. Ik ben ook vegetariër, maar mijn zadel en hoofdstel zijn wel van leer, oooeeeh, shocker.

En ik ben niet tegen slachten. Oooeh, even bigger shock.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 07:21

Vind het een beetje raar om te zeggen dat het voor paarden beter is om naar het slachthuis te gaan dan naar een handelaar. Iedereen denkt nu aan een stereotype handelaar maar er zijn ook genoeg handelaren die wel normaal met paarden omgaan.

Denk trouwens dat dit heel interessant kan zijn voor maneges helemaal omdat dit paarden zijn die met gehandicapte hebben gewerkt en ze niet duur zullen zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 07:28

muis_lover schreef:
Vind het een beetje raar om te zeggen dat het voor paarden beter is om naar het slachthuis te gaan dan naar een handelaar. Iedereen denkt nu aan een stereotype handelaar maar er zijn ook genoeg handelaren die wel normaal met paarden omgaan.

Denk trouwens dat dit heel interessant kan zijn voor maneges helemaal omdat dit paarden zijn die met gehandicapte hebben gewerkt en ze niet duur zullen zijn.

Handelaar waar ik het over had was geem fijn type en had behoorlijk wat sneaky dingen gedaan dus arme paard zou met aandoening en al weer de handel ingeduwt worden

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:11

Echt dat drama met de slacht. Hoe bedoel je we vermenselijken het paard. Erg slechte trend. Het paard merkt er niks van. Kan idd niet bedenken oh nee ik wordt doodgemaakt. Zo denken die dieren niet.
het is wel zaak dat het een vakkundige slager is die het paard in 1 keer uit zijn lijden verlost en ik denk dat daar idd meer co trole op moet komen.

dus pvdd ga daar eens mee aan de slag. Betere controle vervoer naar slacht en betere controle op de slacht.

we kunnen helaas niet elk dier redden. Is nobel om dat te willen maar helaas niet haalbaar.