Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:54

Ik snap vooral niet dat ze dit systeem vastmaken aan het zadel... Dat is totaal niet stevig of betrouwbaar en is zelf ook maar 'om het paard bevestigd'. Het hangt van je eigen kracht af hoe hard überhaupt dus ik zou m'n leven niet laten afhangen van mijn eigen aansingelkunsten. Hoeveel zadels schuiven en draaien al niet als paard een scherpe bocht neemt en ruiter kukelt eraf. Laat staan dat je op dat moment vàst hangt en niet kàn vallen O_O Nooit van mijn leven, never!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat het een hoax was... Blijkbaar niet? :')

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:55

Shabacca schreef:
Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.

Dat dacht ik ook!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:56

jorika1986 schreef:
Volgens mij moet je ook niet voorover van je paard vallen (weigering bij sprong) Dan kun je volgens mij nog een aardig eindje voor het zadel landen. Auch... Nekwervels tussen je benen is niet de meest prettige ervaring.

Was je van plan achter zijn oren te landen? Om die halswervels te voelen in een van op zijn hals landen moet je paard anatomisch gezien wel erg afwijken van de standaard :')

ArGieVai

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:58

Lijkt mij echt levensgevaarlijk... Wat gebeurd er als je paard zelf valt? Of als je je evenwicht tóch verliest en dan dus half aan de zijkant hangt? Ok... Ik val denk ik liever :')

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:58

Bah, die prijs al ..
En ik noem dit eerder: levensgevaarlijk!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:59

ben igg ook wel benieuwd naar een filmpje op een niet zo braaf paard..

ook met het inrijden van een paard eer dat je je eigen vast heb is het paard er al van door

denk je nou echt dat het paard gaat staan wachten tot je je eigen vast gesnoerd heb? hihi

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:06

dit zou ik dus echt nooit dragen..
inderdaad je kan lelijk vallen, maar daarvoor ga ik persoonlijk geen 'paarden gordel' dragen :=

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:07

Het is al vaak gezegd, maar zelfs na mindere ervaringen met vallen van een paard,
no-way dat ik dat ga dragen, de consequenties van een foutje als het paard verschiet lijken me gruwelijk.
En stel dat het systeem toch niet werkt als het paard valt en je komt eronder/wordt mee gesleurd in de val....
Het filmpje is ook niet erg representatief!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:08

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen maar rampscenario's voor me zie in het geval van een paard dat wegstuift en een ruiter die eraan blijft hangen. Paniek bij het paard, nog harder rennen en de ruiter moet mee want hij kan er niet af. Vreselijk.. Misschien gaat het zadel schuiven en draaien door het veel te zware gewicht dat eraan hangt (want dat zadel is daar niet voor gemaakt, om een half hangende ruiter op het paard te houden), NOG meer paniek bij het paard, en ruiter hangt er dan half naast. Dat zadel redt dat niet en zadel draait volledig om en ruiter hangt op de grond ergens tussen de benen...

Klinkt misschien als een echt doemscenario maar ik zie dat bij bv mijn eigen merrie prima gebeuren. En ik ben overigens zelden van haar afgevallen. 1 keer echt en dat was mijn eigen schuld. Feit is wel dat als ik toen zoiets had gedragen ik nu dood geweest was volgens mij.
In het andere geval ging zij op haar knieën en viel vervolgens op haar zij. Ik ben er toen af gedoken. Ik betwijfel of dat tuigje dat ook zou detecteren als 'vallen' waardoor ik nog op tijd had kunnen reageren. Ik vrees ervoor... Gevolg was gebroken enkel of been geweest.
Niks van, geef mij maar mijn eigen denkvermogen en reflexen. Daar red ik het prima mee.

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:10

Shabacca schreef:
Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.

Ghlemaal mee eenss :+ :Y)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:13

Wat ik hier niet zie staan, maar wel op de website van het systeem is:
Citaat:
IMPORTANT: what happens if my horse falls and I am attached to the PULLITER system? The PULLITER system opens automatically in around 3 hundredths of a second, i.e., immediately!

[Eng] Pulliter system can be adapted to any horse size. The system analyzes the movements of the horse, and it is only automatically opened under such situations where there is a risk that the horse can fall on top of the rider. Under such events the system is instantly activated and allows the rider to fall down in a natural way.

Op deze website is een filmpje te zien van een 'val' en een bokkend paard: http://www.equipona.com/nl/content/pulliter

(de onderste twee)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:16

beert schreef:
Wat ik hier niet zie staan, maar wel op de website van het systeem is:
Citaat:
IMPORTANT: what happens if my horse falls and I am attached to the PULLITER system? The PULLITER system opens automatically in around 3 hundredths of a second, i.e., immediately!

[Eng] Pulliter system can be adapted to any horse size. The system analyzes the movements of the horse, and it is only automatically opened under such situations where there is a risk that the horse can fall on top of the rider. Under such events the system is instantly activated and allows the rider to fall down in a natural way.

Op deze website is een filmpje te zien van een 'val' en een bokkend paard: http://www.equipona.com/nl/content/pulliter

(de onderste twee)

Ik had deze filmpjes nog niet gezien, ik zal ze aan de OP toevoegen!

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:17

Are you f*cking kidding me :') :') :')

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:20

Maar het paard op het een na laatste filmpje bokt niet echt door... Ben nog steeds niet overtuigd.. :n

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:25

Wat gevaarlijk dit!! Ik zou het nooit dragen. Ik val liever dan dat ik aan m'n pony bungel in een gordel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:27

Is er bij dit systeem ook rekening mee gehouden dat je nek en rug ook kan breken zonder dat je valt, maar door heftige ongecontroleerde harde klappen? Of wordt er een nekkraag en corset bijgeleverd? Het is niet voor niets dat er een 3 puntsgordel in je auto is geplaatst ipv de ouderwetse heupgordel..
Zoals zo vaak al gezegd: ik lig liever (bij voorkeur gecontroleerd en zachtjes) op de grond dan dat ik aan een paard dat aan de kletter slaat vastzit..(of voor een auto springt, of door de omheining rent of in de sloot belandt, of achterover klapt, over over de kop slaat, been there done all of that :j ...)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:30

Niks voor mij, maar als als je paard aan de rodeo ga lijk me dat je nek en rug het niet zo fijn vinden.....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:37

Paardensport gevaarlijk? Ja paardensport heeft risico's.
Vastbinden aan een paard? Zo gevaarlijk dat ik niet snap waarom mensen dit zouden willen proberen.

Brrrr mij niet gezien, ik wil eraf wanneer ik eraf wil. Niet eerst zoeken naar een knopje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:39

Ik vraag mij af hoe je dit sjabrak met systeem gaat wassen? :')

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:39

Aah dat lijkt me echt doodeng! Echt geef liever mijn geld uit aan een valtraining.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:43

Tallie1979 schreef:

Niet. Kom nou, dit is zo innovatief, het is zelfreinigend natuurlijk! :P

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:44

levensgevaarlijk dit.. Je zou maar vallen met paard en al en dan nog steeds vast zitten aan je paard. Mensen moeten gewoon leren zitten en hun paard op een goede manier onder controle zien te houden in plaats van zichzelf met riempjes op een paardenrug vastbinden..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:44

Blue_Eyes schreef:
Tallie1979 schreef:

Niet. Kom nou, dit is zo innovatief, het is zelfreinigend natuurlijk! :P

8)7

Dat ik daar nou niet aan gedacht heb! %) :):)

B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:45

Zo compleet gek is het toch echt niet- je kan hem zelf ook op ieder gewenst moment openen met een druk van de knop, dus voor de mensen die liever van hun paard afspringen: kan nog steeds. Bij een val van het paard gaat hij ook automatisch open, dus dat is ook niet veel gevaarlijker dan in een gewone situatie.

Wat ik mij wél afvraag is inderdaad hoe het loopt met een echte rodeo ipv een sporadisch bokje, je krijgt dan een paar flinke heen-en-weer schokken te verwerken, die klappen kunnen op je ruggengraat en nek toch ook goede schade doen (misschien kan je dan wel beter eraf donderen nog, zeg maar)..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:48

Nieuw systeem? Was is er mis met (GOEDE) paardrijles? :7