Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:16

Er worden hier wel heel erg fantasierijke en sterke verhalen verteld!!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:43

ik vind t knap dat hij niet uit balans is geraakt bij t weg spurten...
maar als je maar 1 beugel verder heb kan je best wel weer balans vinden door t op te vangen met je knie aan de andere kant lijkt mij...
netjes dat hij even goed 1ste is geworden

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:15

Knap hoor!
Even een andere vraag, hoeveel zweepslagen mag je een paard geven?
Ik zie in de vertraging dat de jockey van de schimmel niet op zijn laars slaat maar wel degelijk continu op het paard.
Naar en zielig gezicht.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:20

De hekel die ik aan deze sport heb komt niet door het gemep. Ik denk veel dressuurpaarden tijdens een sessie meer last hebben van het gehang in hun mond of gepor met sporen dan dat deze paarden hebben van een paar lellen met zo'n springzweepje.

De hekel die ik aan deze sport heb komt van het feit dat bij bijna elke grote race wel een paard wordt afgemaakt i.v.m. verwondingen, en de pure geldlust (en het ten koste daarvan gaan van de paarden) die in deze sport de overhand heeft.

IkheetRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:59

Cassidy schreef:
Het is niet alleen over deze tak van de paardensport, er zijn altijd wel mensen die - zonder zich ergens in te hebben verdiept - meteen een mening klaar hebben, gevoed door onderbuikgevoel, aannames en selectief geplaatste filmpjes. Neem nu een sport als eventing, of bijv. de rodeo. Alleen al over rodeo kan ik zo meerdere topics opnoemen hier op Bokt waar vooroordelen hoogtij vieren.

Amen. +1
>;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:22

NathalietjeB schreef:
ik vind t knap dat hij niet uit balans is geraakt bij t weg spurten...
maar als je maar 1 beugel verder heb kan je best wel weer balans vinden door t op te vangen met je knie aan de andere kant lijkt mij...
netjes dat hij even goed 1ste is geworden

Kijk en dat gaat dus niet.
Je moet je voorstellen dat je ene knie boven de schoft zit en je voet ter hoogte van bovenkant schouder en je andere been gewoon lang hangt.
Het beste wat je dan kunt doen is je tweede beugel ook uit doen als het lukt en helemaal gaat zitten en hopen dat je er in de tussentijd niet af ligt.

kyrkelover

Re: Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:25

Het maximaal aantal zweepslagen is per land verschillend.
In Nederland is het 4.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:38

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

precies mijn gedachten.
dat hij 1e kan worden terwijl hij een beugel mist is knap. maar dat slaan de hele tijd. tjeeeesus. vooraal in de slowmotion zie je dat zo goed. ik erger me er kapot aan. en dan maakt het me niet uit waar ze slaan en hoe ze slaan... ik vind het gewoon niet leuk om te zien :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:02

De schimmel in de video krijgt in totaal 2 klappen.....

Als ik naar een gemiddeld paardensport evenement ga zie ik heel wat meer geruk gepluk slaan en porren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:18

Martine_R schreef:
De hekel die ik aan deze sport heb komt van het feit dat bij bijna elke grote race wel een paard wordt afgemaakt i.v.m. verwondingen, en de pure geldlust (en het ten koste daarvan gaan van de paarden) die in deze sport de overhand heeft.

Dat is bij vlakke baan rennen echt niet het geval, kom al jaren op de koers en als er een paard per jaar verongelukt op de koers is dat veel. Kan mij er geen een bedenken de afgelopen 3 jaar.

Maar jij heb vast cijfers, want anders heb je zo'n mening niet natuurlijk, dus ik ben benieuwd :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:20

Lusitana schreef:
Als je afhankelijk bent van je beugels om te blijven zitten, kun je nog niet rijden.
Voor een beetje ruiter is het totaal geen probleem. Voor iemand die zoveel uren op paarden doorbengt als een jockey al helemaal niet.

En het is door onderzoek al gebleken dat het voor het paard verder geen fluit uitmaakt hoe je er op zit om snelheid te maken.

Dat slaan is een andere discusie en er wordt opgelet of er niet overmatig wordt geslagen, daar wordt je gewoon voor gediskwalificeerd.

Nooit van gehoord, heb je dat onderzoek ergens? Er is juist een enorme overgang van zit geweest in de monte, dus ik ben oprecht benieuwd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:23

Martine_R schreef:

Heb je je er weleens in verdiept wat het kost om een renpaard te trainen en hoeveel niet succesvol zijn op de baan? Heb je er weleens aan gedacht dat ook een locatie betaald moet worden, en dat er aan ieder paard ook mensen hangen die niet van lucht alleen kunnen leven? Als er een keer een geldsom gewonnen wordt is dat een meevaller voor de eigenaar en de stal, en gaat echt niet de kosten dekken.

Een goed paardentrainer probeert het paard heel te houden. En zal niet kostte wat het kost blijven pushen als het dier niet geschikt, of niet snel genoeg blijkt te zijn. Blessures komen voor, net zoals in andere takken van de paardensport. Ik ben geen fan van steeplechases, maar vlakkebaanrennen vind ik prachtig om te zien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:23

_Lisaa_ schreef:
Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

_/-\o_ je haalt de woorden uit me mond!

Mij ook !

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:31

Cassidy schreef:
Martine_R schreef:

Heb je je er weleens in verdiept wat het kost om een renpaard te trainen en hoeveel niet succesvol zijn op de baan? Heb je er weleens aan gedacht dat ook een locatie betaald moet worden, en dat er aan ieder paard ook mensen hangen die niet van lucht alleen kunnen leven? Als er een keer een geldsom gewonnen wordt is dat een meevaller voor de eigenaar en de stal, en gaat echt niet de kosten dekken.

Een goed paardentrainer probeert het paard heel te houden. En zal niet kostte wat het kost blijven pushen als het dier niet geschikt, of niet snel genoeg blijkt te zijn. Blessures komen voor, net zoals in andere takken van de paardensport. Ik ben geen fan van steeplechases, maar vlakkebaanrennen vind ik prachtig om te zien.

Heb jij je weleens in de raceindustrie verdiept? Ik zou zeggen, lees het volgende even:
http://www.peta.org/issues/animals-in-e ... ion-death/
http://www.animalsaustralia.org/issues/horse_racing.php

Ik heb meerdere mensen gesproken (en mee gewerkt) die vroeger in de raceindustrie hebben gewerkt (Engeland) en voldoende verhalen gehoord en genoeg gelezen om mijn mening op te baseren.

Dat niet-succesvolle paarden geld kosten, dat snap ik. Dat is toch bij iedere tak van sport zo?
Het gaat me om de manier waarop de paarden die inderdaad niet succesvol zijn afgedankt worden.
En om het feit dat er gewoon elke grote race wel een paard dood gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:33

Aha, websites van dierenrechtorganisaties...ik had het kunnen weten.

PETA lijkt me nu niet echt een bron voor betrouwbare statistieken :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:34

In elke tak van paardensport worden paarden die niet geschikt zijn afgedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

JJane schreef:
In elke tak van paardensport worden paarden die niet geschikt zijn afgedankt.

Ook dat. En zelfs grasmaaiers als shetten belanden bij de slager.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

Cassidy schreef:
Aha, websites van dierenrechtorganisaties...ik had het kunnen weten.
PETA lijkt me nu niet echt een bron voor betrouwbare statistieken :D

Ohja, inderdaad. Dierenrechtenorganisaties zijn ook eigenlijk maar belachelijke instituten :+
Maar ik kan je nog wel wat bronnen geven hoor? Of wil je ze allemaal afdoen als onbetrouwbaar?

Als je nu eens inging op mijn argumenten zou dat waardevoller zijn dan deze reactie..

@Jjane: Afgedankt? Als Anky een paard heeft dat niet geschikt is voor het hogere werk, kan ze die meestal alsnog voor een leuk prijsje verkopen hoor..
Laatst bijgewerkt door Monchou op 16-01-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:38

Anti sites zijn ook echt geweldige bronnen om dingen objectief te tonen. :+

Kunnen we hier ook gewoon eens blij zijn dat die vent zonder beugels de race heeft uitgereden en gewonnen?

Of moeten er straks ook nog even beelden bij van levend gevilde dieren enzo?
Ga even ergens anders actie voeren.
Echt verkeerde topic daarvoor, hoor.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:40

Ik hoef niets objectief te tonen want deze sites onderbouwen mìjn mening ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:40

Martine_R schreef:
Als je nu eens inging op mijn argumenten zou dat waardevoller zijn dan deze reactie..

Dat doen we dus niet omdat het hier niet de plek is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:42

Idd, als je een anti-renpaardensport topic wilt openen, kunnen we het daar verder over hebben.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:42

@martine dan vraag ik me af waar die gewerkt hebben.
Ik en veel vriendinnen van mij werken in de racing industrie en ik zie/ hoor nooit van die enge verhalen.
Wel 2 van "mijn" paarden op die stal die nu als rijpaard door het leven gaan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:45

Dan laten we het hierbij. Ik zou toch moeten studeren op dit moment :evaw:

@kyrkelover: Engeland.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:45

Ik heb ook een tijd op een voormalig renpaard gereden. Kwam uit Rusland, was zes jaar, drie keer gestart, niet hoger dan zesde geeindigd. Toen geexporteerd naar Duitsland, bij een recreatieruiter beland. Hele zoete merrie, gehoorzaam en heel betrouwbaar op buitenritten.