KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:53

Voor die 2/3x per jaar dat ik een buitenrit maak..... 8)7

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:56

ik vindt het belachelijk,
heb al een menpas waar ik voor betaal waar blijft dat geld dan?
je mag hier toch nergens in het bos rijden, nu rijden we dus op drukkere straten waar dan weer andere mensen boos zijn omdat je daar rijd. dus dan zou ik zeggen heel het bos openstellen voor rijden!!!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:13

Pfff... Waarom überhaupt een pad aanleggen als je het bij voorbaat al niet kunt onderhouden? Hier in de Elzen was het ff met een graafmachine door de bosjes baggeren en wat bomen kappen en dat wordt dan ons ruiterpad genoemd. Geld te weinig? Begin er dan niet aan. Nee wel mooi bonnen schrijven als je er niet op rijd terwijl dit niet eens gaat!
Of zeg ik nu iets heel geks? Zal ongetwijfeld ergens anders in NL beter gaan maar hier vind ik het 3x niks.
Als ze het op geen andere manier kunnen onderhouden dan met die pas.. Dan zij het maar zo. Als het ook maar écht betaalbaar is en het écht alleen naar de paden gaat... Dat moet je ook nog maar eens zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:15

Ik rij weinig langs de weg en kom ook zelden in het bos hier in de buurt (moet je echt met de trailer heen).
Dit valt ook onder SBB. De ruiterpaden die er lopen zijn heel wisselend. Het ene stuk is goed terwijl een ander stuk helemaal kapot is gereden door oa tractoren, fietsers
Sorry dus wij moeten gaan betalen voor iets wat grotendeels door hun eigen toe doen stuk gereden word.

Ben trouwens ook benieuwd hoe ze dat willen gaan doen met de cross wedstrijden die er gehouden worden

Verder hebben we hier helemaal geen ruiterpaden in de buurt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:17

Liamssfork schreef:
Pfff... Waarom überhaupt een pad aanleggen als je het bij voorbaat al niet kunt onderhouden? Hier in de Elzen was het ff met een graafmachine door de bosjes baggeren en wat bomen kappen en dat wordt dan ons ruiterpad genoemd. Geld te weinig? Begin er dan niet aan. Nee wel mooi bonnen schrijven als je er niet op rijd terwijl dit niet eens gaat!
Of zeg ik nu iets heel geks? Zal ongetwijfeld ergens anders in NL beter gaan maar hier vind ik het 3x niks.
Als ze het op geen andere manier kunnen onderhouden dan met die pas.. Dan zij het maar zo. Als het ook maar écht betaalbaar is en het écht alleen naar de paden gaat... Dat moet je ook nog maar eens zien.

Vroeger (zo'n 20 jaar geleden) had je in de Elzen wel nette ruiterpaden. En ook nog eens hele mooie brede grasstroken naast de fietspaden.

Maar goed toen mocht je ook gewoon nog bij het restaurant bij het strandje met je paard het water in.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:20

kiki1976 schreef:
Vroeger (zo'n 20 jaar geleden) had je in de Elzen wel nette ruiterpaden. En ook nog eens hele mooie brede grasstroken naast de fietspaden.

Maar goed toen mocht je ook gewoon nog bij het restaurant bij het strandje met je paard het water in.

Ja was het nog steeds maar zo.. Paar jaar terug mocht je nog op de gewone paden rijden en nog overal lekker het water in. Erg jammer dat het zo achteruit is gegaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:22

Moet je niet al sowieso betalen in de meeste gebieden?

Ik ben voor... Mits dit betekent dat je dan overal in Nederland mag rijden en de vergunningen voor de specifieke gebieden afgeschaft worden...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:27

Belachelijk.
Hier in de omgeving(straal van 5 kilometer, de rest heb ik nog niet verkend :') ) is er niet één ruiterpad..
Moet ik dan betalen om over de grote weg te mogen rijden? Moet niet gekker worden _-:(

Edit: Waar is trouwens die enquete waar ze het in dat andere topic over hebben? Dan vul ik die even in..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:41

SuperAssie schreef:
Belachelijk.
Hier in de omgeving(straal van 5 kilometer, de rest heb ik nog niet verkend :') ) is er niet één ruiterpad..
Moet ik dan betalen om over de grote weg te mogen rijden? Moet niet gekker worden _-:(

Edit: Waar is trouwens die enquete waar ze het in dat andere topic over hebben? Dan vul ik die even in..

Nee je moet betalen om in de bossen van SBB te mogen rijden. Niet om over de straat ye rijden met je paard.

Nog.....niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:42

Misschien binnenkort ook wel wegenbelasting ;) .

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:44

NatasjavE schreef:
SuperAssie schreef:
Belachelijk.

Nee je moet betalen om in de bossen van SBB te mogen rijden. Niet om over de straat ye rijden met je paard.

Nog.....niet.

Gelukkig houd mijn paard niet van het bos :')
Nee even zonder gekheid, gegarandeerd dat we dan moeten gaan betalen voor iedere stap die we van het erf maken, of dat nou bos, veld of openbare weg is.. :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:49

Even iets anders. Mijn vriend vraagt zich al tijden af waarom hij een boete krijgt als zijn ducktoller een schattig klein drolletje legt en hij dat niet opruimt, terwijl ernaast een paard kan staan poepen en daar gebeurt dan niks mee.
Wat dat betreft is het inderdaad niet zo gek om belasting te betalen over het hebben van een paard, ook als je over straat rijdt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:50

Ik lees het anders hoor. Dacht eerst ook dat het alleen voor SBB is, maar begrijp nu dat het een ruiterpas wordt voor alle gebieden waar ruiterpaden zijn. Wij rijden van april tot oktober veel op de Veluwezoom, daar heb je al een betaalde vergunning. Ik vind het geen probleem om te betalen, als dat inhoudt dat er goed onderhoud is en dat ik niet voor ieder natuurgebied een andere pas nodig heb, of overal apart voor moet betalen. Maar hoe ze dat willen gaan doen met alle beheerders en landeigenaren? Dat lijkt me en grote uitdaging.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:51

Een paard kan ook beboet worden hoor ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:51

SusanH schreef:
Ik lees het anders hoor. Dacht eerst ook dat het alleen voor SBB is, maar begrijp nu dat het een ruiterpas wordt voor alle gebieden waar ruiterpaden zijn. Wij rijden van april tot oktober veel op de Veluwezoom, daar heb je al een betaalde vergunning. Ik vind het geen probleem om te betalen, als dat inhoudt dat er goed onderhoud is en dat ik niet voor ieder natuurgebied een andere pas nodig heb, of overal apart voor moet betalen. Maar hoe ze dat willen gaan doen met alle beheerders en landeigenaren? Dat lijkt me en grote uitdaging.

Dus als er nergens ruiterpaden zijn hoef ik ook die stomme pas niet? Dat vind ik dan prima, dan ben ik voor :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:54

Zo lees ik het idd. Hier stikt het van de paden, dus wij moeten dokken :D

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:56

Maar wat als je dan bijvoorbeeld op vakantie gaat ergens anders in NL, geen pas hebt en wel daar op de ruiterpaden rijd? Dan hoef je toch zeker ook geen pas aan te schaffen? En hoe gaan dze dat dan controleren.. Ik snap er de ballen niet van :oo :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:58

En ik vrees voor diegenen die nog geen lid zijn van de KNHS, dat die straks aan het lidmaatschap van Eur 17,75 vastzitten omdat de KNHS erg druk bezig is zieltjes te winnen onder de recreatieruiters. Nu hebben ze dus kennelijk in het SBB een partner gevonden, ik ben erg benieuwd naar de gevolgen daarvan. Ik ben zowel lid van de KNHS als van SBB, dus ik betaal al jaarlijks, ik ben benieuwd hoeveel eht extra gaat worden. Als ik hier in het PWN-duingebied ga rijden betaal ik daar ook voor, op andere plaatsen betaal je ook, geen probleem, maar het zou mooi zijn als het straks één bedrag wordt waarvoor je in heel NEderland in alle gebieden mag rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:00

Idd een bedrag voor heel NL zou mooi zijn.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:07

Maar voor sommige recreatiegebieden heb je toch een penning nodig om te mogen rijden? Moet je dan ook zo'n ruiterpas aanschaffen of hoeft het voor zo'n gebied dan niet? En hoe willen ze dit dan gaan controleren? SBB 24/7 patrouilleren door de bossen? En ik moet eerlijk toegeven, geen idee voor welke gebieden je wel een penning nodig hebt en welke nog niet op dit moment.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:12

Knud, het onderzoek moet nog plaats gaan vinden. Dus dat weet nog niemand.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 02:52

Ik denk dat je het niet zo negatief moet zien als velen doen.
Ik vind het niet zo'n probleem om bij te dragen aan natuurbehoud en goed onderhoud aan de ruiterpaden.

Ik koop ieder jaar een abonnement voor de Hoge Veluwe en een vergunning voor de Veluwezoom (en mijn vriend heeft op zijn beurt een abonement en vergunning voor de MTB)
Resultaat: heerlijk rijden daar! Paden eigenlijk altijd mooi onderhouden, goed voor elkaar. Geweldige gebieden, fijne rijmogelijkheden, ruimte genoeg, goede kaarten met uitgestippelde routes, helemaal super!

In de 'normale' bossen is het ook heel mooi hoor, maar de paden zijn daar vaker toch slechter, worden ook zelden bijgehouden. Er zijn hier nu al maanden een aantal paden geblokkeerd door omgevallen bomen, dat blijft nu dus zo liggen. Ook jammer, want ik kan die routes niet meer rijden.
Als ik met een kleine bijdrage mijn 'buitenrijplezier' kan vergroten door te kunnen rijden op fijne paden doe ik dat graag!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 07:21

Ik woon in Belgie en rij dus voornamelijk hier buiten.
Maar hoe gaan ze dat doen voor "buitenlanders" die daar komen rijden in de bossen van nl?
Ik kom nu maar een paar keer per jaar in nl voor daar eens een keer te gaan buitenrijden maar voor 2 of 3 keer per jaar ga ik niet betalen hoor.
(En hoe willen ze dit gaan controleren?)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:06

Belachelijk. Dat krijg je met al die extra instanties die weer geld menen te moeten vangen. Een wandelaar of fietser mag er wel gratis in? Dat moet dan ook niet meer mogen. Anders ga je met 2 maten meten. Ik word dan wel weer gewoon 100% bakrijder. Het moet allemaal wel leuk blijven.
Heb overigens nog nooit onderhoud gezien aan een ruiterpad.
Zelf kom ik ook geen ruiterpaden tegen tijdens mijn buitenritten, wel hele brede zandpaden waar ook op gereden mag worden, maar geen pure ruiterpaden.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-01-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:08

Een buitenrijpas?
Hier PAS ik voor....