Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:18

En hij heeft naar zijn weten verantwoordelijk gehandeld. Ga er maar niet vanuit dat het paard roerloos aan de kant lag :)

Diegene die hem dan los heeft gelaten, daar moet je dan zijn vind ik.

Een kind met een paard in de weide vergelijken is wel wat anders.

maar lees dat topic over vorderen eens door :)
Daar kan ook schade aan paarden ontstaan door de politie, toch kan het zo.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:23

Resistance schreef:
Dus als je je kind kwijtraakt door omstandigheden en de politie vindt het, moet hij het ook maar gewoon voor je deur neerzetten zonder iemand in te lichten "omdat de eigenaar niet te traceren was"? Het komt op hetzelfde neer.

Dit vind ik altijd van die domme vergelijkingen, sorrie hoor!

Er zit gelukkig helemaaaaal geen verschil tussen een dier en een mens in deze zaken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:29

little_king schreef:
En hij heeft naar zijn weten verantwoordelijk gehandeld. Ga er maar niet vanuit dat het paard roerloos aan de kant lag :)

Diegene die hem dan los heeft gelaten, daar moet je dan zijn vind ik.

Een kind met een paard in de weide vergelijken is wel wat anders.

maar lees dat topic over vorderen eens door :)
Daar kan ook schade aan paarden ontstaan door de politie, toch kan het zo.

Maar dat is een mooie dood doener. Ik dacht dat ik het goed deed. Toen ik weg ging ademde hij nog.

Het is duidelijk dat wij niet dezelfde mening hier over hebben en dat de politie bij jou niks verkeerd kan doen. Maar ik vind het een heel incompetent zootje.

little_king

Re: Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:30

Ik geloof niet dat ik de mening heb dat de politie nooit wat fout kan doen :+
Maar ik heb inderdaad wel de mening dat ik kan voorstellen hoe het hier is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:38

Al is het door mijn eigen fout dat mijn pony's uitbreken (slechte omheining ofzo), als de politie ze in de sloot aantreft en een DA erbij haalt om de gezondheid te controleren, fit ogen of niet, dan zal ik die rekening als eigenaar graag betalen. Het is mijn eigen probleem dat ze uitbreken en dat ik daarmee een ander tot last zou zijn, maar ik zou maar wat blij zijn dat ze er wel goed voor gezorgd hebben.

In mijn uitbreekgeval was het de politie die ze ipv in de weide eruit heeft gejaagd en nadien niet meer terugkreeg, die rekening (van +/- €1000) heb ik ook mooi zelf mogen ophoesten. Blij was ik er niet mee natuurlijk omdat er bewijs was dat ze vandalen hadden betrapt maar goed, ik was wél allang blij dat ze de instantie hadden ingeschakeld zodat ze veilig en wel zijn gebleven en niet door hun eigen onkunde de drukke baan op zijn gejaagd.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:42

wat jammer dat de politie geen DA liet komen en wie gaat het betalen, politie kan het betalen en achteraf de eigenaar laten vorderen, dat is normaal helemaal niet moeilijk om te laten voeren,
maar bericht brengt wel vragen met zich mee: wat heeft de politie allemaal gedaan? hebben ze gezocht naar de eigenaar of niet, ...
en wat ivm de eigenaar, is het paard nu gechipt of niet?

fout van eigenaar, kan je in twijfel trekken, hoe is de omheining, waarom is het paard uitgebroken?
zoveel vragend ie je erover kunt stellen ... berichten die onvolledig zijn, dankzij de media ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:51

Komt er een DA ter controle, dan kan die ook gelijk de chip inlezen en kunnen ze opsporen wie de eigenaar is. Weet je ook direct waarheen de factuur gestuurd moet worden, nee?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:53

idd, is ook zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:09

Goed dat in iedere geval te discussie wordt gesteld. Want om om uitgeput nat paard in vreemd weiland achter te laten dat zou eigenlijk niet mogen lijk mij.

Aan andere kant kan ik mij ook weer voorstellen dat niet bedoelingen is dat agenten veel tijd besteden aan achterna zitten van paarden waardoor zo gegroeid is dat ze de paarden maar in de dicht bij zijn de weiland neer zetten zodat ze als nog veel kunnen beteken voor de paarden zonder dat veel kost.

Aan andere kant snap ik niet dat de agent niet bij de stal even heeft aangebeld. Want op meeste stallen hebben ze wel materiaal om paarden zo uit de sloot te halen en dat scheelt hun weer een hoop werk. Maar wie weet hebben ze dat ook gedaan en er was niemand thuis.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:15

Wat een gek verhaal...
Voor de man is het rot, maar een paard chippen is natuurlijk wel verplicht. Kan me voorstellen dat het voor politie niet altijd makkelijk is de eigenaar terug te vinden.
Ben ooit op buitenrit ook een ontsnapt paard tegengekomen en had geen idee waar hij vandaan kwam. Zou niet weten waar beginnen als ie niet gechipt was.
Tevens is 1 van mijn paarden ook niet gechipt (DA kan niet in de buurt komen :') ) dus ik zorg er wel voor dat mijn omheining héél netjes afgesloten is en altijd op slot gaat...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:15

Buiten de politie agenten om weet niemand eigenlijk hoe het paard er aan toe was nadat deze op het droge was. Bij mijn paard werd het ook pas "zichtbaar" na enkele uren. Dus helemaal ondenkbaar vind ik het niet hoor dat ze dachten dat het paard verder in orde was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:19

Dat van in een weide gooien kan ik ergens nog begrijpen. Zo kwam ik ooit met 2 kennissen op een wandelpad een jonge stier tegen. Toen hebben we ook de eerste de beste weide in zijn bijzijn losgemaakt en hem daarop laten gaan, want zo'n kolos wil niemand naar zich toe zien stormen en op het einde van dat wandelpad zat een kinderspeeltuin.

Pas bij het verder wandelen zagen we dat er op dat stuk weiland achterin nog een hoop jonge koeien stonden, en dat hij wss niet van dat weiland afkwam. Zal de boer ook niet blij mee geweest zijn, maar aangezien er geen boerderij in de directe omgeving te zien was, hebben we het ook maar zo gelaten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:31

Tigra_ schreef:
Buiten de politie agenten om weet niemand eigenlijk hoe het paard er aan toe was nadat deze op het droge was. Bij mijn paard werd het ook pas "zichtbaar" na enkele uren. Dus helemaal ondenkbaar vind ik het niet hoor dat ze dachten dat het paard verder in orde was.

Dus als er een dierenarts om zijn mening was gevraagd dan hij dat waarschijnlijk gemeld.

@Raveniris het paard was gechipt.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:32

JJane schreef:
Tigra_ schreef:

Dus als er een dierenarts om zijn mening was gevraagd dan hij dat waarschijnlijk gemeld.

@Raveniris het paard was gechipt.

Oh, excuses :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:12

little_king schreef:
Wellicht zou het paard ook nog geleefd hebben als de omheining in orde was.

Dit klopt dus gewoon niet.. Ieder paard kán ontsnappen! Mijn ruin heeft tussen 5 draden onder elkaar gestaan en met een heftige dosis stroom, en toch kwam hij er altijd tussendoor/ onderdoor/ overheen..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:42

Dan had je dus een houten hek neer moeten zetten met draden bijvoorbeeld. Jouw paard, jouw hek, jouw verantwoording om deze deugdelijk te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:45

Hier staat er eentje die met houten hek, stroomdraad op netstroom, prikkeldraad, schapendraad en alle andere soorten nog uitbreekt. De stroom voelt hij niet of nauwelijks door zijn dikke haarbos, idem met prikkeldraad. Da's gewoon borstkas ertegen, lomp gewicht ertegen en duwen maar. Ukje is 80cm hoog maar heeft vorige zomer wel een treinbiels om gekregen met zijn brute kracht.

De buurtbewoners weten dat hier ook, niemand begrijpt hoe hij het in godsnaam voor elkaar krijgt en het is ook niet om tekort aan eten of drinken of gezelschap... Dus we hebben ermee leren leven en plukken hem regelmatig eens uit een andere weide.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:50

Door een deugdelijk houten hek kan hij niet heen, ergens klopt er iets niet in je opsomming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:14

Dat was op winterpension en toch liep hij binnen de 5min over het erf en lag de onderste houten plaat in 2 stukken op de grond :+

Niemand stoort er zich in dat hij wel eens op stap gaat. Integendeel, ze vinden het net geinig. Iedereen ziet en weet ook dat ik m'n best doe. Zet ik 'm op stal met een deurtje waar hij overheen kan kijken, dan klimt hij daar ook gewoon op! Grappig zicht uiteraard zo'n mini die half over een staldeur heen bengelt, maar ook vermoeiend. Omdat hij zo klein is brengt hij ook geen schade aan (behalve bij mij dus) en iedereen is gek op die kleine boef. Hij loopt ook nooit op straat en het is een erg rustige veldweg. De bewoners en ik kunnen het goed vinden met elkaar, ik vang ook wel eens een ontsnapte koe op of een schaap. Hij heeft zelfs door tegen de omheining te drammen een treinbiels vlak boven de grond weten af te breken... Het enige wat 'm tegenhoudt zijn gegalvaniseerde hekkens, maar om daar nou 60 are volledig mee te gaan omheinen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:27

Varekaj schreef:
Het enige wat 'm tegenhoudt zijn gegalvaniseerde hekkens, maar om daar nou 60 are volledig mee te gaan omheinen?

Het is óf een hek hebben dat deugt, óf accepteren dat je een zeker risico loopt.

Hier waar ik woon houdt de buurman zijn paarden de hele winter "los", op de braakliggende velden van de onbewoonde boerderij naast ons, die kunnen dwars over IJsland naar Reykjavik lopen als ze zouden willen. Illegaal (je mag hier alleen schapen los laten lopen), maar wat eccentrieke oudere man die zich weinig laat voorschrijven...
Hij zal wel een (duur) probleem hebben als iemand er zijn auto op in puin rijd.

En ik vermoed dat dat óók voor jou geldt als bekend is dat je je dieren in een omheining houdt waar ze habitueel uit breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:05

Het is er maar eentje, er rijden zeer weinig auto's, er is een gekend probleem in de buurt van diefstallen van stroombakken (waar politie niets aan doet helaas) en de enige optie die er is, is ofwel de pony 24/7 op stal houden met een deur waar hij niet overheen kan kijken, ofwel een omheining laten plaatsen die me minstens 10.000€ gaat kosten (heb ik vorige zomer nagevraagd), en waarvan nog niet eens zeker is dat ze hem binnen gaat houden. Helaas pindakaas heb ik de afgelopen 2 jaar een paar erg pittige facturen gehad en onkosten, zodat ik nu toch echt even moet sparen voor ik die kan laten plaatsen. Het eerste jaar ging het trouwens wel gewoon goed, pas sinds afgelopen winter is het gestart nadat hij doorhad dat hij op stal op hun paddock kon ontsnappen. Nu probeert hij het zowat constant.

We weten ook de oorzaak niet van het uitbreken. 60 are weiland, steeds onbeperkt gras of hooi, altijd voldoende water aanwezig. Of het gras nu 1m hoog staat of superkort, water uit de kraan of regenwater, met 1 pony erbij of ook mijn 2 andere paarden, met of zonder toegang tot de schuilstal... Je zet hem er op, hij gaat ijsberen langs de omheining en overal echt zoeken en duwen tot hij een zwak punt vindt en daar dramt hij zo doorheen. De weides hebben wel een paar plekken water, maar er is geen modder, blubber of wat dan ook. Ik denk dat ik eerder de reden van uitbreken moet vinden dan er echt een versterkte burcht van maken.

Voor er een misverstand ontstaat, het gebeurt ook niet wekelijks of zelfs maandelijks :+ Sinds september is het 4x voorgevallen waarvan 1x door toedoen van derden en dat was op 15min opgelost. Hij staat ook steeds binnen het uur weer op mijn eigen stukje land, bij zijn vriendje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:16

Ik heb zelf hier een ijzeren hekwerk en dat om ruim 32000m2 dus die 6000m2 maakt geen indruk op me :)
Daarnaast nog stroom erop met zware klap. Heeft wat gekost, dat wel ja. Meer als die 10.000 die jij nu noemt.
Maar ik kan nu met eer en geweten zeggen dat als er hier 1 de weg op komt en iemand verongelijkt daardoor dat ik er alles aan heb gedaan dit te voorkomen.

Er staan hier 2 paarden die op andere plaatsen overal uitbraken, hier is dat nog niet geweest.
In blinde paniek kan nog alles, maar dat is uitzondering en gezien het aantal paarden dat regelmatig los is kun je er vanuit gaan dat er gewoon vaak genoeg geen goede omheining is voor het betreffende paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:31

Nee dat is meten met twee maten. Als hij nu nog losbreekt blijkt dat dit hek dus ook niet voldoet. En zal je weer op zoek moeten naar een betere oplossing. Net zoals je van een ander verwacht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:35

Dat hek zal dan nog uit gevonden moeten worden. ;)
Hier gaan ze alleen door heen als er echt blinde paniek hebben, met meer kans bij die poging eerder hun been breken dan ze verder kunnen komen.
En als je goed leest is dat wat ik ook schrijf over een ander, in paniek kan alles.

Zoals bij andere even tussen draadjes door of lomp door hangen is er hier niet bij.

En in 15 jaar tijd is er nog geen uitgekomen, ook niet die dat elders met regelmaat deden.
Dus nee dat is onzin wat je nu uitkraamt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:45

Tuurlijk leg t maar uit zoals jij wil. Je spreekt jezelf alleen tegen waardoor de geloofwaardigheid waar je toch al niet teveel van had nu wel volledig verdwenen is.