Magrathea schreef:Maar vergelijk het eens met de rest van de paardensport (en ja, ik ben me er van bewust dat Anky niet zo'n grote steekproef oplevert, maar toch). De meeste dressuurpaarden zijn met 15 al lang en breed afgetaaid, dat valt niet te zeggen van Anky's paardjes. Bovendien win je echt geen OS met een stijf paard dat pijn heeft.
Een paard gaat niet dood aan rollkur, punt.
Dat andere paarden eerder uitgerangeerd zijn ligt aan een heleboel factoren, meestal heb je het over langdurige of ongeneeslijke blessures (vaak door te vroeg te veel laten doen) of koliek die fataal zijn. Verzekering uit laten betalen en aan een nieuw paard beginnen is een keus die veel mensen maken die niet tienduizenden euros ter beschikking hebben voor hun sport.
Niet omdat die paarden toevallig niet aan rollkur worden onderworpen.
Overigens is het paard van Annemarie Sanders Keijzer, Amon, ook stokoud geworden en als je de tijd hebt kan ik een hele lijst samenstellen, hoor.
En Anky zelf heeft duidelijk geuit dat lang niet elk paard er geschikt voor is en dat ze paarden er naar selecteren, laat dat ook even in je achterhoofd meespelen....Daar ligt nl ook een probleem bij het naäpen. (Er vanuit gaande dat het voor die paarden wel goed zou zijn, ik probeer neutraal te zijn hier).
En laten we niet beginnen over de vrije stap van Salinero. Ik wil hier geen discussie beginnen over Anky of haar paarden, ik wil niemand kwetsen, maar het is niet zo dat het nou voor zo´n bewijsbaar goede rug heeft gezorgd.
Citaat:Verder is het ook weer niet zo dat die paarden op dag 1 van de training hoppa in die houding getrokken worden... Ik heb nooit bij Anky een training bekeken maar mag aannemen dat dat met beleid gaat, steeds meer vragen om zo de spieren te versterken.
Daar ligt nou precies het probleem. Veel mensen doen dat dus wel. We hebben het niet over Anky, stap daar nou eens vanaf! stel zij doet het goed, stel haar paarden hebben er baat bij. Dat neemt niet weg dat andere paarden dat allemaal hebben. Omdat ten eerste, volgens Anky zelf niet elk paard er geschikt voor is en ten tweede heeft niet iedereen een trainer die het ontwikkeld heeft of er voorzichtig mee omgaat.....
Citaat:Ik vind het artikel trouwens eenzijdig geschreven omdat er veel dieper ingegaan wordt op klassieke dressuur, daarbij worden ook steeds de rollkur-argumenten weerlegd, omgekeerd is dit niet het geval. En dat het paardenlichaam zelf al voldoende activering is voor het trainen van de buikspieren? Dus die buikspieren zitten er automatisch al op? Verdorie, had ik dat nou eerder geweten
Omgekeerd gaat niet....tegen normale training is niks in te brengen. Maar je mag het van mij proberen.
En ja, buikspieren heeft elk paard, onderdeel van het lichaam hoor.
Wat ze bedoelen is dat bij normale dressuuroefeningen de ontwikkeling van de spieren meegaat en dat je niet apart buikspieren zwar hoeft te gaan ontwikkelen om dressuur te kunnen rijden.....
Oook een klasseik geschoold paard zwaard uit.
Want dat is dus ook wat ik op bokt tegenkom: "hoe krijg ik grote buikspieren op mijn paard" alsof dat een doel zou moeten zijn.
Mensen die denken dat dressuur draait om buikspieren trainen hebben weinig begrepen van dressuur en moeten helemaal wegblijven van dingen als rollkur en de discussies daarover.

ik heb even geen tijd voor een uitgebreid literatuuronderzoek.