Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:46

Magrathea schreef:
Maar vergelijk het eens met de rest van de paardensport (en ja, ik ben me er van bewust dat Anky niet zo'n grote steekproef oplevert, maar toch). De meeste dressuurpaarden zijn met 15 al lang en breed afgetaaid, dat valt niet te zeggen van Anky's paardjes. Bovendien win je echt geen OS met een stijf paard dat pijn heeft.

Een paard gaat niet dood aan rollkur, punt.
Dat andere paarden eerder uitgerangeerd zijn ligt aan een heleboel factoren, meestal heb je het over langdurige of ongeneeslijke blessures (vaak door te vroeg te veel laten doen) of koliek die fataal zijn. Verzekering uit laten betalen en aan een nieuw paard beginnen is een keus die veel mensen maken die niet tienduizenden euros ter beschikking hebben voor hun sport.
Niet omdat die paarden toevallig niet aan rollkur worden onderworpen.
Overigens is het paard van Annemarie Sanders Keijzer, Amon, ook stokoud geworden en als je de tijd hebt kan ik een hele lijst samenstellen, hoor.

En Anky zelf heeft duidelijk geuit dat lang niet elk paard er geschikt voor is en dat ze paarden er naar selecteren, laat dat ook even in je achterhoofd meespelen....Daar ligt nl ook een probleem bij het naäpen. (Er vanuit gaande dat het voor die paarden wel goed zou zijn, ik probeer neutraal te zijn hier).

En laten we niet beginnen over de vrije stap van Salinero. Ik wil hier geen discussie beginnen over Anky of haar paarden, ik wil niemand kwetsen, maar het is niet zo dat het nou voor zo´n bewijsbaar goede rug heeft gezorgd.

Citaat:
Verder is het ook weer niet zo dat die paarden op dag 1 van de training hoppa in die houding getrokken worden... Ik heb nooit bij Anky een training bekeken maar mag aannemen dat dat met beleid gaat, steeds meer vragen om zo de spieren te versterken.

Daar ligt nou precies het probleem. Veel mensen doen dat dus wel. We hebben het niet over Anky, stap daar nou eens vanaf! stel zij doet het goed, stel haar paarden hebben er baat bij. Dat neemt niet weg dat andere paarden dat allemaal hebben. Omdat ten eerste, volgens Anky zelf niet elk paard er geschikt voor is en ten tweede heeft niet iedereen een trainer die het ontwikkeld heeft of er voorzichtig mee omgaat.....

Citaat:
Ik vind het artikel trouwens eenzijdig geschreven omdat er veel dieper ingegaan wordt op klassieke dressuur, daarbij worden ook steeds de rollkur-argumenten weerlegd, omgekeerd is dit niet het geval. En dat het paardenlichaam zelf al voldoende activering is voor het trainen van de buikspieren? Dus die buikspieren zitten er automatisch al op? Verdorie, had ik dat nou eerder geweten :+

Omgekeerd gaat niet....tegen normale training is niks in te brengen. Maar je mag het van mij proberen.

En ja, buikspieren heeft elk paard, onderdeel van het lichaam hoor. :D
Wat ze bedoelen is dat bij normale dressuuroefeningen de ontwikkeling van de spieren meegaat en dat je niet apart buikspieren zwar hoeft te gaan ontwikkelen om dressuur te kunnen rijden.....
Oook een klasseik geschoold paard zwaard uit.

Want dat is dus ook wat ik op bokt tegenkom: "hoe krijg ik grote buikspieren op mijn paard" alsof dat een doel zou moeten zijn. 8)7

Mensen die denken dat dressuur draait om buikspieren trainen hebben weinig begrepen van dressuur en moeten helemaal wegblijven van dingen als rollkur en de discussies daarover.

Magrathea

Re: Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:59

Natuurlijk draait het niet om buikspieren trainen, echter is het een niet te onderschatten onderdeel (kijk maar eens naar jezelf, mensen met een buikje en geen buikspieren hebben vaak rugklachten omdat de rug alles moet dragen).
En ik gebruikte Anky toevallig als voorbeeld, ja sorry :) ik heb even geen tijd voor een uitgebreid literatuuronderzoek.

Maar dan nog, iets wat ik al eerder heb genoemd: als we alles gaat verbieden dat in onkundige handen schade kan aanrichten stopt dat niet bij rollkur. Stang en trens, sporen, het bit, zweepjes... M.i. kunnen ze beter gaan controleren op SLECHT gebruik van dit soort dingen. Dierenartsen trainen om onkundige of zelfs pijnlijke training te diagnosticeren en de eigenaar voor te lichten, indien er geen verbetering optreedt meldingsplicht eraan vast hangen...
Iets vergelijkbaars is al bij de reining in de westernsport. Elke deelnemer moet na de proef het paard en bit aanbieden voor inspectie: als er wondjes gevonden worden van bijvoorbeeld excessief spoorgebruik of een niet toegestaan (pijnlijk) bit, is onmiddellijke diskwalificatie het gevolg. Die controle alleen al zorgt ervoor dat het nauwelijks voorkomt :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:00

Caatje87 schreef:
Ja oke, maar die paarden ogen helemaal niet triest, zielig of iets anders.
Ze stralen juist temperament uit en levenslust. Daarnaast kun je vaak aan de manier van lopen wel pijn detecteren, niet altijd in kreupelheid, maar wel moeite met buigen, of andere ellende. Dat heb ik bij die paarden toch echt niet gezien.

Kan me anders de zeer belabberde vrije stap van Salinero herinneren, maar daar gaat het niet om.
Laten we eens gewoon voor het gemak er vanuitgaan dat die paarden er geschikt voor waren en zij het goed toepastte en dat ze helemaal geen tekenen van nadelen vertoonden...
Er lijden heel veel paarden wél aantoonbaar door dezelfde methode en daarom is het verboden.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:09

Magrathea schreef:
Iets vergelijkbaars is al bij de reining in de westernsport. Elke deelnemer moet na de proef het paard en bit aanbieden voor inspectie: als er wondjes gevonden worden van bijvoorbeeld excessief spoorgebruik of een niet toegestaan (pijnlijk) bit, is onmiddellijke diskwalificatie het gevolg. Die controle alleen al zorgt ervoor dat het nauwelijks voorkomt :j

Zoiets invoeren bij de andere takken van paardsport is sowieso een ontzettend goed idee, maar dat vind ik wel losstaan van de discussie hier. Naar mijn mening kan rollkur niet op een goede manier gedaan worden waarbij het paard niet beschadigd wordt, en als het wel kan is het misschien maar 1% van de ruiters die dat dan goed doet. Het moet gewoon niet meer mogelijk worden om je paard pijn te doen om hem beter te laten presteren en die maatregelen mogen best wel heel streng zijn van mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:16

Magrathea schreef:
Natuurlijk draait het niet om buikspieren trainen, echter is het een niet te onderschatten onderdeel (kijk maar eens naar jezelf, mensen met een buikje en geen buikspieren hebben vaak rugklachten omdat de rug alles moet dragen).
Menselijk lichaam is niet te vergelijken met het paarden lichaam dat soort van "los" tussen vier benen hangt. Door buikspieren apart te trainen voorkom je geen problemen en hoogstwaarschijnlijk leg je je dan niet toe tot de dingen die er werkelijk toe doen.

Citaat:
En ik gebruikte Anky toevallig als voorbeeld, ja sorry :) ik heb even geen tijd voor een uitgebreid literatuuronderzoek.

Dat snap ik, maar ik probeer met man en macht te voorkomen dat het een discussie rond Anky wordt. Dat heeft ze verder niet verdiend, ze is er niet bij, en het is niet echt relevant of je nu voor of tegenstander bent. ;)

Citaat:
Maar dan nog, iets wat ik al eerder heb genoemd: als we alles gaat verbieden dat in onkundige handen schade kan aanrichten stopt dat niet bij rollkur. Stang en trens, sporen, het bit, zweepjes... M.i. kunnen ze beter gaan controleren op SLECHT gebruik van dit soort dingen. Dierenartsen trainen om onkundige of zelfs pijnlijke training te diagnosticeren en de eigenaar voor te lichten, indien er geen verbetering optreedt meldingsplicht eraan vast hangen...

De personen die het zogenaamd goed toepassen zijn waarschijnlijk op twee handen te tellen, dat is heel wat anders dan andere middelen. Daarbij is het een trainingsmethode, de andere dingen niet, die zijn nodig of slecht weg te laten in dressuurtraining. Rollkur kan men echt buiten. ;)

Het probleem is ook dat je het niet kunt hebben over "een beetje" en voor sommigen niet eens over "goed gebruik", anders dan bij zweepgebruik bv.
Wat jij noemt wordt altijd al gedaan en heeft niks opgeleverd, dus tijd voor gewoon een algeheel verbod. Nogmaals, men kan er gewoon buiten, hoor!

Citaat:

Dat is echt niet anders in dressuur. Er zijn ook hele discussies geweest over "maar een beetje bloed en hij heeft nu eenmaal lippen die snel springen" etc bij topruiters om te voorkomen dat ze gediskwalificeerd werden en er zijn paarden met bloed in de mond gediskwalificeerd, als je dat misschien ontgaan is.

Het probleem met rollkur is dat de schade op langer termijn ontstaat en niet van buiten zichtbaar is, maar pas na autopsie (obductie, zoals het officieel heet bij dieren). En dat kunnen ze niet na elke wedstrijd doen. :+

Of een paard zielig kijkt of stijf loopt ofzo kun je niet onomstotelijk bewijsbaar ophangen aan rollkur, dus striktgenomen is het heel lastig om te gaan aantonen dat het op dat moment daar pijn en ellende veroorzaakt.

(En ook even niet vergeten dat rollkur het hele jaar door wordt uitgevoerd, vooral achter gesloten deuren thuis en dus niet alleen op wedstrijdterreinen...)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:45

Rollkur is bewezen ook gewoon slecht. Er zijn inderdaad bewijzen van dode paarden waarbij zichtbaar is dat het niet zo goed is. Ik vermoed dat de paarden van Anky alleen ook de juiste medische zorg en begeleiding krijgen. Zo ben je er eerder bij als je ergens een lichamelijk probleem gaat creeëren. Daarnaast moeten we niet vergeten dat Anky d'r paarden maar tot een jaar of 17/18 rijd. Dan gaan ze met pensioen. Dan hebben ze dus een kort werkend leven gehad (hooguit 15 jaar) en kunnen ze best nog een tijd mee in rust, zonder belasting.

Groter gevaar is echter rollkur in handen van leken. Ik zie hier soms zelfs ruitertjes van een jaar of 12/13 rollkur praktijken uitvoeren. Je kunt mij niet wijs maken dat die verstand hebben van de anatomie van een paard en weten waar ze het paard op moeten selecteren. En weten wanneer ze moeten stoppen.

Overigens vind ik veel andere methode in de ruitersport ook problematisch. Alleen daar wordt veel minder onderzoek naar gedaan. Dus of dat ook bewezen slecht is...
Overigens vind ik het grappig dat er hier mensen zijn die zich af vragen waarom het verboden wordt om paarden te dwingen hoger te springen dan ze kunnen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:33

Eindelijk een land dat definitief een einde aan deze barbaarse en schadelijke methode maakt die met de rijkunst, de schoonheid van de dressuursport en het welzijn van de paarden niets van doen heeft.

Het is te hopen dat de andere paardenminnende en beschaafde landen hier nu ook snel een einde aanmaken. Daarmee kan de klassieke rijkunst zich weer ontwikkelen tot wat het hoort te zijn: een Kunst.
Het spreekt voor zich dat ook de juryleden zich niet meer moeten laten misleiden door deze achter de loodlijn geforceerde rijmethode en de proeven weer gaan beoordelen zoals dit binnen de FEI/KNHS-regels expliciet staat voorgeschreven.

Ook binnen de fokkerij zal men zich veel meer moeten toeleggen op de functionele eigenschappen van een rijpaard en de door mode gedreven hectische, ongebalanceerde en sterk op de voorhand uitgevoerde bewegingen zal moeten weren.
Er is dus volop werk aan de winkel voor het hippische journaille.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:25

Ik wil even excuses aanbieden voor de vele type- en spelfouten in mijn posts.
In verschillende talen bezig en snel getyped... Maar het was geloof ik wel gewoon te begrijpen.

Het is wel een doorn in mijn oog nu en ik kan niet meer editen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:33

arie53 schreef:
Eindelijk een land dat definitief een einde aan deze barbaarse en schadelijke methode maakt die met de rijkunst, de schoonheid van de dressuursport en het welzijn van de paarden niets van doen heeft.

Het is te hopen dat de andere paardenminnende en beschaafde landen hier nu ook snel een einde aanmaken. Daarmee kan de klassieke rijkunst zich weer ontwikkelen tot wat het hoort te zijn: een Kunst.
Het spreekt voor zich dat ook de juryleden zich niet meer moeten laten misleiden door deze achter de loodlijn geforceerde rijmethode en de proeven weer gaan beoordelen zoals dit binnen de FEI/KNHS-regels expliciet staat voorgeschreven.

Ook binnen de fokkerij zal men zich veel meer moeten toeleggen op de functionele eigenschappen van een rijpaard en de door mode gedreven hectische, ongebalanceerde en sterk op de voorhand uitgevoerde bewegingen zal moeten weren.
Er is dus volop werk aan de winkel voor het hippische journaille.

En hoe en wie denk jij dat bij de ruiters thuis te controleren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:40

Zo af en toe eens onaangekondigd een bedrijf bezoeken, of gewoon verklikkers die foto´s nemen.... zo lastig is het nou ook weer niet.

(Genoeg tegenstanders die het met liefde doen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:00

Zou jij dat doen Lusitana?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:08

Absoluut. Waarom niet?
Je moet niet vergeten dat je dan in een situatie bent waar je getuige bent van iets dat verboden is. Ze kunnen dus niet gaan dreigen met je voor het gerecht slepen ofzo.

Als we allemaal scheiterig gaan zitten afwachten- en het zou te gek om los te lopen zijn dat je wat te vrezen zou hebben van een ruiter die iets illegaals doet- gebeurt er natuurlijk nooit wat tegen misstanden!

Het past trouwens toch schitterend in wat men tegenwoordig toch al doet bij calamiteiten? Vooral filmen, maar niks doen om te helpen?
Laat ze dan maar de paarden filmen en op youtube en Facebook zetten, doen ze nog wat nuttigs.

Ik wil wedden dat als ze er een pagina voor maken waar je ze anoniem op kunt zetten, dat het storm loopt.

De ruiters KIEZEN er voor om iets illegaals te doen (en feitelijk dan crimineel*). Ze zijn geen slachtoffer, zoals sterren van paparazzi.

* Als in ze begaan een crime, niet als in het is boeventuig. :D Kunnen verder keurige mensen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-01-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:12

Ik heb een blafband zonder batterij :+ (leeg) en een leren slipriem uit de pubertijd. Hoewel hij bijna altijd los loopt heb ik het toch maar in de kast gelegd en een andere gepakt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:16

Lusitana: dan is het einde zoek... Mijn paard loopt ook wel eens te diep en ik ben echt bezig met neusje eruit enzo, maar als je net een foto maakt van het moment dat hij zich opkropt en dat op FB zou zetten dan zou ik ook een bak ellende over me heen moeten krijgen? Het ziet er uiteraard wel anders uit dan echte rollkur, maar waar leg je dan de grens?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:21

Goedzo Zwitserland!!! *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:30

De nieuwe regels zijn een stuk genuanceerder dan dat kleine stukje in de OP uiteraard.

- Slipketting ZONDER STOP is verboden om ophangen of wurgen te voorkomen. Met stop mag dus wel.

- Prikkeldraad mag alleen op aanvraag en uitzonderingswijze op zeer grote stukken land waar OOK EEN ANDERE BARRIERE aanwezig is zoals een bosrand of een natuur stenen muurtje. In alle andere gevalen is het verboden.

- Rollkur is verboden mits er duidelijk een onnatuurlijke houding voor langere tijd (meerdere minuten) wordt afgedwongen. het voorbeeld van Caatje heeft dus niets te vrezen.

- Barreren is verboden.

- Blaf preventie mag nog wel met luchtdruk of water, maar niet met pijnmiddelen (stroom etc). Er mag geen geur aantoegevoegd worden omdat deze geur ook in de vacht blijft nadat de hond al gestopt is met blaffen.

- Tijdens transport van paarden zijn touwhalsters en hoofstellen verboden om het paard mee vast te binden.

- Commerciele hoefverzorgers (bekappers) moeten nu ook verplicht een opleiding doen (voor hoefsmeden bestond dat al).

- Voor het verzorgen van meer dan 5 dieren (honden) zoals uitlaatservice moet bij de gemeente toestemming worden gevraagd.

Mensen die zeggen dat er niet te controlleren valt: Zwitsers zijn meester 'klikkers' :+

Daarnaast is door rood rijden ook illegaal en toch doen mensen het. Het gaat er om dat als je een wet hebt je dus ook een straf kan opleggen. Onder het mom van : mensen doen het wel acher gesloten deuren, daarmee kun je de wet op kindermishandeling ook net zo goed afschaffen.

En oja, specifiek voor paarden bestaat er in de reeds bestaande wet ook een regel dat een veulen tot 30 maanden NIET alleen in een box mag staan, het moet altijd met andere dieren samen staan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-01-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:40

Caatje87 schreef:
Lusitana: dan is het einde zoek... Mijn paard loopt ook wel eens te diep en ik ben echt bezig met neusje eruit enzo, maar als je net een foto maakt van het moment dat hij zich opkropt en dat op FB zou zetten dan zou ik ook een bak ellende over me heen moeten krijgen? Het ziet er uiteraard wel anders uit dan echte rollkur, maar waar leg je dan de grens?

Het gaat niet over een neus een keertje achter de loodlijn, dat ziet er idd echt wel anders uit.

En om de gevleugelde "maar het is een momentopname" te voorkomen zou je ook zuiver filmpjes kunnen accpeteren. ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:42

*\o/*

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:45

Ja, maar het probleem met die FB hetzes is dat mensen eerst roepen en dan pas gaan nadenken, als ze al gaan nadenken. Ik kwam laatst een foto tegen van een paard wat ergens van schrok en heftig wegsprong. Dat meisje wat erop zat kwam uit balans en trok aan de teugels. Een reflex wat heel veel mensen hebben, want op zo een moment reageer je gewoon. Nou de reacties daarop... Het meisje werd nog niet bedreigd. Maar goed dat is off topic.

Als ik het verhaal van Sizzle lees is het allemaal wat genuanceerder. Ik ben overigens niet tegen laag en wat ronder instellen. Ik ben wel tegen echt kin op de borst, ogen van het paard weggedraaid en dat minuten lang volhoude.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:31

Dat voorbeeld gaat om een foto zonder context (overigens zet ik er dan wat bij in het commentaar waaruit blijkt dat het anders kan zijn dan het lijkt, dit heb ik al vele malen gedaan ook in niet-paarden situaties, omdat sommige mensen idd heftig kunnen reageren), maar nogmaals, ik had het bij youtube en Facebook specifiek over filmpjes en heb later nog eens gezegd dat men het probleem oplost door te filmen, dan is het nl altijd in context.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:00

Willen al degenen die hier rollkur en de hele topsportdressuur in één adem noemen eventjes wat beter de definities lezen en beseffen dat LDR en rollkur niet hetzelfde zijn?
Bij de FEI is rollkur ook allang verboden en zijn er ondertussen al heel wat wedstrijden verreden dus ook in Zwitserland kan dat gewoon.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:17

Ik geloof ook niet dat hier rollkur veel in één adem is genoemd met de héle dressuurtop.
Bijna iedereen heeft het over de betreuringswaardige knutselaars.

FEI bereikt die dus niet, vandaar dat een landelijk verbod is toe te juichen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:42

Anky van Grunsven zou ik nou niet echt al een betreurenswaardige knutselaar willen bestempelen.....

Ik denk dat je die betreurenswaardige knutselaars alleen met een landelijk verbod op slecht paardrijden bereikt en niet persé met een rollkur verbod. De meesten hebben geen clou wat ze aan het doen zijn en al helemaal geen systeem in hun training.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:52

En als je nou eens GOED leest zit ik die dus aan alle kanten schoon te praten van enige betrokkenheid in de discussie.

Citaat:
En Anky zelf heeft duidelijk geuit dat lang niet elk paard er geschikt voor is en dat ze paarden er naar selecteren, laat dat ook even in je achterhoofd meespelen....Daar ligt nl ook een probleem bij het naäpen. (Er vanuit gaande dat het voor die paarden wel goed zou zijn, ik probeer neutraal te zijn hier).

Citaat:
Daar ligt nou precies het probleem. Veel mensen doen dat dus wel. We hebben het niet over Anky, stap daar nou eens vanaf! stel zij doet het goed, stel haar paarden hebben er baat bij. Dat neemt niet weg dat andere paarden dat allemaal hebben. Omdat ten eerste, volgens Anky zelf niet elk paard er geschikt voor is en ten tweede heeft niet iedereen een trainer die het ontwikkeld heeft of er voorzichtig mee omgaat.....

Citaat:
Laten we eens gewoon voor het gemak er vanuitgaan dat die paarden er geschikt voor waren en zij het goed toepastte en dat ze helemaal geen tekenen van nadelen vertoonden...
Er lijden heel veel paarden wél aantoonbaar door dezelfde methode en daarom is het verboden.

Citaat:
Dat snap ik, maar ik probeer met man en macht te voorkomen dat het een discussie rond Anky wordt. Dat heeft ze verder niet verdiend, ze is er niet bij, en het is niet echt relevant of je nu voor of tegenstander bent.

Persoonlijk vind ik dus dat we daar correct mee om zijn gegaan.

En zij is ook niet meteen "de hele dressuurtop" die je dacht voorbij te zien komen.

Ga dit aub niet maken over ANKY!!!!

Het gaat nu even (deels) over rollkur in het byzonder en het verbod er op in Zwitserland omdat het schadelijk is en niet over alle andere dingen die schadelijk zijn door geknutsel.

Je kunt paardrijden niet afschaffen omdat sommigen niet correct met paarden omgaan, maar je kunt wel wat proberen te doen aan een trainingspraktijk die feitelijk onnodig is.

Het lijkt erop dat je gewoon zit te trollen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:35

Ik kom meer schadelijke praktijken tegen in de subtop...:-O...oa het ook "verboden" hyperflexie..