Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:38

'Een 30 jaar oud onderzoek liet zien dat de manegepaarden die onderzocht werden gemiddeld 41 minuten beweging kregen, zes dagen per week. Dit staat in schril contrast met de resultaten van een onderzoek uit 2010 waaruit bleek dat wilde paarden gemiddeld 17,9 kilometer per dag afleggen.'

Een 30 jaar oud onderzoek vergelijken met een onderzoek uit 2010 vind ik nou ook niet echt heel briljant gedaan. Volgens mij is één van de eerste eisen van je bronnen dat ze wel een beetje recent zijn :').
Op de maneges waar ik ben geweest lopen ze wel langer dan 41 minuten per dag. En een wild dier is niet echt meer te vergelijken vind ik zelf. Een wilde heeft ook geen tandarts en hoefsmid nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:42

Sjonge jonge... Net dit topic geopend.
[VSW] Voor het eerst mijn paarden zo lang binnen
Lekker dan. :+

Even zonder gekkigheid, Dit is de stalling van mijn paarden waar ze in de winter snachts in staan, de bovenste luikjes staan altijd open.
Afbeelding

Ik heb alle drie de paarden die er in staan eens een paar uur geobserveerd een aantal maanden geleden.
Heb hier toen een heel verslag over geschreven voor school, maar écht.. Je zult versteld staan hoe enorm vaak ze elkaar opzoeken. Neuzen, likken, blazen, plagen. Ze hebben zóveel contact met elkaar.

Het is verschrikkelijk dat dit op sommige stallen afgenomen word, en dan ook nog voor overgrote deel van de dag. -O-

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:45

Hopelijk is dit wetenschappelijk onderzoek overtuigend genoeg voor die vele mensen die hun paard nog steeds 23 uur opstallen en in kleine afzonderlijke paddockjes houden!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:49

Maar hij heeft zelf niet echt veel onderzoek gedaan toch?
Dus dit is niet echt een onderzoek te noemen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:50

Dat daar een professor voor nodig was. :Y)

rox_en_wilvy

Ik heb voor mijn endurance paard de ideale stalling gevonden, 8 hectare weide voor 17paarden/pony's waardoor ze dus het hele jaar door op de wei komen, in de winter maanden tot zonsondergang en straks in de zomer 24/7 buiten,ze heeft een stal van 3 bij 4,80 en kan gewoon op stal neuzen met dr buurtjes en toch van de privacy genieten! Ze hebben op stal niet eens een paddock :D ik rij hiervoor bijna elke dag 3 kwartier heen en terug maar dit is voor ons echt paarden/eigenaarparadijs

MarshaAldo

Caira schreef:
waar is die vent? ik wil hem zoenen!

haha ik kom niet meer bij _/-\o_

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:52

Zo'n loopstal is ook niets alles als ze er de hele dag in staan en nauwelijks buiten komen. En dan vervolgens ook nog heel veel paarden in die loopstal stoppen. Zo stond die van mij tot een paar weken geleden in de opfok. Nu gelukkig weer de hele dag buiten op het land bij haar nieuwe stal :)

Wel een goed artikel om mensen hier meer over na te laten denken!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:52

Knert schreef:
Dat daar een professor voor nodig was. :Y)

Gezien de manier van paardenhouden op veel maneges en pensionstallen wel ja... :P

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:08

Maar zolang maneges er niks aan doen, kunnen sommige mensen er ook niks aan doen.

Ik sta op een stal waar mijn paard 21 per dag in de stal staat. Hij komt 2 uur buiten met een vriendje en dan trainen. Verder ken ik nergens in de buurt een (betaalbare)stal waar hij wel meer naar buiten kan.
Hij is gek op aandacht van mensen en did krijgr hij zat.

Maar ben ik dan een slechte eigenaar? Had ik dan maar geen paard moeten kopen omdat ik zelf geen weiland heb?
Hier kunnen ze s winters niet op het land, dan hebben we s zomers geen gras meer.

Als ik kom hinnikt hij 9 van de 10 keer naarme, ook toen hij boxrust had en er nietuit kwam.

Hij ziet er prima uit en is volgens mij ook gelukkig. Tja en dat hij s winters dan vaak binnenstaat, daar kunnen we beide niks aan doen..

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:13

http://www.mansour.nl/stal-mansour/bewegingsstal

Zo zou elke manege of pensionstalling moeten zijn, vind ik.
Jammer dat hier te weinig vraag naar is of dat het financieel voor sommige bedrijven niet haalbaar is.

Ik ben het overigens helemaal met de professor eens (obesitas gedeelte heb ik nog mijn twijfels over). Ieder dier zou zo natuurlijk mogelijk moeten leven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:16

Blubje11 schreef:
Ondanks dat iedereen het oud nieuws vind worden nog veel paarden zo gehouden. Zo gek is het dus niet dat die man dat zegt. Misschien dat het licht nu toch bij sommige mensen gaat branden omdat een 'slim persoon die ervoor geleerd heeft op de universiteit' het zegt.

Ik denk dat er dan weer mensen zijn die met een andere onderzoek tevoorschijn komen waarbij de conclusie is dat het niet erg is of dat het paard zich toch niet bewust is van de situatie.
Denk niet dat het iets uit gaat maken. Ook hier op bokt zorgt het nog weleens voor spanning als je tegen iemand zegt dat z'n paard te weinig buiten komt. Sommige mensen willen alleen geloven wat hun toevallig goed uitkomt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:21

Citaat:
Maar ben ik dan een slechte eigenaar? Had ik dan maar geen paard moeten kopen omdat ik zelf geen weiland heb?
Hier kunnen ze s winters niet op het land, dan hebben we s zomers geen gras meer.

De vraag of je een slechte eigenaar bent, beantwoord ik niet.

Maar een paard of eender welk dier houden, is geen recht. Het is eerder een voorrecht, met verplichtingen.

Ik heb in het verleden ook een pony op stal gehouden, gebrek aan beter, door verhuizingen niet altijd meteen goede stalling voorhanden, en hier in de regio is grasland swinters echt niet bruikbaar.

Kwam ik weer in die omstandigheden, zou ik dus geen paard meer willen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:33

rapido schreef:
Oh dus als jullie een paard kopen van ik noem maar even 25.000 euro of meer en daar sport mee bedrijven op aardig niveau en daar vreselijk veel energie in steken dmv training e.d flikkeren jullie die ook zo even in een groep?

Ja! Mijn subtop paard staat gewoon met z'n vrienden buiten, of t nu sneeuwt, regent of waait- hup! Uit je box, ik heb echt het idee dat ze er beter van worden. Fysiek en geestelijk, en de jury die dan op m'n protocol schrijft dat geschoren benen mooier zijn die kijk ik glimlachend aan en laat ik lekker in haar waarde...
Ook de mensen die - als ze bij me komen voor een stal beginnen over dat hun paard niet met andere paarden buiten kan om de een of andere reden of niet naar buiten mag omdat het zo een goed paard is, wens ik veel succes met verder zoeken; dan hoef je bij mij niet op stal te komen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:41

Mijn paard doet het nu ok veel beter nu ze hele dagen buiten op het land staat.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:56

Mijn paard staat nu heel de dag binnen, maar komt wel zo'n 3 uur per dag buiten ( 1 uur rijden en 2 uur met vriendjes spelen)
Waarom? omdat de stal waar ik op sta s'winters geen weidegang bied.. maar als ze klaar is met trainen heb ze wel een schoon stalletje, hooi en brok.
we proberen zo veel mogelijk naar haar toe te gaan (2 x per dag).
Is dat fout dan?

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:05

ik vind niet dat je paarden in stallen moet houden. als je geen weidegang kan bieden in de winter en/of zomer moet je geen paard nemen. klinkt hard, maar dat is mijn mening. Ik vind het ontzettend sneu paarden die vaak/altijd op stal staan. Ze kunnen niks. Zet ze in een weiland met een staldeur open, kijken waar ze voor kiezen? je wilt je paard toch gelukkig. dat maak je ze niet met een stal. Ieder zijn mening.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:06

Precies ieder zijn mening.

joelleollie je bent niet fout bezig hoor :).

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:07

MarshaAldo schreef:
ik vind niet dat je paarden in stallen moet houden. als je geen weidegang kan bieden in de winter en/of zomer moet je geen paard nemen. klinkt hard, maar dat is mijn mening. Ik vind het ontzettend sneu paarden die vaak/altijd op stal staan. Ze kunnen niks. Zet ze in een weiland met een staldeur open, kijken waar ze voor kiezen? je wilt je paard toch gelukkig. dat maak je ze niet met een stal. Ieder zijn mening.

mijn paard krijgt heel de lente/zomer/herfst gewoon weidegang.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:07

Soms heb je geen keuze.

Bij ons staat een gedeelte 24/7 buiten en een gedeelte s'nachts op stal en overdag buiten.
Nadeel en dat is zeker afhankelijk van de regio waar je in zit. is dat het land een grote blubberbak wordt.Jammer dan,paarden doen het allemaal prima,ze hebben droge stukken om op te staan en in het voorjaar zaaien we gewoon weer in en laten het winterland bijkomen,dan gaan alle paarden 24/7 naar buiten.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige pensioneigenaren dit niet willen

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:08

joelleollie schreef:
MarshaAldo schreef:

mijn paard krijgt heel de lente/zomer/herfst gewoon weidegang.

ik bedoel het in het algemeen, niet naar jou gericht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:08

Ja joellloe, dat is fout, het lijkt of het ok is omdat het overal ook zo is en zo gaat maar een paard is een bewegingsdier, een sociaal dier, die hoort niet in een hok, iig niet 22 uur... 2-3 uur uit de stal is echt behelpen in mijn ogen 6-8 u mits in een een goede ruimte en geen paddock van 3-6 maar eerder 20- 40! En met meer collegapaarden is hoe het hoort

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:09

Het is niet fout, jij vind het fout

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:12

knollentuin schreef:
Ja joellloe, dat is fout, het lijkt of het ok is omdat het overal ook zo is en zo gaat maar een paard is een bewegingsdier, een sociaal dier, die hoort niet in een hok, iig niet 22 uur... 2-3 uur uit de stal is echt behelpen in mijn ogen 6-8 u mits in een een goede ruimte en geen paddock van 3-6 maar eerder 20- 40! En met meer collegapaarden is hoe het hoort

Inderdaad lijkt het ok, want hier in de omgeving zijn er weinig/ geen stallen waarbij 24/7 weidegang is, en als dat wel zo is zijn ze al helemaal vol..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:13

Er zit nog heel wat tussen 2/3 uur buiten en 24 uur buiten.