Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:00

Helemaal verdiend :D

Hoe Charlotte met Valegro rijdt... dat is nou echte dressuur! Ik kan hier echt van genieten! Zo vriendelijk, in harmonie en het ziet er zo natuurlijk uit! Charlottes houding is prachtig, het lijkt net of ze niet beweegt, alsof Valegro alles zelf doet. En dat is het ultieme doel van dressuur: zo in harmonie rijden, dat het lijkt alsof de ruiter niets doet en het paard het allemaal op een natuurlijke manier uitvoert. Dat doel heeft ze zo'n beetje bereikt, daarom vind ik haar score meer dan verdiend. Natuurlijk zitten er nog foutjes in, maar dat is bij iedereen, anders had het ook geen zin om wedstrijden te rijden.

Ik vind het erg bijzonder dat veel bokkers Charlotte het licht niet in de ogen gunnen. Charlotte heeft gewoon goed gereden, beter dan Edward, punt. Bij Edward zit er gewoon veel meer spanning in, en Undercover kropt zich soms helemaal op. Toch vond ik deze proef van Edward beter dan de meeste die hij heeft gereden, er zat al meer ontspanning in dan bij de meeste proeven van Edward, maar nog niet genoeg. Het ultieme doel van dressuur haalt Edward daarom nog niet. De spanning moet eruit, de stangteugel veel losser, hakken niet optrekken, netter gaan zitten en dan komt Edward dichterbij dat ultieme doel.
Op de OS bij Charlotte en Adeline waren veel bokkers ook al zo. Het was toch overduidelijk dat Charlotte beter reed dan Adelinde? Adelindes proef was een en al spanning (mond open, staartzwiepen), Charlotte reed met ontspanning. Adelinde is overigens wel wat aan het verbeteren op dat punt.
En ik hoor mensen miepen over dat Charlotte niet goed zou zitten. Adelinde, Anky en Edward kunnen niet beter zitten dan Charlotte. Adelinde hangt aan haar teugels, Anky stuitert en Edward heeft pinguinvoeten. Charlotte zit iets naar voren. Niemand zit perfect.

De jury is internationaal, het is dus onzin om te zeggen dat Charlotte hogere punten krijgt omdat ze in haar thuisland rijdt. Ik vraag me ook af wat Valegro's eventuele overgewicht te maken zou hebben met de score van Charlotte. Wat maakt het gewicht van het paard uit voor de score?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:11

Cyrina schreef:
marjan19 schreef:

Ik vind dat het lijkt alsof ze in haar beugels staat en dus niet echt zit, en dat hoort geloof ik ook niet? Achter over zitten heb je mij niet over gehoord...

Andere zitten achterover zij juist niet, daarom zijn mensen het beeld van haar zit niet meer gewend. Ze staat allerminst in haar beugels.

Nou, ik vind het ook wel een heel groot woord dat alle anderen achterover zitten, want dat is imo ook absoluut niet waar.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:12

StableDoor schreef:
Helemaal verdiend :D

Hoe Charlotte met Valegro rijdt... dat is nou echte dressuur! Ik kan hier echt van genieten! Zo vriendelijk, in harmonie en het ziet er zo natuurlijk uit! Charlottes houding is prachtig, het lijkt net of ze niet beweegt, alsof Valegro alles zelf doet. En dat is het ultieme doel van dressuur: zo in harmonie rijden, dat het lijkt alsof de ruiter niets doet en het paard het allemaal op een natuurlijke manier uitvoert. Dat doel heeft ze zo'n beetje bereikt, daarom vind ik haar score meer dan verdiend. Natuurlijk zitten er nog foutjes in, maar dat is bij iedereen, anders had het ook geen zin om wedstrijden te rijden.

Ik vind het erg bijzonder dat veel bokkers Charlotte het licht niet in de ogen gunnen. Charlotte heeft gewoon goed gereden, beter dan Edward, punt. Bij Edward zit er gewoon veel meer spanning in, en Undercover kropt zich soms helemaal op. Toch vond ik deze proef van Edward beter dan de meeste die hij heeft gereden, er zat al meer ontspanning in dan bij de meeste proeven van Edward, maar nog niet genoeg. Het ultieme doel van dressuur haalt Edward daarom nog niet. De spanning moet eruit, de stangteugel veel losser, hakken niet optrekken, netter gaan zitten en dan komt Edward dichterbij dat ultieme doel.
Op de OS bij Charlotte en Adeline waren veel bokkers ook al zo. Het was toch overduidelijk dat Charlotte beter reed dan Adelinde? Adelindes proef was een en al spanning (mond open, staartzwiepen), Charlotte reed met ontspanning. Adelinde is overigens wel wat aan het verbeteren op dat punt.
En ik hoor mensen miepen over dat Charlotte niet goed zou zitten. Adelinde, Anky en Edward kunnen niet beter zitten dan Charlotte. Adelinde hangt aan haar teugels, Anky stuitert en Edward heeft pinguinvoeten. Charlotte zit iets naar voren. Niemand zit perfect.

De jury is internationaal, het is dus onzin om te zeggen dat Charlotte hogere punten krijgt omdat ze in haar thuisland rijdt. Ik vraag me ook af wat Valegro's eventuele overgewicht te maken zou hebben met de score van Charlotte. Wat maakt het gewicht van het paard uit voor de score?

Charlotte heeft gewoon verdiend gewonnen, klaar. En omdat ik vind dat het lijkt alsof ze iets in haar beugels staat, miep ik direct? Wat fijn dat anderen hun mening ook gewoon mogen geven, zonder zo respectloos behandeld te worden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:18

Citaat:
Citaat:

Andere zitten achterover zij juist niet, daarom zijn mensen het beeld van haar zit niet meer gewend. Ze staat allerminst in haar beugels.

Nou, ik vind het ook wel een heel groot woord dat alle anderen achterover zitten, want dat is imo ook absoluut niet waar.

Waar schrijf ik alle? Maar wel veel.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:21

Cyrina schreef:
Citaat:

Waar schrijf ik alle? Maar wel veel.

Ja, en dat vind ik nog steeds een groot woord. Charlotte rijdt super goed, maar is heus niet de enige die goed zit en niet achterover zit. Ik heb er gewoon een raar beeld hoe zij zit. Ze staat ook niet echt overdreven in de beugels natuurlijk, maar het LIJKT voor mij alsof ze IETS staat. Maar dat is mijn mening.

Caatje87

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:32

Ik heb bij haar het idee dat ze haar schouders wat naar voren kantelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:32

Ze zit gewoon zoals het hoort. Het probleem is dat de best presterende Nederlandse ruiters behoorlijk in stoelzit zitten waardoor ze dus anders zit dan de nederlanders gewend zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:34

Ayasha: ik vind jou wel heel negatief over de Nederlandse ruiters.
Ik vind Edward, Anky en Adelinde echt geen stoelzit hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:34

Er is niets mis met het ontlasten van de rug. Als ze al zou zweven.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:38

Caatje87 schreef:

Ik ook niet, maar ik ga er niet meer verder op in. Je mag geen kritiek hebben blijkbaar op Charlotte haar zit, want zij zit zoals het hoort. En heb je wel kritiek, dan miep je.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:39

Caatje87 schreef:

Adelinde inderdaad niet maar Edward wel degelijk en HP ook.. Anky ook in mindere mate al hangt die wel graag achterover maar goed. Als ze hun paarden in de weg zouden zitten, zouden ze niet zo presteren, maar als je kritiek hebt op de zit van de ene, dan ook op die van de rest. :)

marjan: ik heb nergens gezegd dat je miept. Dus leg me die woorden niet in de mond aub.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:41

Caatje87 schreef:

Vind ik inderdaad ook niet maar ze hebben wel een meer "een voorwaarts drijvende"zit dan Charlotte.

Kortere teugels en langere armen heeft Charlotte in vergelijking met veel andere. :j Naar mijn idee gaat daar juist een meer vloeiend contact zonder te hard/streng te worden in haar hand.

Hoe iemand zit zal nooit een ideaal plaatje zijn want uiteindelijk heeft ieder lichaam ook zijn fysieke (on)mogelijkheden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:43

Oke dan snappen we elkaar :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:44

FriesWytske schreef:
Sorry, maar ik vind de kür van Charlotte echt geen wereldrecord waard. Ze begint al slecht door niet stil te staan bij het groeten. En zo kan ik nog wel een aantal foutjes vinden.

Jij noemt nu net de punten op waarop Charlotte ook 'lagere' punten heeft gekregen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
1. Collected walk 1 7.5 8.0 8.5 9.0 8.0
2. Extended walk 1 8.0 7.5 8.0 8.0 7.5

Dus eigenlijk ben je het aardig eens met de jury, toch?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:45

Ayasha schreef:
Caatje87 schreef:

Adelinde inderdaad niet maar Edward wel degelijk en HP ook.. Anky ook in mindere mate al hangt die wel graag achterover maar goed. Als ze hun paarden in de weg zouden zitten, zouden ze niet zo presteren, maar als je kritiek hebt op de zit van de ene, dan ook op die van de rest. :)

marjan: ik heb nergens gezegd dat je miept. Dus leg me die woorden niet in de mond aub.

En ik heb nergens gezegd dat jij dat gezegd hebt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:48

Top dat ze het zo goed doet!! :D *\o/*

Ik ben geen jurylid of instructeur en zelf rijd ik dat niveau ook lange na niet, de 'kenners' zullen wel weten wat ze zien en hoe dat gepunt moet worden en wat er verbeterd kan worden. Ze heeft geen 100% gehaald dus uiteraard zitten er foutjes in, anders had ze wel 100%..

Enne moet zeggen dat we als Nederlanders ook terecht wel trots mogen zijn hoor! Ze doet het wel met een Nederlands gefokt paard! :P

Ik vind haar een Valegro fijn om naar te kijken, bij Edward vind ik het er soms allemaal beetje zo onrustig uit zien. Dat zie ik bij haar weer niet...

En ach verdiend is verdiend! Over een paar jaar staat er weer iemand anders met een nieuw wereldrecord bovenaan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:10

Bizzybijtje schreef:
FriesWytske schreef:
85 of 86 % was hier meer op zijn plaats geweest. En ben dan wel fan van Edward. Maar bij hem blijf ik ook kritisch kijken. Hij had ook nog foutjes er in.

Ik vraag me echt af hoe je bij die score komt. Het slaat namelijk nergens op :') Waar baseer je dat op?
Omdat hij zichzelf geen bloedneus slaat?

Sorry moest hier even om lachen _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:17

marjan19 schreef:
En ik heb nergens gezegd dat jij dat gezegd hebt.

Dat idé kreeg ik van je reactie en dat wilde ik even duidelijk hebben dat ik dat niet gezegd heb. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:20

Denk trouwens dat HP en Edward door hun lange benen ook wel een beetje meer in de "stoelzit" zitten dan iemand met wat kortere benen. Ik vind nog steeds niet dat ze een stoelzit hebben, maar ik zat even foto's te kijken: die mannen hebben echt lange stelten! Zij hebben ook zo een zadel dat wat meer naar voren is uitgesneden zodat ze hun benen nog ergens kwijt kunnen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:21

Ik heb Charlotte en Valegro vorig jaar in Mechelen gezien en ik vond het een prachtige combinatie. En dat vind ik nog steeds. Wereldrecordwaardig? Misschien niet, maar top voor hun en een verdiende overwinning.

Je kan mekkeren over dat percentage, maar ja... Valt niet veel aan te doen he :D

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:26

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:26

Tieneke schreef:
Ik heb Charlotte en Valegro vorig jaar in Mechelen gezien en ik vond het een prachtige combinatie. En dat vind ik nog steeds. Wereldrecordwaardig? Misschien niet, maar top voor hun en een verdiende overwinning.

Je kan mekkeren over dat percentage, maar ja... Valt niet veel aan te doen he :D

Jawel, een handtekeningenactie opzetten! *\o/* *\o/* *\o/*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:27

Ik ben het eens met de mensen die vinden dat dit geen wereldrecord waard is.
Niet dat ik het Charlotte niet gun, want Charlotte vind ik hét voorbeeld van hoe je moet rijden, voorwaarts, meegaand met je paard, zelfs in je overgangen terug. MAAR er zitten best een aantal punten in deze kur waarvan je niet kunt zeggen dat ze tussen de 9 en de 10 zou moeten scoren, zoals de al genoemde veel te voorwaartse piaffes en het halthouden. Doordat de piaffe zo voorwaarts wordt gereden kun je ook de overgang erin en eruit niet met een tien belonen omdat ze het zichzelf gemakkelijker maakt door voorwaarts te blijven gaan, zo'n overgang kan pas een tien zijn als je naadloos van passage naar een piaffe die echt op de plaats blijft gaat en ook er zo weer vanuit een piaffe op de plaats toch vloeiend eruit kan rijden in passage.
Ik zou verwachten dat dit rond de 90 % zou scoren maar door het niet helemaal stil staan en de piaffes niet meer dan dat. Verder een geweldige dressuurproef, al blijft de muziek me niet bekoren en vind ik het een samengeraapt zooitje van op zich leuke stukjes, maar zonder "verhaal erin" en dus pakt het mij in ieder geval niet. Dit is één van de weinige kuren die ik net zo lief zonder muziek zie want qua rijden blijft het geweldig om naar te kijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:28

Lizzyy, lol XD

Kijk, als dat Brits jurylid nu opvallend betere scores zou gegeven hebben, zou het een ander verhaal zijn, maar als je de scores bekijkt, lijkt het toch correct te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:29

Caatje87 schreef:
Denk trouwens dat HP en Edward door hun lange benen ook wel een beetje meer in de "stoelzit" zitten dan iemand met wat kortere benen. Ik vind nog steeds niet dat ze een stoelzit hebben, maar ik zat even foto's te kijken: die mannen hebben echt lange stelten! Zij hebben ook zo een zadel dat wat meer naar voren is uitgesneden zodat ze hun benen nog ergens kwijt kunnen.

Het zal me een zorg zijn wat de oorzaak is. Elk lichaam zijn gebreken veranderd niets aan hoe ze zitten. :)
Als ik foto's op bokt plaats waar ik scheef zit omwille van een scoliose, zit ik niet ineens minder scheef omdat ik een scoliose heb. :+ Snap je? :)

Verder maakt het me niet uit hoor, ik kijk gewoon geen filmpjes van Edward of HP. :) Mijn smaak is het niet. Ieder z'n ding. :)