Hoe Charlotte met Valegro rijdt... dat is nou echte dressuur! Ik kan hier echt van genieten! Zo vriendelijk, in harmonie en het ziet er zo natuurlijk uit! Charlottes houding is prachtig, het lijkt net of ze niet beweegt, alsof Valegro alles zelf doet. En dat is het ultieme doel van dressuur: zo in harmonie rijden, dat het lijkt alsof de ruiter niets doet en het paard het allemaal op een natuurlijke manier uitvoert. Dat doel heeft ze zo'n beetje bereikt, daarom vind ik haar score meer dan verdiend. Natuurlijk zitten er nog foutjes in, maar dat is bij iedereen, anders had het ook geen zin om wedstrijden te rijden.
Ik vind het erg bijzonder dat veel bokkers Charlotte het licht niet in de ogen gunnen. Charlotte heeft gewoon goed gereden, beter dan Edward, punt. Bij Edward zit er gewoon veel meer spanning in, en Undercover kropt zich soms helemaal op. Toch vond ik deze proef van Edward beter dan de meeste die hij heeft gereden, er zat al meer ontspanning in dan bij de meeste proeven van Edward, maar nog niet genoeg. Het ultieme doel van dressuur haalt Edward daarom nog niet. De spanning moet eruit, de stangteugel veel losser, hakken niet optrekken, netter gaan zitten en dan komt Edward dichterbij dat ultieme doel.
Op de OS bij Charlotte en Adeline waren veel bokkers ook al zo. Het was toch overduidelijk dat Charlotte beter reed dan Adelinde? Adelindes proef was een en al spanning (mond open, staartzwiepen), Charlotte reed met ontspanning. Adelinde is overigens wel wat aan het verbeteren op dat punt.
En ik hoor mensen miepen over dat Charlotte niet goed zou zitten. Adelinde, Anky en Edward kunnen niet beter zitten dan Charlotte. Adelinde hangt aan haar teugels, Anky stuitert en Edward heeft pinguinvoeten. Charlotte zit iets naar voren. Niemand zit perfect.
De jury is internationaal, het is dus onzin om te zeggen dat Charlotte hogere punten krijgt omdat ze in haar thuisland rijdt. Ik vraag me ook af wat Valegro's eventuele overgewicht te maken zou hebben met de score van Charlotte. Wat maakt het gewicht van het paard uit voor de score?

Naar mijn idee gaat daar juist een meer vloeiend contact zonder te hard/streng te worden in haar hand.

Waar baseer je dat op?