Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:54

Knakker schreef:
ik vind van niet.
Bij ons op de Nationaal Park de Hoge Veluwe staat ook een hek om, maar echt wel dat dat natuur is!

Dat jij dit vindt maakt er nog geen natuur van.
De naam 'Park' zegt het gelukkig al. Beheer, menselijke sturing, alom en men doet er gelukkig niet al te hypocriet over.

NatasjavE

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:05

En op de Hoge Veluwe wordt er gelukkig wel iets tegen overbevolking gedaan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:07

Huertecilla schreef:
Knakker schreef:
ik vind van niet.
Bij ons op de Nationaal Park de Hoge Veluwe staat ook een hek om, maar echt wel dat dat natuur is!

Dat jij dit vindt maakt er nog geen natuur van.
De naam 'Park' zegt het gelukkig al. Beheer, menselijke sturing, alom en men doet er gelukkig niet al te hypocriet over.

nee, tuurlijk niet, maar dat is mijn mening, mag toch? :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:20

Ik blijf het wel grappig vinden dat er overal wordt gesproken over het gebrek aan grote roofdieren. Dit is zo'n beetje argument nummer 1 van de tegenstanders van het gebied.

Maar niet alle natuurlijke gebieden hebben grote rovers. Denk aan Madagascar, zo'n beetje heel Australië (zeeën buiten beschouwing gelaten), Galapagos archipel etc.
Toch wel gebieden die bekend staan om hun prachtige wilde natuur, zonder grote rovers :+

Als bioloog vind ik dit persoonlijk een fascinerend gebied; ik heb les gehad in populatiedynamica en andere ecologische processen die hier op (voor Nederlandse begrippen) grote schaal plaatsvinden. Erg interessant en leerzaam en stiekem heel vergelijkbaar met wat ze onder andere in Afrika in de grote natuurparken doen (waar iedereen op safari gaat weet je wel, dat zijn allemaal parken met een hekje er omheen en daar hoor ik niemand over klagen). We leven nu eenmaal in een wereld waar de natuur niet altijd de vrije gang heeft of kan gaan, dus laten we er proberen op deze manier iets moois van te maken.

Meer ontopic:
Ik heb nu 2 afleveringen van de serie gezien, de film (nog) niet. Ik vind het mooie beelden waarvan je in eerste instantie niet het gevoel hebt dat het in Nederland gefilmd is. Erg professioneel gedaan allemaal.
Ik zou graag een beetje meer diepgang zien in de serie, maar dat zal wel een probleem van mijn opleiding zijn ;)

s0173957

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:24

Als bioloog moet jij dan toch ook weten dat een te hoge graasdruk alles naar de kl*ten helpt?

Alleszins, dat hebben ze mij toch verteld tijdens mijn opleiding als bioloog... als was mijn 'field of expertise' meer genetica...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:25

Nationaal PARK De Hoge Veluwe zorgt heel goed voor de herten en varkens, zodanig dat elk jaar het overschot als ultiem scharrelvlees te koop is en zodoende zowel levend als dood bijdraagt aan de instanthouding van dit gebied.
Dat zou SBB in de Oostvaarders plassen ook moeten doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:27

NoeskaMoos schreef:
Ik blijf het wel grappig vinden dat er overal wordt gesproken over het gebrek aan grote roofdieren. Dit is zo'n beetje argument nummer 1 van de tegenstanders van het gebied.

Maar niet alle natuurlijke gebieden hebben grote rovers. Denk aan Madagascar, zo'n beetje heel Australië (zeeën buiten beschouwing gelaten), Galapagos archipel etc.
Toch wel gebieden die bekend staan om hun prachtige wilde natuur, zonder grote rovers :+

Als bioloog vind ik dit persoonlijk een fascinerend gebied; ik heb les gehad in populatiedynamica en andere ecologische processen die hier op (voor Nederlandse begrippen) grote schaal plaatsvinden. Erg interessant en leerzaam en stiekem heel vergelijkbaar met wat ze onder andere in Afrika in de grote natuurparken doen (waar iedereen op safari gaat weet je wel, dat zijn allemaal parken met een hekje er omheen en daar hoor ik niemand over klagen). We leven nu eenmaal in een wereld waar de natuur niet altijd de vrije gang heeft of kan gaan, dus laten we er proberen op deze manier iets moois van te maken.

nee hoor het nummer 1 argument is dat die dieren nodeloos creperen.
Ovp vergelijken met de grote wildparken un afrika vindt wel heel bijzonder.

Om te beginnen bij de afmetingen van het park en te eindigen mwt het feit dat in het Krugerpark daadwerkelijk wilde dieren leven. De Koniks zijn geen wilde pony's..in Polen zijn dat gewoon tamme werkpaardjes.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:31

Ja, maar toch geloof ik er wel in dat het terzijnertijd vanzelf een equilibrium bereikt.
Dat heeft dan wel heel lang nodig natuurlijk. Misschien dat je helemaal opnieuw zult beginnen qua pionierssoorten etc.

Klinkt misschien best grof op die manier want er zullen heus veel grazers omkomen als je niet ingrijpt.
Maar als je gaat ingrijpen blijft het een gekunstelde situatie en kun je deze discussie eeuwig door laten gaan.
Laat het allemaal maar zijn gang gaan, komt vanzelf op een situatie waar het wel past. Het is zo'n ongelofelijk jong gebied, dat heeft nog heel veel tijd nodig.

Ik ga er niet van uit dat het gebied opgedoekt wordt overigens, dus dan is het zijn gang laten gaan de beste optie lijkt mij.

(ik ben overigens ook geen ecoloog qua vakgebied hoor ;) )

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:26

Knakker schreef:
ik vind van niet.

Daar staan volgens mij geen paarden en wordt het aantal dieren gecontroleerd dmv jacht en leven de dieren daarbij hun natuurlijke omgeving....

Zolang er geen natuurlijke vijand is in de OVP ( en dat kan ook een mens zijn) moeten de zwakke beesten teveel en te lang lijden voor zij een verschrikkelijke dood sterven. En dan is nog maar de vraag of dit echt de zwakke dieren zijn, elk dier wordt zwak van te weinig voedsel en een onnatuurlijke leefomgeving.

De wereld van nu is nou eenmaal niet geschikt meer om terug naar de natuur te gaan. Dan zouden we allemaal in een berenvel moeten gaan rondlopen en echt alles terug moeten brengen: geen auto's geen bebouwing etc etc. Gezien we nu in een wereld leven die volledig door de mens wordt gedomineerd moeten wij als mens ook onze verantwoordelijkheid voor deze wereld nemen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:39

NoeskaMoos schreef:

Hoe kom je dáár nu weer bij??!! Ik vind het bepaald minder dan grappig dat je deze onzin opgooit. Het verdient geen antwoord.

Er is één hoofdargument opgebouwd uit drie onderbouwende argumenten.
Argument nummer 1. is dat het geen wilde dieren maar huisdierassen van het gedomestceerde rund en - paard zijn.
Argument 2. is dat paarden niet in een moeras horen.
Argument 3. dat deze dieren door een hek noch voor de muggen noch voor gebrek aan voedsel kunnen migrereen en hen zo hun NATUURLIJKE gedrag onthouden wordt.

Kortom; er is spraken van gedomesticeerde dieren houden zonder aan de voorwaardes van Brambell te voldoen. DAT is het het hoofdargument; niet voldoen aan basisvoorwaardes voor dierenwelzijn.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:04

NoeskaMoos schreef:
Ja, maar toch geloof ik er wel in dat het terzijnertijd vanzelf een equilibrium bereikt.
Dat heeft dan wel heel lang nodig natuurlijk. Misschien dat je helemaal opnieuw zult beginnen qua pionierssoorten etc.

Klinkt misschien best grof op die manier want er zullen heus veel grazers omkomen als je niet ingrijpt.
Maar als je gaat ingrijpen blijft het een gekunstelde situatie en kun je deze discussie eeuwig door laten gaan.
Laat het allemaal maar zijn gang gaan, komt vanzelf op een situatie waar het wel past. Het is zo'n ongelofelijk jong gebied, dat heeft nog heel veel tijd nodig.

Ik ga er niet van uit dat het gebied opgedoekt wordt overigens, dus dan is het zijn gang laten gaan de beste optie lijkt mij.

(ik ben overigens ook geen ecoloog qua vakgebied hoor ;) )

Het IS al een gekunstelde situatie en zal dit altijd blijven, er staat een hek omheen. Hoe kan dat ooit niet gekunsteld worden?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:31

ik vind het allemaal wel een beetje geneuzel.
jongens, dit gebied is nu eenmaal hier in Nederland.
Er staat een hek om, en laten we dat er vooral om heen houden.
Paarden horen niet in een moeras? Hoezo moeras? Ik zie ze toch voornamelijk over uitgebreide grasvlaktes rennen. Oke, ze zullen best wel eens natte voeten krijgen, maar dat zullen ze vroeger ook ooit best wel last van gehad hebben.
We zullen nooit de oorspronkelijke toestand na kunnen bootsen, maar ik vind dat ze een heel eind komen, alle dieren zullen daar best gelukkig zijn, net zoals ze dat vroeger ook waren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:35

Knakker schreef:
i
We zullen nooit de oorspronkelijke toestand na kunnen bootsen, maar ik vind dat ze een heel eind komen, alle dieren zullen daar best gelukkig zijn, net zoals ze dat vroeger ook waren.

Gelukkig??? Meen je dat nou. De situatie is zo dat de dieren er nu bijna permanent honger hebben.

Een paard beleefd zijn welzijn vanuit zijn lichamelijke toestand. Kan niet geloven dat een ier wat constant honger heeft en zelfs doodgaat van de honger nu heel gelukkig is.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:38

er zullen best periode's zijn dat ze best honger lijden en dan vind er inderdaad een natuurlijke selectie plaats.
De beelden die ik tot nu toe gezien heb, zijn beelden van in goede conditie verkerende dieren.

Het gaat niet alleen om de paarden, maar ook de herten, de runderen, de ganzen, de vogels etc etc

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:44

Knakker schreef:
er zullen best periode's zijn dat ze best honger lijden en dan vind er inderdaad een natuurlijke selectie plaats.
De beelden die ik tot nu toe gezien heb, zijn beelden van in goede conditie verkerende dieren.

Het gaat niet alleen om de paarden, maar ook de herten, de runderen, de ganzen, de vogels etc etc

Heb je het rapport gelezen wat Albert plaatste...er groeit nog nauwelijks iets aan in de zomer. Ook in de zomer hebben die dieren honger.

Leuk om de filmbeelden te bekijken. Maar dat zijn geselecteerde beelden.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:54

Citaat:
De film is schandalige manipulatie en misrepresentatie. Zoiets kan ook in een dierentuin van zeg ijsberen of gorillas gemaakt worden. Kwestie van veel draaien, goed knippen, een leuke muziekje en misleidend commentaar.
[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens: filmtechnisch wordt er een positief beeld gegeven van een volstrekt mislukt experiment om 'grote natuur' terug te krijgen in Nederland. Het is een, zoals gewoonlijk, politiek schaakspel met mooie eenzijdig gecensureerde beelden. Achter de schermen wijzen de nodige instanties en verenigingen met een beschuldigende vinger naar elkaar want niemand heeft 'schuld' of verantwoording of had iets kunnen voorzien.
In- en intrieste situatie waar uiteindelijk de dieren de rekening voor betalen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:04

Nee, ik weet niet of deze paarden heel gelukkig zijn. Er is te weinig eten, simpel.
En ja, de zwakkere worden eruit gehaald. Maar niet door roofdieren, maar door de hongerdood.

Ze kunnen niet verder trekken -wat in het wild wel zou gebeuren-.
Waarom niet net zoals met de New Foresters ieder jaar een hoeveelheid vangen en verkopen? Koniks zijn daar prima geschikt voor. En die New Foresters leven ook 'wild', maar sterven niet massaal aan de honger.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:05

Ik heb tijdens mijn opleiding een keer een lezing bijgewoond over de Oostvaardersplassen, waarbij ook een debat was met voor en tegen. Het beste wat me bijgebleven is is dat in die gebieden in Afrika enzo, die zoveel groter zijn en waar de dieren wel kunnen trekken, er een net zo groot percentage dieren sterft van de honger. Dit is juist de natuur, dit is juist wat het natuurlijke evenwicht in stand houdt.
Het percentage wat daar in Afrika door roofdieren gedood wordt is verwaarloosbaar in vergelijking, was toen uit onderzoek gebleken.
Ik vind het ook en erg interessant gebied, en het lijkt er juist wel op dat de natuur zich prima naar een bepaalde draagkracht kan inrichten.

Overigens doet Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen ook aan afschieten. In de winter gaan zij regelmatig het gebied in en schieten zij dieren die de winter niet lijken te halen af. Daar spelen zij een beetje voor roofdier om de zwakke dieren sneller genade te geven.

Ik ben trouwens wel van mening dat het goed zou zijn om er grotere roofdieren bij te zetten, dan lijden de zwakke dieren minder omdat ze meer energie nodig hebben voor bijv vluchten. Niet dat ze dan speciaal altijd opgegeten worden, maar zonder continue voor roofdieren op je hoede te zijn is de lijdensweg soms wel erg lang.
Maar ik denk idd dat echte grotere roofdieren daar loslaten niet zo handig is omdat het omringd is door grote steden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:20

Knakker schreef:

Jij baseert jouw mening op propaganda, ik heb er 15 jaar zowat dagelijks langs/omheen gefietst.

Tigduizenden mensen zien de propaganda, veel minder weten hoe het echt is.

Meeste stemmen gelden.
Daarbij is de meerderheid per definitie niet het slimste deel van de bevolking.

Dictatuur door demagogie, oeps .... democratie in een notendop.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:35

Knakker schreef:

Blijkbaar heb jij alleen de beelden gezien die sbb naar buiten brengt, en sluit je je ogen voor de beelden van bv 'stop het leed'.
De herten en ook vooral de runderen sterven ook de hongerrdood in de ovp
omdat er te kort aan vreten is jaarrond.
Vogels[oorten] verdwijnen blijkens rapporten, en het overschot aan grauwe ganzen word vervolgens tegen hoge kosten bij schiphol geschoten of vergast.
dit alles op kosten van de belastingbetaler:::; goed bezig sbb :(