De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:39

AmoorM schreef:
Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/

Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?

Helaas wordt het in het artikel niet goed uitgelegd. Tristan past juist niet desensibilisatie toe.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:40

AmoorM schreef:
Ik las een artikel over Tristan Tucker op paardvriendelijk.nl en daar kwam deze tekst in voor:

Optie 2 is het desensibiliseren (ongevoelig maken) voor het object waar hij angst voor heeft. Een rechtlijnige manier om dit aan te pakken is je paard net zo lang confronteren met 'het gevaarlijke object' tot hij er niet meer op reageert. Heeft hij angst voor trekkers? Zet hem in de paddock en laat een boer net zo lang heen en weer rijden met een trekker tot je paard er niet meer op reageert. Is je paard bang voor plastic zakjes? Wapper net zo lang met een plastic zak om hem heen, tot hij het geritsel negeert.
Dit kan goed werken, wanneer het om één specifiek voorwerp gaat, maar het vergroot niet direct het zelfvertrouwen van je paard. Je paard leert wel dat hij in deze situatie, met deze voorwerpen, niets anders kan dan ze negeren. Op een nieuwe plek of met een groene trekker in plaats van een rode kan hij opnieuw schrikken.

Er is nog een 3e optie. Deze heeft het meeste effect op de lange termijn en in verschillende situaties: leer je paard nadenken en nieuwsgierig worden naar dát waar hij angst voor heeft.
Als je weet dat een paard leert, door het vinden van comfort, kun je dit inzetten om hem dapperder en nieuwsgieriger te maken.
Het werkt als volgt: je brengt 'iets' in de buurt van je paard waar hij een klein beetje nerveus van wordt (let op: zodra je paard echt bang wordt neem je een te grote stap!). Dit kan een plastic zakje zijn waar je zachtjes mee wappert, of een paraplu, of misschien wel een trekker. Zodra je paard een klein teken geeft van ontspanning of interesse, haal je het 'enge' uit zijn buurt. Door op het juiste moment te belonen, leert het paard actief naar de ontspanning zoeken wanneer hij van iets schrikt. Juist dit proces, het aanleren van het zoeken naar ontspanning, werkt vervolgens in andere situaties, met nieuwe voorwerpen.

Maar wat nu het verschil tussen optie 2 en 3? Tristan blijft ook met het enge voorwerp in de buurt van het paard tot dat er niet meer op gereageerd word. Optie 3 is wat Tristan toe past.

Ik lees je reactie nu pas. Inderdaad, Tristan doet optie 3 :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:07

connepon85 schreef:
AmoorM schreef:
Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/

Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?

Helaas wordt het in het artikel niet goed uitgelegd. Tristan past juist niet desensibilisatie toe.

Eigenlijk is het dat wel, maar net als bij Parelli gebruiken ze dat woord niet graag omdat ze verschil willen maken tussen het dier helpen dapperder te worden en hem "hersendood" te maken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:20

Bowen schreef:
Eigenlijk is het dat wel, maar net als bij Parelli gebruiken ze dat woord niet graag omdat ze verschil willen maken tussen het dier helpen dapperder te worden en hem "hersendood" te maken.

Volgens mij is dat niet het geval. Volgens mij is het het principe van operante conditionering. Hij wil namelijk dat het paard een bepaalde reactie geeft en niet dat hij het object negeert. Als een paard geen reactie geeft, bouwt hij de druk op en zodra het paard een reactie geeft waarbij hij enigszins ontspant (hoofd laten zakken, stil gaan staan ipv wegrennen, kijken etc.), haalt hij de druk weg. Het lijkt op habituatie omdat je bij de getrainde paarden vrijwel geen reactie ziet, maar de paarden leren zichzelf om te ontspannen. Dat is de reactie die hij wil hebben.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:50

Zoekt Tristan Tucker niet, net als Parelli, naar een gepaste reactie op een prikkel? In plaats van instinctmatig vluchten of negeren, zoekt hij naar nadenken over het object. Daarbij is z'n timing fantastisch, op het moment dat het paard het gewenste antwoord geeft, is de druk weg.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:00

Of het nu habituatie is of operante conditionering, in beide gevallen is het desensibiliseren: het paard wordt mínder gevoelig voor bepaalde prikkels (er is maar 1 andere optie en dat is sensibiliseren, je paard gevoeliger maken voor bepaalde prikkels, zoals een beenhulp).

De manier waarop (habituatie vs operante conditionering) is wel compleet anders en heeft daardoor een ander effect (werkt op het algemene leervermogen van het paard, niet alleen op een specifieke situatie/object)

Uiteindelijk wil Tristan toch ook dat het paard andere prikkels uit zijn omgeving negeert en alleen reageert op de prikkels (hulpen) die jij geeft.

En Parelli gebruikt net zo goed operante conditionering bij het desensibiliseren, alleen noemt hij het niet zo ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:16

jorretje schreef:
Wat grappig hij zegt leid je paard naar / langs waar ie naar kijkt, ipv hem erheen te drukken, terwijl je juist vaak leest/ hoort dat je stelling ervan af nemen en met je binnenbeen er naartoe moet drijven.
Zelf stuur ik er meestal heen, laat even kijken en ja dan been eraan en door gaan.

Zo heb ik het niet begrepen. Hij heeft het erover als een paard echt bang is. Dan helpt druk natuurlijk niet.
Maar het moet geen spelletje worden. In dat geval mag je best een beetje druk gebruiken. Wat mij betreft dus hetzelfde als Jorretje. Het is geheel afhankelijk van de gemoedstoestand van het paard. Dat moet je dus goed kunnen inschatten.
De sleutel is je paard zoveel mogelijk voor te bereiden (aan de hand) op situaties die het buiten kan tegenkomen. Een goed voorbereid paard zal minder spanning opbouwen.
Belangrijk is je paard goed te lezen; beloning pas bij ontspanning (als het paard zichzelf gerust stelt) zichtbaar door het zakken van het hoofd. (Zie voorbeeld dat hij geeft met de vlag). Hij haalt de druk (de vlag) pas weg als het paard zich ontspant. Dat is de beloning. Zo leert het paard zichzelf gerust te stellen. Geen desensibilisatie IMO.
Bouwt een paard spanning op (en wordt het strak in het lijf) kun je dit doorbreken door te wenden/buigen.

Geen echt nieuwe dingen wat mij betreft. Wellicht wel een kwartje dat net anders (meer bewust) valt.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:07

Hier trouwens de twee laatste filmpjes met Tristan tijdens de Pavo Tristan Tucker Dag: