Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:10

Handelaren allemaal.
Die oude boer van boven de 80 misschien niet nee. Maar eerlijk is eerlijk. voor 10% van wat daar nog van op een markt komt hoeft er geen markt meer open te blijven.

Het is niet meer van deze tijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:11

little_king schreef:
Handelaren allemaal.
Die oude boer van boven de 80 misschien niet nee. Maar eerlijk is eerlijk. voor 10% van wat daar nog van op een markt komt hoeft er geen markt meer open te blijven.

Het is niet meer van deze tijd.

Blijkbaar wel, er wordt nog steeds veel verhandeld.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:12

En paarden worden ook verhandeld zonder markt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:13

Uh handelaren allemaal wel?
Ik kan je er zo 10 opnoemen die bij ons komen die geen pc hebben en die zijn niet boven de 80 ;)
Daarbuiten zijn er nog veel meer.
Via de telefoon werkt voor hun ook prima :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:15

En ik kan er tien op noemen die heel snel je mail beantwoorden :)

En als hun dat via de telefoon doen is dat toch ook prima.
Ze zouden snel failliet zijn als alleen zuid Laren en Hedel hun bron van inkomsten zouden zijn. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:18

Het is niet alleen een bron van inkomsten.
Mijn opa bv kocht op de markt vaak een koppel jaarlingen/twenters om deze later weer te verkopen als ze beleerd waren.

Je hebt veel aanbod (en dus keuze) op 1 vaste plek.
Verkopen deed hij sporadisch op de markt, wel vaak aankopen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:19

Ik heb niks tegen een paardenmarkt als er maar goed met de dieren wordt omgegaan. Vroeger was het gewoon een markt met paarden en ezels. Nu zie je heel vaak dat er een braderie, dranktenten of kermis bij is en kan me voorstellen dat dat stressvol kan zijn voor de paarden als ze daar in de buurt staan. Het feit dat ik er niet naar toe ga is omdat ik er altijd wel eentje zie waar je hart van smelt en helaas vinden ze dat thuis geen goed idee.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:19

little_king schreef:
En ik kan er tien op noemen die heel snel je mail beantwoorden :)

En als hun dat via de telefoon doen is dat toch ook prima.
Ze zouden snel failliet zijn als alleen zuid Laren en Hedel hun bron van inkomsten zouden zijn. ;)
ben jij er ooit wel geweest?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:21

Mona81 schreef:
Zolang er bezoekers komen, blijven de markten bestaan... Ik begrijp inderdaad ook niet wat je als paardenliefhebber op een paardenmarkt te zoeken hebt.

Alsof iedere markt slecht geregeld is en het niet nauw neemt met dierenwelzijn.

Die van mij komen alle drie van de leste mert. Daar ga ik ieder jaar heen als ik vrij ben (dit jaar helaas niet). Daar zie ik zelden tot weinig misstanden. De pony's zien er doorgaans goed uit en staan er alleen 's ochtends tot in het begin van de middag. Groot aantal pony's zie ik ook knabbelen aan hooi of stro, er is een waterpunt waar de eigenaren water kunnen halen en er lopen altijd dierenartsen rond die controleren en misstanden snel zien. Dit is echt een traditionele markt. Erg veel gehandeld wordt er niet meer en mensen krijgen een aanvoerpremie. Er komen dus vooral veel hobbyfokkers op af en enkele boeren.

Enige nadeel vind ik wel dat er altijd een muziektent naast staat. Ik zou er voor kiezen om die een stuk bij de dieren uit te buurt te plaatsen.

Opzich is er met een markt in mijn ogen dus niet perse iets mis. Maar er mag van mij best strengere controle komen op dierenwelzijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:22

Je opa, je zegt het al :P
Mijn opa ging vroeger ook naar de Bosche veemarkthallen.
dat bestaat ook niet meer.

@Naomi zie mijn berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:27

Wou er alleen mee zeggen dat NIET alles dus via internet gaat of jij er nou wel of niet 10, 20 of 244413 kent die wel internet hebben.
En weet niet of je er ooit geweest bent maar zuidlaren en hedel zijn lang niet alle markten die er zijn... :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:29

Maar wel de 2 grootste.

Ownee je zal er vast hebben die geen internet hebben, tijd voor aanpassing of fijn verder met de telefoon dan :)
Nogmaals als de enige handel die ze hebben een markt is hebben ze geen dik belegde boterham. Het jaar door lukt het ze ook goed zonder markt.
Waarom aanhouden dan? Het is alleen het leuke uitje en elkaar allemaal op 1 dag zien en staan kletsen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:32

Er zijn wel meer wat grotere, morgen ook in Lottum.
En wie zegt dat dat hun enige handel is? :)
Ook niemand.
Waarom zouden ze zich moeten aanpassen als het via telefoon en mond op mond ook gaat?
Niet alles hoeft te gaan zoals anderen het willen zien.
Waarom afschaffen dan?
Omdat mensen het zielig vinden en tradities willen verbreken terwijl de omstandigheden ieder jaar worden verbeterd?
Het is het 1 tegen het ander natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 10-11-13 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:33

little_king schreef:
Je opa, je zegt het al :P
Mijn opa ging vroeger ook naar de Bosche veemarkthallen.
dat bestaat ook niet meer.

@Naomi zie mijn berichten

Ja en? Hij is nu 88, maar ging tot 5 jaar terug nog elk jaar mee om (vaak) wat te kopen.
Ik ken nog wel meer handelaren die hun handel daar weg halen.
Ook de jongere generatie.
Het is ideaal (zoals ik al zei) als je op zoek bent naar een koppel jongere dieren.

Je hoeft niet meerdere adressen af en kan rustig rondkijken voor iets wat jou aanspreekt.

Veel handelaren gaan eerst diverse adressen af (onderweg naar de markt) om paarden op te halen om te verhandelen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:36

Opie1991 schreef:
Ik heb niks tegen een paardenmarkt als er maar goed met de dieren wordt omgegaan. Vroeger was het gewoon een markt met paarden en ezels. Nu zie je heel vaak dat er een braderie, dranktenten of kermis bij is en kan me voorstellen dat dat stressvol kan zijn voor de paarden als ze daar in de buurt staan. Het feit dat ik er niet naar toe ga is omdat ik er altijd wel eentje zie waar je hart van smelt en helaas vinden ze dat thuis geen goed idee.

Vroeger was het veeeeeel erger! Toen ik klein was en net naar de markt ging stonden er echt mishandelde paarden. Zo ook mijn verzorgpaardje van toen ik klein was. Dat arm ding stond met korsten poep aan zijn lichaam, een manenkam open geschuurd en over wondjes op zijn lichaam door het schuren!
Tegenwoordig zie je dit niet meer en daar letten ze dan ook streng op. Het zijn niet de ideale omstandigheden voor een paard maar het is al beter dan toen!

Ik denk niet dat je allen organisaties hier heel streng op aan moet spreken maar de handelaren zelf! Als hun toch niets veranderen helpt het ook niet..

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:51

ik ben zelf nog nooit op een paardenmarkt geweest. Dus kan het niet weten, maar als ik die pony op de foto zo ziet zou ik zeggen dat hij erbij staat als een sportpaard zijnde...

Ik vind dat "de wet" het zelf in de hand heeft. Als je mensen laat meedoen met de paardenmarkt worden de paarden al gecontroleerd meende ik? Laat er mensen rondlopen die erop toezien? Elke deelnemer is verplicht hooi en water voor zijn meegebrachte paarden te voorzien? Zo niet.. PV

is het toch meteen opgelost.. ze maken er veel heisa rond, maar actie ondernemen?? dat dan weer niet

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:02

Nou, je kunt wel weer zien wie dit geschreven heeft... :+ Wat een overdreven gedoe. Ga katten afschieten ofzo

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:32

lovemaylo schreef:
kijk eens op een willekeurig wedstrijd terrein :+
En de foto bij het artikel klopt dan ook niet, er staan mooie volle paarden op die lekker glimmen in het zonnetje

Ik ben regelmatig te vinden op een willekeurig wedstrijdterrein.
Sorry, maar ik zie nooit verwaarloosde paarden, of mensen die hun paard slaan/schoppen..
Ik zie ook altijd gewoon weldoorvoede paarden, die nog kuil in de trailer krijgen en vaak ook wat lekkers na het rijden. Dus deze vergelijking vind ik belachelijk!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:35

Overal waar je kijkt in de paardenwereld zijn idioten die niet weten hoe ze fatsoenlijk met paarden om moeten gaan. Ook op de markt in Zuidlaren zal je die dus tegenkomen. De organisatie kan je alleen niet verwijten dat sommige handelaren geen fatsoen hebben. Er staat elk jaar voldoende water ter beschikking en ik heb ook met enige regelmaat voer zien staan. Ook ken ik een aantal handelaren en die gaan zeer fatsoenlijk met de dieren om.

De meeste paarden die je op de markt ziet gaan toch naar de slager. Sneu, maar laat die paarden dan maar de weg naar de slager vinden via een openbaar toegankelijke markt dan via de onderhandse handel. Ik denk (ik weet) dat het er dan namelijk nog veel dieronvriendelijker aan toe zal gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:04

De meeste worden verkocht of gaan weer mee naar huis. Gaat echt niet allemaal naar d slager en zeker niet het ook merendeel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:19

Nies_ schreef:
Wat is er nou toch mis met onverkoopbare paarden naar de slacht brengen? Er is nu eenmaal een overschot en ze verdampen nou eenmaal niet spontaan.

Daar is niets mis mee, je moet die lijn alleen VEEL korter maken.
Rechtstreeks naar de slacht, niet eerst nog 48 uur op de benen staan omdat dat zo leuk is voor de mensen die rondscharrelen op die markt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:05

Want?
Die dieren heben helemaal geen recht meer op een goed huis volgens jou? :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:35

Is toch heel niet meer van deze tijd eigenlijk hé een markt waar dieren (in dit geval dan paarden) verkocht worden!! Van mij mag het verboden worden!!

En...er mag van mij een fok verbod komen. Er zijn echt TE veel paarden in dit land! Veelal de dupe van dat de mens ze niet (meer) kunnen verzorgen en afgedankt worden!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:55

Er zijn al minder paarden dan voorheen op de markt.
Een afname dus.

rapido: een fok verbod is onzin, aan fijne en correcte paarden is tekort. Het overschot, is teruglopend, en betreft voor een groot deel pony's en paarden gebreken, leeftijd etc. Ben het wel met je eens, dat mensen hun paard als afdankertje van de hand doen. Ze kunnen allemaal een mobiel met internet veroorloven, en met kerst uit eten, maar een paardje aanhouden, lukt schijnbaar niet, probleem is niet het aantal paarden, maar mensen. En zeker ook dat er word gefokt, niet serieus en als het uit de klauwen begint te lopen, moet het ineens weg. Als meerdere dat doen, krijg je idd teveel aanbod. Maar de markt als zuidlaardermarkt, het is in een bepaald opzicht, de werkelijkheid.
Laatst bijgewerkt door agerrits op 11-11-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:02

Ben toch geen fan van de paardenmarkt. Ik ben een paar jaar geleden naar Zuidlaren geweest, maar ik schrok er toch van. Inderdaad pony's die in hun touw hingen, gestreste dieren. Paarden dwars door de mensenmenigte gesleurd, gewoonweg gevaarlijk. En dan de handelaar achter het paard met een stok. Als slaande ging het door de mensenmassa. Nee, ik ga niet meer.
Overigens was ik vorig jaar in Duitsland hier vlak over de grens op een paardenmarkt, maar daar stonden écht veel meer zielige paarden, met wonden en ziek, hartverscheurend, voor mij dan...