"Pennymeisjes mede schuldig aan sluiting HC Deurne"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: "Pennymeisjes" mede schuld van sluiting HC Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:39

Maar dat is dus precies het punt. Ze moeten veel te veel mensen toelaten, maar die halen vervolgens de eindstreep niet. Dat kost een school erg veel geld, studenten die zonder diploma van school gaan. Anderzijds was het probleem bij de oude selectie dat er weliswaar wat minder afvallers waren, maar dat er ook minder leerlingen aangenomen werden en een school met zo weinig leerlingen ook geen bestaansrecht heeft. Dus hoe dan ook, ze waren de pineut.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:42

0000 schreef:
Maar dat is dus precies het punt. Ze moeten veel te veel mensen toelaten, maar die halen vervolgens de eindstreep niet. Dat kost een school erg veel geld, studenten die zonder diploma van school gaan. Anderzijds was het probleem bij de oude selectie dat er weliswaar wat minder afvallers waren, maar dat er ook minder leerlingen aangenomen werden en een school met zo weinig leerlingen ook geen bestaansrecht heeft. Dus hoe dan ook, ze waren de pineut.

Dan zijn er blijkbaar te veel scholen die zo'n opleiding aanbieden. De Nederlandse paardenwereld is niet bepaald klein, en ook als je de kneusjes eruit haalt, blijven er genoeg mensen over om een paar opleidingen goed te vullen. En ja, gesjeesde studenten kosten de overheid geld, maar zelf worden ze er ook niet rijker van. Om van hun ouders nog maar te zwijgen. Dus van een voldoende strenge opleiding gaat vanzelf wel een afschrikwekkende werking uit voor iemand die het niet aankan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:44

:j In dat opzicht ben ik wel benieuwd of er de komende jaren niet meer van deze opleidingen zullen verdwijnen. Ik bedoel, Deurne was het de laatste jaren niet echt meer maar zover ik weet staat de rest nog slechter bekend....

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:52

als deurne al verdwijnt kan de rest ook zijn deuren sluiten.
ik ben wel met school naar een duitse rijschool geweest, nou wat je daar ziet, daar valt je mond van open.. ook niet voor iedereen weggelegd maar daar word je pas opgeleid zeg!! waar zijn we in nederland dan mee bezig?
en ik heb ook zoveel leerlingen in mijn klas meegemaakt die bang waren voor paarden.. maar allemaal halen ze de diploma!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:54

Tsja, als ze wat eerder waren gekomen met strengere eisen dan konden er misschien wel minder mensen instromen. Waarom hebben ze geen eisen gesteld aan stages ed? Mijn opleiding is ook streng. Maar 1 herkansing voor examens. Geen voldoende voor mijn herexamen? Dan is het einde opleiding.
Ik denk niet dat de pennymeisjes de schuld is voor de ondergang. Het heeft meer met het management te maken van het team. En natuurlijk deels omdat er weinig animo was voor de opleiding en teveel afvallers.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:56

IndianLady schreef:
Ik hoop alleen wel dat HE door blijft gaan :=

dat was ook het eerste waar ik aan dacht :=

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:09

Alysia schreef:
Is helicon eigenlijk de enige waar je een paardensport opleiding kan doen of zijn er meerdere?

Nee hoor. Het Groenhorst College bied ook paardensport aan. Deze school vind ik daar in tegen juist wel een goede school.
Al zou ik niet kiezen voor een paarden opleiding. Zonder papiertje kom je er ook wel in de paardensport. :j

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:16

op het wellantcollege kan je ook paardensport doen.. dat betekend alleen maar dat je vóór je diploma aan een bepaald niveau moet voldoen.
ik hoop werkelijk dat deze school ook zijn deuren kan sluiten wbt paardenhouderij want het is een schande wat je daar vooral niet leert.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:21

0000 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...

Omdat een niet-particuliere (dus door overheid gesubsidieerde) mbo-opleiding dat niet mag...Toen het nog een particuliere opleiding was selecteerden ze inderdaad aan de poort en namen ze lang niet iedereen aan (een oude instructrice van mij heeft er toen nog gezeten en die selecties waren echt wel flink). Maar toen Deurne bij de Helicon is gaan horen mochten ze niet meer selecteren en tja, dan wordt het natuurlijk lastig.

Zelf helaas ook ervaring met stagiaires van deze opleiding, levensgevaarlijk was voor eentje de beste omschrijving. Stagiaires komen om te leren en dat mag ook, maar als je iemand niet eens zelfstandig een paard uit de stal/wei/stapmolen kunt laten halen dan is er toch wel sprake van een te laag niveau. Daar kan Deurne in vier jaar dan ook niks meer van maken.

hmm maar waarom mogen niet- particuliere HBO en WO opleidingen dit dan wel? Misschien niet zozeer heel streng, maar vaak moet je toch wel een kennistoets afnemen of motivatie brief o.i.d. Lijkt mij dat ze met de nodige argumenten toch wel iets van een praktijk/ kennistoets zouden mogen invoeren?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:23

Nanno_123 schreef:
op het wellantcollege kan je ook paardensport doen.. dat betekend alleen maar dat je vóór je diploma aan een bepaald niveau moet voldoen.
ik hoop werkelijk dat deze school ook zijn deuren kan sluiten wbt paardenhouderij want het is een schande wat je daar vooral niet leert.

Klopt. Wellant College is ook niet veel soeps.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:32

Japeloup schreef:
Ik heb Deurne gedaan en heb nog de leerlingen meegemaakt van de particulieren opleiding. Toen ik op school zat (ik geloof 3e jaar) werd het Helicon.
In mijn eerste jaar was het zo dat als je het certificaat rijden voor dat jaar niet met een voldoende afsloot, je net als je klasgenoten voor een half jaar op stage ging. Maar of je daarna weer mocht aansluiten bij hun hing af van je voorderingen met rijden. Was het niet voldoende dan ging je nog een half jaar op stage. En weer een beoordelings moment. Als max nog een half jaar (1,5 totaal extra stage). Was dan je rijden nog niet voldoende dan moest je stoppen. Kon dus zijn dat jou oude klas genoten een heel jaar verder waren dan jij.

Maar dat mocht kennelijk niet meer, als je het rijden niet haalde dan stroomde je met jou klasgenoten verder naar het volgende jaar. Maar je blijf wel rijden voor het certificaat van bv het eerste jaar. Wij als leerlingen vonden dit raar.

Wij moesten elke ochtend om uiterlijk 6uur op stal zijn: stallen mesten, paard poetsen, vegen, schrobben, perkjes harken etc. Om 7uur ontbijten, 8uur start van de lessen tot 17.30. Als je iets niet goed deed dan kreeg je goed de windt van voren (heb heel wat nieuwe woorden geleerd). Er vielen voor kerst vaak al 1/4 van de eerste jaars leerlingen af omdat het te zwaar was en een te militaristisch gebeuren was.
Als ik dan verhalen hoor hoe het nu is, ja dan zeg ik: "één groot pony kamp". En dus snap ik het imago van penny meisje wel.

Ik zeg niet dat iedereen van mijn lichting goed was of is. Maar we konden wel tegen een stootje.

Ik ken ook die jaren waar jij het over hebt. Ken ook mensen die het niet afgemaakt hebben omdat het erg gedisciplineerd was om het zo te zeggen en als je vroeger een Deurne diploma had dan had je hem ook verdiend.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:45

Citaat:
hmm maar waarom mogen niet- particuliere HBO en WO opleidingen dit dan wel? Misschien niet zozeer heel streng, maar vaak moet je toch wel een kennistoets afnemen of motivatie brief o.i.d. Lijkt mij dat ze met de nodige argumenten toch wel iets van een praktijk/ kennistoets zouden mogen invoeren?

Dat mag niet.. En gebeurd ook niet.
Alleen stellen ze eisen aan je vooropleiding. Havo/wo met bepaald vakkenpakket.

Net als in Deurne vmbo met bepaald profiel (of hoe dat nu heet )

Alleen (dier)geneeskunde en enkele meer hebben een loting (loting, geen selectie) omdat hier een Max aantal studenten aangenomen kunnen worden.

Als je niet aan de vooropleiding eis voldoet geven veel hbo opleidingen wel de mogelijkheid voor 21+ een toelatingstoets te doen om alsnog de opleiding te kunnen doe

Peter_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:16

Met de sluiting van het NHC gaat er m.i. een instituut voor de paardensport verloren. Je moet maar afwachten of je bij andere instellingen -die als paddenstoelen uit de grond schieten- de opleiding voor instructeurs en voor jong talent kunt krijgen. Deurne geeft niet alleen de opleiding voor instructeurs, maar ook voor hoefsmeden e.d. Er gaat hier dus echt het e.e.a. verloren, en dit zal ook zeker zijn weerslag hebben in de topsport!

Wij als ruiters moeten ons afvragen of deze kwaliteit in dat instituut verloren moet gaan.

Ik roep alle 450.000 ruiters op om actie te voeren om het bedrag dat het NHC tekort komt (1 miljoen per jaar als ik het goed lees) bij elkaar te krijgen!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:19

Nou nee, daar voel ik echt niets voor.
Voor de hoefsmeden en tandartsopleiding is het jammer, maar een groot pennykamp betalen omdat deze mensen zelf een pretstudie zonder verdere kansen willen.
Andere pretopleidingen zijn er al dus die zullen nu wel meer leerlingen krijgen.
De topsport zal er weinig van merken, hoogstens een eeuwige veger minder bij de stage.
Mensen die goed rijden komen er toch wel, samen met een bak centen van huis uit, daar veranderde het centrum niets aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:22

Rubber_Duck schreef:
Ingrid_92 schreef:
Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...

Omdat er dan geen leerling meer overblijft en dus de inkomsten zodanig dalen dat ze dus wel moeten sluiten?

En wat is er nu gebeurd dan??????????

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:34

Strasshorse schreef:
je ziet het op elke opleiding dat mensen afhaken en dat er leerlingen zijn die eigenlijk niet geschikt zijn voor het vak (ik doe kappersopleiding en ik vind dat ze daar ook wel wat gerichter hadden mogen selecteren. Maargoed dat blijf je toch houden.

Vind het zonde dat Deurne zijn deuren moet sluiten vanwege leerlingen die zich niet eens in de opleiding verdiept hebben. Heb er ook altijd goede verhalen over gehoord.

Ja, ik zat vroeger ook op de kappersopleiding en ook velen haken af en of zijn weggestuurd midden in de opleiding toen ze niet geschikt bleken te zijn.

Het was een zware en zeer intensieve opleiding: 2 jaar lang, 5 dagen per week en 1 avond per week, elke dag weer oefenen en trainen en leren, en dat was voor sommigen teveel.

Die dachten ook ff lekker te tutten en te frutten met de haren, maar je moet er ook echt aan werken om het alles goed onder de knie te krijgen en het ook echt graag willen.

Dus ze zijn er zeker wel streng in.... en als in de praktijk en tijdens de lessen bleek dat iemand het niet kan en of niet aankan worden ze van de opleiding afgehaald.

Deden ze dat niet in Deurne?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-11-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:34

Als iemand iets niet kan, dan heb je het hem niet goed geleerd. En als ze de selectie niet streng genoeg hebben gehouden, heeft Deurne zelf de opleiding om zeep geholpen. Daar kunnen pennymeisjes, wat dat ook moge zijn, (altijd iemand anders), niets aan doen.
Laatst bijgewerkt door Hamont op 09-11-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:36

Schrik toch wat van het bericht.

Ook ik ben als manege-meisje de HBO Paardensport te Deurne gaan doen. En ja, mijn rijden was echt niet om over naar huis te schrijven maar JEUMIG wat heb ik mijn best gedaan tijdens mijn opleiding! Op elke stage er voor de volle 100% tegen aan, op school keihard aan mijn theorie en praktijk gewerkt, elke ochtend om kwart voor zes op mijn fietsje richting school, om zo als 1 van de eerste op stal te zijn en uiteindelijk wel mooi met het hoogste cijfer lesgeven van mijn klas Deurne afgesloten. Aan mijn rijden heb ik ontzettend hard moeten trekken, echt ontzettend hard. Dat dan ook net behaald, maar voor mijn lesgeven en theorie wel mooi super cijfers gehaald! Tjakka! Ook op 3 stages een baan als instructrice aangeboden gekregen, waarbij ik er nu bij ééntje ook daadwerkelijk lesgeef.

Verder als allereerste van mijn leerjaar HBO Paardensport, binnen de 5 gestelde studiejaren, mijn HBO Bachelor diploma Docent Groene Sector op kunnen halen. Kijk, wel een standaard pennymeisje, maar wel een pennymeisje die er altijd voor ging.

Zo haha, dat is eruit!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:36

Hamont schreef:
Als iemand iets niet kan, dan heb je het hem niet goed geleerd.

De persoon die het moet leren die moet er ook echt aan werken en het echt willen en vooral gemotiveerd zijn en als iemand dat niet zijn en het niet kan dan houdt het op.

Dan kan je nog zo goed les geven als iemand het niet wil of niet kan dan houdt het op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:41

Ragdollcat schreef:
Hamont schreef:
Als iemand iets niet kan, dan heb je het hem niet goed geleerd.

De persoon die het moet leren die moet er ook echt aan werken en het echt willen en vooral gemotiveerd zijn en als iemand dat niet zijn en het niet kan dan houdt het op.

Dan kan je nog zo goed les geven als iemand het niet wil of niet kan dan houdt het op.

en dan komt er daarnaast nog een heel groot stuk gevoel bij kijken. Je kan het wel willen, maar als je de feeling er niet voor hebt dan zal je het nooit leren, althans niet op dat niveau wat er verwacht wordt.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:11

Ik heb afgelopen jaar een concours die de ruiters van Deurne moesten organiseren gejureerd.
Er mochten alleen ruiters van de opleiding aan meedoen.
Ik had de klasse L2, tjonge jonge er werd slecht gereden ik vroeg mij af of ze zo de opleiding konden afmaken.
Er zaten ook goede ruiters tussen, maar het grote deel was gewoon slecht.
Ja dus pennymeisjes.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:16

ja, ik kan me precies bedenken hoe het daar tegenwoordig aan toe gaat.
Maar in denk dat dit voor de paardensport in het algemeen geldt.
Niet alleen in de sport, maar in de hele paardenwereld.

"vroeger" had je nagenoeg alleen echte paardenmensen, kinderen die de kennis en ervaring van hun ouders meekregen op veelal het boerenbedrijf.
Tegenwoordig meent ieder kind te kunnen rijden en er dan ook nog verstand van te hebben

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:29

Scholen, welke opleiding ook, zijn niet verplicht iedereen maar aan te nemen. Waar ze wel toe verplicht zijn is, dat ze een bepaald aantal leerlingen moeten hebben, als de school/opleidingsinstituut gesubsidieerd wordt door de staat. Het is niet alleen Deurne, maar ook gewone lagere scholen in kleinere gemeentes die niet het vereiste aantal leerlingen halen. Simpelweg omdat die er niet zijn. De school, hoe jammer ook, wordt dan gesloten en de leerlingen moeten uitwijken naar andere scholen verder van huis.

Kijk , en daar zal het al mis gegaan zijn. Om het vereiste aantal te kunnen halen, heeft men gewoon iedereen aangenomen.
Helemaal verkeerd. Maar i.p.v. hier op "pennymeisjes" mopperen en hen de schuld te geven van het debacle, zou men zich als bestuur eens aan de eigen neus moeten pakken en eer eens over nadenken wat ze zelf niet juist hebben aangepakt. Het is absoluut niet terecht.

Meisjes en ook jongens, waarvan blijkt dat ze absoluut niet geschikt zijn voor deze opleidingen en later ook het werk, omdat verschillende dingen niet konden. Niet goed of zelfs niet eens konden rijden. Bang waren voor paarden. Dit soort jonge mensen had men tegen zich zelf in bescherming moeten nemen. Met hen en met hun ouders een goed gesprek voeren en eventueel een ander soort opleiding adviseren.
Er zijn goede theoretische opleidingen te over waarmee men later ook eventueel in een paardenbedrijf wat kan.
En zeker als men die opleiding volgt en daarnaast bij een goede manege goed leert paardrijden en ook moeite doet, om de omgang met paarden onder de knie te krijgen. Als men werkelijk dan toch de wil heeft alles wat men niet kan te overwinden, dan lukt dat ook wel. Kost echter enorm veel doorzettingsvermogen.

Als ik ( particuliere stal) nu iemand moest aannemen, zou diegene toch echt alle werkzaamheden moeten doen. Dus niet alleen paarden rijden, maar ook de verzorging, van en naar de weide brengen. Verzorgen als ze ziek of gewond zijn. En ja, daar horen ook stalwerkzaamheden bij. Ik neem niemand aan, waarbij ik de paarden zelf nog het halster om moet doen omdat zoiets verschrikkelijk eng is. Zulke jonge mensen horen simpelweg niet op die opleiding en niet bij zulk soort werk..
Want deze jonge mensen moeten begrijpen dat ze niet alleen omgang hebben met makke pony's. Maar zeker ook bij een particulier te maken krijgen met de fokkerij, de geboortes, de veulens en het jonge opgroeiende grut, merries en ook hengsten. Die opgevoed en ingereden moeten worden.

Met paarden werken is een droom voor velen, maar ook voor velen niet te realiseerbaar. En dat moet ze op een heel fatsoenlijke manier worden bijgebracht.
Hoop voor iedereen met die droom, dat die bewaarheid kan worden. Het ligt bij je zelf.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:31

Maar geldt dit niet voor heel veel opleidingen in Nederland? Ik heb zelf de Pabo gedaan in Maastricht. Daar leverden mensen in hun vierde jaar een werkstuk in van hun eerste jaar en kregen er weer een voldoende voor. Blijkbaar hoefde je in vier jaar geen hoger niveau bereikt te hebben.

In Nederland heerst een zesjescultuur. Wie hoge cijfers haalt is een streber. Wat dat betreft is het Amerikaanse systeem zo gek nog niet; daar nemen ze gewoon de besten aan voor een opleiding en als er dan nog plaats is de rest. Met hard werken en uitblinken kun je een beurs krijgen.

Hier wordt ingeloot voor sommige studies zoals geneeskunde. Kan het dus zomaar zijn dat jij die dokter aan je bed krijgt die altijd met pijn en moeite slaagde. Of er met de pet naar gooide en toch net slaagde....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:36

little_king schreef:
Nou nee, daar voel ik echt niets voor.
Voor de hoefsmeden en tandartsopleiding is het jammer, maar een groot pennykamp betalen omdat deze mensen zelf een pretstudie zonder verdere kansen willen.
Andere pretopleidingen zijn er al dus die zullen nu wel meer leerlingen krijgen.
De topsport zal er weinig van merken, hoogstens een eeuwige veger minder bij de stage.
Mensen die goed rijden komen er toch wel, samen met een bak centen van huis uit, daar veranderde het centrum niets aan.

_/-\o_