Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
0000 schreef:Maar dat is dus precies het punt. Ze moeten veel te veel mensen toelaten, maar die halen vervolgens de eindstreep niet. Dat kost een school erg veel geld, studenten die zonder diploma van school gaan. Anderzijds was het probleem bij de oude selectie dat er weliswaar wat minder afvallers waren, maar dat er ook minder leerlingen aangenomen werden en een school met zo weinig leerlingen ook geen bestaansrecht heeft. Dus hoe dan ook, ze waren de pineut.
In dat opzicht ben ik wel benieuwd of er de komende jaren niet meer van deze opleidingen zullen verdwijnen. Ik bedoel, Deurne was het de laatste jaren niet echt meer maar zover ik weet staat de rest nog slechter bekend.... Alysia schreef:Is helicon eigenlijk de enige waar je een paardensport opleiding kan doen of zijn er meerdere?
0000 schreef:Ingrid_92 schreef:Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...
Omdat een niet-particuliere (dus door overheid gesubsidieerde) mbo-opleiding dat niet mag...Toen het nog een particuliere opleiding was selecteerden ze inderdaad aan de poort en namen ze lang niet iedereen aan (een oude instructrice van mij heeft er toen nog gezeten en die selecties waren echt wel flink). Maar toen Deurne bij de Helicon is gaan horen mochten ze niet meer selecteren en tja, dan wordt het natuurlijk lastig.
Zelf helaas ook ervaring met stagiaires van deze opleiding, levensgevaarlijk was voor eentje de beste omschrijving. Stagiaires komen om te leren en dat mag ook, maar als je iemand niet eens zelfstandig een paard uit de stal/wei/stapmolen kunt laten halen dan is er toch wel sprake van een te laag niveau. Daar kan Deurne in vier jaar dan ook niks meer van maken.
Nanno_123 schreef:op het wellantcollege kan je ook paardensport doen.. dat betekend alleen maar dat je vóór je diploma aan een bepaald niveau moet voldoen.
ik hoop werkelijk dat deze school ook zijn deuren kan sluiten wbt paardenhouderij want het is een schande wat je daar vooral niet leert.
Japeloup schreef:Ik heb Deurne gedaan en heb nog de leerlingen meegemaakt van de particulieren opleiding. Toen ik op school zat (ik geloof 3e jaar) werd het Helicon.
In mijn eerste jaar was het zo dat als je het certificaat rijden voor dat jaar niet met een voldoende afsloot, je net als je klasgenoten voor een half jaar op stage ging. Maar of je daarna weer mocht aansluiten bij hun hing af van je voorderingen met rijden. Was het niet voldoende dan ging je nog een half jaar op stage. En weer een beoordelings moment. Als max nog een half jaar (1,5 totaal extra stage). Was dan je rijden nog niet voldoende dan moest je stoppen. Kon dus zijn dat jou oude klas genoten een heel jaar verder waren dan jij.
Maar dat mocht kennelijk niet meer, als je het rijden niet haalde dan stroomde je met jou klasgenoten verder naar het volgende jaar. Maar je blijf wel rijden voor het certificaat van bv het eerste jaar. Wij als leerlingen vonden dit raar.
Wij moesten elke ochtend om uiterlijk 6uur op stal zijn: stallen mesten, paard poetsen, vegen, schrobben, perkjes harken etc. Om 7uur ontbijten, 8uur start van de lessen tot 17.30. Als je iets niet goed deed dan kreeg je goed de windt van voren (heb heel wat nieuwe woorden geleerd). Er vielen voor kerst vaak al 1/4 van de eerste jaars leerlingen af omdat het te zwaar was en een te militaristisch gebeuren was.
Als ik dan verhalen hoor hoe het nu is, ja dan zeg ik: "één groot pony kamp". En dus snap ik het imago van penny meisje wel.
Ik zeg niet dat iedereen van mijn lichting goed was of is. Maar we konden wel tegen een stootje.
Citaat:hmm maar waarom mogen niet- particuliere HBO en WO opleidingen dit dan wel? Misschien niet zozeer heel streng, maar vaak moet je toch wel een kennistoets afnemen of motivatie brief o.i.d. Lijkt mij dat ze met de nodige argumenten toch wel iets van een praktijk/ kennistoets zouden mogen invoeren?

Rubber_Duck schreef:Ingrid_92 schreef:Waarom heeft deurne er dan niet voor gekozen om weer een strengere toelating in het leven te roepen? Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat 'pennymeisjes' mede de oorzaak zijn. Verantwoordelijkheid ligt op dat gebied alsnog bij de school door beter voor te lichten en een strengere selectie te houden...
Omdat er dan geen leerling meer overblijft en dus de inkomsten zodanig dalen dat ze dus wel moeten sluiten?
Strasshorse schreef:je ziet het op elke opleiding dat mensen afhaken en dat er leerlingen zijn die eigenlijk niet geschikt zijn voor het vak (ik doe kappersopleiding en ik vind dat ze daar ook wel wat gerichter hadden mogen selecteren. Maargoed dat blijf je toch houden.
Vind het zonde dat Deurne zijn deuren moet sluiten vanwege leerlingen die zich niet eens in de opleiding verdiept hebben. Heb er ook altijd goede verhalen over gehoord.
Hamont schreef:Als iemand iets niet kan, dan heb je het hem niet goed geleerd.
Ragdollcat schreef:Hamont schreef:Als iemand iets niet kan, dan heb je het hem niet goed geleerd.
De persoon die het moet leren die moet er ook echt aan werken en het echt willen en vooral gemotiveerd zijn en als iemand dat niet zijn en het niet kan dan houdt het op.
Dan kan je nog zo goed les geven als iemand het niet wil of niet kan dan houdt het op.
little_king schreef:Nou nee, daar voel ik echt niets voor.
Voor de hoefsmeden en tandartsopleiding is het jammer, maar een groot pennykamp betalen omdat deze mensen zelf een pretstudie zonder verdere kansen willen.
Andere pretopleidingen zijn er al dus die zullen nu wel meer leerlingen krijgen.
De topsport zal er weinig van merken, hoogstens een eeuwige veger minder bij de stage.
Mensen die goed rijden komen er toch wel, samen met een bak centen van huis uit, daar veranderde het centrum niets aan.