Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Aanvankelijk houd ik niet van de dieren waar ik op klim maar als we gaandeweg een eenheid vormen
is het liefde voor altijd... en die liefde maakt stekeblind.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Was Luuk Koelman ook niet die vent die de brief aan de moeder van de zelfmoordgepleegde jongen? Hulde voor die vent _O_ hij verstaat zijn vak goed!

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:46

Hoezo zou een paard een beter leven hebben zonder bereden te worden? Een paard is nou eenmaal een werkdier. Ik ben van mening dat wanneer een paard niks doet in zijn leven, alleen maar een beetje grazen en in zijn wei staat, dat hij dan "grazend gek" wordt! Door de evolutie heen zijn paarden nou eenmaal zo gemaakt om bereden te worden. Ik vind het pas zielig als je dat niet meer doet met een paard!

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:48

Als je geen ervaring ermee hebt, mag je er zo ook niet over praten, al heeft hij natuurlijk een klein puntje.

Amandavd

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Neem aan dat alle Bokkers die het eens zijn met deze column niet doen paardrijden en er alleen naar kijken?

musiqolog

Koelmans betoog rust in de kern op één argument: het paard wil het zelf niet, wij willen het van hem.

We doen wel meer dingen met dieren, en in geen van alle gevallen heeft het dier erom gevraagd. Dat gaat van honden en katten in je huis tot de veehouderij (en het bijbehorende slachten, melken en scheren) en, inderdaad, politiehonden en -paarden. Echter: Koelman zegt niet dat met dieren werken en recreëren verboden moet worden. Hij zegt alleen: dit doe je niet als je van dieren houdt.

De vraag is dan: mag je met iemand van wie je houdt nooit dingen doen die hem niet aanstaan? Nou, eigenlijk wel: als je van je kind houdt, moet je hem toch wel zeer tegen zijn zin van alles verplichten en verbieden. Dit is wel voor de eigen bestwil van het kind. In het geval van paardrijden doe je dat voor je eigen plezier. Tot zover heeft hij gelijk.

Echter: zijn gelijk houdt hij alleen als je dieren dezelfde status geeft als mensen. De schrijver stelt een paar keer dieren op één lijn met de mens: het paard is een slaaf van de mens, geen dier kiest ervoor om dit te doen. Des te merkwaardiger en inconsequenter is dat hij in het begin de paardenwereld verwijt dieren menselijke trekken te geven die ze niet hebben ("Tsja, het is maar net welke menselijke eigenschappen je een paard toedicht".)

Mijn mening is dat je mensen en (andere) dieren niet op één lijn kunt stellen wat betreft behandeling. Met dieren valt niet te praten en voor een groot deel weten ze niet beter dan te doen wat impuls en instinct hun vertellen. Daarom komen ze ook niet voor dezelfde rechten in aanmerking. Maar ze hebben wel rechten, die afgestemd zijn op wat ze aankunnen en waarop ze gebouwd zijn. Overtreding van die rechten heeft een naam: dierenmishandeling. Dat is strafbaar. Paardrijden op zich valt niet onder dierenmishandeling en daar zijn goede redenen voor. Niet alleen kan een paardenrug (anders dan de schrijver suggereert) heel wat hebben, eerst en vooral is een paard door zijn instinct al veel sterker tot contact met mensen geneigd dan andere dieren. Ik lees hier verderop dat Koelman zelf vijf jaar gereden heeft (stond niet in zijn column); als hij dat toen niet gemerkt heeft, vraag ik me zeer af of hij een goede ruiter was.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:56

Zoo en dat komt hard binnen!! Heb zelf een paardje maar rijd hem wel
Volgens de horsemanschip manier!! Want zonder paardrijden kan ik gewoon never leven. Like this man!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:03

Tja... aan de andere kant, als wij mensen het paard niet recreatief waren gaan gebruiken nadat hij "overbodig" was geworden voor o.a. de landbouw / trekdier dan waren ze nu wellicht (bijna) uitgestorven.

Als je je geeft wat ze nodig hebben (weiland / paddock, schuilmogelijkheid en voldoende goede voeding) en traint zodat ze juist de ruiter kunnen dragen op een goede manier, dus meer gewicht op de achterhand. Dan is er niet zoveel mis mee om uurtje per dag te werken met een mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:12

Ik kan mij helemaal vinden in de column. :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:15

Ondanks dat het ons ruiters in een slecht daglicht zet, geef ik hem wel gelijk.

Maar toch blij ik doen met waar ik mee bezig ben, zonder de zweepjes en ijzeren sporen. :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:24

Veel mensen die zeggen dat dit onzin is, zien eigenlijk wel dat het de waarheid is (iets te zwart op wit, dat wel) en willen het graag goedpraten...

Maar ergens ben ik het wel met hem eens, er zit echt een kern van waarheid in. En toch klim ik iedere week weer op een paard... Heeft hij er plezier in? Misschien. Ik zeker wel. Maar dat doen we met ALLE huisdieren. Honden zijn voor je eigen plezier, katten, konijnen, ratten, alle huisdieren.
Ze geven zeker liefde, maar het is en blijft egoïsme van de mens hoe je het ook went of keert.

'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren'. Mooie uitspraak.

En ja, toch heb ik een hond, 2 gerbils en ik rij wekelijks paard op de manege. Misschien hypocriet, maar dat zijn we allemaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:27

Goede column, doet precies wat een column moet doen: discussie losmaken en mensen ergens over na laten denken. _/-\o_

Enne, lieve bokkers, kom nou maar weer van die kast af, in een column hoor je te chargeren :')

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:29

Des te meer reden voor ons om ons bewust te zijn van de omgang met ons paard. Omdat wij dingen voor onszelf niet kunnen verantwoorden vinden we iemand die om uitleg vraagt al gauw een zeur en vinden we vooral dat diegene zijn mond moet houden want hoe dom kun je zijn om het niet te snappen, terwijl we het eigenlijk zelf niet snappen of ergens best weten dat we fouten maken.

Ik denk dat een paard het best prettig vindt om met ons samen te werken, zolang wij maar eerlijk tegenover hem blijven. Als ik sommige mensen met hun paard bezig zie weet ik wel zeker dat het beestje daar niet gelukkig van wordt. Maar als wij eerlijk blijven en bereid zijn te leren van onze fouten denk ik dat wij het rijden op een paard wel kunnen verantwoorden.

Hoe ik dit zelf probeer?
Een schone ruime stal, sociaal contact (ook al staat hij niet in een groep), onbeperkt ruwvoer, voeding afgestemd op behoefte, passend harnachement, regelmatig naar de hoefsmid en tandarts etc. etc. En elke dag weer afvragen waarom mijn paard op een bepaalde manier reageert. Als een paard niet doet wat je vraagt heb je de verkeerde vraag gesteld of de vraag verkeerd gesteld. En fouten maken hoort daarbij maar leer daarvan en dwing je vraag niet af bij je paard. Blijft je paard weigeren, vraag je dan af waarom hij dat doet: heeft hij pijn of een ander ongemak?
Het meeste geluk dat ik mijn paard kan bieden is het besef van mijzelf dat hij volledig van mij afhankelijk is om hem te beschermen tegen pijn en onbegrip, om hem zijn voer, water en bewegingsruimte ter beschikking te stellen en om er voor te zorgen dat hem geen onrecht wordt aangedaan. Zoals een ouder voor zijn kind vecht, vind ik dat ik voor mijn dieren moet vechten.

Dat wij ons paard menselijke trekken toe-eigenen is zo slecht nog niet. Dat maakt ons verantwoordelijkheidsgevoel tegenover hem alleen maar groter.

Toen mijn paard twee jaar geleden in de zomer dag en nacht in het land mocht, met gezelschap van andere (zeer vriendelijke) paarden, zonder door mij bereden te worden, heb ik hem uit ellende na een week weer opgehaald. Hij vloog de trailer op en was zo blij weer thuis te zijn. Stond te trillen van ellende in het land. Hij is zo gewend aan zijn huidige manier van leven, dat is zijn veilige haven. Een uurtje of twee per dag naar buiten (naast zijn andere beweging) vind hij meer dan genoeg. Ik denk dat dit voor meer paarden zo geldt. Of dit goed of slecht is weet ik niet, het is de manier waarop onze sportpaarden zijn gefokt en zijn opgegroeid.

Persoonlijk denk ik dat mijn paard zich beter voelt dan de paarden die uit ellende sterven in de Oostvaardersplassen. Die paarden kan je en mag je niet aan hun lot overlaten in een gebied dat veel te klein en onbeschut is om fatsoenlijk te kunnen overleven.

Laten we met zijn allen onze verantwoordelijkheid nemen en op een eerlijke manier met onze dieren omgaan, zodat wij aan onwetende mensen deze prachtige manier van leven kunnen verantwoorden.
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 31-10-13 17:34, in het totaal 3 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:30

xDenies schreef:

Maar toch blij ik doen met waar ik mee bezig ben, zonder de zweepjes en ijzeren sporen. :Y)

Zijn stelling luidt: als je van dieren houdt, rijd je niet. Jij geeft hem gelijk, maar blijft wel rijden. Moet ik daar dan niet uit concluderen dat je niet van je paard (of van dieren in het algemeen) houdt?

ddewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:32

Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:34

ik vind het een best goede column
natuurlijk is het zwartwit... je laat natuurlijk selectief dingen weg.
maar goed, een waarheid? ja, die is er wel.
zo is ook het op stal zijn een punt van discussie. Dat sporen en ijzerwerk heb ik mijn eigen meningen over.
maar zo is een cavia hebben ook egoistisch, net als een hond, een kat, een vogel, wat zijn wij egoistisch.. maar zolang je in harmonie werkt met je paard kan daar best een band komen, en plezier.

ennuh blijven volgen vrijwillig? als jij je dominant opstelt volgt hij je niet door die geweldige vriendschap :')

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:37

over het dressuur, ik snap wat deze man bedoelt.
ik probeer zoveel mogelijk te doen met mijn verzorgpony's wat ook leuk voor hen is, zo min mogelijk dwingen.
waarom zou je een paard 2 bitten inhangen en sporen gebruiken terwijl het zonder ook kan? om terug te komen op de stelling van deze man, op veel vlakken ben ik het met hem eens, maar dat het gelijk zo erg is dat mensen op een paard rijden (mits op een goede paardvriendelijke manier ook weer mening) vind ik niet. ik zou dan ook zeker niet stoppen met rijden nadat ik dit heb gelezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:44

Jeetjemina. Hij heeft wel een punt, maar het is natuurlijk onzin dat je geen vriendschap kunt hebben met een paard en dat geen paard dingen doet, welke wij willen dat ze doen, uit vrije wil.

Dat is namelijk iets anders dan dat het paard er niet om vraagt, waar ik hem wel gelijk in geef. Want ja, daarin zijn we in de eerste instantie wel egoïstisch. Net als in het houden van huisdieren.

Maar het ligt er heel erg aan hoe je er verder mee om gaat.. Dat soort egoïsme hoeft niet erg te zijn.. Wél als je dan maar een groepsdier in zijn uppie gaat houden. Een paard blijft rijden die dat eigenlijk niet wilt. Etc. etc. Dat komt veel te vaak voor helaas.

Het artikel is veel te zwart wit, alsof alle ruiters hun paard alleen maar rijden omdat zij het willen daarbij niet denken aan het paard zelf.. En gewoon maar dwingen..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:48

Ik zie toch het woord sporen erg veel terug komen, misschien een beetje offtopic maar waar denken jullie sporen voor te gebruikenn? ik gebruik afentoe een spoortje in principe om de hulp duidelijker te maken. Niet om hem te straffen oid. :')

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:50

Tja ik kan zijn column wel begrijpen.

wij als predatoren (hebben twee ogen voor in het gezicht en lopen rechtop) gaan op de rug van een vluchtdier zitten....

toch goed om eens bij stil te staan!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:52

ddewaard schreef:
Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

Hier wil ik eerst even op reageren.
Met veel pijn en angst aangeleerd?
Mijn paard is zo'n beetje zadelmak geboren :').
Daar kwam geen pijn en angst aan te pas hoor.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:55

musiqolog schreef:
xDenies schreef:

Zijn stelling luidt: als je van dieren houdt, rijd je niet. Jij geeft hem gelijk, maar blijft wel rijden. Moet ik daar dan niet uit concluderen dat je niet van je paard (of van dieren in het algemeen) houdt?

Dat kan je prima doen. Je kan ook wat luchtiger naar de tekst kijken, dat zinnetje vergeten - en je ogen zetten op de rest wat hij schrijft!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:56

petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

Zie je hem ergens schrijven dat hij vind dat honden er wel voor gemaakt zijn? Dat bomen gemaakt zijn om omgetoverd te worden tot papier? Dat... dat... euhh, je snapt waar ik heen wil.

Ik ben het helemaal eens met de columnist, eerlijk. We doen zo veel verkeerde dingen, dat wij leven is al fout, we hadden beter holbewoners kunnen blijven. Dier een mens, mens eet dier. Iedereen vrij en geen onzin dat dieren van ons houden. Ja ze moeten wel doen alsof, aandacht van mede-paarden en mede-honden krijgen ze (9 vd 10 keer) niet. :+

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:57

ddewaard schreef:

nog zoeits, dat wilt niet zeggen dat elk paard graag in de wei staat ;)
Mijn vorige pony heeft eens in een wei gestaan met schuilstal, daar stond hij overdag snachts stond hij ook gewoon op stal, kwam hij sochtens buiten rende hij naar de schuilstal toe en daar kwam hij ongeveer weer uit wanneer het tijd was om naar binnen te gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:57

Sammie schreef:
http://www.metronieuws.nl

[ Afbeelding ]
Volgens columnist Luuk Koelman stap je niet op een paard, wanneer je van hem houdt.
Foto: http://www.focussed.nl

Columnist Luuk Koelman schreef onderstaande column voor de Metro

“Bonfire is dood. Het paard waarmee Anky van Grunsven voor het eerst olympisch goud won, overleed maandag op de gezegende leeftijd van dertig jaar. Het dier kan terugkijken op een glanzende carrière, las ik ergens. Tsja, het is maar net welke menselijke eigenschappen je een paard toedicht.
Met paarden is iets vreemds aan de hand. Ze hebben geen poten maar benen, geen kop maar een hoofd. Edele dieren zijn het. De mens is hen schatplichtig, want als één dier een verleden heeft als slaaf van de mens, is het wel het paard. Neem nu de Eerste Wereldoorlog. Paarden sleepten kanonnen door de modder richting frontlinie. Ze sneuvelden bij bosjes: acht miljoen in vier jaar tijd. Ze werden geraakt door mitrailleurvuur, aten door mosterdgas vergiftigd gras of stierven door uitputting.

Tegenwoordig houden we paarden puur voor ons plezier. Ze geven zoveel liefde, heet het dan. "Paarden houden je een spiegel voor. Ze reageren eerlijk en open, en hebben nooit een vooropgezet plan zoals mensen." Ja, de band met een paard kan sterk zijn, ook al is het een vluchtdier. Dat maakt de uitdaging extra groot het te onderwerpen. Daar zit je dan op de rug van een levend wezen dat ook nog eens veel groter en sterker is dan jij. Hoe fijn is het dan voor je zelfbeeld wanneer dat enorme slagschip op jouw aangeven als een ballerina naar het midden van de bak huppelt, daar een pirouette maakt en vervolgens, voor het hokje van de jury, een buiging met het hoofd? Elke pas geregisseerd, enkel en alleen omdat wij mensen dat mooi vinden. Wat is dit in godsnaam voor circus? Een paard is überhaupt niet gebouwd om een mens te dragen en vraagt er al helemaal niet om getemd - laat staan gedresseerd - te worden. Ja, op een gegeven moment doet een paard precies wat jij wilt, mits zijn instincten hem niet in de weg zitten. Hij wil voor me werken, heet het dan. Zelfs het woord vriendschap wordt gebruikt. Hoe gênant wil je het hebben? Alsof zo'n dier een keuze heeft. Geen paard dat uit vrije wil doet wat mensen willen. Het is hem opgedrongen, in gevangenschap, want waar dienen anders dat zweepje en de metalen sporen voor die bij elk danspasje in de flanken priemen? Alles ter meerdere eer en glorie van de mens.

Een gedresseerde tijger of aap vinden we zielig, maar een gedresseerd paard is de normaalste zaak van de wereld. Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet. Mijn stelling: als je van dieren houdt, klim je niet op de rug van een paard. Dan maar geen goud.”

Als je in de bijbel gelooft, dan zat Jezus ook al op de rug van een dier... nou ja zijn moeder dan, maar dan nog!
En stel... iedereen gaat er nu ineens vanuit dat het zielig is en niet hoort om er op te gaan zitten dus het paard moet niet meer als lastdier worden gebruikt want daar zijn ze niet voor geschapen... alle paarden maar naar de slager en opeten????
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 31-10-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt