Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barendshoeve

Re: Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:45

Niet om je aan te vallen Lukie, maar heb je de twee andere doden pony´s ook gezien? En ben je binnen in de schuren geweest? Ik ben van mening net als jij dat de media alles moet laten zien. En dat er dan ook bij moet worden verteld dat de handelaar zelf ook meerdere malen om hulp heeft gevraagd.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:03

Nee die heb ik niet gezien want dan had ik dat wel gezegd :)
Die zal hij toen al weg gelegd hebben uit zicht, het was ook weekend en dan rijd de rendac niet (bij ons tenminste niet) dus dat stukje kan ik hem niet helemaal kwalijk nemen.
Ik ben overal waar de ponys konden komen en staan inderdaad geweest en heb mijn eigen inspectie gehouden, zoals het mij betaamd.
Nogmaals word hier niemand goed gepraat, zowel hij niet als de overheid maar ze moeten wel eerlijk zijn en niet alles op hem leggen.
Heb niet gezien wat er is opgeladen maar wat er nog over is gebleven en in mijn tellen waren dat er dus 45-50.
Hij had er alsnog veel en veel teveel en had ook niet willen weten hoe het eruit zag toen er nog 160 stonden.
Zag allemaal lieve kleine frummeltjes in het hooi staan waarbij mijn hart bark of smolt of hoe je het ook moet noemen.
Om te beginnen had hij de geslachten al moeten scheiden, er liepen ontzettend veel hengsten tussen en dat is zeer onverantwoordelijk zoals ieder gezond verstand zou zeggen.
Wie weet zijn de dode ponys aangevallen/in gevecht geraakt wie zal het zeggen.
Ik heb degene gezien die op de foto zichtbaar is, ik heb hem bekeken en zag geen zichtbare verwondingen.
Kon niet direct iets magers ontdekken behalve die 2 grote en zoals ik al eerder zei, een enkel miezerig veulentje.
En op een wondje op een wang na zag ik verder ook niks schokkends.
Vond ze verbazingwekkend rustig voor de situatie want bij ons laat onze ruin al niets heel van een paar andere als hij de kans krijgt.
Laat staan zon grote groep.
Lag ook veel troep verspreid over het terrein, had ook anders gekund.
De omheining was ook niet geheel veilig voor alles op sommige punten.
Al met al heb ik hem zelf ook gesproken en het is niet dat hij het kwaad bedoeld maar hij had zijn verstand moeten gebruiken al krijg je dat bij de lompheid der boeren er vaak niet in en wij hebben het ook nog geprobeerd.

Snap ook wel dat jij reageert vanuit je hart voor het welzijn van de ponys en dat doe ik ook zeker want had ze het liefst in mijn fiat panda allemaal gestapeld maar ik vind dat als de overheid ergens aan begint dat ze ALLES moeten laten zien en doen en ook hun eigen fouten moeten inzien,.
Ik was iig diep onder de idruk van alles.

Overigens misschien kunnen we beter overgaan op pb want we starten zo onze eigen discussie haha en misschien kunnen we zo beter ervaringen uitwisselen zonder dat het te prive word ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:19

Hij is trouwens iemand die wij kennen en dat hij het niet kwaad bedoelt, hij heeft geen hart voor dieren, werkelijk geen hart. En hij klinkt heel lief, hoge stem voor zon dik mannetje. Maar zijn dieren krijgen het minste van het minste te eten (hooi van de zijkanten van de weiden, van die rollen) en staan vaak in hun eigen shit. Het enige dat hij ziet is geld, en dat gaat bij hem dus boven de leefomstandigheden van de dieren. Niet dat ze er vreselijk erbarmelijk bij staan, maar goed is anders. En dan te bedenken hoe veel hij zelf eet..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:23

:= nee ik snap wat je bedoel maar ik bedoelde meer dat hij zo aardig tegenover de mens is :')
Hij probeerde het ons uit te leggen met excusen en zo maar ondertussen weet ik ook wel hoe hij is hoor.
Ik ken hem persoonlijk ook erg goed en hij kan een "heel leuk gesprek" voeren dus voor mij komt het dan anders over als voor een buitenstaander.
Hij vraagt altijd hoe het met mij en mijn haflinger enzo gaat etc (iets wat ik altijd snel afkap voor hij plannen krijgt :P )
Ik kan me niet goed verwoorden, snap je wat ik bedoel?

Die kantrollen ligt inderdaad ook alles vol mee en vandaar ook het vele vuil wat er uit rondwaart maar toch snap ik het niet.
Ja als je verder niks hebt dan moet je wel iets eten maar mager nee...
Die van mij zouden het niet eens aanraken :P
Hijzelf... 200 kilo geef ik hem wel, kortademig.. dat hij nog rondloopt verbaasd me.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:26

Ja ik snap heel goed wat je bedoel! Hij is heel aardig tegen de mens haha, ik haalde mijn konijnen altijd daar vandaan. Ik kreeg ze gratis mee en anders gingen ze de pan in. Ook wel eens spullen voor de tractor ed geleend voor een klein bedrag. Jammer dat hij niet meer verantwoordelijkheid heeft wat betreft de dieren. Op de een of andere manier heb ik ook altijd medelijden met hem, omdat hij zichzelf zo verwaarloosd. Maar die paardjes zijn natuurlijk niet goed te praten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:28

Bunga schreef:
Hij is trouwens iemand die wij kennen en dat hij het niet kwaad bedoelt, hij heeft geen hart voor dieren, werkelijk geen hart. En hij klinkt heel lief, hoge stem voor zon dik mannetje. Maar zijn dieren krijgen het minste van het minste te eten (hooi van de zijkanten van de weiden, van die rollen) en staan vaak in hun eigen oliebol. Het enige dat hij ziet is geld, en dat gaat bij hem dus boven de leefomstandigheden van de dieren. Niet dat ze er vreselijk erbarmelijk bij staan, maar goed is anders. En dan te bedenken hoe veel hij zelf eet..

Dus, de kudde van mijn vorige stalling (waar ook mijn merrie in stond) stond in een grote koeienstal met koeienstrond en paardenstrond als bodembedekking, geen dekens, en het goedkoopste van het goedkoopste hooi, en raad eens, ze maakt het nog altijd goed.

De dode ponys hoeven geen misdaad te zijn, kan gebeuren. Het geen-water is te verklaren en ook geen verwaarlozing.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:31

xSlvna schreef:
Bunga schreef:
Hij is trouwens iemand die wij kennen en dat hij het niet kwaad bedoelt, hij heeft geen hart voor dieren, werkelijk geen hart. En hij klinkt heel lief, hoge stem voor zon dik mannetje. Maar zijn dieren krijgen het minste van het minste te eten (hooi van de zijkanten van de weiden, van die rollen) en staan vaak in hun eigen oliebol. Het enige dat hij ziet is geld, en dat gaat bij hem dus boven de leefomstandigheden van de dieren. Niet dat ze er vreselijk erbarmelijk bij staan, maar goed is anders. En dan te bedenken hoe veel hij zelf eet..

Dus, de kudde van mijn vorige stalling (waar ook mijn merrie in stond) stond in een grote koeienstal met koeienstrond en paardenstrond als bodembedekking, geen dekens, en het goedkoopste van het goedkoopste hooi, en raad eens, ze maakt het nog altijd goed.

De dode ponys hoeven geen misdaad te zijn, kan gebeuren. Het geen-water is te verklaren en ook geen verwaarlozing.

Nou, ga jij maar eens lekker in een bed met poep liggen? Ben benieuwd hoe lang je gezond blijft. Dit is gewoon niet goed voor de gezondheid, denk aan wormen en andere ziekten. Dekens heb je mij niet over gehoord? Niet ieder paard heeft een deken nodig, in tegenstelling, er zijn er maar enkelen die er wel een nodig hebben. In het goedkope hooi zit vaak veel stof, en veel paarden kunnen hier niet goed tegen. Fijn voor jou dat alles (nog) goed gaat daar, maar de eerste levensbehoeften (water en eten) kunnen echt niet ontbreken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:24

Bunga schreef:
In het goedkope hooi zit vaak veel stof

Wat is goedkoop hooi? Het zijn de boeren die de prijzen maken tezamen met de markt en het vraag&aanbodspel.
Ik heb balen gehad van 50 euro die ronduit slecht waren, veel zand en onkruid, en balen van 13 euro die absoluut uitstekend waren.

Ik heb zelfs jarenlang gratis hooi gevoerd. Goedkoper dan dat krijg je het niet hoor! En dat was uitstekende stofvrije kwaliteit :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:30

ShamalArabs schreef:
Bunga schreef:
In het goedkope hooi zit vaak veel stof

Wat is goedkoop hooi? Het zijn de boeren die de prijzen maken tezamen met de markt en het vraag&aanbodspel.
Ik heb balen gehad van 50 euro die ronduit slecht waren, veel zand en onkruid, en balen van 13 euro die absoluut uitstekend waren.

Ik heb zelfs jarenlang gratis hooi gevoerd. Goedkoper dan dat krijg je het niet hoor! En dat was uitstekende stofvrije kwaliteit :j

Goedkoop hooi? Dat is hier hooi met veel stof er in. Wij merken wel degelijk verschil tussen pakken van hooi dat snel gedroogd is, heel mooi groen, haast geen stof. Dat zijn de pakken van dit jaar en zijn duurder dan het overschot van vorig jaar die al een poos gelegen hebben en waar veel stof in is gaan zitten. Ik heb het misschien wat onhandig verwoord als goedkoop hooi :) bij deze verander ik mijn woorden in slecht kwaliteit hooi ipv goedkoop hooi

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:41

Ik snap dat iedereen bos reageert. Maar ik zie op de enige foto die ik op het moment kan zien niet echt graadmagere paarden ofzo. Hoeven kan je op foto niet zien dus kan ik niets over zeggen.
Ik las iets terug dat een bokker zelf is wezen kijken. Goed idee vind ik dat want wij zeggen direct slechte dingen over zo'n man terwijl ik niet direct zie dat ze het heel slecht hebben. Nou heb ik niet het hele topic gelezen maar krantenrtikel wel. Waren veel paarden dat wel, maar stonden ze zoals op de foto steeds op dat kleine stukje of is dat om ze te vangen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:44

Ow, een dialect-iets dus. Goedkoop is bij ons letterlijk goedkoop, als in niet prijzig. geldwijs-gezien.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:45

ShamalArabs schreef:
Ow, een dialect-iets dus. Goedkoop is bij ons letterlijk goedkoop, als in niet prijzig. geldwijs-gezien.

Ja het spijt me, inderdaad vanuit dialect gezien goedkoop, zoals ik al aangaf had ik het anders moeten verwoorden :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:52

Geslacht* <- dat is een school-iets.

En eerlijk, mijn mening; ik hoop het wel. Die shetjes raak je aan de straatstenen niet kwijt, die komen straks voor een appel en een ei te koop op markten of bij boeren terecht op een stukje wei waar ze 1x in de 2 jaar bekapt worden en een stel pennymeiden ze gezellig opjaagd en probeert in te rijden. Het gross dan hoor, niet allemaal denk ik. Met het huidige overschot voorzie ik weinig goeds daarin, hij had er ongetwijfeld als handelaartje ook niet voor niets zoveel lopen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-10-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:53

Schandalig ! , arme beesten... :(:) :\

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:39

moonshine88 schreef:
Ik snap dat iedereen bos reageert. Maar ik zie op de enige foto die ik op het moment kan zien niet echt graadmagere paarden ofzo. Hoeven kan je op foto niet zien dus kan ik niets over zeggen.
Ik las iets terug dat een bokker zelf is wezen kijken. Goed idee vind ik dat want wij zeggen direct slechte dingen over zo'n man terwijl ik niet direct zie dat ze het heel slecht hebben. Nou heb ik niet het hele topic gelezen maar krantenrtikel wel. Waren veel paarden dat wel, maar stonden ze zoals op de foto steeds op dat kleine stukje of is dat om ze te vangen?

Ik was 1 van de die was wezen kijken, omdat ik de man persoonlijk ken door de boer waar ik kom.
Ik moest en ik zou het van dichtbij gaan bekijken en had hem mee genomen als smoes :=

Nee ze staan niet als op dat kleine stukje van de foto. hij heeft diverse stukken die aan elkaar doorlopen en aan de zijkant van zijn huis ook nog.
Om ze fatsoenlijk te kunnen houden zeg ik van de kleintjes is daar echt een MAXIMAAL aantal van 20, hooguit 25 goed tehouden als ik alle terreinen mee verreken waar ze op kunnen.
Is een soort schatting natuurlijk.
tel uit je winst als er in totaal 160 lopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:47

Hoe heb je het berekend dan? :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:44

Logisch nadenken als ik de oppervlakte van de terreinen bekijk ;)
De 1 denkt daar anders over dan de ander.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:53

Je snapt dat als al deze 110 dieren in een box stonden, ze met 2,5 bij 2 is 5 keer 110, met 550 m² klaar waren? 20 bij 40 (rijbak) is 800 m², dus je begrijpt hoe weinig grond hier voor nodig is? Bedenk dan eens hoeveel mensen paarden 24/7 jaar in jaar uit in een 3 x 3 box hebben staan, hoeveel pony's nog 24/7 jaar in jaar uit in stands staan, of in te kleine boxen?
Bedenk je dan eens hoeveel beter deze pony's het hebben, ze hebben sociaal contact en kunnen vrij bewegen, weliswaar door de menigte heen, maar dat zal de pony geen reet interesseren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:55

Ik heb het niet over het grote aantal, ik heb het over dat zijn terrein hooguit geschikt was voor 20 a 25 kleintjes en het dus veel te klein was voor ieder groter aantal om ze goed aldus fatsoenlijk te houden met genoeg bewegingsvrijheid.
Eerder sprak ik ook over de grote geslachtsverschillen, vooral veel hengsten van jong tot oud tussen iets minder merries van jong tot oud die allemaal bij elkaar liepen inclusief de ezels.
Je maakt mij niet wijs dat je dat goed kan vinden ;)
Ze vechten en doen en voor de gezondheid dus niet heel praktisch op den duur.
Owjah nu krijgen we het verhaal natuurlijk.... dit is natuur... realitycheck: dit is geen natuur meer.
Bij goede verzorging werd het nog een ander verhaal.

heb het even aangepast.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:05

Ik bedoel dat het qua ruimte al snel te doen is, in vergelijking met de vele paarden die 365 dagen in het jaar eenzaam in een mini-box staan.
Het hengsten tussen merries vind ik zeker niet oké, maar dat vechten gebeurd ook in kleine kuddes/op groot land veel, heel veel, ligt alleen aan de verwondingen, tot bloedens toe is heftig, maar hier weet ik niks vanaf en hier praat ik dus ook niet over.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:08

Ben benieuwd waar alle paarden straks blijven wanneer ze zijn opgeknapt.
Zal idd veel geld in gaan zitten om ze op te knappen, wat die man dus niet kan/gaat betalen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:25

xSlvna schreef:
Ik bedoel dat het qua ruimte al snel te doen is, in vergelijking met de vele paarden die 365 dagen in het jaar eenzaam in een mini-box staan.
Het hengsten tussen merries vind ik zeker niet oké, maar dat vechten gebeurd ook in kleine kuddes/op groot land veel, heel veel, ligt alleen aan de verwondingen, tot bloedens toe is heftig, maar hier weet ik niks vanaf en hier praat ik dus ook niet over.

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje een rare redenering, ons paard staat een deel van de dag op 3x3 maar ik zou er niet zo snel voor kiezen om 4 paarden op 6x6 te zetten, zelfs in een stabiele groep denk ik het te weinig is en je kans hebt dat er zo af en toe een rake klap valt omdat ze elkaar niet uit de weg kunnen gaan. Als je een groep maar lukraak bij elkaar gooit en veranderd heb je toch zeker een stuk meer ruimte nodig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:34

Nee uiteraard, maar wij weten ook niet hoe groot de weides zijn waar de ponys op gehouden werden, als een halve rijbak qua stallingsruimte zou voldoen, voldoen 4/5 weilanden ter grote van een rijbak als 'uitloop' toch wel, neem ik aan?
Nee uiteraard kan het altijd beter, maar bekijk het van de bright side. Zoals ik al zeg weet ik (en jij) nergens van, hoeveel hectare lang had de man, hoeveel water was er aanwezig en hoe diep was de drek? Waren er droge plekjes, waren er... wie weet wie weet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:03

Als je mijn berichten met fatsoen had gelezen had je al die antwoorden al kunnen weten.
Blijkbaar is speculeren dus beter?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:07

Je zei:

Citaat:
ik heb het over dat zijn terrein hooguit geschikt was voor 20 a 25 kleintjes

maar zegt nergens waarop je dit baseert, de een vind 300 m² al te weinig voor één pony, de andere vind dat 10² te weinig, ik weet niet wat de boer voor land heeft en waar jij op baseert dat het land geschikt is voor 20/25 pony's. Ja, je geeft reden om te speculeren, dus omdat jij zegt 'geschikt voor 20 pony's' moet dat maar zo zijn, moet dat maar de waarheid zijn?