Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KarinvdM schreef:Ja, het ging om de nageeflijkheid in de nek en het kaakgewricht.. Volgens een aantal personen bij de KNHS is dat bij bitloos anders omdat het paard niet kan nageven in de kaak zonder bit.
Pomski schreef:Super, toevallig is mijn vereniging voor mij aan het regelen dat ze een bitloze rubriek erbij krijgen, moesten dan wel een aparte jury regelen zeiden ze, maar dat hoeft dus ook niet meer! Top zeg!
Hermelientje schreef:Nee het ging er volgens mij om dat bij de definitie van nageeflijk het FEI begrip "on the bit" stond, ik dacht zelfs letterlijk "aan het bit". Dan gaan steeds mensen uitleggen dat een paard ook in een goede aanleuning kan gaan zonder bit en dat er geen verschil is en dat weet ik ook wel, maar je kunt simpelweg niet "aan het bit" zijn als je bitloos rijdt. Kun je wel flauw doen over ontbrekende kaken maar er moest dus gewoon een aanpassing worden gedaan in de definities en de reglementen, want als je geen bit hebt kan een paard hem ook niet accepteren op de voorgeschreven wijze. Is er dan iemand die onder die regel bitloos had wilde starten, daar kun je toch nooit aan voldoen?
Maiska schreef:Janine, daar dacht ik later ook aan. Beetje hetzelfde als z starten met een haflinger tussen de kwpners, om het simpel te zeggen. Feit blijft dat ik allang blij ben dat het iig mag, kan mij niet schelen dat mensen mn paard niet waarderen omdat ik bitloos rij, maar voor mn gevoel wel fijn gereden heb. Het blijft een jurysport....