Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Koper schreef:Fiffill schreef:Volgens mij is er nergens paniek om die oren, dus dat blijkt toch mee te vallen
Gelukkig dat niet gelukt nee. Poging mislukt dus, Midas123.
Sabini schreef:JoSav schreef:Idem. Het ontgaat mij ook waarom hier nu aandacht aan besteed wordt.Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.
Boras schreef:Ik geloof dat traditie en wreedheid hier toch echt belangrijker zijn dan verzorging van de dieren.
Daar zijn efficiëntere en vriendelijkere manieren voor.
JoSav schreef:De eerste duidelijke schriftelijke verwijzing naar Rapa das Bestas te Sabucedo stamt uit 1682. Het zou een Middeleeuwse oorsprong hebben verwant met de pest.
Het zal ongetwijfeld ook geen toeval zijn dat de vlooien die pest verspreiden niet houden van paardengeur. Het zou verder een oorsprong hebben die heidens was en later een religieus karakter kreeg, zoals veel Spaanse tradities. Paardenhaar werd dan klaarblijkelijk gebruikt om de pest buiten de deur te houden.
Er werd traditioneel betaald voor het paardenhaar. Paardenhaar is/was immers waardevol.
Het begint op de eerste zaterdag van juli (en duurt 3 dagen). Er worden in Galicië meerdere rapas georganiseerd in juni, juli en augustus.
De Rapa das Bestas van Sabucedo is een van de bekendste.
Lees hier meer over de Rapa van Sabucedo. (In het Spaans weliswaar).
Zie ook hier: http://www.rapadasbestas.es/ voor tekst en uitleg, en beeldmateriaal.
En jawel, op deze traditie bestaat zeer zeker kritiek in Spanje zelf, omdat het niet meer van deze tijd zou zijn en de wijze van omgaan met de paarden niet zachtzinnig te noemen is.
Wat betreft de stukjes van de oren: bij hengsten wordt een puntje eraf gesneden om ze eenvoudig te kunnen onderscheiden binnen een groep. Er werd ook wel gebruik gemaakt van brandmerken, maar het identificeren aan de oren wordt gemakkelijker gevonden ivm het werk dat in brandmerken gaat zitten. Er wordt onderzocht of er minder pijnlijke methoden voor handen zijn met brandmerken. Op IJsland wordt ook gebruik gemaakt van oormerken van paarden. Dit staat trouwens ook uitgelegd op de site van de organisatie.
Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.
Cassidy schreef:Boras schreef:Ik geloof dat traditie en wreedheid hier toch echt belangrijker zijn dan verzorging van de dieren.
Daar zijn efficiëntere en vriendelijkere manieren voor.
Wat een mooie loze kreet weer in de ruimte, noem eens een voorbeeld? Deze dieren zijn wild, kun je niet eens benaderen. Had je ze allemaal willen verdoven? Een verdoving heeft meer impact dan even een paar minuten stress. Verkeerd gedoseerd kan een verdoving dodelijk zijn.
Er wordt gevraagd waarom er wordt geschoren. In Spanje en ook Amerika worden bij de fokbedrijven de staarten en manen bewust kort gehouden, om te voorkomen dat dieren met hun staart ergen aan vast blijven hangen, niet los kunnen komen en een jammerlijke dood sterven. Wij weten niet in welke omstandigheden de paarden worden gehouden. Bijkomstigheid van het scheren was vroeger dan paardenhaar heel veel geld opbracht omdat het oa voor matrassen en andere dingen werd gebruikt. Daar is nu veel minder vraag naar.
De vergelijking met stierenvechten is absurd. Er wordt hier weer heerlijk gegeneraliseerd. Wie zich verdiept in Spanje ziet dat er steeds meer anti-stierenvechten geluiden te horen zijn en in sommige steden is het zelfs verboden.
Dany94 schreef:... geen leuk festival.. puur voor de mensen
Zoolgangster schreef:De Koniks in onze natuurgebieden mochten willen dat er zo goed op ze gelet werd.
Boras schreef:Een loze kreet? Een andere manier? Ben jij van mening dat deze klus niet op een diervriendelijkere manier geklaard kan worden? Dat het geweld, stress, onrust noodzakelijk en onvermijdelijk zijn? Die factoren worden moedwillig ingebracht tijdens het opjagen door de meute dorpelingen, het scheiden van de veulens van de merries, het onrust stoken in een kudde onzekere en gespannen dieren, het bespringen en met geweld tegen de grond werken van dieren. Expres. Dat stuit mij als dierenliefhebber tegen de borst. Natuurlijk hoeft het niet zo te gaan, dat is een keuze en onderdeel van de festiviteiten? Wie heeft het trouwens over verdoven? Ik niet, dus dat laat ik gaan.
sharonsemme schreef:Wat een schokkend stukje! Maar nog schokkender dat ik lees dat bokkers dit niet erg vinden.. misschien zou het voor diegene wel eens goed zijn met zn paard te mogen werken (op een paardvriendelijke manier) dan zouden jullie misschien zien wat deze paarden hier onnodig aan overhouden! WALGELIJK!
JoSav schreef:Wil daar ook nog aan toevoegen dat ze ook oormerken omdat er ook privé-paarden tussen lopen die niet tot de paarden voor dit ritueel horen en ze zo makkelijk de paarden kunnen onderscheiden die tot de 'Heilige' horen (deel van t religieuze aspect van deze traditie). Ze maken knipjes in de oren en in sommige gevallen een heel stukje eraf. Staat allemaal op hun site uitgelegd. Wat je verder van zo'n ritueel moet vinden is een tweede, maar alsnog niet helemaal fair oordelen op basis van de karige info in de OP. Inlezen en bewegende beelden bekijken lijkt me toch het allerminste voordat een echt standpunt kan worden ingenomen over hoe erg of niet zo erg dit gevonden moet worden.
Verder vraag ik mij af waarom er geen uitleg vanuit de nieuwsredactie komt over dit artikel. Is de kritiek van diverse bokkers over het hoofd gezien? Wordt het bewust genegeerd onder de noemer off topic, of wil de redactie er enkel via PB op ingaan (en zo aardig wat bokkers met vragen laten zitten en/of meerdere keren dezelfde PB de deur uit doen)? Dit alles is geen verwijt, maar oprechte interesse. De timing is nogal apart en de aanleiding ontgaat mij volledig. Dat nog los van de voorgaande topics over dit onderwerp en hoe daarmee gehandeld is. Curieus!