Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:18

Ik geloof dat traditie en wreedheid hier toch echt belangrijker zijn dan verzorging van de dieren.
Daar zijn efficiëntere en vriendelijkere manieren voor.

Veel Spanjaarden hadden en hebben helaas nog steeds geweld tegen dieren nodig om een fijne fiësta te kunnen bouwen.
Daar zijn helaas meer voorbeelden van:

- de welbekende stierengevechten
- de stierenrennen door de straten van Pamplona
- toro de aqua waarbij stieren keer op keer in het water worden gejaagd en weer uitgesleurd tot ze van uitputting ineenstorten
- touwstier waarbij een stier aan een touw door de straten en huizen wordt gesleurd terwijl de menigte het dier mishandelt
- vuurstier waarbij een constructie op de horens van een stier wordt geplaatst die in brand wordt gestoken of er wordt vuurwerk op geplaatst of er wordt vuurwerk naar het dier gegooid
- toro de coria: stier wordt losgelaten in een ring en het publiek schiet pijltjes in het dier en steekt speren met weerhaken in de rug

Er zijn nog meer van dit soort wrede fiesta's.
In Frankrijk komen enkele varianten ook voor, alsook in Spaanstalige Zuid-Amerikaanse landen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:30

Waarom scheren?...

Is toch niks nuttigs aan, als ze de wilde paarden zo natuurlijk willen laten, dan horen die manen er toch op..?
Snap niet dat ze dit doen, dit is een hoop stres, en dit gebeurd vast niet zonder ongelukken..

Beetje jammer weer.. -O-

Vind sommige paarden er slecht uit zien..Laten ze daar eens wat aan doen?.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:03

Moet wel even lachen paarden missen stukje oor , heb paard te koop gehad waar een stukje oor (puntje) van miste hele leuke PRE denk toen hij jong was in groep gebeten , nedelanders die er naar zijn wezen kijken wilde hem niet hebben hierdoor. Moet eerlijk zeggen vind het ook niet leuk of mooi om naar te kijken zou er ook niet naar toe gaan maar om te zeggen wat een mishandeling niet echt , natuurlijk is het een stress situatie maar volgende dag zijn ze weer aan het eten in de bergen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:37

Koper schreef:
Fiffill schreef:
Volgens mij is er nergens paniek om die oren, dus dat blijkt toch mee te vallen :')

Gelukkig dat niet gelukt nee. Poging mislukt dus, Midas123.

Sommige mensen kunnen zich gewoon echt iets afvragen uit nieuwsgierigheid? Niet alles hoeft meteen paniekzaaierij te zijn.

Sabini schreef:
JoSav schreef:
Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.
Idem. Het ontgaat mij ook waarom hier nu aandacht aan besteed wordt.

Wat ik vooral niet snap is dat hier al tig topics over zijn, er zijn eerder foto's/filmpjes verwijderd hiervan omdat het niet op bokt zou mogen en nu wordt het ineens geplaatst door de nieuwsredactie....?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:00

Paperboy

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:30

Tsja wat zal ik zeggen......spanje, het wordt tijd dat dat land eens wat gaat doen aan al die ouderwetse wrede tradities!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:45

Mooie foto's in de link. :j
Technisch gezien dan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:47

Waarom is dit nieuws? Ik kan me alleen hele reltopics over dit onderwerp herinneren. Daarnaast, nieuws uit de 17e eeuw?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:03

Boras schreef:
Ik geloof dat traditie en wreedheid hier toch echt belangrijker zijn dan verzorging van de dieren.

Wat een mooie loze kreet weer in de ruimte, noem eens een voorbeeld? Deze dieren zijn wild, kun je niet eens benaderen. Had je ze allemaal willen verdoven? Een verdoving heeft meer impact dan even een paar minuten stress. Verkeerd gedoseerd kan een verdoving dodelijk zijn.

Er wordt gevraagd waarom er wordt geschoren. In Spanje en ook Amerika worden bij de fokbedrijven de staarten en manen bewust kort gehouden, om te voorkomen dat dieren met hun staart ergen aan vast blijven hangen, niet los kunnen komen en een jammerlijke dood sterven. Wij weten niet in welke omstandigheden de paarden worden gehouden. Bijkomstigheid van het scheren was vroeger dan paardenhaar heel veel geld opbracht omdat het oa voor matrassen en andere dingen werd gebruikt. Daar is nu veel minder vraag naar.

De vergelijking met stierenvechten is absurd. Er wordt hier weer heerlijk gegeneraliseerd. Wie zich verdiept in Spanje ziet dat er steeds meer anti-stierenvechten geluiden te horen zijn en in sommige steden is het zelfs verboden.

Eviblablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:02

Arme paarden, als je ziet hoe ze kijken :| Maarja ze worden ook wel behandelt??

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:16

Ik vind het wel hele mooie foto's... Ze lopen hun godganse leven beetje te vreten en paardje te spelen en één keer per jaar bij elkaar gedreven en wordt er nogal een spektakel van gemaakt... Ik vind het niet echt rampzalig hoor...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:20

Het ging toch over wilde paarden?
Ik zie vooral wilde mensen :+

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:49

JoSav schreef:
De eerste duidelijke schriftelijke verwijzing naar Rapa das Bestas te Sabucedo stamt uit 1682. Het zou een Middeleeuwse oorsprong hebben verwant met de pest.
Het zal ongetwijfeld ook geen toeval zijn dat de vlooien die pest verspreiden niet houden van paardengeur. Het zou verder een oorsprong hebben die heidens was en later een religieus karakter kreeg, zoals veel Spaanse tradities. Paardenhaar werd dan klaarblijkelijk gebruikt om de pest buiten de deur te houden.
Er werd traditioneel betaald voor het paardenhaar. Paardenhaar is/was immers waardevol.

Het begint op de eerste zaterdag van juli (en duurt 3 dagen). Er worden in Galicië meerdere rapas georganiseerd in juni, juli en augustus.
De Rapa das Bestas van Sabucedo is een van de bekendste.
Lees hier meer over de Rapa van Sabucedo. (In het Spaans weliswaar).
Zie ook hier: http://www.rapadasbestas.es/ voor tekst en uitleg, en beeldmateriaal.

En jawel, op deze traditie bestaat zeer zeker kritiek in Spanje zelf, omdat het niet meer van deze tijd zou zijn en de wijze van omgaan met de paarden niet zachtzinnig te noemen is.

Wat betreft de stukjes van de oren: bij hengsten wordt een puntje eraf gesneden om ze eenvoudig te kunnen onderscheiden binnen een groep. Er werd ook wel gebruik gemaakt van brandmerken, maar het identificeren aan de oren wordt gemakkelijker gevonden ivm het werk dat in brandmerken gaat zitten. Er wordt onderzocht of er minder pijnlijke methoden voor handen zijn met brandmerken. Op IJsland wordt ook gebruik gemaakt van oormerken van paarden. Dit staat trouwens ook uitgelegd op de site van de organisatie.

Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.

Dank je wel voor je uitleg.

Het was gewoon een vraag, geen stemmingmakerij.
Vroeger gebeurde dat in Nederland ook wel eens in een kudde;bij dieren die aan het eind van het inscharen naar de slager gingen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:56

Wil daar ook nog aan toevoegen dat ze ook oormerken omdat er ook privé-paarden tussen lopen die niet tot de paarden voor dit ritueel horen en ze zo makkelijk de paarden kunnen onderscheiden die tot de 'Heilige' horen (deel van t religieuze aspect van deze traditie). Ze maken knipjes in de oren en in sommige gevallen een heel stukje eraf. Staat allemaal op hun site uitgelegd. Wat je verder van zo'n ritueel moet vinden is een tweede, maar alsnog niet helemaal fair oordelen op basis van de karige info in de OP. Inlezen en bewegende beelden bekijken lijkt me toch het allerminste voordat een echt standpunt kan worden ingenomen over hoe erg of niet zo erg dit gevonden moet worden.

Verder vraag ik mij af waarom er geen uitleg vanuit de nieuwsredactie komt over dit artikel. Is de kritiek van diverse bokkers over het hoofd gezien? Wordt het bewust genegeerd onder de noemer off topic, of wil de redactie er enkel via PB op ingaan (en zo aardig wat bokkers met vragen laten zitten en/of meerdere keren dezelfde PB de deur uit doen)? Dit alles is geen verwijt, maar oprechte interesse. De timing is nogal apart en de aanleiding ontgaat mij volledig. Dat nog los van de voorgaande topics over dit onderwerp en hoe daarmee gehandeld is. Curieus!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:25

Cassidy schreef:
Boras schreef:

Wat een mooie loze kreet weer in de ruimte, noem eens een voorbeeld? Deze dieren zijn wild, kun je niet eens benaderen. Had je ze allemaal willen verdoven? Een verdoving heeft meer impact dan even een paar minuten stress. Verkeerd gedoseerd kan een verdoving dodelijk zijn.

Er wordt gevraagd waarom er wordt geschoren. In Spanje en ook Amerika worden bij de fokbedrijven de staarten en manen bewust kort gehouden, om te voorkomen dat dieren met hun staart ergen aan vast blijven hangen, niet los kunnen komen en een jammerlijke dood sterven. Wij weten niet in welke omstandigheden de paarden worden gehouden. Bijkomstigheid van het scheren was vroeger dan paardenhaar heel veel geld opbracht omdat het oa voor matrassen en andere dingen werd gebruikt. Daar is nu veel minder vraag naar.

De vergelijking met stierenvechten is absurd. Er wordt hier weer heerlijk gegeneraliseerd. Wie zich verdiept in Spanje ziet dat er steeds meer anti-stierenvechten geluiden te horen zijn en in sommige steden is het zelfs verboden.

Goh wat een respectvolle manier van reageren bezig jij.

Een loze kreet? Een andere manier? Ben jij van mening dat deze klus niet op een diervriendelijkere manier geklaard kan worden? Dat het geweld, stress, onrust noodzakelijk en onvermijdelijk zijn? Die factoren worden moedwillig ingebracht tijdens het opjagen door de meute dorpelingen, het scheiden van de veulens van de merries, het onrust stoken in een kudde onzekere en gespannen dieren, het bespringen en met geweld tegen de grond werken van dieren. Expres. Dat stuit mij als dierenliefhebber tegen de borst. Natuurlijk hoeft het niet zo te gaan, dat is een keuze en onderdeel van de festiviteiten? Wie heeft het trouwens over verdoven? Ik niet, dus dat laat ik gaan.

Ik neem aan dat je kritiek op generaliseren geen reactie was op mij, want dat deed ik niet. Dat laat ik dus ook maar gaan.

Ik zie wel degelijk overeenkomsten met stierenvechten. Het "feestje" dat worstelen met paarden wordt genoemd, is net als stierenvechten en de andere "feestjes" die ik beschreef een eeuwenoude traditie van de mensen (mannen) om hun dominantie over grote dieren en hun mannelijkheid te tonen. Ja, ik heb me ingelezen. Dominantie, macho-gedrag, geweld en wreedheid tegen dieren. Dat zijn de overeenkomsten. En ja, die zijn inderdaad absurd te noemen.

Ik stel voor dat ze de dieren voortaan met rust laten en zich vrijwillig op elkaar gaan uitleven.
Daar kan natuurlijk niet. Waarom dan wel op dieren? En waarom dat willen verdedigen als buitenstaander en dierenliefhebber?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:58

Dany94 schreef:
... geen leuk festival.. puur voor de mensen

:+ ehm, alles in onze paardensport is toch zo ongeveer "puur voor de mensen"? Als je paard mocht kiezen tussen de wei met z'n vriendjes of een bak met zand en "moeilijk" werk, ging 'ie echt niet lopen piafferen tussen een paar witte hekjes... :Y)

Zoolgangster schreef:
De Koniks in onze natuurgebieden mochten willen dat er zo goed op ze gelet werd.

_/-\o_ Geheel mee eens! Ze doen het misschien op die typische Spaanse macho-manier, maar er wórdt tenminste gecontroleerd :j Met elk jaar een flink aantal doodgehongerde Oostervaardersplassen-Koniks nog vers op m'n netvlies, vind ik hier niet veel wreeds aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:13

Stierenvechten vind ik toch wat anders, je kan misschien dit 'festival' niet diervriendelijk vinden maar het heeft wel een doel. Stierenvechten is puur vermaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:14

Boras schreef:
Een loze kreet? Een andere manier? Ben jij van mening dat deze klus niet op een diervriendelijkere manier geklaard kan worden? Dat het geweld, stress, onrust noodzakelijk en onvermijdelijk zijn? Die factoren worden moedwillig ingebracht tijdens het opjagen door de meute dorpelingen, het scheiden van de veulens van de merries, het onrust stoken in een kudde onzekere en gespannen dieren, het bespringen en met geweld tegen de grond werken van dieren. Expres. Dat stuit mij als dierenliefhebber tegen de borst. Natuurlijk hoeft het niet zo te gaan, dat is een keuze en onderdeel van de festiviteiten? Wie heeft het trouwens over verdoven? Ik niet, dus dat laat ik gaan.

Mooie reactie van jouw kant, maar ik heb nog steeds geen antwoord hoe je dit anders aan zou willen pakken. Als je al niet gaat verdoven (was een voorzetje van mij) hoe wil je het dan doen?

Wat stress betreft:

De paarden werden voorheen dezelfde dag van de berg gehaald, en inmiddels is dat een dag eerder om idd rust in de kudde terug te krijgen. Veulens worden gescheiden van de merries voor hun eigen veiligheid, op de foto's zie je dat de paarden heel dicht op elkaar zodat er geen paarden tegen de grond gewerkt hoeven worden en het risico op blessures bij dier en mens minimaal is. Ja het is een onderdeel van festiviteiten, heeft een historische traditionele achtergrond, en zal gerust een toeristentrekker zijn en mensen gaan er vast wel geld mee verdienen, wat voor velen blijkbaar sowieso not done is.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:24

Wat een schokkend stukje! Maar nog schokkender dat ik lees dat bokkers dit niet erg vinden.. misschien zou het voor diegene wel eens goed zijn met zn paard te mogen werken (op een paardvriendelijke manier) dan zouden jullie misschien zien wat deze paarden hier onnodig aan overhouden! WALGELIJK!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:27

Het antwoord gaf ik, cassidy.
Ik denk dat je er overheen gelezen hebt of me niet begrijpt.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:33

Nou, nou.. Wat een stelletje debielen.. Het is wel goed dat ze zieke dieren behandelen maar doe dan ook alleen de echte "zieke dieren".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:52

Hoe moet het dan wel, eerst van de berg afhalen, vier weken ergens op een plek neerzetten en elke dag aaiaai. Ik vind het ook niet al te prettig om te zien maar ik denk persoonlijk dat deze dieren, op twee dagen per jaar na, een prettiger paardenleven hebben dan alle dieren die als sportdier gehouden worden. Inclusief de mijne, iedereen zorgt op zijn manier goed voor zijn dieren maar je kunt niet ontkennen dat de dieren op deze foto's het prima voor elkaar hebben. Er word iig geneeskundige zorg verleent en ze mogen verder doen wat ze willen, zo natuurlijk mogelijk. In kuddes, met soortgenoten en de hele dag zoeken naar eten en rusten. Hoeveel sportpaarden kunnen dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:08

sharonsemme schreef:
Wat een schokkend stukje! Maar nog schokkender dat ik lees dat bokkers dit niet erg vinden.. misschien zou het voor diegene wel eens goed zijn met zn paard te mogen werken (op een paardvriendelijke manier) dan zouden jullie misschien zien wat deze paarden hier onnodig aan overhouden! WALGELIJK!

Op een paardvriendelijke manier gezien vanuit een MENSELIJK oogpunt.
Get real. Ooit wel eens een hengstepappa gezien die zijn zonen de deur wijst?????

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:10

JoSav schreef:
Wil daar ook nog aan toevoegen dat ze ook oormerken omdat er ook privé-paarden tussen lopen die niet tot de paarden voor dit ritueel horen en ze zo makkelijk de paarden kunnen onderscheiden die tot de 'Heilige' horen (deel van t religieuze aspect van deze traditie). Ze maken knipjes in de oren en in sommige gevallen een heel stukje eraf. Staat allemaal op hun site uitgelegd. Wat je verder van zo'n ritueel moet vinden is een tweede, maar alsnog niet helemaal fair oordelen op basis van de karige info in de OP. Inlezen en bewegende beelden bekijken lijkt me toch het allerminste voordat een echt standpunt kan worden ingenomen over hoe erg of niet zo erg dit gevonden moet worden.

Verder vraag ik mij af waarom er geen uitleg vanuit de nieuwsredactie komt over dit artikel. Is de kritiek van diverse bokkers over het hoofd gezien? Wordt het bewust genegeerd onder de noemer off topic, of wil de redactie er enkel via PB op ingaan (en zo aardig wat bokkers met vragen laten zitten en/of meerdere keren dezelfde PB de deur uit doen)? Dit alles is geen verwijt, maar oprechte interesse. De timing is nogal apart en de aanleiding ontgaat mij volledig. Dat nog los van de voorgaande topics over dit onderwerp en hoe daarmee gehandeld is. Curieus!

Helemaal mee eens!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:44

Als dat manen knippen wel een nuttige bezigheid is en de controles, blijf ik vinden, dat het niet nodig is, om willekeurig erop te springen, alles op een hoop te jagen, lijkt dat het ook op een meer georganiseerde en rustigere manier kan dan dit. En blijf ik het op de huidige manier een ( weer) een spaanse machovertoning vinden.