Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:13

Verschrikkelijk voor het paard, maar wel weer een eyeopener voor veel vastgeroeste trainers. Ik hoop dat in die zin de dood van dit paard niet voor niets is geweest!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:13

ook in Ned gebeuren rare dingen, ik heb een tijdje westernles gehad met Cheyenne
en daar stonden ook paarden met hun hoofd aan zijkant vast gebonden en ook met 1 been omhoog vast gebonden in de paddock, en daar bleven ze dat zo`n 2 uur mee staan

Cheyenne was moeilijk omlaag te houden [ mijn onkunde daarom ook les ] en advies was zet haar maar goed strak vast aan bit tussen de voorbenen aan de singel
nou ik heb toen gezegd dat ik er liever een jaar langer over deed en dat het uit ontspanning moest komen maar niet op zijn manier

maar dat die paarden vaak hengsten er zo bijstonden, dat vonden mijn vriendin en ik echt mishandelen
waarop hij zei dat de klant binnen 3 mnd een kant en klaar paard voor de wedstrijd wil en dat dit dan de methode is.

heb daar niet lang gelest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:17

troi schreef:
ohjajoh6 schreef:
Dat zeg ik niet, maar zie er eerlijk gezegd niet 1 die scherp/stang loos rijd, ben trouwens zon zgn engelse ruiter, maar word ook niet goed bij anky haar rollkur, zag daar pas geleden nog een filmpje over, waarin ze doodleuk de rollkur gymnastiseren noemde... -O-

Hoeveel Z+ ruiters zie je die stangloos rijden dan? Is hetzelfde namelijk..

Ik snap je wantrouwen hoor maar het is altijd verstandig in materie te verdiepen voor je oordeeld..

Dat vind ik ook het idiote aan het hele dressuur/wedtrijd gedoe; tot aan Z ga je voor voorwaarts/neerwaarts, om er dan ineens een stang EN strens in te knallen en paard hoog opgeheven in rollkur moet? Ik snap dat ook echt niet hoor...

maar ik heb niet gezegd of bedoeld dat iedere western ruiter zijn paard zo beleerd, kan me dat niet voorstellen, zouden er veel meer ongelukken moeten zijn gebeurd, maar vind het vastzetten van paard aan stang en weglopen echt heel erg...

en heel eerlijk; Toen ik nog bij Den Haag woonde , wilde ik altijd eens een keer een western les volgen op die manege daar, juist om het op zit rijden, totdat ik er een aantal keer voorbij gereden was met mijn paard en elke keer weer zag hoe vreselijk hard en grof in de mond ze de jonge paarden aan het beleren waren, met stang erin, werd er serieus misselijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:21

ElCid schreef:
VivaLaVida schreef:
Dit is geen breken. heb je het filmpje gekeken?

Nee, dit is pure dierenmishandeling! Paard presteerde overigens al op shows, waar dit voor nodig was? Dat is mogelijk alleen in het zieke brein van de train er te achterhalen.
"Bitting_up/ Tying around" is i.m.o. "not done" en niet te vergelijken met, normaal, gebruik van een bijzet teugel. Kortom een methode voor luie, onkundige ruiters die op de koop toe ook nog wreed zijn en mogelijk een "kick" krijgen van deze vorm van machtsmisbruik.
Het gaat bij deze methodes alleen maar om geld en prestaties en niet om het paard; die is er alleen ter meerdere eer en glorie van de ruiter en dat geldt dan ook meteen voor iedereen die deze "trainings" methode (het heeft helemaal niets met training/ opleiding van een paard te maken!) goedpraat.
Niet alleen brengt deze vorm van mishandeling enorm lichamelijke problemen met zich mee ( denk aan spier krampen, kneuzingen in de mond, letsel aan de rug, etc) maar ook geestelijke problemen en dan klopt het "breken" wel weer, al was dat ik het geval van Bella wel heel letterlijk.............
Wie de schoen past trekt hem aan......

Ik heb het niet over wat die trainer heeft gedaan he maar over het gepostte filmpje.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:23

Tja gebeurd overal dat er mensen zijn die gruwelijk met paarden omgaan helaas. Gelukkig ook heel veel mensen die wel heel goed bezig zijn. Gebeurd ook echt wel in Nederland, denk ook inderdaad aan het power en paint verhaal. Echt triest is het wel!

Deze mensen zou je eigenlijk moeten dwingen een spagaat te doen dat lijkt me ongeveer zelfde als ongeoefend strak aanbinden van bitten/(hulp)teugels e.d.. Wij dwingen paarden soms ook in een houding omdat wij dat willen terwijl als we zelf een spagaat zouden moeten doen dat dit ook niet gaat! Behalve als je dat stukje voor stukje traint.

Als je een paard gewoon goed traint dan zijn bijna alle hulpmiddelen overbodig. En heb je juist minder problemen is mijn ervaring. Maar het moet bij sommige snel, snel en nog sneller waarschijnlijk. En als het paard niet doet wat je wilt dan probeert ie je uit en hij moet gewoon luisteren dus binden we er van alles aan omdat wij iets willen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:30

Vreselijk dit! en dat houdt dan paarden en traint ze bah.

Wat zoek je dan in de paarden als je er niet van houdt en ze martelt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:36

Hier een paard wat Z loopt op een trens en dit ook blijft doen. De training is 3 kwart basis en neerwaarts. Ik werk met dit paard aan een dubbele longe maar zet nooit vast tussen de benen. Hier komt niets wat echt 'vast' zit aan mijn paard.
Als ik dit lees word ik echt misselijk.
Sowieso zie ik steeds vaker van allerlei vastbind middelen om de onkunde van de ruiter maar te verbergen. Paard moet goed lopen, daar geven we hem geen tijd voor en zelf nemen we ook geen goed les of hebben we maar enig benul van onze eigen fouten tijdens het rijden.
Bah, ik houd er niet van!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:45

Wat doet die vent dan in de sport? ik snap niet dat die zaak nog niet opgedoekt is en dat hij nog met paarden mag werken? en snap ook niet wie in hemelsnaam het paard daar zou brengen...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:07

Wat een ellende.
Kunnen ze die mensen zelf niet vastknopen en laten lijden svp?
Arm, arm paard. :(

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:15

azarlizz schreef:
Ja hoor en daar gaan we weer! Waarom toch altijd de strijd tussen western en engelse ruiters?
Het gaat hier om het dode paard :( waarvoor dit 'topic is geopend.
Dit is geen topic western vs engels rijden, vind dit zo'n trieste poging om dit meteen weer aan te snijden.

Kunnen we nou niets eens het engelse en western weglaten voor het woord ruiter/trainer en het met zijn alleen eens zijn als ruiter/trainer dat dit soort manier van 'trainen' zeer zeer zeer fout is en hier zware sancties op horen te staan?????!!!!!!!

In elke tak van de paardensport bevinden zich 'trainers' die onder het kopje 'rotte appels' vallen.

Laten wij met zijn alleen opstaan als paardenliefhebbers en fel zijn tegen paardenleed ongeacht in welke tak het zich deze keer bevind!!

SERIEUS!!!!!! :( :( :(
Zolang niemand enig acht slaat op deze reaktie begin ik mij nu sterk af te vragen of iemand hier nu echt een PAARDENLIEFHEBBER en niet alleen zijn eigen hachje probeert te redden qua methode van training.

Triest mensen heeeeeeel triest!!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:18

azarlizz: wtf :')

Moet iedereen maar op iedere reactie gaan reageren om paardenliefhebber te zijn? Ik denk dat iedereen deze actie veroordeeld..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:20

Inderdaad WTF?

Je hoeft niet te reageren om het bericht in acht te nemen. Volgens mij baal je meer van het feit dat je geen aandacht krijgt.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:22

Ik ken een stal waar ze het paard toenertijd ook aan een kant van het zadel strak vastmaakten en toen een uur ofzo los in de bak lieten staan..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:24

azarlizz schreef:
azarlizz schreef:
Ja hoor en daar gaan we weer! Waarom toch altijd de strijd tussen western en engelse ruiters?
Het gaat hier om het dode paard :( waarvoor dit 'topic is geopend.
Dit is geen topic western vs engels rijden, vind dit zo'n trieste poging om dit meteen weer aan te snijden.

Kunnen we nou niets eens het engelse en western weglaten voor het woord ruiter/trainer en het met zijn alleen eens zijn als ruiter/trainer dat dit soort manier van 'trainen' zeer zeer zeer fout is en hier zware sancties op horen te staan?????!!!!!!!

In elke tak van de paardensport bevinden zich 'trainers' die onder het kopje 'rotte appels' vallen.

Laten wij met zijn alleen opstaan als paardenliefhebbers en fel zijn tegen paardenleed ongeacht in welke tak het zich deze keer bevind!!

SERIEUS!!!!!! :( :( :(
Zolang niemand enig acht slaat op deze reaktie begin ik mij nu sterk af te vragen of iemand hier nu echt een PAARDENLIEFHEBBER en niet alleen zijn eigen hachje probeert te redden qua methode van training.

Triest mensen heeeeeeel triest!!!!

daarom reageer ik hier niet eens op..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:28

Belachelijk dat er mensen zijn die dit vergelijken met ons longeren! Lijkt me nogal een groot verschil of je een groen paard een bit in doet en vastknoop zonder verder te begeleiden of dat je een paard longeert die dit op een rustige manier gewend is geraakt. Mijn paard raakt niet in paniek met longeren en krijgt ook geen wondjes.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:41

In Nederland gebeurt dit ook. Op stal gezien hoe western paarden door trainer links of rechts om werden vastgebonden, deze paarden werden wel aan hun eigen staart vast gebonden voor buiging in het lichaam en niet alleen in de hals(zoals wanneer ze aan het zadel gebonden worden), paarden namen heel snel de juiste houding aan, maar als een paard er tegen zou vechten zou het idd een gevaarlijke situatie opleveren vooral ook omdat paarden op deze manier soms wel een paar uur alleen in de bak of op stal worden gezet dus geen toezicht en niemand om het paard te helpen als het in paniek raakt.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:44

Judith_VB schreef:

Gelukkig hebben deze mensen ook totaal geen medeleven met de mevrouw in kwestie. Er staan best schokkende dingen op, ik weet natuurlijk niet of deze allemaal waar zijn maar ik denk dat deze zaak niet zomaar aan de kant wordt geschoven door de instanties daar in Amerika.
Ik kan er gewoon niet bij dat je zo smerig in mekaar kan zitten en dit je "dream come true" paard aan durft te doen. Ze wist af van deze techniek dus het bloed zit notabene aan haar eigen handen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:45

hoeveel van de deze gebeurtenissen moeten nog plaatsvinden voordat het eindelijk een keer uitkomt dat het niet zo langer kan? in het belang van het paard dan. waar zijn de feiten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:51

In het kader van feiten, dit was geen groen paard. Juist een getraind wedstrijdpaard, wel nog jong das waar.
Laatst bijgewerkt door troi op 26-09-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:53

Al die mensen die zulk soort praktijken ook weleens gezien hebben... wat hebben jullie er aan gedaan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:55

simo0ne schreef:
Judith_VB schreef:

Gelukkig hebben deze mensen ook totaal geen medeleven met de mevrouw in kwestie. Er staan best schokkende dingen op, ik weet natuurlijk niet of deze allemaal waar zijn maar ik denk dat deze zaak niet zomaar aan de kant wordt geschoven door de instanties daar in Amerika.
Ik kan er gewoon niet bij dat je zo smerig in mekaar kan zitten en dit je "dream come true" paard aan durft te doen. Ze wist af van deze techniek dus het bloed zit notabene aan haar eigen handen.

Mee eens, en ook nu zegt ze nog dat er met de methode niets mis is... *zucht*. Wie zegt dat het paard niet gevallen was als de trainer er naast had gestaan? Een paard 'zijn zin geven' (losmaken) als het in paniek raakt hoort namelijk ook niet bij deze trainingsmethode.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:58

iets er aan doen is moeilijk,. wat het zijn grote aantallen. het is net als vegatarisch zijn. 1 mens een geen vlees. heeft geen effect op de vraag naar vlees. 1 miljoenmensen wel. :o samen sta je sterk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:59

"A technique was used irresponsibly," she said.

Kan er haast niet bij dat ze niet wist hoe hij de techniek misbruikte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:03

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

Vastzetten en wijken voor de druk is nooit goed! ook met dubbele longe,pessoa,elastieken etc. is het de bedoeling dat je het paard uitnodigt om de juiste houding aan te nemen en daarbij mag je iets weerstand bieden maar nooit een hoofd vastzetten in een bepaalde houding oid...dan doe je het dus niet goed als je dat wel doet! dubbele longe is juist super fijn omdat je continu mee kan gaan met je hand en je paard net zoals onder het zadel.

Maar triest dat dit nog "training" genoemd wordt..imo valt het ook onder dierenmishandeling..er zijn wel andere manieren om het paard dingen te leren..maarja die duren waarschijnlijk te lang he.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:04

ohjajoh6 schreef:
Dat zeg ik niet, maar zie er eerlijk gezegd niet 1 die scherp/stang loos rijd,

Nog gekker...er worden zelfs bridleless onderdelen verreden in de westernsport:

http://www.youtube.com/watch?v=Xa5CgltGlHo

en zo kan ik nog wel 100 filmpjes laten zien. Helemaal op zit en benen, en zonder hoofdstel.