Tiepfoudt schreef:@ musiqolog: Oké, laat ik simpel beginnen. Ik rijd geen paard om vervoerd te worden, ik rijd paard voor mijn plezier. Want als ik snel en vooral gemakkelijk van A naar B wil, dan pak ik wel de auto.
En dan... Ik keur alle gruwelijkheden rondom de kolonisatie zeker niet goed en al zou ik het goed wíllen praten, dat zou niet eens kunnen. Want wat er toen allemaal is gebeurd, was ook gewoon slecht en zeker niet iets om trots op te zijn.
Ik vraag me wel iets af. En dat is hoe jou levensstijl eruit ziet. Ik denk namelijk dat jij net als de gemiddelde Nederlander/Belg gewoon woont in een huis met elektriciteit, gas en water. Dat je met de auto of trein naar je werk gaat en dat je naar de huisarts of het ziekenhuis gaat als je iets mankeert. Verkies je dan al deze vormen van 'vooruitgang' dan niet boven een leven in de jungle waar een griepje je nog de das om kan doen.
Je gelooft niet in vooruitgang, maar je profiteert wel van alles wat hier stiekem toch wel een tikkeltje beter geregeld is. Als jij zo tegen de wetenschap en techniek bent, dan kun je ook beter in een hutje op de hei gaan wonen. Maar als dan je kind ziek wordt en groen en geel van ellende ziet, dan hoef je ook niet bij een dokter aan te kloppen. Want dat is een medicus en dat is niet goed, want het zorgt voor overbevolking. Dat klopt wel, maar de mens is van nature een egoïstisch wezen en je zult in dit geval dus willen dat je kind beter wordt. Toch wel fijn dan, al die kennis.
Verder zeg ik helemaal nergens dat de westerse cultuur in alles beter is dan de tig andere culturen die bestaan. Ik snap best dat het gezegde 'minder is meer' voor veel mensen wel kan gelden. Maar een paard dat bezeten is door kwade geesten. Als er ooit wetenschappelijk bewezen wordt dat (kwade) geesten echt bestaan, dan eet ik honderd paar schoenen op. Oftewel, tot op de dag dat wetenschappelijk bewezen wordt dat ik fout zit met mijn bewering, bestaan er in mijn ogen geen kwade geesten. En dan baseer ik mij liever op wetenschappelijke feiten dan op iets wat honderden jaren geleden bedacht is door iemand die ik niet ken. Sorry, maar zo zie ik het.