Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:12

Het is een echt fietspad hoor, gescheiden banen. http://goo.gl/maps/PTyaT De fietser in dat plaatje drukt op die knop, maar je ziet dat hij echt zijn hand helemaal hoog heeft.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:18

Tja als IEDEREEN nou gewoon eens de poep opruimt, denk ik dat er geen haan naar kraait, dat men met het paard op het fietspad rijd. Juist, omdat men het erover eens is dat dit in sommige gevallen veiliger is.
Maar de paardeneigenaren verprutsen het zelf, door gewoon niet op te ruimen.

hier net zo. 1 persoon loopt dagelijks met de paarden over het fietspad om de paarden naar de weide te brengen, maar als de paarden poepen, wordt het niet opgeruimd/aan de kant geschopt. Ik als boerin ruim aan het eind van de dag echt wel mijn trekkersporen op als ik steeds over de akkers heb gereden. of straks als de maiskneuzers weer het land op gaan. dan ook ruim ik die sporen op. Wanneer mijn paard op het fietspad poept stap ik af en schop de poep de berm in.

In een ander topic (over luchtballon) beschrijf ik precies de reacties die in dit topic gegeven worden. mensen met paarden denken echt dat alles om hun paard draait. en dat ze boven alles verheven zijn. Daarbij kunnen er gewoon echt ongelukken gebeuren als je met een fiets door de wat nattere paardenpoep fietst. Maar he, als jou paard maar niets overkomt, mag de rest (ver)ongelukken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:22

Marga schreef:
Vooral op fietspaden zou het wemelen van de paardenpoep.

Paardenpoep heet mest en kan niet wemelen. Het ligt gewoon stil.

Als ze niks te schrijven hebben kunnen ze dat best meteen goed doen, vind ik.

Of gewoon de energie steken in het aanleggen van fatsoenlijke ruiterpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:23

Over die rotzooi van boeren, hier is het zo (weet niet of dat overal geld)
Maar stel dat iemand komt te vallen over die modderzooi dat je met je trekker maakt (en er staat geen bord bij met slipgevaar!), is de boer aansprakelijk voor de schade.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:25

Anoniem schreef:
Het is een echt fietspad hoor, gescheiden banen. http://goo.gl/maps/PTyaT De fietser in dat plaatje drukt op die knop, maar je ziet dat hij echt zijn hand helemaal hoog heeft.

Dan kan het zijn dat het alleen voor politie geldt (zij mogen met paarden ook bv het voetgangersgebied in).

Ik weet niet of de APV op de wettelijke regel een uitzondering mag/kan maken zodat alle ruiters er gebruik van mogen maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:27

Anoniem schreef:
KozieZ schreef:
Dat paarden niet op het fietspad mogen, is nooit anders geweest. Het wordt alleen wel vaak gedoogd. Eigenlijk dus niets nieuws...

In de gemeente groningen bij de kruizing vlak voor het politiestation op het fietspad staat zelfs een drukknopje met een icoontje dat het voor ruiters is, staat ook op ruiterhoogte. Zijn er andere regels voor politiepaarden?

Er zijn zeker andere regels voor politiepaarden :).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:29

Ik heb even gezocht... de politiestallen zitten aan de Sontweg (bij die kruising) dus duidelijk alleen voor politie te paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:53

Zoiets dacht ik al maar is toch nog steeds geen goed voorbeeld geven. :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:10

Anoniem schreef:
Zoiets dacht ik al maar is toch nog steeds geen goed voorbeeld geven. :\

Want? Zoals ik zei, voor politiepaarden gelden andere regels als voor gewone paarden. Net als dat er voor politieauto's andere regels gelden dan voor gewone auto's.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:57

miss_lizje schreef:
Nou ik weet een leuke stunt hoor. Ik print even die wetsartiekelen uit en ga al stappend met mijn paard breedlopen op de 70 km weg. Kijken wat er gebeurt. :+ Eerste de beste die stopt en zeg dat ik op het fietspad hoor schuif ik hem/haar het document onder zijn neus. Kijken hoe lang het duurt tot de politie word gebeld omdat ik file veroorzaak :')

Het probleem is niet dat ruiters het fietspad gebruiken. Het probleem is dat een groot deel van de ruiters denkt dat het in het verkeer om hun en hun paard draait en dat ze daarom geen rekening met anderen hoeven te houden en al helemaal geen rekening met verkeersregels hoeven te houden. Het is heel simpel, als ruiter hoor je op de weg. Is dat niet vertrouwd, dan hoor je in de berm (bij een weg met fietspad in de berm tussen de weg en het fietspad). Is die niet geschikt, dan hoor je in de berm naast het fietspad en als dat ook niet mogelijk is, dan pas hoor je op het fietspad. En als je dan op het fietspad rijdt, dan hoor je je te realiseren dat jij daar de gast bent en dat jij dus in de eerste plaats rekening met de anderen hoort te houden en niet omgekeerd.

Maar het grootste probleem blijft gewoon dat een gemiddelde ruiter geen flauw idee heeft wanneer het acceptabel is om op het fietspad gedoogd te worden en wanneer ze daar helemaal niks te zoeken hebben. Ik kom bijvoorbeeld mest tegen op een fietspad langs een zandweg, waar pak hem beet drie auto's per dag langskomen :? Ik kom mest tegen op een fietspad wat een bos inloopt, alleen dat bos is verboden voor paarden :? Ik kom mest tegen die netjes in de berm van een fietspad ligt, alleen wel net naast een bankje en midden in een bos, waar je op de ruiterpaden hoort te blijven :? Ik mijd ondertussen een fietstunnel waar altijd mest ligt, die tunnel is smal, donker, onoverzichtelijk en lawaaierig, terwijl er honderd meter verderop een prachtig en ruim viaduct ligt, inclusief fietspaden, waar je wel de ruimte hebt :? Ik kwam laatst nog een menner tegen die vond dat fietsers in de berm hoorden, want zij had het hele fietspad nodig en zo kan ik nog wel even doorgaan :?
Eigenlijk is het niet zo raar dat de niet-ruiters het wel zat zijn. En dan kan je hier wel ginnegappen over het feit dat er een vrouw met haar hoge hakken in de mest stond, maar blijkbaar wordt dan weer het punt gemist, ruiters veroorzaken overlast, doordat ze vinden dat de regels niet voor hun gelden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:35

LadyMadonna schreef:
Maar goed, als je de keuze hebt tussen fietspad en 80 km weg, kan je er ook voor kiezen ergens anders te gaan rijden natuurlijk...

Ik ken het punt waar ze het over hebben. Heel druk daar en het is een klein stukje waar je over moet om bij het bos te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:48

Hihi ik zie me al met ons paard op de N210. Fietspad is ook geen optie meer aangezien de lieve jeugd 5 breed bellend en smsend het fietspad onveilig maakt. Had afgelopen vrijdag zo'n domme doos op mijn voorwiel. Denk dat die bewuste mevrouw uit de openingspost wel zal hebben lopen bellen oid.
Trouwens paardepoep is na een (flinke)bui weg, kan niet worden gezegd van de rommel die trekkers achterlaten }>

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:52

LadyMadonna schreef:
Maar goed, als je de keuze hebt tussen fietspad en 80 km weg, kan je er ook voor kiezen ergens anders te gaan rijden natuurlijk...

Ik heb niet echt een keuze hoor. Ik loop van de ruiterclub met het paard naar huis toe. Als het donker is mag ik absoluut niet door het bos, dus moet ik over het fietspad.

Maaaar... Nu wordt het wel erg donker 's avonds, dus gaan we met de trailer oefenen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:27

@Karl66
Precies.
Als je dan op het fietspad rijdt omdat dat dan het veiligst is... moet je absoluut de fietsers voor laten gaan.
Ook voorkomen dat mest op fietspad komt of iig snel verwijderen hiervan.

En niet (zoals ik al een x in een ander topic heb gelezen) fietsers gaat uitschelden als je er op gewezen wordt dat je er niet mag rijden... maar gewoon even uitleggen waarom je er rijdt: "sorry, ik weet dat het niet mag, maar hier rijden is nu veiliger dan op de weg".
En zodra het weer kan, gelijk met je paard van het fietspad af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:28

Morganlefay schreef:
Trouwens paardepoep is na een (flinke)bui weg, kan niet worden gezegd van de rommel die trekkers achterlaten }>

Dat is echt niet zo met een berg mest hoor, dat blijft gewoon een verregende berg stront. Wat her en der verspreide kleine mestballen wel, maar die lagen vanmorgen over de hele breedte van de weg als een vies papje (het heeft hier vannacht enorm hard geregend). Niet te vermijden dus, daar kan ik ook niet gelukkig van worden als ik daar door moet met fiets en fietskar hoor!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:31

Morganlefay schreef:

Ik moet toch na een regenbui mijn wei uitmesten, ook na een week regen zie je de mest nog liggen.

Daarnaast... je hebt weken dat het niet regent.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:43

Dit is al het zoveelste topic over paardenmest. Dit is wel een heet hangijzer in Nederland he. Ik zou eigenlijk niet weten of ik veel paardenmest op de weg/fietspad tegenkom. Daar wordt niet zo specifiek opgelet. Mensen ontwijken de mesthoop waarschijnlijk gewoon net zoals ze die platgereden duif en dat stuk rubber van een vrachtwagenband ontwijken. Ook niet iedere boer zit hier sporen weg te schrapen hoor, maar daar wordt ook eigenlijk niet over gemiept. Of toch niet in zulke grote getale dat er telkens een nieuwsbericht over verschijnt.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:44

mooney1 schreef:
hahahaha dan was die fietsster vast op weg naar Hans Anders. Als je zo`n mesthoop niet ziet liggen.... :')

Lijkt mij ook haha :')
Moest wel lachen om het artikel. Maar goed, waar moet je dan rijden? Midden op de weg?
Maar aan de andere kant.. Je hebt van die mestzakken of hoe heten die wat je onder de staart van je paard hangt. Maar dan heb je weer dat niet elk paard dat accepteert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:22

Karl inderdaad.

En wat is er nou zo moeilijk aan een trekband vuilniszak meenemen in je broekzak?
De meesten hebben ook plek voor hun Iphone of wat dan ook.

En als je gaat staan opruimen zijn mensen vaak heel blij met je, of bieden spontaan aan je paard
even vast te houden.
(want ik geef toe, hoop mest in zak kleien op de weg, met een paard aan je arm en opletten op het verkeer
is niet altijd eenvoudig)

Zo kweek je tenminste nog wat goodwill voor paarden ipv afkeer.

Op de route van stal naar vereniging zijn zelfs aantal bewoners zo dat ze of een emmer en schep hebben
staan in de tuin of een sneeuwschuiver (die is het handigst, pas in 1 x hele drol op), dus daar maken
we ook gebruik van indien nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:29

Gaat lekker, verkeersregels gelden alleen voor de (recreatieve!) verkeersdeelnemer ruiter als ze het er mee eens zijn.
Oh ja alle andere verkeersdeelnemers moeten ook nog goed rekening houden met hun onberekenbare "vluchtdieren" en inhouden, stoppen, ruim baan geven etc.
Deze attitude zou er nog wel eens toe kunnen gaan leiden dat de wetgever besluit het paardrijden uitsluitend op daartoe aangewezen ruiterpaden toe te staan.
Wees zuinig op je (niet zo vanzelfsprekende ) privileges.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:43

Wij schoppen de strond op de weg en fietspad altijd netjes de berm in.

Maar vergeet het maar dat ik met mijn wel hele 1 pk de 80km weg op ga.
Aan de andere kant, gopro op me hoofd, en op me rug, en op paard. en dan eens filmen
wat je krijgt van het rijden op een 80weg te paard. Dat naar de lieve bestuurder van hupelepup
sturen en dan nog eens vragen; fietspad of autobaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:49

Haha sneeuwschuivers, nemen geen plaats in en moet je eigelijk sinds de laatste 2 winters gewoon hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:00

Als het een super drukke/gevaarlijke 80km weg is en er een mooi breed fietspad naast ligt, zullen er maar weinig mee zitten dat je daar gebruik van maakt.
Vaak kun je ook in de berm naast het fietspad rijden. Maar dan zul je ook je mest moeten opruimen en niet lopen mopperen op de fietsers/scooters die daar wel mogen rijden.

Maar je ziet helaas dat veel ruiters standaard gebruik maken van paden (zowel voet als fietspad) waar ze niks te zoeken hebben.
Dit irriteert de meeste mensen, en dan ligt er ook nog eens paardenmest op plekken waar paarden helemaal niet in de buurt van mogen komen.

Hier op Bokt ook... prachtige foto's van hun pauze stop.. midden in de hei of toch even van het meertje gebruik maken ondanks dat het niet mag.
Of middendoor een mooi gras/mais/bouwland rijden, waar je absoluut niet mag komen.

Mijn moeder is echt super bang voor paarden, en zij is echt niet de enige.
Dan is het super irritant dat ruiters gewoon midden op het fietspad blijven rijden en niet even in de berm gaan. Of dat ze een fietstunneltje in volle draf door gaan, omdat het zo leuk is hard omhoog te crossen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-09-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:02

Morganlefay schreef:
Haha sneeuwschuivers, nemen geen plaats in en moet je eigelijk sinds de laatste 2 winters gewoon hebben.

Jammer dat door zo`n mentaliteit die jij hebt, straks ALLE ruiters niet meer op openbare wegen mogen komen.
Want je moet blij zijn dat je met een paard op de weg MAG komen. Maar jij doet net of het je RECHT is.
En ja sneeuwschuiven moet je in je bezit hebben voor SNEEUW. je hoeft deze niet standaard in je tuin te zetten om paardeneigenaren de kans te geven om de mest van hun paard op te ruimen.

Denk toch alsjeblieft na voor je zo onnadenkend iets schrijft.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:06

Gini schreef:
Dit is al het zoveelste topic over paardenmest. Dit is wel een heet hangijzer in Nederland he. Ik zou eigenlijk niet weten of ik veel paardenmest op de weg/fietspad tegenkom. Daar wordt niet zo specifiek opgelet. Mensen ontwijken de mesthoop waarschijnlijk gewoon net zoals ze die platgereden duif en dat stuk rubber van een vrachtwagenband ontwijken. Ook niet iedere boer zit hier sporen weg te schrapen hoor, maar daar wordt ook eigenlijk niet over gemiept. Of toch niet in zulke grote getale dat er telkens een nieuwsbericht over verschijnt.

Zal wel een heet hangijzer in bepaalde delen van Nederland zijn, want hier Noord-Limburg hoor ik geen bewoner klagen, omdat het er gewoon bij hoort net zoals de rotzooi die boeren en andere mensen achterlaten. Je kunt er toch vrij weinig aan doen, aangezien de eigenaren van de poep of andere dingen toch niet terug te vinden zijn. Dan kun je er beter gewoon omheen fietsen en is als dat niet mogelijk is even uitkijken dat je er niet over uitglijdt, zijn geen plekken waar je kilometers dat je uit moet kijken dat je uitglijdt.