Vrouw krijgt 160 uur werkstraf voor vernielen auto ponydoder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:58

@ xyvonnex

Ik kan me jouw aktie in ieder geval heel goed voorstellen .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:58

_San87_ schreef:
Geryon schreef:
Ik snap ook niet echt hoe ze erbij komen dat zo een lage 'straf' zoveel invloed heeft op je (sociale) leven. :')

Heb je een strafblad?

Ik niet maar ken er genoeg met. Sommigen met jaaaren gevangenisstraf.
En zelfs die staan niet minder in hun leven dan ervoor. Goede sociale contacten behoud je wel en anders kan je nieuwe opbouwen. Ja, ze zullen niet elk soort werk kunnen doen (al kunnen heel veel mensen dat door crisis al niet meer), maar verder?

Ik blij erbij dat deze straf echt geen hol voorstelt voor zo'n zieke gek.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:00

Er is in ieder geval 1 troost voor degene die 100 uur werkstraf moet doen. Dat stelt hier in NL ook heel weinig voor dus daar ben je zo van af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:01

Tigra_ schreef:
_San87_ schreef:

Verdiep je eens in onderzoeken die naar strafmaat zijn gedaan.

Jij kan vinden dat de boel goed in elkaar zit maar dat hoef ik niet te vinden. Het is een lachertje wat die vent gekregen heeft.

Onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen geen verschil maakt in recidivecijfers, ook schrikt het veelplegers niet af. Dus wat nu? Zwaarder straffen uit wraak? Vind je dat een goed uitgangspunt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:04

Geryon schreef:
_San87_ schreef:

Heb je een strafblad?

En zelfs die staan niet minder in hun leven dan ervoor. Goede sociale contacten behoud je wel en anders kan je nieuwe opbouwen. Ja, ze zullen niet elk soort werk kunnen doen (al kunnen heel veel mensen dat door crisis al niet meer), maar verder?

Reken maar dat je een strafblad blijft voelen. De sociale veroordeling voor wat betreft dierenmishandeling/moord is hoog. Herinner jij je de ponypletters en de daarop volgende heksenjacht nog?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:05

_San87_ schreef:
Tigra_ schreef:

Jij kan vinden dat de boel goed in elkaar zit maar dat hoef ik niet te vinden. Het is een lachertje wat die vent gekregen heeft.

Onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen geen verschil maakt in recidivecijfers, ook schrikt het veelplegers niet af. Dus wat nu? Zwaarder straffen uit wraak? Vind je dat een goed uitgangspunt?

Hoe langer ze van straat zijn hoe beter? Ik weet niet maar sommige mensen moet je niet op straat willen hebben en kun je dus beter opsluiten helpt misschien niet maar in die tijd kunnen ze ook geen rottigheid uithalen maar goed dat maakt natuurlijk uit als ze weer rottigheid uithalen hé kan het weer lekker veel geld kosten om zo iemand weer opnieuw op te pakken weer de hele gedoe van een rechtszaak. En weer slachtoffers te maken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-09-13 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:07

Dan moet je je van zulke acties onthouden, dan krijg je ook geen strafblad.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:08

[quote="_San87_"]

Wat vindt je dan van de straf die J. L heeft gekregen? In vergelijking tot mijn straf !
Want je lijkt er meer van te weten !!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:08

_San87_ schreef:
Geryon schreef:

Reken maar dat je een strafblad blijft voelen. De sociale veroordeling voor wat betreft dierenmishandeling/moord is hoog. Herinner jij je de ponypletters en de daarop volgende heksenjacht nog?

Ik ken persoonlijk geen mensen die dieren hebben mishandelt (natuurlijk niet). Mensen heel dicht naast mij hebben ook een strafblad. Maar die voelen er helemaal niets van :')

Nu is dierenmishandeling wel iets dat veel emoties opwekt, daar heb je gelijk in, wat betreft sociale veroordeling. Maar stelt dat veel voor? Er zijn maar enkelen die daadwerkelijk fysiek hun bek open trekken of hun handen uit de mauwen steken.

Straffen zijn er niet alleen zodat de overtreder het geen tweede keer doet. Ook voor wraak (al is dat minder dan vroeger), en ook zodat anderen denken shit dat kan ik beter niet doen. Plus voor de veiligheid van anderen.

Dus ja, lekker hoge straf mogen zulke mensen alsnog van mij :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:10

Tigra_ schreef:
_San87_ schreef:

Hoe langer ze van straat zijn hoe beter? Ik weet niet maar sommige mensen moet je niet op straat willen hebben en kun je dus beter opsluiten helpt misschien niet maar in die tijd kunnen ze ook geen rottigheid uithalen maar goed dat maakt natuurlijk uit als ze weer rottigheid uithalen hé kan het weer lekker veel geld kosten om zo iemand weer opnieuw op te pakken weer de hele goede van een rechtszaak. En weer slachtoffers te maken.

Wat maakt het uit dat een persoon na 1 jaar rottigheid uithaalt of na 5 jaar? De effectieve kosten van een rechtszaak blijven hetzelfde. De kans op recidive en de kosten van het opsluiten van een persoon niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:13

xyvonnex schreef:
_San87_ schreef:

Wat vindt je dan van de straf die J. L heeft gekregen? In vergelijking tot mijn straf !
Want je lijkt er meer van te weten !!

Daar doe ik geen uitspraken over tot ik de motivatie van de rechter heb gelezen. En ja, dat doe ik. Ik heb strafrecht gestudeerd :).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:14

_San87_ schreef:

Dat vind ik inderdaad een goed uitgangspunt. En daarbij is de buitenwereld mi veiliger met zo iemand langer in de gevangenis.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:16

San87: je vergeet een belangrijke groep en dat is de slachtoffers/nabestaanden. Het is voor de mensen die de deze flutstraffen moeten aanhoren niet makkelijk verkroppen. Kijk maar naar de familie van de overleden Donny, die moest een strafeis van 240 uur aanhoren voor de doodrijder. We weten allemaal wel wat voor explosie daar uit voortkwam. Heel begrijpelijk ook. Het zal je kind zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:16

_San87_ schreef:
Tigra_ schreef:

Hoe langer ze van straat zijn hoe beter? Ik weet niet maar sommige mensen moet je niet op straat willen hebben en kun je dus beter opsluiten helpt misschien niet maar in die tijd kunnen ze ook geen rottigheid uithalen maar goed dat maakt natuurlijk uit als ze weer rottigheid uithalen hé kan het weer lekker veel geld kosten om zo iemand weer opnieuw op te pakken weer de hele goede van een rechtszaak. En weer slachtoffers te maken.

Wat maakt het uit dat een persoon na 1 jaar rottigheid uithaalt of na 5 jaar? De effectieve kosten van een rechtszaak blijven hetzelfde. De kans op recidive en de kosten van het opsluiten van een persoon niet.

En de slachtoffers doen er niet toe? Voordat iemand opgepakt kan worden kan er al heel wat aan vooraf gegaan zijn. En kan die al heel wat uitgehaald hebben dus het maakt zeker verschil of iemand een dagje of 40 "op vakantie" gaat of 1 jaar. Dat jij het verschil niet ziet is prima maar ik vind het nergens over gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:17

Tabaluga12 schreef:
_San87_ schreef:

Dat vind ik inderdaad een goed uitgangspunt. En daarbij is de buitenwereld mi veiliger met zo iemand langer in de gevangenis.

Waarom vind je wraak een goed uitgangspunt?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:18

Als in de rechtbank dezelfde houding is aangehouden als hier in dit topic dan vind ik de opgelegde straf netjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:19

Beb_bokt schreef:
San87: je vergeet een belangrijke groep en dat is de slachtoffers/nabestaanden. Het is voor de mensen die de deze flutstraffen moeten aanhoren niet makkelijk verkroppen. Kijk maar naar de familie van de overleden Donny, die moest een strafeis van 240 uur aanhoren voor de doodrijder. We weten allemaal wel wat voor explosie daar uit voortkwam. Heel begrijpelijk ook. Het zal je kind zijn.

Ik vind het vreselijk voor de nabestaanden. Maar voor nabestaanden kan een straf nooit hoog genoeg zijn. En daarom oordeelt een kundige rechter en niet de emotionele nabestaande.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:20

_San87_ schreef:
Tabaluga12 schreef:

Waarom vind je wraak een goed uitgangspunt?

Ik denk meer aan genoegdoening.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:25

Voor het leed dat hij heeft veroorzaakt mag best iets tegenover staan en dan vind ik de straf die hij gekregen heeft te mild.

Onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen geen verschil maakt in recidivecijfers, ook schrikt het veelplegers niet af Dan denk ik dat het voor de mensheid en de nabestaanden prettiger en veiliger zou zijn als hij langer opgesloten zit. Al is voor het gevoel misschien een straf nooit hoog genoeg, des te erger het gevoel als de straf veel te laag is.

Buiten dat het maar goed is dat slachtoffers de strafmaat niet kunnen bepalen ivm de emoties vind ik het strafrecht te mild. En de gevolgen van een werkstraf - strafblad vallen mi ook wel mee als ik zo om me heen kijk..

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:28

F_Orumster schreef:
Als in de rechtbank dezelfde houding is aangehouden als hier in dit topic dan vind ik de opgelegde straf netjes.

Was gewoon mezelf en nu ook :D
De 100 uur ga ik ook zelf , als mezelf doen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:28

Wel is het dat een lange gevangenisstraf mensen nog ´gekker´kan maken.. Wat lang is durf ik niet te zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:29

IK kan me wel voorstellen dat je de straf goed vind als je alle theorie erachter kent.

Echter is mijn ervaring dat het allemaal niet zo werkt in de praktijk. Het valt allemaal ontzettend mee. Of ken ik nou toevallig állemaal uitzondering? Denk het niet :+

Daarbij vind ik het ook nog steeds zo raar dat de gevangenis zoveel geld kost en daar ook op gelet wordt bij het geven van straffen, terwijl je hartstikke veel zelf moet betalen in de gevangenis en alles (vooral 'luxe') nog hartstikke duur is ook, zoals de kaartjes om te sturen of het bellen.

Nee, deze gek had gewoon een échte straf moeten krijgen. En de vrouw, tja die 'verdient' haar straf omdat ze toch iets strafbaars heeft gedaan. Terwijl ik haar heel goed kan begrijpen hoor :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:29

Tabaluga12 schreef:
Wel is het dat een lange gevangenisstraf mensen nog ´gekker´kan maken.. Wat lang is durf ik niet te zeggen.

Veel mensen komen slechter uit de bak dan ze erin gaan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:30

_San87_ schreef:
Beb_bokt schreef:

Ik vind het vreselijk voor de nabestaanden. Maar voor nabestaanden kan een straf nooit hoog genoeg zijn. En daarom oordeelt een kundige rechter en niet de emotionele nabestaande.

Een nabestaande zal emotioneel blijven wanneer ze niet gehoord worden. De emotionele nabestaande zal juist recht in eigen handen gaan nemen wanneer er aan ze voorbij wordt gegaan. Een kundige rechter dekt de lading niet. Kijk naar de landelijke bekendheid van Pim Fortuyn onder de stemmers. Stemmers wisten dat Pim alle problemen in het land niet voor ze kon oplossen maar hij wist wat er speelde en kon het voor ze vertalen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:41

xyvonnex schreef:
F_Orumster schreef:

Was gewoon mezelf en nu ook :D
De 100 uur ga ik ook zelf , als mezelf doen.

Heb je spijt van je daad? Heb je het gevoel dat het wat opgelost heeft? Zou je het zo weer doen of niet?
Wat me ook triggert is het feit dat je jouw delict hebt gepleegd voordat je de strafbepaling hoorde van de man.

Vraag voor de overige bokkers; waarom is de man meer fout als de vrouw? Man deed het uit wanhoop en was niet van plan de pony's te doden, vrouw was wel met voorbedachte rade.

Ik vraag het uit interesse...