Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:44

Dan nog ben je afhankelijk van het weer.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:54

Mindim schreef:
Je paard zal maar een been breken, dat moet dan met schadevergoeding opgelost worden?

Ik snap de wet niet dat men overal maar mag landen. Bij nood ala, maar waarom mogen die dingen overal maar landen?

Ik snap die boer prima, ik zou ook gallig zijn als een deel van je gewassen wordt verstampt, om andermans hobby.

Even een stuk theorie uit de luchtvaart. In principe is elke landing van een luchtballon en zweefvliegtuig een noodlanding. De vaarder danwel piloot zal er zeker voor zorgen om op een veilige plek te landen. Echter zijn er zat scenario's te bedenken dat dit helaas niet mogelijk is. Luchtballonnen en zweefvliegtuigen zijn afhankelijk van de wind en de thermiek. Luchtballonnen hebben het "voordeel" dat ze enigszins hun hoogte dmv de luchtbrander kunnen beïnvloeden en zweefvliegtuigen weer het "voordeel" dat ze beter te besturen zijn. Vanuit de lucht kun je vrij veel zien maar lang niet alles. Wanneer je het laatste gedeelte van de landing inzet, kun je vrij weinig meer gaan veranderen als er opeens toch een onvoorziene omstandigheid zich voordoet, zoals een kleine kuddie dieren die bv onder een aantal bomen stonden en pas op het laatste stuk van de landing zichtbaar worden. Reken maar dat een vaarder of piloot er echt niet op zit te wachten om in een veld te landen waar zich een kudde dieren bevindt. Dit kan voor de vaarder of piloot ook zelf zeer gevaarlijk worden.

Zoals ik lees, is dit voorval echt een gevalletje verkeerde plaats verkeerd tijdstip. Heel erg vervelend voor de eigenaars van het paard. Bedenk wel dat zo'n vaarder normaal gesproken zich ook knap beroerd zou voelen als zich zoiets voordoet.

Rotte peren en appels heb je inderdaad tussen de vaarders en piloten, maar net zo goed tussen de ruiters en amazones!!!!!!

Als ex zweefvliegster en nu paardenliefhebster in hart en nieren vond dat ik even het eea moest toelichten van hoe het in de luchtvaart gaat.
Ik heb nl. al een keer meegemaakt hoe een andere zweefvliegpiloot een landing in een weiland moest maken waar achteraf een kudde koeien in stonden. Geloof me, dan ben je echt niet blij. Gelukkig was toen alles zonder schade afgelopen. We zitten er echt niet op te wachten op dit soort slechte ervaringen.

En als ik de keuze heb mijn eigen leven te redden of het leven van een ander dier. Tja heel spijtig voor het dier maar dan kies ik toch echt voor mijn eigen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:40

Urielle schreef:
vuurneon schreef:
Over een paard heb je meer controle dan over een ballon, of wordt jouw paard ook gestuurd door alleen de wind? . Dus die vlieger ehh ballon gaat niet op. Daarom mogen zij overal landen.

Als er geen controle is over het 'voertuig' mag je ook de openbare weg niet op, dus wellicht is een ballonvaart dan toch ook echt uit de tijd.

De ballon zal maar eens op de snelweg landen, omdat men er geen stuur over heeft, maar gut, dat gebeurt nooit. Zal er toch enig vorm van stuur op zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:42

karijn schreef:
Dat is appels met peren vergelijken. Goed, waar zouden ze dan moeten landen als ze niet op een wei of akkerland mogen landen?

Als ze niet weten waar ze landen moeten en alleen kunnen landen op andermans terrein, tja misschien de lucht dan maar niet in. Ik vind het krom dat anderen maar het recht hebben om met zo'n gevaarte in je wei te landen. Met eventuele gevolgen vandien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:46

martine0503 schreef:
Mindim schreef:
Je paard zal maar een been breken, dat moet dan met schadevergoeding opgelost worden?

Ik snap de wet niet dat men overal maar mag landen. Bij nood ala, maar waarom mogen die dingen overal maar landen?

Ik snap die boer prima, ik zou ook gallig zijn als een deel van je gewassen wordt verstampt, om andermans hobby.

Even een stuk theorie uit de luchtvaart. In principe is elke landing van een luchtballon en zweefvliegtuig een noodlanding. De vaarder danwel piloot zal er zeker voor zorgen om op een veilige plek te landen. Echter zijn er zat scenario's te bedenken dat dit helaas niet mogelijk is. Luchtballonnen en zweefvliegtuigen zijn afhankelijk van de wind en de thermiek. Luchtballonnen hebben het "voordeel" dat ze enigszins hun hoogte dmv de luchtbrander kunnen beïnvloeden en zweefvliegtuigen weer het "voordeel" dat ze beter te besturen zijn. Vanuit de lucht kun je vrij veel zien maar lang niet alles. Wanneer je het laatste gedeelte van de landing inzet, kun je vrij weinig meer gaan veranderen als er opeens toch een onvoorziene omstandigheid zich voordoet, zoals een kleine kuddie dieren die bv onder een aantal bomen stonden en pas op het laatste stuk van de landing zichtbaar worden. Reken maar dat een vaarder of piloot er echt niet op zit te wachten om in een veld te landen waar zich een kudde dieren bevindt. Dit kan voor de vaarder of piloot ook zelf zeer gevaarlijk worden.

Zoals ik lees, is dit voorval echt een gevalletje verkeerde plaats verkeerd tijdstip. Heel erg vervelend voor de eigenaars van het paard. Bedenk wel dat zo'n vaarder normaal gesproken zich ook knap beroerd zou voelen als zich zoiets voordoet.

Rotte peren en appels heb je inderdaad tussen de vaarders en piloten, maar net zo goed tussen de ruiters en amazones!!!!!!

Als ex zweefvliegster en nu paardenliefhebster in hart en nieren vond dat ik even het eea moest toelichten van hoe het in de luchtvaart gaat.
Ik heb nl. al een keer meegemaakt hoe een andere zweefvliegpiloot een landing in een weiland moest maken waar achteraf een kudde koeien in stonden. Geloof me, dan ben je echt niet blij. Gelukkig was toen alles zonder schade afgelopen. We zitten er echt niet op te wachten op dit soort slechte ervaringen.

En als ik de keuze heb mijn eigen leven te redden of het leven van een ander dier. Tja heel spijtig voor het dier maar dan kies ik toch echt voor mijn eigen leven.

Ik zeg toch ook niet dat de ruiterij alles maar goed doet en dat daar geen rotte appels tussen zitten?

Als jij bij mij in de wei land, dan snap ik dat je voor je eigen leven kiest. Maar dan zou mijn paard dus het loodje leggen, omdat jij zonodig je hobby moet uitvoeren. En dat stuk vind ik belachelijk. Zet er ski's onder en land op een meer zou ik zo zeggen. Als die dingen zoveel risico met zich meebrengen, dat elke keer je de lucht in gaat je een 'noodlanding' moet maken. Dan misschien maar niet meer de lucht in met die dingen. Als ik het zo begrijp ben je dan vaak een ander tot last.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:02

Mindim schreef:
De ballon zal maar eens op de snelweg landen, omdat men er geen stuur over heeft, maar gut, dat gebeurt nooit. Zal er toch enig vorm van stuur op zitten?

Echt wel : http://www.telegraaf.nl/binnenland/2033 ... weg__.html

Tjonge wat een geneuzel weer. Luchtballonnen verbieden te landen komt op hetzelfde neer als auto's verbieden ongelukken te krijgen. het gaat gewoon meestal goed maar soms fout...... shit happens......
Soms vliegen stallen in brand..... soms valt een paard gewoon..... soms krijgt het koliek..... soms zo maar een hartaanval......

Het is vreselijk als je het overkomt maar ik geloof niet in kwade opzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:07

En wat als daar doden bij waren gevallen, dan is dat ook shit happens?
Je vergelijking met auto's en luchtballonen, slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:10

Ik vind dit toch wel wat anders slimmerik, de luchtballonnen landen per definitie nooit op eigen grond volgens mij, dus het is niet een incidentele noodlanding maar een structureel voorkomend 'probleem' (ik zet het expres tussen aanhalingstekens).
Een auto zonder stuur en remmen gaat ook de weg niet op (mag dat iig niet) dus dat zijn ongelukkige incidenten. De luchtballon kan dus niet gestuurd worden, het is een totaal onvoorspelbaar ding blijkbaar.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:10

Ja een ongeluk blijft bij mij een ongeluk. Ook ruiters maken ongelukken tijdens het uitoefenen van hun hobby.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:11

Wat zwart wit zeg. Zodra zo'n ding de lucht in gaat, schijnt hij altijd een noodlanding te moeten maken. Dus ongeluk, nah.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:15

Een luchtballon kan wel degelijk gestuurd worden. Mocht vorig jaar tijdens een vlucht precies aanwijzen waar hij mocht landen. Als de factoren gunstig zijn kan dat allemaal.

Vorige maand hier een volger aan de deur gehad of ze in ons weiland mochten landen. Ballon hing een meter of 4 boven weiland. Gevraagd of ie ballon vlak bij uitgang van de wei aan de grond wilde zetten..... geen probleem. Met touw werd op degrond ballon in juiste positie gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:17

Nou een ex zweefvliegster die hier eerder postte zegt tot heel wat anders Slimmerik. En wie zegt dat er altijd een volger al op de plek aanwezig is? En ja, als ze al vier meter boven je land hangen, is een touwtje zo uitgooid. Als ze zo laag zitten is het leed ook al geleden niet waar.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:38

Mindim ik woon al een kleine 30 jaar hier..... er landen alleen op ons land al zo'n 7 of 8 ballonnen per zomer. In het hele dorp denk ik zo'n 150 ballonnen per zomer (erg groot buitengebied) .... Nog nooit ongeluk gebeurd zover ik weet...

Dus valt nog wel mee met onverantwoord gedrag van piloten. Ze zouden ook niet echt veel passagiers krijgen als ze de ene noodlanding na de andere moesten maken.

Ik denk dat het risico dat je paard door een ander paard de wei uitgejaagd wordt of sowieso uitbreekt, vele malen groter is dan dat ie een luchtballon op zijn hoofd krijgt.

En noodlanding van zweefvliegtuig? Hmmm de meesten landen gewoon op het vliegveld hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 22:02

Heteluchtballonnen sturen door middel van hoogte te veranderen en zo een andere luchtstroom verder te gaan. Ze doen ook wedstrijden er in, dan moeten ze zo nauwkeurig bij een plek ergens kunnen komen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:12

Tja de term noodlanding heb ik ook niet verzonnen. Is meer vanwege het feit dat een luchtballon/zweefvliegtuig niet in bezit is van een motor en daarom als ze landen is het altijd een noodlanding is, ongeacht waar ze landen. Wat omhoog gaat, komt ook weer naar beneden. Inderdaad wordt er vaak gewoon geland waar ze van te voren hadden bedacht. Echter kan het door omstandigheden weleens anders gaan zoals dat met alles kan gaan. wie is er nog nooit door een stoel gezakt? Om maar even een heel ander voorbeeld te geven.

Vaarders en piloten zijn idd verplicht WA verzekerd om schade door hun (nood)landing te vergoeden. Heel vaak heb ik anderen opgehaald uit het land van een boer. In de meeste gevallen gaat het altijd goed en zijn er geen problemen. Vaak meegemaakt dat we een complete maaltijd voorgeschoteld krijgen :o een enkele keer hommeles. Helaas hoort dat erbij.

Tja dan maar niet meer vliegen vanwege een enkeling die het absoluut niet kan waarderen dat je een keer op een verkeerd veld land? Dan kan ik ook zeggen, stoppen met paarden houden ivm de milieuverontreiniging. Overvolle meststapels etc. Wat is er tegenwoordig mis met elkaar wat gunnen en als er schade is, kijken hoe dit op een zo'n goed mogelijke manier kan worden opgelost. Helaas kan het gebeuren door echte noodsituaties, zoals in dit verhaal, er echt onoverkomelijk leed wordt veroorzaakt. Echter kom ik dan terug op wat ik eerder zei. Hadden ze dan in dit geval met die ballon ergens in de bomen moeten verongelukken? Veiligheid voor mens gaat altijd voor veiligheid voor dier. Wil absoluut niet zeggen dat het leed minder is. Laat ik daar duidelijk in zijn. Ik vind het dus ook zeer treurig hoe dit paard aan zijn einde is gekomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:35

Hmmm lees net in de gedragscode van luchtballonnen dat een boer gemiddeld 50,- per landing mag vragen...... :oo Wow, we hadden hartstikke rijk kunnen zijn.... :D _O-

Geen haar op mijn hoofd om bij minieme of geen schade om vergoeding te vragen.... ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:40

slimmerik schreef:
Hmmm lees net in de gedragscode van luchtballonnen dat een boer gemiddeld 50,- per landing mag vragen...... :oo Wow, we hadden hartstikke rijk kunnen zijn.... :D _O-

Geen haar op mijn hoofd om bij minieme of geen schade om vergoeding te vragen.... ;)

Kijk van dit soort reacties worden vaarders en piloten blij. Niet dat er niks betaald hoeft te worden, maar dat ze niet gelijk van het erf af geschopt worden. Bij ons zweefvliegers was het een traditie dat de ophaalploeg ook wat voor de boer meenam voor de medewerking. Sorry maar mijn liefde voor de luchtvaart is niet helemaal gedoofd :o

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:45

We krijgen ook meestal wel wat martine0503 .... fustje bier of champagne. Twee jaar geleden waren we zoveel jaar getrouwd en vierden dat aan huis. Recht voor de schuur waar feest was, landde een luchtballon. Werkelijk we kregen een heel cadeaupakket.... Zo aardig +:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:23

Ik zat net even te lezen in de wet. Maar er staat ook dat tijdens het landen geen personen of dieren gewond mogen raken. Ik mag daaruit afleiden dat ook indirecte verwondingen door het schrikken tijdens het landen daaronder vallen.
Je kan als ballonvaarder niet inschatten wat dieren doen, dus hoor je niet te landen in de omgeving van vee.

Overigens staat er nergens dat je ook volgauto's enzo moet toelaten op je land. Je mag de landing niet verbieden, maar de rest mag je dus wel verbieden.

Ik vind persoonlijk niet dat je schade kan aanbrengen aan een ander z'n goederen/land/dieren onder het mom van, dit is mijn hobby en leer daar maar mee leven. Zelfs al is er een verzekering, dan nog kunnen zulke claims maanden tot jaren duren. Verder is het altijd heel lastig te bewijzen wat de vervolg schade is.
Nu kent nederland retentierecht, dus ik vermoed dat als je schade hebt je je altijd kunt beroepen hierop en de ballon houden tot betaling is gedaan. Maar dan nog schade voor je hobby bij een ander toebrengen, voor 2 uurtjes fun kun je een ander grote problemen bezorgen... Ik vermoed dat er voor dit soort hobby's eigenlijk geen plaats is in het huidige tijdsbeeld.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:41

Sjonge, ben blij dat mensen hier doorgaans wèl verdraagzaam zijn en tradities toejuichen en zich tolerant naar elkaar kunnen opstellen. Vreselijk zo'n ikke-ikke wereld......

Per jaar vinden er in Nederland 10000 ballonvluchten plaats tot groot plezier van de beoefenaars en de passagiers. En wat gaat er nu procentueel eigenlijk fout..... ?????

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:46

Veulen84 schreef:
Ik zat net even te lezen in de wet. Maar er staat ook dat tijdens het landen geen personen of dieren gewond mogen raken. .

Dat is toch logisch.... dat mag in het verkeer ook niet. Je doet net of er opzet in het spel is, als het mis gaat.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:04

Tja en gezien het feit dat je op je vingers kunt natellen dat vee schrikt als er ineens zo iets langskomt... Angst reacties zijn vrij onvoorspelbaar en zijn dus meer waarschijnlijk een gevaar op te leveren voor dieren en dus grotere kans op verwondingen door blinde paniek. Dus hoor je uit de buurt van vee te blijven. Je kan nooit voorspellen wat die doen. Uit de buurt blijven is dan gezond verstand.

Als ik morgen met me auto een rondje door een kudde koeien ga rijden en die raken in paniek en lopen in een sloot. Dan zeg je toch ook niet "kom die koeien moeten daar maar tegen kunnen"? Dan zeg je toch ook echt je had daar geen reet te zoeken.

En ik vind niet dat het veel met onverdraagzaamheid te maken heeft. Het heeft met het inschatten van risico's te maken en de gevolgen van zulke acties te overzien. Als er wel wat gebeurt en er sterft een paard (en ook in nederland is dit in het verleden wel gebeurt) dan is niet alleen de financiële leed hoog. De emotionele leed is niet te overzien. En nogmaals, dan heb jij 2 uurtjes plezier gehad maar de eigenaar heeft maanden en soms jaren later nog last of verdriet. Is dat het echt allemaal waard?
Ook in je vrijetijdsbesteding moet je de risico's voor een ander beperken.
Jij stapt willens en wetens in een voertuig waarvan je niet kunt bepalen waar z'n eindpunt is. Misschien is het dan wel bijzonder onverdraagzaam van jou als je niet wil begrijpen dat er mensen zijn die niet mee willen delen in de risico's die dit met zich meebrengt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 06:35

slimmerik schreef:
We krijgen ook meestal wel wat martine0503 .... fustje bier of champagne. Twee jaar geleden waren we zoveel jaar getrouwd en vierden dat aan huis. Recht voor de schuur waar feest was, landde een luchtballon. Werkelijk we kregen een heel cadeaupakket.... Zo aardig +:)+

Tot jij degene bent wiens paard ingeslapen moet worden voor die luchtballon. Dan is je flesje champagne maar een schrale troost (en ook de evt. uitkering van de verzekering voor de waarde van het paard)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:08

slimmerik schreef:
Sjonge, ben blij dat mensen hier doorgaans wèl verdraagzaam zijn en tradities toejuichen en zich tolerant naar elkaar kunnen opstellen. Vreselijk zo'n ikke-ikke wereld......

Per jaar vinden er in Nederland 10000 ballonvluchten plaats tot groot plezier van de beoefenaars en de passagiers. En wat gaat er nu procentueel eigenlijk fout..... ?????

Je bedoeld fout op papier?
Ik ken eigenlijk geen echte boeren die blij zijn als er een luchtballon wil landen op hun land. Heeft niks te maken met verdraagzaamheid,maar met schade. Geef ze groot gelijk!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:15

Zolang als er luchtbalonnen zijn (volgens mij was dat jaren geleden de manier om je sneller en makkelijker van A naar B te verplaatsen), landen ze op een stuk open land. Lijkt mij niet meer dan logisch. In de loop der tijd zijn wij deze stukken land intensiever gaan bewerken ofwel voor zakelijke doeleinden ofwel persoonlijke, recreatieve doeleinden. Wij hebben toch ook onze paarden buiten staan voor recreatieve doeleinden? God forbids dat wij ze 22 uur per dag binnen hebben staan. Waarom zou een ballonvaarder zijn hobby moeten laten schieten voor onze hobby? Ik ken genoeg paardenhouders hier in de omgeving die zich ook asociaal opstellen en niet aan de regels houden, te laks zijn om de stront op te ruimen die ze op de stoep achter laten. Moeten wij hen dan verbieden hun hobby uit te oefenen? Kom op zeg. Hoe vaak vliegt er een luchtballon laag over je stukje land? Met zo'n druk luchtruim als hier in NL zal dat minder vaak voorkomen dan in andere landen. Ik zie ze steeds minder vaak vliegen.
Ja, het is niet leuk als je paard door het draad vliegt, ik zou het ook niet leuk vinden en de vaarders op dat moment vervloeken maar de kans dat dat zal gebeuren door een luchtballon acht ik kleiner dan wanneer mijn paard door het draad zou vliegen omdat een loslopende hond van iemand de wei in vliegt en achter de paarden aan gaat.