Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Re: Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:54

Over verloting van paarden heb ik niet zoveel verstand. Wel wil ik nog even in gaan op het verloten van kalveren. In de OP is als voorbeeld de veekeuring in Pesse genoemd, in Pesse weet ik niet precies hoe het er aan toe gaat. Ieder jaar in februari wordt op de rundveekeuring in Bedum ook een kalf verloot. Ooit heb ik het kalf gewonnen. Ik woon op een boerderij, maar wij zijn geen melkveehouders. De voorwaarde voor het winnen van het kalf was dat je veehouder was; je moest in het bezit zijn van een UBN-nummer. Omdat ik geen UBN-nummer had, heb ik de waarde van het kalf in geld uitbetaald gekregen. Het kalf is uiteindelijk naar een andere melkveehouder gegaan. Bij dit soort loterijen weet je zo goed als zeker dat het dier goed terecht komt bij iemand die er verstand van heeft.

Bij paarden is dit anders. Er zijn veel mensen in het bezit van één paard. En er is bij lange na geen zekerheid dat het paard bij mensen terecht komt die er voldoende verstand van en geld voor hebben. Naar mijn mening zou het verloten van paarden gestopt moeten worden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:24

xSlvna schreef:
Zoals al gezegd is geworden, is KOPEN ook geen zekerheid. Ik kan ook 5000 euri sparen en daarvan een paard kopen, een bar slecht zadel erop gooien, een veel te scherp bit, te lange sporen met verkeerd beengebruik etc. etc. etc. etc. etc.
Niks geeft zekerheid, tja, we hebben gezien hoe €16.000.000 naar de ***** is gewerkt, zelfs met zulke bedragen heb je geen zekerheid op goede zorg én training _O-

Ik neem aan dat je nu inhaakt op Totilas?
Ik denk dat je wel kan stellen dat Totilas goede zorg en training krijgt hoor :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:27

Serendip90 schreef:
Lizzyy schreef:
ik vind het altijd jammer dat er (even inhaken op 'de manege in assendelft') niet bij wordt verteld wat je er allemaal bij kreeg. Zadel, hoofdstel, deken, dekje, poetsspullen, een jaar lang een uitgebreide verzekering bij Hippo..
Erg jammer hoe het nu gaat.

Dan nog... Heb je enig idee hoeveel onderhoud kost? Een lootje van 10 euro betalen kan iedereen wel.. en een jaar lang een verzekering, fijn, maar dat is een jaar? En daarna? :) Hebben mensen dan wel een potje daarvoor of?

Hoeveel mensen denken niet dat een pony in de achtertuin van hun rijtjeshuis past, dat ie geen gezelschap nodig heeft en weet ik veel wat?

De aankoop van een paard, sowieso elk dier, met een wel overwogen beslissing zijn... Maarja :)

Nee, ik heb geen idee. Een paard onderhouden is toch gratis?

Ik bedoel er meer mee, dat jaar dat je de pony wint, krijg je ook ondersteuning. In dat jaar kan je mooi uitvogelen hoe duur een pony is, anders verkoop je hem.
Hoeveel is het niet gebeurt dat mensen er na, ik noem even een dwarsstraat, 4 maanden, er achter kwamen dat het toch niks is.
De pony is daarna netjes verkocht aan de manege en liep in de lessen mee. Het is ook hoe je er zelf mee omgaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:02

Jammer dat je pech hebt gehad Soraya, mijn gewonnen pony was kerngezond en hij kan heel leuk bewegen. Als ik hem niet had willen houden had ik hem zo terug kunnen geven of meteen doorverkopen maar ik vond hem super leuk.

Zoals die verloting op die manege gaat lijkt mij dat heel goed te gaan. Liever een pony of paard die door verloting een fijn huis krijgt dan een gekocht paard wat het slecht heeft want die staan er meer denk ik. De andere helft van het toekomstige tweespan (hoop ik) heb ik voor weinig op de markt gekocht. Daar werden sommige pony's aan het eind van de dag zelfs weggeven. En dat mag dan blijkbaar wel?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:05

Gratis weggeven aan de einde van de dag vind ik ook niet kunnen hoor en misschien is mijn mening vooral gevormd door mijn ervaring met een loting. Ik kan alleen zeggen dat t toch niet prettig voelt dat een pony/paard( of elk ander levend wezen) gratis (hetzij via loting o.i.d) word weggegeven, maar laat ik dan vooral blij zijn dat het in 99% van de gevallen (hoop ik) goed gaat.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:21

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:15

Laat mij maar zo'n pony winnen! Een beetje trainen en leuk doorverkopen :D De mensen die zo'n verloting doen weten heus wel waar ze mee bezig zijn. Meer dan een gemiddelde handelaar.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 05:57

de pony is uiteindelijj geveild en de winnede lot,kreeg het bedrag wat voir de pony betaald werd.
dit mag namelijk wel want dier en welzijn is een moment opname.
nu kon elke idioot de pony kopen en mee nemen, anders had hij verloot geworden en zou hij een jaar onder toezicht op de manege blijven.
heel krom allemaal.