Mijn ervaring met mestonderzoek is ook slecht. Op dit moment hebben wij tussen een shetland-jaarling met een wormenprobleem. Dat ligt niet aan het mestonderzoek maar ik heb behoorlijk moeten doordrammen om een wormenkuur te moeten krijgen terwijl het mestonderzoek aanwees dat er niks in zat. Prima, zou je zeggen. Maar die ochtend was er nog een volwassen spoelworm in de mest aangetroffen. Omdat de mest zo vers mogelijk moest zijn, een andere hoop weggebracht, die was dus schoon. Dan toch maar die oudere (max 24 uur oud) weggebracht. Ja, daar zaten wel eitjes in. Ontwormen met Ivermectine. Beide shetten (want hij staat uiteraard niet alleen) waren op dat moment al 2x voor 200kg ontwormt met ivermectine, resp. 4 en 2 weken terug. En spoelwormen willen dan ook nog wel resistent zijn tegen spoelworm.
Einde van het liedje gaan we nu dan toch 2x ontwormen met Stongid P voor 200kg (toen en na 2 weken weer). En daarna minimaal 1x met moxidectine+praziquantel voor 150kg (dus met 4 weken, geteld vanaf laatste mestonderzoek). De shetten wegen tussen de 75 en 125 kg geschat. Het probleemshetje is luxer en magerder dan de ander, dus lichter.
Ook op mijn stalling heeft de stallingeigenaresse bijna haar jaarling eraan verloren. Mestonderzoek, wormvrji, ze hebben hem meerdere malen met parafine moeten spoelen omdat de darmen verstopt zaten van de spoelwormen.
ERP wordt niet specifiek genoemd in de tekst. Dit is de egg reappearance period, maar er wordt wel gezegd dat er een periode geen eitjes uitgescheiden worden. Dit is niet helemaal waar.
"The egg reappearance period (ERP) is defined as the time for FWEC to return to 20% or more of the pre-treatment value. " bron: http://www.equinemanagementandtraining.co.uk/vet1.htm
Oftewel, wanneer 20% van de eerdere hoeveelheid eitjes weer uitgescheiden worden. Bij een wat zwaarder besmet paard is hij zichzelf dus al eerder aan het doorsmetten.
Dit betekent overigens niet dat ik geen waarde zie aan een mestonderzoek. Ik ontworm gemiddeld 4x per jaar, maar daarvan wil ik best bij 2 of 3x mestonderzoek doen om dan gericht te kunnen ontwormen. Er gaat sowieso een wormenkuur in, ook als er niets gevonden is. Dan afhankelijk van de keer daarvoor ivermectine of pyrantel. In het najaar ontworm ik sowieso met Equest pramox. Maar als er wel wat gevonden wordt, dan wordt daar specifiek naar ontwormt. En bij een ernstigere besmetting is er tegen het einde van de ERP dan weer een mestonderzoek nodig.
Met de shetten lijkt het op dit moment overigens goed te gaan. Van de winter werd de schuilstal gepot en kregen ze van de grond eten, we dachten namelijk dat ze voldoende ontwormt waren. Hier zijn wij de fout in gegaan (wel ontwormt maar rommelig, omdat de ene shet doodsbang was. Die moest het dus door het voer, dat is die met wormen). Tegenwoordig wordt iedere ochtend alle mest opgeruimd en krijgen ze het uit de hooiwagen te eten, 2 kanten open, met plank aan beide kanten, uiteindelijk zo'n 20cm van de grond. De potstal is verwijderd en komende winter zal de schuilstal iedere dag verschoont worden, op dit moment ligt er niks in.
Helaas heb ik geen schriftelijke uitslagen van de wormeitellingen, want blijkbaar doen ze daar niet aan bij deze dierenarts. De volgende mestonderzoeken gaan dan ook naar Het woud, zodat we dat vanaf nu ook bij kunnen houden. De eerdere gegevens kunnen we helaas niet terughalen.