Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:04

Jeetje wat een hoop paarden, echt verschrikkelijk

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:08

Jezus, ik moet die artikelen in de gazeta.pl niet lezen... wat een verschrikking!

Het filmpje is geplaatst door een wanhopige medewerker.. over falen van de instanties gesproken.. Omdat die Deen dus niet aangesloten was bij een fokkersorganisatie, en de paarden officieel niet geregistreerd waren in Polen (deens paspoort) konden de instanties weinig doen. De door de Deen aangenomen dierenarts heeft altijd de conditie van de paarden goedgekeurd en gebagetalliseerd.. Voor de laatste controle in Mei kwam de dierenarts niet eens opdagen. Ook bij inbeslagname was deze dierenarts niet aanwezig.
De paarden die te zwak waren om te staan werden opgehangen/ondersteund zodat ze weer stonden, veel van deze paarden zijn zo overleden. In plaats van de paarden uit hun lijden te verlossen werd er besloten om ze te ondersteunen maar werd er verder niks aan hun lijdensweg gedaan, waardoor uiteindelijk de paarden alleen nog maar meer leden.
Alleen de paarden die naar de veiling moesten en voor de verkoop waren werden goed onderhouden, maar dit waren uitzonderingen..

De Deen heeft zijn excuses aangeboden en heeft beterschap beloofd, echter zijn de instanties van mening dat de deen aan een psychische stoornis lijdt.
Er is trouwens totaal geen sprake van financiele problemen wordt er in het artikel genoemd.
Laatst bijgewerkt door Ania op 15-08-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:28

Meerdere mensen die hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen. In en in triest dat de paarden zo hebben moeten lijden. Liefst was ik er naaar toe gerend om ze eigenhandig te verzorgen...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:42

Het filmpje is dus gemaakt door 1 van de 4 medewerkers (als ik alles teksten goed heb vertaald, handig die Poolse jongens op stal) Omdat verschillende instantie niet durfde/kon ingrijpen wegens de dierenarts, die zei dat het wel mee viel en papieren vervalste. De jongens die er werkte konden de werkdruk niet aan doordat ze voor +300 paarden moesten zorgen, vaak in combinatie met geen of slecht voor wat geleverd werd (ik zet hier wel vraagtekens bij, gezien het gras en kuil in het filmpje) Alleen die paarden die verkocht zouden worden moesten extra aandacht geven en de rest moet maar zich zien te redden wat het commentaar van die dierenarts/eigenaar. Daar hebben ze ervoor gekozen het op te nemen en te verspreiden. Alleen weer jammer dat het 2 jaar heeft moeten voortduren voordat er echt groot werd ingegrepen.

Ik vrees dat veel van de paarden niet meer geholpen kunnen worden, maar in ieder geval zal hun lijden stoppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:50

De betrokken dierenarts uit zijn ambt zetten en de Deense ruiter uit de sport weren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:07

Verschrikkelijk, ik heb er geen andere woorden voor.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:09

unihorses schreef:
Mijati schreef:
In Polen zullen ook Polen de stal runnen en in Polen zijn wel wat andere normen als die wij kennen. Neemt niet weg dat deze ruiter de problemen al eerder zelf had kunnen waarnemen en bijsturen.
Paarden in deze conditie verkopen of iets betere conditie, levert echt niets op. Ze zijn waardeloos.
Vanuit dat oogpunt uit bezien, kun je ze beter laten sterven, economisch dan. Toch zie je op het filmpje dat er gras en hooi genoeg lijkt te zijn. Dus wellicht zijn er wel andere problemen, die niet zozeer met de hoeveelheid voeding te maken hebben, maar is er bv een virus waardoor de dieren geen voeding kunnen opnemen.

je lijkt het zowat goed te praten...
in denemarken zijn ook verwaarloosde paarden, toeval? lijkt me niet

Natuurlijk is en blijft het mishandeling. Maar uit puur economisch standpunt bezien zijn de paarden waardeloos.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:14

bizarre situatie! Roept hier enorm veel vragen op, maar de meest prangende vraag is toch wel hoe iemand die professioneel op goed getrainde en doorvoedde paarden door het leven gaat, dit kan ontkennen/ begetalliseren/ niet zien/ niets schelen?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:44

Natuurlijk is en blijft het mishandeling. Maar uit puur economisch standpunt bezien zijn de paarden waardeloos.[/quote]

En wat wil je hiermee nu precies zeggen?? Dat maakt dat de paarden in deze staat gehouden konden worden?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:53

Heb het filmpje bekeken en heb er gewoon geen woorden voor
Wat zou het daar gestonken hebben, met al die rotte wonden, en vliegen ppfttt
Maar wat ik wel weer vreemd vind, die grote open stallen, daar lag wel veel stro in ( al dan niet vies, want dat kan je niet goed zien op het filmpje)

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:00

Ja, maar heb je het paard gezien de eerste paar seconden wat daar op de grond lag te martelen tegen de pijn, hij leefde gewoon nog echt zo ontzetten triest! Het stro mag dan wel schoon zijn, die paarden hebben daar gewoon een hel als leven. Snap niet dat het zo ver heeft kunnen komen, echt vreselijk! :(

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:23

xhorselovex schreef:
Ja, maar heb je het paard gezien de eerste paar seconden wat daar op de grond lag te martelen tegen de pijn, hij leefde gewoon nog echt zo ontzetten triest! Het stro mag dan wel schoon zijn, die paarden hebben daar gewoon een hel als leven. Snap niet dat het zo ver heeft kunnen komen, echt vreselijk! :(

ja die heb ik zeker gezien
maar het verbaasde me gewoon, dat er zoveel stro lag

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:25

Esmeralda schreef:
xhorselovex schreef:

ja die heb ik zeker gezien
maar het verbaasde me gewoon, dat er zoveel stro lag

Jaa daar heb je wel een punt hoor! ;)

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:38

Verschrikkelijk zeg....
Als ze alleen vies stro hebben, worden ze zeker wel mager als ze verder niets te eten hebben. Waar de paarden stonden heb ik geen voer gezien, dor gras en verder in filmpje zwart zand. Sommigen hier noemen gras/kuilbaal, die zie ik alleen bij het dode paard. Misschien lopen daar wel helemaal geen andere paarden meer en is het gras daarom gaan groeien. En een baal die vast zit, valt ook niet veel af te krijgen natuurlijk.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:08

Heleennn schreef:
Amigo_stan schreef:
Als hij geld problemen heeft, verkoopt hij zn Olympische paard maar lekker om deze allemaal te kunnen verzorgen..

Ja tuurlijk... Gaat echt niet gebeuren ;)

NEe inderdaad zoon zak is het wel, daarom zien die paarden er ook zo uit. Het gaat om het idee, als hij toch zoon goed paard heeft? en te weinig geld verkoop die goede dan?
En anders hij kijkt toch niet naar die andere om..... Kan hij ze net zo goed weer verkopen toch?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:37

Verschrikkelijk gewoon:-((

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:41

Als ik dat filmpje zie is er wel voer.
Maar hoe zit het met ziektes, wormbesmetting als voorbeeld? Droes?
Ik denk dat er nog meer problemen zitten in het niet behandelen van zieke paarden, die elkaar aansteken dan aan het tekort van voer.

Die dierenarts moet levenslang uit zijn ambt. De dressuurruiter geroyeerd voor de sport met een hele vette boete en ook levenslang verbod van het houden van dieren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:52

Vind het knap dat de medewerkers het hebben verspreid..die zijn hun baan kwijt nu daardoor. Maar zo wil je ook liever niet werken. Triest en jammer dat ze dit niet eerder hebben gedaan. Als medewerker is dit zwaar en je handen zijn gebonden. Je doet wat je kan maar kan niet alles. En hebt geen zeggenschap en ander werk wat redelijk betaald is ook lastig. Als ze al goed betaald werden voor wat ze daar deden. Jammer dat ze eerst zoveel hebben moeten laten lijden. En dat ze er dan toch zijn blijven werken is helemaal knap! Respect voor de medewerkers die dit uiteindelijk gedaan hebben!

Als eigenaar zoveel paarden houdt en het niet meer kan wil? En echt niet alle paarden zijn toppaarden verkoop ze dan sneller als je dat weet. OF geef ze weg als het echt een probleem wordt dat je ze niet verkocht krijgt. Dan kosten ze je ook geen geld meer. En hoef je ook geen oogkleppen te dragen of de andere kant op te kijken of dieren laten lijden.

Paarden overschot is al zo groot dat je bijna een al geheel fok verbod voor heel Europa kan houden. En het wordt alleen maar erger in heel Europa. Kijk naar Spanje waar ze los gelaten worden, Kijk naar Ierland waar ze los gelaten worden omdat mensen de kosten steeds minder aan kunnen van paarden. Fokkers verkopen steeds moeilijker en onderhoud steeds duurder. En het zijn echt niet allemaal top paarden en die wil je ook niet want die zijn niet voor de gemiddelde amazone, ruiter onder ons. Jammer jammer!

Ben bang dat dit nog lang niet de laatste beelden dierenleed gaan zijn en de aankomende jaren alleen maar heftiger worden!

Dieren kiezen niet voor mensen, wij kiezen voor dieren zorg er dan ook zo goed mogelijk voor. Kan je dat of wil je dat niet meer laat dan los en gun het dier een nieuw geluk.

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:19

Bizar is het gewoon! Of het een ruiter is of een gekke boer dat maakt geen verschil. Maar wat ik, en velen met mij denk ik, niet begrijp is dat dit een professional is op het allerhoogste niveau! Hoe kan dit nu gebeuren?

De reacties over dat je stro en hooi ziet en dat dat raar of benoemenswaardig is. Dat is denk ik te verklaren dat de 4 medewerkers alleen het grote machinale werk doen. Balen dumpen, stro verdelen. De Paarden zijn zo ziek deze hebben intensieve verzorging nodig. Wij gaan trouw 3x per dag een wondje schoonmaken, of stappen met een kreupel paard. Alles aan de kant om onze eigen paardenvriend goed te verzorgen. Dat is dus onmogelijk voor de medewerkers. En het ging van kwaad tot erger.

We hebben de afgelopen tijd wat dierenleed op social media voorbij zien komen. Maar voor mij is deze Deense ruiter baas boven baas. Wat een beul!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:16

en toch is dit een goedvoorbeeld van loop niet allemaal achter de prof ruiter aan want die weet wat hij doet en is goed voor zijn paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

een prof kun je in iedergeval geen onwetenheid verwijten....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:09

filmpje niet uitgekeken :n zoals het paard op de grond ligt te hinniken ,,,
ik weigerde om de paarden ongelijk te behandelen of voederen .

dat dit nog 2 ellendige jaren heeft moeten duren.
belachelijk!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:18

Heb filmpje wel afgekeken en ben er kei verdrietig van.
Hoe kan iemand . dat paard hinnikt om hulp. vreselijk.
Als die arme beestjes omdat ze dus niet goed geboeg voor de verkoop zijn.

Vreselijk dit bah.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:35

unihorses schreef:
en toch is dit een goedvoorbeeld van loop niet allemaal achter de prof ruiter aan want die weet wat hij doet en is goed voor zijn paarden.

Ik dacht al dat we die tegen zouden komen :D :D :D, maar dit is een wel heel uitzonderlijk geval hoor. Ik denk echt dat er iets bij die man psychisch niet helemaal goed zit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:53

peetjjuh schreef:
Verschrikkelijk zeg....
Als ze alleen vies stro hebben, worden ze zeker wel mager als ze verder niets te eten hebben. Waar de paarden stonden heb ik geen voer gezien, dor gras en verder in filmpje zwart zand. Sommigen hier noemen gras/kuilbaal, die zie ik alleen bij het dode paard. Misschien lopen daar wel helemaal geen andere paarden meer en is het gras daarom gaan groeien. En een baal die vast zit, valt ook niet veel af te krijgen natuurlijk.

Er ligt een grote berg in die grote stal.

Het dode paard buiten ligt in behoorlijk veel/hoog gras.

Als je het stukje ziet met het paard dat buiten ligt, dan zie je een stukje gebouwen en daar zie je grote ronde balen stro/hooi/kuil liggen.