Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:51

Wat vreselijk :( heel veel sterkte voor de eigenaren.

Ik haal mijn paarden ook binnen met onweer,
Omdat ze aan het water staan, en hun vrijwel de hoogste punt dan zijn ( weinig bomen ect )

Anoniem

Re: Paarden getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:53

O wat naar, ook nog 3 tegelijk. Je zal je paarden zo vinden vreselijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:59

Kaat1 schreef:
Ook hier staat pony gewoon buiten met inloopstal. Wat wel de veiligheid verhoogt, is de stroom van de draad afzetten bij stevig onweer. Als de bliksem inslaat op de draad en er staan dieren in de buurt van de omheining, zijn ze ook dood... Is hier in de buurt al vaker gebeurd met koeien in de weilanden.

dus zetten wij ook de stroom uit afgelopen nacht met het gevolg dat ze vanochtend door de draad waren in de wei. Hmmmm buikjes te rond dus. :+

Wat betreft het inslaan, je hebt vaak geluk in het leven en soms heel erg veel pech. Dat laatste heeft helaas deze mensen getroffen en ik wens ze heel veel sterkte toe. Kan ons allemaal gebeuren ongeacht waar de paarden staan. Bij bekenden een lange tijd geleden is de bliksem ingeslagen in de stal en alle paarden waren dood.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:02

Jee, wat een ellende,
Heel veel sterkte voor de eigenaar en ik las verzorgsters...het ergste wat je kan overkomen.
Je 3 dieren in 1x verliezen maakt niet uit hoe... maar dan ben je kapot..... van verdriet.

En het geneuzel over wel of niet buiten staan.. denk dat dat niet relevant is momenteel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:03

Een aantal jaar geleden is de bliksem op mn oude stal in de stallen geslagen. Blij dat ze toen veilig buiten stonden. Bliksem is via de elektriciteitskabaal de stallen in gekomen.

Maar dat terzijde, heel veel sterkte voor de eigenaar of eigenaren

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:04

Vreselijk! Sterkte voor de eigenaren/verzorgsters etc.

Ik zat er laatst nog aan te denken hier staan de paarden in de winter in een stalletje en in de zomer 24/7 op een open stuk land... De kans is in mijn ogen te groot dat het een keer mis gaat...

Mijn paardje staat gelukkig niet hier (heb echt iets tegen de randstadstallen en de manier van denken hier ;) (er zijn ook wel goede stallen hier hoor.. maar geef mij maar Brabant, dichter bij het bos en zandgrond en sta gewoon daar wel op een super fijne stal :p) Maar daar worden de paarden naar binnen gehaald als het onweert (ook te "open" om ze op het land te laten naar mijn mening)....Wel heel wat bliksemafleiders in de buurt (ook al is de bliksem wel al 2x in hetzelfde huis een paar 100 m verderop ingeslagen :S), dus waar het precies aan ligt/wat het aantrekt.. geen idee! Maar heb in de stal wat meer vertrouwen (niet het hoogste punt etc.)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:09

friendly schreef:
Verschrikkelijk zeg! Enige vraag die ik hier heb is waarom ze niet binnen stonden.. Het was toch voorspeld? Maar bah, wat een nare vondst voor eigenaar.

vroeger zetten wij onze paarden altijd binnen met onweer,
nu niet meer. is toen ingeslagen bij ons en een aantal paarden zijn leven verbrand.
klinkt heel cru en hard dit, maar ik heb liever dat ze dan meteen dood zijn als levend verbranden.
de mijne heeft ook gewoon buiten gestaan net als de rest van de paarden op de pension stal.
de stal eigenaar is om de dezelfde reden ook geen fan van binnen zetten.

en nee we zijn echt niet slecht voor onze paarden.
en het word ook in de gaten gehouden.
maar als je dit eenmaal hebt meegemaakt dan denk je wel anders.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:12

ben het met dennisje eens.
Vind het echt sneu voor de paarden. Maar liever opslag dood door de bliksem dan levend verbranden.

Ik heb ook op het punt gestaan die van mij binnen te gaan zetten..
maar ze staat in een ijzeren zeecontainer, als die wordt geraakt is ze ook meteen overleden, ze kan er niet in vluchten, ze gaat zich helemaal druk maken etc.

Ik heb die van mij dus ook gewoon buiten gelaten, met het idee stel het slaat in op stal is ze ook dood. Op de wei kunnen ze nog vluchten of iets..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:13

O jakkes, wat naar. Je kan helaas sommige dingen gewoon niet voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:14

Ah wat naar zeg..sterkte!

dennisje

Niekj_Jente schreef:
ben het met dennisje eens.
Vind het echt sneu voor de paarden. Maar liever opslag dood door de bliksem dan levend verbranden.

Ik heb ook op het punt gestaan die van mij binnen te gaan zetten..
maar ze staat in een ijzeren zeecontainer, als die wordt geraakt is ze ook meteen overleden, ze kan er niet in vluchten, ze gaat zich helemaal druk maken etc.

Ik heb die van mij dus ook gewoon buiten gelaten, met het idee stel het slaat in op stal is ze ook dood. Op de wei kunnen ze nog vluchten of iets..

ik had gister ook echt zoiets van als het maar niet fout gaat.
nergens niet. maar helaas wel ;(
alsnog sterkte voor de eigenaren.

Gurly

Ik denk al de hele tijd hetzelfde. Liever m'n paard getroffen door de bliksem in de wei en dan op 1 slag dood, dan levend verbranden in een stal....

Ik weet niet wat het veiligst is. Boordevol dat er ergens in NL vannacht eens schuur met varkens is verbrand

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:23

jeetje, wat een hel moet dat zijn voor de eigenaren.

hier staan de paarden ook buiten, we hebben weleens getracht ze naar binnen te halen, dat willen ze niet hoor.... sta je dan met je goede gedrag, terwijl de paarden je staan aan te kijken, van ben je gek ofzo..... dus wij laten ze ook gewoon lopen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:25

Oh bahhh, wat een vreselijke nachtmerrie.
Tijdje terug is hier een paar honderd meter verderop een koe door de bliksem getroffen. Dat was zo'n harde inslag dat onze kopjes in de kasten stonden te rammelen. Koe heeft het niet overleefd, had het gras nog in haar bek, zo snel gaat het dus.

Heel, heel erg naar voor de eigenaar of eigenaren. Die wens ik alle sterkte van de wereld toe. Gewoon alle drie weg... pfff..

Die van ons halen we trouwens zo veel mogelijk naar de omgeving van de stal, om ze uit het 'open veld' te halen. Zitten met ons land pal naast een kerk met een bliksemafleider, ik hoop altijd maar dat de bliksem daar in slaat en niet vlak ernaast. Stroomklokken e.d. zetten we altijd wel uit, als we weten dat het gaat onweren. Of dat echt verschil maakt trouwens, geen idee... Was net van plan een paar bomen te gaan planten voor de schaduw, maar daar is dit dan wel weer een heel nare keerzijde van...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 28-07-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:31

Vreselijk. Heb er ook nooit zo op als het onweert ben altijd blij dat de telefoon niet gaat 's ochtends of 's nachts. Hier ook weleens een paard overleden met onweer was niet door de inslag weet niet precies meer hoe is lang geleden.
Altijd erg maar inderdaad beter in een keer op slag dood dan in paniek in een brandende stal. Helaas hou je altijd een risico of je ze nu buiten laat of op stal zet. Je weet het nooit.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:56

Helaas is mijn merrie vannacht ook getroffen door de bliksem, 15 meter vanaf het woonhuis!! Ze was op slag helaas zoogde ze een veulen. Die blijft alleen achter, bijzonder is dat de andere merrie hem heeft geadopteerd zonder onze hulp. Ze laat hem zelfs drinken! Maar ach wat mis ik mijn lieve Rebecca!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:10

vreselijk....

Echt heel veel sterkte voor de eigenaren/verzorgers van deze dieren.

jollyjoker ook veel sterkte met het verlies van jou paard.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:12

Wat erg jollyjoker... Sterkte :(:)

Ik snap ook niet waarom veel mensen zeggen dat ze naar binnen moeten met onweer, bliksem kan daar net zo goed inslaan. Of je moet er bliksembeveiliging op doen en niet te dicht bij bomen in de buurt, dan is het helemaal veilig.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:13

tine10 schreef:
monnikenburg schreef:
Jeetje wat erg zeg.
Bij ons is het 2 jaar geleden in de wei ingeslagen, 20 meter van onze shetlander vandaan.
Ze roepen altijd dat het in het hoogste punt inslaat. Dus niet.
Bij ons in een weidepaal van 1.20 meter die omringd stond met hoge bomen en bossen enzo.
Toch blijven mn paardjes gewoon buiten, kans is net zo groot dat het in stal inslaat dan in de boom waar ze net onder staan.

Even een vraag, omdat ik hierboven steeds lees dat als de wei dan nat is, dat het niet uitmaakt waar je pony/paard staat, omdat het water geleidt. Hoe was dat bij jullie? Was er toen ook regen bij de onweersbui?

Mijn wei was geen zwembad volgens mij. Weet het niet eens meer.
Wij hadden buiten de omheining ook verder geen schade.
Ik weet wel dat er enkele jaren geleden op een voetbal veld in Kloetinge de bliksum is ingeslagen via de ketting van een speler en dan zo de grond in is gegaan en dat de spelers op een veld tientallen meters verderop bij bosjes neervielen.
Maar weet ook niet of daar veel water bij kwam kijken.

Jollyjoker wat vreselijk zeg. Misschien 1 schrale troost te weten dat je merrie er niet van heeft geleden als ze opslag dood is geweest.
Sterkte met het verlies hoor.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:18

Ik troost me met de gedachten dat ze niet heeft geleden. Ze was al 20 jaar en eigenlijk wel op aan het raken. Maar zo'n bruut abrupt einde had ik niet verwacht. Merrie is door de klap ook zo'n 10 meter weggegooid!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:23

Wat erg :oo

Heel veel sterkte !
Maar wel mooi om te zien dat haar veulen gelijk geadopteerd is ...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:26

Ik hoorde het vanmorgen, woon vlakbij en was vannacht al zo bang dat het zou inslaan in een weiland met paarden, ligt hier allemaal dicht bij het water.
Het was echt verschrikkelijk noodweer, pas 2x eerder zo erg meegemaakt hier in Nederland.
Weet niet of de eigenaars genoemd willen worden dus dat doe ik niet.

Ik wil jullie heel erg veel sterkte met het verlies van jullie dieren, en hoop dat jullie jezelf niks kwalijk nemen met betrekking tot wat hier gezegd word over stalling!
Wat een verdriet.. ;(
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 28-07-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:28

Wat een nachtmerrie voor de eigenaren zeg. jollyjoker jij ook veel sterkte met het verlies.

Die van mij kunnen naar binnen, maar ik sluit ze bewust niet op. Ben idd ook bang dat het in de stal slaat en dat er dan brand uit breekt. De deuren staan wel altijd open en meestal gaan ze wel in of voor de stal staan als het slecht weer is. Aan zulke dingen kun je gewoon weinig doen. Meestal gaat het goed, alleen soms kun je pech hebben.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:29

vind dit heel sneu!en heel erg voor de eigenaren.. maar als je paarden op stal staan? wat dan? ze kunnen geen kant op en er breekt brand uit ? dan zijn alle paarden die dus op stal staan ( bij wijze van 20) dood.. omdat je ze niet kon redden vanwege de brand.. in de wei kunnen ze staan en gaan waar ze willen.. en als ze toevallig met zn 3en onder een boom staan dan zijn het 'er' maar 3.. natuurlijk hardstikke erg.. maar anders waren het er 20 bij wijze van.

Nogmaals nu zeg ik niet dat het goed is dat die 3 overleden zijn. maar zo denk ik er over. en ik wil niet cru overkomen

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:31

tine10 schreef:
liempje schreef:
Ik kijk dagelijks op de buienradar om te kijken of er een onweersbui aankomt. Mijn paard stond vannacht binnen, zo een risico wil ik niet lopen.

Vreselijk voor de eigenaar van deze paarden. ;(

Alsof die buienradar ook maar iets klopt. Heb al zo vaak gehad dat op buienradar niets te zien is en we hier stortbuien hadden en andersom. Hier was voor afgelopen nacht niets verwacht, in ieder geval niet op het moment dat ik keek, dus als ik het daarvan had laten afhangen hadden ze dus ook gewoon buiten gestaan.

Nou dat vindt ik wel meevallen. Mijn paard staat als het erg warm is nachts buiten. De laatste twee weken klopte de buienradar wel degelijk. Ik wist gisterenmiddag al dat het om half 2 zou gaan onweren. precies om half twee was het hier. Ik persoonlijk ben heel bij met deze site!