Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mousmous schreef:M_D_H : die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...
Die hebben dan misschien wel in de opfok gestaan tot hun 2e jaar, maar dat is wel heel wat anders dan volwassen dekhengsten die hele dekseizoenen achter de rug hebben. Je gelooft toch niet echt dat als je een Totilas, Jazz, Negro en noem er nog maar 47 op bij elkaar gooit dat er geen problemen van komen? Doe er 45 en dan 2 van mij erbij, dan weet je in ieder geval, ondanks hun goede opvoeding en dat ze buiten lopen met een shetlander, dat die van mij de eerste de beste die ze tegenkomen aanvallen en niet zachtzinnig.
Het spijt me, maar dan denk ik dat je even wat/meer ervaring met dat soort hengsten op moet zien te doen.
Cassidy schreef:fransje23 schreef:
Wat mij betreft met publiek, waarom zou je dat niet doen? Publiek en openheid van zaken is niets mis mee?
Maar dat valt dan weer onder volksvermaak en dat is per definitie not done als dieren onderling gaan knokken of met mensen moeten knokken. Want die jaarlingen hebben nog nooit een halster omgehad en daar gaat het er voor het oog ook niet zachtzinnig aan toe. Bekijk de filmpjes maar.
Cassidy schreef:Als we het toch over volksvermaak hebben, hoe staan jullie dan tegenover het wegvangen van de veulens uit de kuddes wilde paarden in de Dülmen/Mehrfelder Bruch in Duitsland? Is een jaarlijks evenement. Moet dat zonder toeschouwers of mag daar naar gekeken worden?
http://www.youtube.com/watch?v=rD1Qg-2txic
http://www.youtube.com/watch?v=7N4v_joO170
Cowgirl schreef:Ik vind het prachtig om te zien. Ze knokken een minuut of 5 a 6 en dan is er al redelijk veel rust in de groep.
Het is toch heerlijk dat die dieren zo kunnen en vooral mogen leven.
Mijn 2 ruinen knokken ook wel eens en dat ziet er soms net zo uit.
In nederland zijn we gewoon te softy met onze paarden. Maar daar was ik 10 jaar geleden al achter na mijn reis door ijsland.
geerke schreef:Cowgirl schreef:Ik vind het prachtig om te zien. Ze knokken een minuut of 5 a 6 en dan is er al redelijk veel rust in de groep.
Het is toch heerlijk dat die dieren zo kunnen en vooral mogen leven.
Mijn 2 ruinen knokken ook wel eens en dat ziet er soms net zo uit.
In nederland zijn we gewoon te softy met onze paarden. Maar daar was ik 10 jaar geleden al achter na mijn reis door ijsland.
noem mij maar soft,prima...ik vertik het om al mijn tijd te verspillen aan het verzorgen van allerlei wonden.
Want die krijg ik als ik mijn hengst bij de twee andere doe.
M_D_H schreef:Mousmous schreef:Dit kan je met koudbloeden dan nog wel doen, dat hoef je dus echt met de heetgebakerde KWPN dekhengsten niet te proberen, dan vliegen de vellen je om je oren.
die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...
Zitouna schreef:Prachtig om te zien, gelukkig dat er nog mensen zijn die niet totaal panisch zijn voor hengsten en die ze niet allemaal per se maar op willen sluiten in een eenzaam hoekje omdat 'hun hengst andere paarden zeker zwaar zou verwonden of vermoorden'... Dat men er een evenement van maakt, waarom niet? Super toch dat iets wat toch gebeurd voor het welzijn van de paarden er nog een beetje bekendheid aan kan geven ook.. Natuurlijk ziet het er spectaculair uit, maar dit is gewoon hoe paarden in de natuur de rangorde bepalen..
Hier in Tunesie is het ook niet de gewoonte hengsten samen te houden, hengsten worden echter ook maar zelden gecastreerd. Wij hebben zelf 8 hengsten, waarvan er 6 in koppels samen lopen. We hebben er ook wel eens 5 bij elkaar gehad. Hoe meer je er bij elkaar zet, hoe rustiger ze worden lijkt het vaak wel ook.. Natuurlijk is het wel eens spectaculair geweest in het begin, steigeren, rennen etc maar na een uurtje zijn ze echt wel moe en willen ze alleen nog maar eten/luieren/rollenVrijwel iedereen die het in het begin zag was zwaar geshockeerd en wilde het niet geloven, jammergenoeg is dat nog altijd de heersende mentaliteit: 'hengsten bij elkaar?? Kan niet!!' Natuurlijk hebben ze wel eens een plekje hier of daar maar (hamdullah) we hebben nog nooit een ernstige verwonding gehad.
Cowgirl schreef:Zou je bij het Noriker stamboek de goedkeurig dan bij een pakje boter krijgen?
En bij het hafingerstamboek krijg je het vast als je een zakje met edelweiss zaadjes koopt bij Intratuin.
Jessix schreef:Cowgirl schreef:Zou je bij het Noriker stamboek de goedkeurig dan bij een pakje boter krijgen?
En bij het hafingerstamboek krijg je het vast als je een zakje met edelweiss zaadjes koopt bij Intratuin.
Ja joh! Alleen bij KWPNers zijn kosten en moeite verbonden.![]()
Ongeacht het geld en moeite, ik denk dat elke paardeneigenaar het verschrikkelijk zal vinden als zijn paard gewond zou raken of andere paarden zou verwonden. Het is een beetje onzin om te zeggen "oh het is maar een Noriker.." alsof het voor die paarden en eigenaren geen probleem zou zijn.
Urielle schreef:Nou, ik nodig alle mensen die denken dat het makkelijk kan uit hun paard bij de hengst te komen zetten hoor, hij houdt wel van een lolletje en heeft nooit iets. De andere partij echter... Mijn ruin waag ik er niet meer aan, dan maar een 'eenzaam paard'. En die istoch echt sociaal opgegroeid, hormonen van een volwassen dekhengst tegenover jaarlingen is niet vergelijkbaar!