Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:12

Op andere locatie, ander ras, vergelijkbaar evenement:

http://www.youtube.com/watch?v=MWnuoZ0z67Q

De hengsten hebben wat meer ruimte, maar ik vind de omheining maar eng, heb liever degelijk en stevig hout of beter nog metaal dan lintjes.

Voorstelling van de hengsten in Raurig:

http://www.youtube.com/watch?v=5LSaBLw8ft0

Afstamming, leeftijd, fokker en aantal dekkingen per jaar worden opgenoemd, en waar ze gestationeerd zijn. Idd op een hengststation, ga er dan van uit dat ze de rest van het jaar gewoon in de box staan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-13 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:28

Mousmous schreef:
M_D_H : die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...

Die hebben dan misschien wel in de opfok gestaan tot hun 2e jaar, maar dat is wel heel wat anders dan volwassen dekhengsten die hele dekseizoenen achter de rug hebben. Je gelooft toch niet echt dat als je een Totilas, Jazz, Negro en noem er nog maar 47 op bij elkaar gooit dat er geen problemen van komen? Doe er 45 en dan 2 van mij erbij, dan weet je in ieder geval, ondanks hun goede opvoeding en dat ze buiten lopen met een shetlander, dat die van mij de eerste de beste die ze tegenkomen aanvallen en niet zachtzinnig.
Het spijt me, maar dan denk ik dat je even wat/meer ervaring met dat soort hengsten op moet zien te doen.

Ben ik niet met je eens. Als de paarden die je noemt gewoon altijd in kudde verband waren blijven staan zal dat zelden voor problemen zorgen. Want naast sportpaard zijn ze bovenal gewoon paard en een paard is een kudde dier die als hij de keuze kan krijgen zich het liefst aansluit bij andere paarden.

Ja het zal niet met elk paard klikken en wellicht zul je een enkeling hebben met agressief gedrag, maar om nou de hele KWPN populatie voor asociaal uit te maken, daar geloof ik toch niet zo in.

Jouw paarden vallen echt aan? Dat is jammer.. Mijn paarden zijn gelukkig een stuk socialer. Er moet rangorde bepaald worden, wat niet zachtzinnig is, maar ook zeker niet gemeen en daarna is er harmonie in de groep. Tuurlijk tonen ze elkaar graag hun kracht, maar dat is slechts stoeien als 'jongens onder elkaar.'

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:30

Ik vind het prachtig om te zien. Ze knokken een minuut of 5 a 6 en dan is er al redelijk veel rust in de groep.
Het is toch heerlijk dat die dieren zo kunnen en vooral mogen leven.

Mijn 2 ruinen knokken ook wel eens en dat ziet er soms net zo uit.

In nederland zijn we gewoon te softy met onze paarden. Maar daar was ik 10 jaar geleden al achter na mijn reis door ijsland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:53

Cassidy schreef:
fransje23 schreef:

Wat mij betreft met publiek, waarom zou je dat niet doen? Publiek en openheid van zaken is niets mis mee?

Maar dat valt dan weer onder volksvermaak en dat is per definitie not done als dieren onderling gaan knokken of met mensen moeten knokken. Want die jaarlingen hebben nog nooit een halster omgehad en daar gaat het er voor het oog ook niet zachtzinnig aan toe. Bekijk de filmpjes maar.

Dan is het toch volksvermaak, wat is daar het probleem van in dit geval?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:39

Cassidy schreef:
Als we het toch over volksvermaak hebben, hoe staan jullie dan tegenover het wegvangen van de veulens uit de kuddes wilde paarden in de Dülmen/Mehrfelder Bruch in Duitsland? Is een jaarlijks evenement. Moet dat zonder toeschouwers of mag daar naar gekeken worden?

http://www.youtube.com/watch?v=rD1Qg-2txic

http://www.youtube.com/watch?v=7N4v_joO170

nee dat niet maar wel die verschrikkelijke 3 meiden die er rondrijden brr arme paarden zeg bah :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:45

Cowgirl schreef:
Ik vind het prachtig om te zien. Ze knokken een minuut of 5 a 6 en dan is er al redelijk veel rust in de groep.

In nederland zijn we gewoon te softy met onze paarden. Maar daar was ik 10 jaar geleden al achter na mijn reis door ijsland.

noem mij maar soft,prima...ik vertik het om al mijn tijd te verspillen aan het verzorgen van allerlei wonden.
Want die krijg ik als ik mijn hengst bij de twee andere doe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:42

geerke schreef:
Cowgirl schreef:

noem mij maar soft,prima...ik vertik het om al mijn tijd te verspillen aan het verzorgen van allerlei wonden.
Want die krijg ik als ik mijn hengst bij de twee andere doe.

Kan best zijn dat het gewoon niet gaat. Bij mij hebben ze inderdaad wel regelmatig een wondje, maar niets wat een beetje honingzalf niet aan kan. Maar goed, nogmaals kan best dat het bij jou niet kan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:46

Hengsten, ook dekhengsten kunnen prima samen. Ongeacht het ras.
Mijn dekhengsten vandaag in een mannen stoeibui:
Afbeelding

Lichte hengst is 11 jaar en de grijze is 2 jaar. Beide hengsten zitten in het dekseizoen en ik haal ze uit land om te dekken en daarna gaan ze weer bij elkaar.Merries staan in het land naast ze.
Niets aan de hand.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:03

ik vind het er best vriendelijk uit zien, ik heb merries soms veel gemener/gerichter zien bijten en trappen :(

grappig dat nr 10 staat te grazen!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 05:51

M_D_H schreef:
Mousmous schreef:
Dit kan je met koudbloeden dan nog wel doen, dat hoef je dus echt met de heetgebakerde KWPN dekhengsten niet te proberen, dan vliegen de vellen je om je oren.

die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...

Heb je enig idee hoe een dekhengst op andere paarden reageert? En weet je ook wat voor enorme investering het is om een KWPN er goed gekeurd te krijgen?

Wij laten al die moeite echt niet in 1 middag stuk slaan en zo ook onze collega's niet. Al komt onze dekhengst wel op het land, zij het alleen en met zicht op onze Friese hengst. Dat vindt hij prima gezien zijn rustige gedrag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:21

Zou je bij het Noriker stamboek de goedkeurig dan bij een pakje boter krijgen?
En bij het hafingerstamboek krijg je het vast als je een zakje met edelweiss zaadjes koopt bij Intratuin.

SophievdV

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:24

Ik heb geen idee wat het kost bij het Noriker Stamboek, daar had ik het dan ook niet over :) Ik reageerde op het bericht over KWPN dekhengsten, want daarvan weet ik wel hoeveel het kost omdat wij zelf dat traject hebben doorlopen (én betaald).

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:03

Prachtig om te zien, gelukkig dat er nog mensen zijn die niet totaal panisch zijn voor hengsten en die ze niet allemaal per se maar op willen sluiten in een eenzaam hoekje omdat 'hun hengst andere paarden zeker zwaar zou verwonden of vermoorden'... Dat men er een evenement van maakt, waarom niet? Super toch dat iets wat toch gebeurd voor het welzijn van de paarden er nog een beetje bekendheid aan kan geven ook.. Natuurlijk ziet het er spectaculair uit, maar dit is gewoon hoe paarden in de natuur de rangorde bepalen..

Hier in Tunesie is het ook niet de gewoonte hengsten samen te houden, hengsten worden echter ook maar zelden gecastreerd. Wij hebben zelf 8 hengsten, waarvan er 6 in koppels samen lopen. We hebben er ook wel eens 5 bij elkaar gehad. Hoe meer je er bij elkaar zet, hoe rustiger ze worden lijkt het vaak wel ook.. Natuurlijk is het wel eens spectaculair geweest in het begin, steigeren, rennen etc maar na een uurtje zijn ze echt wel moe en willen ze alleen nog maar eten/luieren/rollen ;) Vrijwel iedereen die het in het begin zag was zwaar geshockeerd en wilde het niet geloven, jammergenoeg is dat nog altijd de heersende mentaliteit: 'hengsten bij elkaar?? Kan niet!!' Natuurlijk hebben ze wel eens een plekje hier of daar maar (hamdullah) we hebben nog nooit een ernstige verwonding gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:13

Zitouna schreef:
Prachtig om te zien, gelukkig dat er nog mensen zijn die niet totaal panisch zijn voor hengsten en die ze niet allemaal per se maar op willen sluiten in een eenzaam hoekje omdat 'hun hengst andere paarden zeker zwaar zou verwonden of vermoorden'... Dat men er een evenement van maakt, waarom niet? Super toch dat iets wat toch gebeurd voor het welzijn van de paarden er nog een beetje bekendheid aan kan geven ook.. Natuurlijk ziet het er spectaculair uit, maar dit is gewoon hoe paarden in de natuur de rangorde bepalen..

Hier in Tunesie is het ook niet de gewoonte hengsten samen te houden, hengsten worden echter ook maar zelden gecastreerd. Wij hebben zelf 8 hengsten, waarvan er 6 in koppels samen lopen. We hebben er ook wel eens 5 bij elkaar gehad. Hoe meer je er bij elkaar zet, hoe rustiger ze worden lijkt het vaak wel ook.. Natuurlijk is het wel eens spectaculair geweest in het begin, steigeren, rennen etc maar na een uurtje zijn ze echt wel moe en willen ze alleen nog maar eten/luieren/rollen ;) Vrijwel iedereen die het in het begin zag was zwaar geshockeerd en wilde het niet geloven, jammergenoeg is dat nog altijd de heersende mentaliteit: 'hengsten bij elkaar?? Kan niet!!' Natuurlijk hebben ze wel eens een plekje hier of daar maar (hamdullah) we hebben nog nooit een ernstige verwonding gehad.

Amen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:23

Cowgirl schreef:
En bij het hafingerstamboek krijg je het vast als je een zakje met edelweiss zaadjes koopt bij Intratuin.

Ja joh! Alleen bij KWPNers zijn kosten en moeite verbonden. :o ;)
Ongeacht het geld en moeite, ik denk dat elke paardeneigenaar het verschrikkelijk zal vinden als zijn paard gewond zou raken of andere paarden zou verwonden. Het is een beetje onzin om te zeggen "oh het is maar een Noriker.." alsof het voor die paarden en eigenaren geen probleem zou zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:01

Jessix schreef:
Cowgirl schreef:

Ja joh! Alleen bij KWPNers zijn kosten en moeite verbonden. :o ;)
Ongeacht het geld en moeite, ik denk dat elke paardeneigenaar het verschrikkelijk zal vinden als zijn paard gewond zou raken of andere paarden zou verwonden. Het is een beetje onzin om te zeggen "oh het is maar een Noriker.." alsof het voor die paarden en eigenaren geen probleem zou zijn.

Dat zegt toch helemaal niemand?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:16

Nou, ik nodig alle mensen die denken dat het makkelijk kan uit hun paard bij de hengst te komen zetten hoor, hij houdt wel van een lolletje en heeft nooit iets. De andere partij echter... Mijn ruin waag ik er niet meer aan, dan maar een 'eenzaam paard'. En die istoch echt sociaal opgegroeid, hormonen van een volwassen dekhengst tegenover jaarlingen is niet vergelijkbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:27

Lijkt meer op spelen dan vechten in mijn opinie ... :)
Mijn hengst vroeger stond ook in een hengstenkudde (opfok idee, in natuurgbied) en er werd regelmatig even gemat om de rangorde te bepalen. Doet me hier aan denken, mijn paard heeft het zo leuk gehad daar :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:30

mooi gezicht, maar vind het er niet heftig uitzien, veulens spelen wilder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:29

De hengsten die bij elkaar komen zijn er eerder geweest en worden ervoor geselecteerd. Men zet dus niet zomaar wat hengsten bij elkaar. De hengsten die ze kiezen hebben een opvoeding in de kudde gehad en weten hoe het werkt. Als je de voorstelling van de hengsten hebt bekeken en de leeftijden hoort zijn daar hengsten tussen die 11 jaar oud zijn. De jongste is 5. Het zijn vaak de jongste dieren die gaan vechten zoals al eerder is opgenoemd, de ouderen en degenen die uiteindelijk de leiding overnemen knokken niet met iedereen, en gaan pas in de eindronde zich ermee bemoeien.

Dus idd, ik vind het ook meevallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:19

Urielle schreef:
Nou, ik nodig alle mensen die denken dat het makkelijk kan uit hun paard bij de hengst te komen zetten hoor, hij houdt wel van een lolletje en heeft nooit iets. De andere partij echter... Mijn ruin waag ik er niet meer aan, dan maar een 'eenzaam paard'. En die istoch echt sociaal opgegroeid, hormonen van een volwassen dekhengst tegenover jaarlingen is niet vergelijkbaar!

Mijn hengsten staan al samen en ja, die zijn allemaal volwassen en van verschillende leeftijden. Dat zou vast niet iedereen lukken, jou dus ook niet, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het onmogelijk is. Een bachelor kudde in het wild bestaat immers ook uit hengsten van alle leeftijden, ook de ex-haremhengsten sluiten zich weer aan als ze hun harem hebben verloren. Dus wat dat betreft klopt je stelling niet dat zoiets alleen maar bij jaarlingen lukt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:46

Wij hebben ook zelf vroeger een volwassen KWPN-hengst gehad die wel met andere ruinen kon Jessix, dus dat weet ik wel. :) Nou moet ik wel zeggen dat die hengst niet eens wist dat ie ballen had :o Maar hier wordt door sommigen net gedaan of elke hengst wel zomaar bij een andere groep hengsten kan en dat is gewoon absoluut niet het geval. Ondanks een sociale opvoeding (ook in Nederland staat het grote gros tot 2,5 jaar met andere hengsten!) kunnen die kerels onder invloed van hun testosteron best behoorlijke haantjes worden. Ook in dit nieuwsbericht staat dat de hengsten wel geselecteerd zijn, zoals Cassidy zegt. Dus het is echt geen kwestie van wat hengsten bij elkaar kiepen en het gaat wel goed.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:54

Nee, maar wat ze (denk ik) bedoeld te zeggen is dat hengsten niet gelijk opgesloten moeten worden en gekke gevaarlijke dieren zijn, genoeg kunnen wel gewoon in een kudde/bij een ander paard.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:58

Vind het maar vreemd, snap niet wat je hier leuk aan vind. Hier worden ze gewoon gedwongen om te vechten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:12

Nee? Ze zullen sowieso vechten, maar de eigenaren laten het in een dal gebeuren zodat ze zodra ze uitgevochten zijn boven op de bergen kunnen scharrelen met zn allen.
Als ze in de bergen gaan vechten en iemand valt het ravijn in, is die dood, nu zijn ze allemaal veilig.