Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:48

Heleennn schreef:
Nee daar niet van, Anky weet zeker waar ze mee bezig is! Zij gebruikt de methodes dus wss op de correcte manier anders zou ze ook niet deze resultaten behalen.

Maar ruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn tref je overal, Bokt krioelt van de onwetendheid en onkunde :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:49

[***] schreef:
Anky geen getrek ?
Wat is dit dan :
[ Afbeelding ]
Ik zie daar geen ontspannen paard daar, wel een amazone die haar paard met de kin op de borst trekt, en dit is heus geen 'moment opnamen'.

Als je dit op beeld ziet krijg je een heel ander beeld als een fotomomentopname ;) deze foto had ook gemaakt kunnen worden van Nelson tijdens de uitleg....

troi

Heleennn schreef:
Zij gebruikt de methodes dus wss op de correcte manier anders zou ze ook niet deze resultaten behalen.

Dat is dus niet helemaal een goede logica, je kunt ook prima resultaten behalen met een paard onvriendelijke methode. Het gaat alleen om jouw belang, wil je een bepaald resultaat maar is het volgens jou ok dat het paard er bij vlagen flink last van heeft of niet? Dus de snelle of de langzame (en misschien te langzame) methode.

Anoniem

Heleennn schreef:
Nee daar niet van, Anky weet zeker waar ze mee bezig is! Zij gebruikt de methodes dus wss op de correcte manier anders zou ze ook niet deze resultaten behalen.

Bijvoorbeeld Charlotte Dujardin behaald ook goede resultaten en die gebruikt geen rollkur of iets wat daar in die buurt van komt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:50

[***] schreef:
Anky geen getrek ?
Wat is dit dan :
[ Afbeelding ]
Ik zie daar geen ontspannen paard daar, wel een amazone die haar paard met de kin op de borst trekt, en dit is heus geen 'moment opnamen'.

er is een heel filmpje waarin ze dit aanmoedigd, om dieper te trainen , dan normaal is....
en ze vind dat er helemaal niks mis mee is.
en als je goede resultaten behaalt, betekent niet dat je goed bezig bent! als jij het snelst rond bent, omdat je je paard flink op jaagt en de bloed van je sporen eraf druipt dan ben je top bezig joh +:)+ want je rijd zoo hoog, en je wint de wedstrijd ook nog ! dan kan je niks meer mis doen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:51

Sallie liep toch maar zeer werkwillig tijdens de Olympische spelen, een top prestatie op hoge leeftijd!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:51

Ja ik ben zelf enorme fan van Charlotte en Carl, ik zei het al in een vorige post, hun rijstijl is erg zacht en rustig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:52

Goh wat fijn dat er zoveel aankomende bondscoaches op Bokt zijn. Nu zelf nog degelijk leren rijden en jullie kunnen zo solliciteren, ze zullen superblij zijn dat er zoveel deskundigheid voorhanden is.

Geryon

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:53

Naja weet je, die ruiters weten allemaal zelf wel waar ze mee bezig zijn. Ze weten dat het het paard niet ten goede komt, maar dat boeit niet, want het komt hun rijden wel ten goede.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:54

[***] schreef:
Heleennn schreef:

Bijvoorbeeld Charlotte Dujardin behaald ook goede resultaten en die gebruikt geen rollkur of iets wat daar in die buurt van komt.

Maar Charlotte moet nog maar eens Olympische plakken zien te behalen met 4 verschillende paarden....
die overigens allemaal tot op zeer hoge leeftijd goed presteerden en daarna nog tot over hun 30e vrolijk in de wei liepen/lopen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:55

Urielle schreef:
Goh wat fijn dat er zoveel aankomende bondscoaches op Bokt zijn. Nu zelf nog degelijk leren rijden en jullie kunnen zo solliciteren, ze zullen superblij zijn dat er zoveel deskundigheid voorhanden is.

tja... meesten hier zal de weg wat langer duren omdat het paard op een rustige manier ontspannen wordt gereden, en niet op de -moet de trein halen- manier...
iedereen met en zonder verstand kan toch zien dat dit niet goed is? ookal rijd je niet op hoog niveau? zelfs, hoe hoger het niveau, hoe naarder het er soms aantoe gaat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:55

listiglistje schreef:
Sallie liep toch maar zeer werkwillig tijdens de Olympische spelen, een top prestatie op hoge leeftijd!

Het paard zal er dan ook wel plezier in gehad hebben, god weet hoe hij zich voelt. De ruiter voelt (als het goed is) haarfijn aan hoe het paard onder hem of haar loopt. Is dat licht, zacht, hard, zwaar? Dat kan je onmogelijk weten vanaf een foto.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:56

Heleennn schreef:
listiglistje schreef:

Het paard zal er dan ook wel plezier in gehad hebben, god weet hoe hij zich voelt. De ruiter voelt (als het goed is) haarfijn aan hoe het paard onder hem of haar loopt. Is dat licht, zacht, hard, zwaar? Dat kan je onmogelijk weten vanaf een foto.

en misschien is beestje blij omdat hij in de proef zijn neusje er wat meer uit mag? en niet met de kin op de borst....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:56

Urielle schreef:

Degelijk leren rijden? Daar heb ik goeie les voor ;) En het is helemaal niet mijn bedoeling om het te laten overkomen alsof ik alles weet en alles kan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:59

unihorses schreef:
tja... meesten hier zal de weg wat langer duren omdat het paard op een rustige manier ontspannen wordt gereden, en niet op de -moet de trein halen- manier...
iedereen met en zonder verstand kan toch zien dat dit niet goed is? ookal rijd je niet op hoog niveau? zelfs, hoe hoger het niveau, hoe naarder het er soms aantoe gaat.

Ik kan niks opmaken uit foto's hoor, daar heb ik een filmpje voor nodig. Er zijn wat foto's bij die ik er niet fijn uit vind zien maar waarvan ik de achtergrond niet weet, er zijn foto's bij die ik me bij bepaalde omstandigheden kan voorstellen en er zijn foto's bij waarvan ik de ophef niet snap.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:01

Urielle schreef:
unihorses schreef:

Ik kan niks opmaken uit foto's hoor, daar heb ik een filmpje voor nodig. Er zijn wat foto's bij die ik er niet fijn uit vind zien maar waarvan ik de achtergrond niet weet, er zijn foto's bij die ik me bij bepaalde omstandigheden kan voorstellen en er zijn foto's bij waarvan ik de ophef niet snap.

en hellaas, zijn er ook wel filmpjes te vinden... waarbij ze nog trots zijn ook... 5 minuten tediep gesjord, 2 minuten ademhalen, 10 minuten weer verder mishandelen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:05

Dank voor de foto's!

Zie echter geen rollkür? Dit is 'gewoon' ouderwetsch ruk-en-pluk werk. Of het nou mishandeling is of niet, als je je armen in deze positie moet houden kun je vrijwel met zekerheid zeggen dat je de hulp niet helemaal correct geeft. Als je zoveel kracht moet zetten om de hals van paardlief in zulke posities te knutselen, gaat er ergens toch echt iets fout!

Jammer dat wij niks kunnen doen, en jammer dat het zo algemeen geaccepteerd wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:06

Unihorses, ik weet niet wat er op jouw palmares staat op je 17e, maar aangezien ik zelf vorige week nog niet verder kwam dan 167 punten in een M-proefje O:) hou ikzelf bescheiden mijn mond over ruiters die hun paard met heel wat meer controle, souplesse, afdruk en durchlassigkeit door de baan krijgen gestuurd dan ik. Ik wil niet weten wat voor foto's er van mij gemaakt kunnen worden als mijn merrie ineens 4 voeten in de grond plant of als mijn hengst met een open mond door de teugel springt ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:07

Dat zijn dan ook momentopnames, dit zijn geen momentopnames ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:07

Urielle schreef:
Unihorses, ik weet niet wat er op jouw palmares staat op je 17e, maar aangezien ik zelf vorige week nog niet verder kwam dan 167 punten in een M-proefje O:) hou ikzelf bescheiden mijn mond over ruiters die hun paard met heel wat meer controle, souplesse, afdruk en durchlassigkeit door de baan krijgen gestuurd dan ik. Ik wil niet weten wat voor foto's er van mij gemaakt kunnen worden als mijn merrie ineens 4 voeten in de grond plant of als mijn hengst met een open mond door de teugel springt ;)

gelukkig gaat het mij niet om de resultaten, maar de welzijn van me paard :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:14

Maar goed wij weten met zijn allen niet waar we het over hebben, als we het over de Rollkur hebben,
want deze trainingsmethode is alleen weggelegd voor professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn :)

De foto's hier is idd Geen Rollkur, idd ordnair ruk en plukwerk en flexen, lijkt erop dat het paard ook staakt op dat moment...
Ik denk dat dit juist in de onderlaag van de sport gebeurd, diegene die het net zelf niet kunnen of waar het paard talent te kort komt!

Maar ja onkunde, onwetendheid en frustratie heb je overal, Bokt krioelt ervan :Y) :7

Laat de beoordeling wat wel en niet kan maar aan de jury's en ringmeesters over, wij kunnen daar niets aan veranderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:19

Ik ben liever lid van ''de beste stuurlui staan aan wal'' dan van de goedpraters.

Listiglistje: Denk je dat er iets veranderd als iedereen maar stilzwijgend zijn/haar mond houdt?
Er wordt weer eens duidelijk dat er regels overtreden worden, iets wat juist naar voren mag en moet komen imo.
Misschien dat het dan eens een keertje nageleefd gaat worden.

Iedereen zou moeten kunnen zien dat hier niks diervriendelijks aan is, daar zou geeneens discussie over moeten zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:24

:j :j
listiglistje schreef:
Maar goed wij weten met zijn allen niet waar we het over hebben, als we het over de Rollkur hebben,
want deze trainingsmethode is alleen weggelegd voor professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn :)

De foto's hier is idd Geen Rollkur, idd ordnair ruk en plukwerk en flexen, lijkt erop dat het paard ook staakt op dat moment...
Ik denk dat dit juist in de onderlaag van de sport gebeurd, diegene die het net zelf niet kunnen of waar het paard talent te kort komt!

Maar ja onkunde, onwetendheid en frustratie heb je overal, Bokt krioelt ervan :Y) :7

Laat de beoordeling wat wel en niet kan maar aan de jury's en ringmeesters over, wij kunnen daar niets aan veranderen.

:j _/-\o_ :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:28

unihorses schreef:
gelukkig gaat het mij niet om de resultaten, maar de welzijn van me paard :)

En die grens ligt voor iedereen anders.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:30

Ik geloof dat voor die grens door de FEI toch echt duidelijke regels zijn opgesteld. De grens wordt alleen overschreden en er wordt een oogje dichtgeknepen. Iets wat niet moet kunnen, helemaal niet als de beelden er niet om liegen.