Strengere regels voor hobbyfokker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Strengere regels voor hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:39

Ik denk dat het bij honden wel te controleren is. Alle pups móeten gechipt tegenwoordig. De DA kan dan in de gaten houden of deze pup wel "juist" gefokt is. Is dat dan niet het geval, dan zal de fokker een fikse boete kunnen verwachten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:41

Froukjeloves schreef:
hoe goed ik het ook vind dit kunnen ze bijna niet controleren. Ze moeten naar een manier zzoeken wat ook echt te controleren is!

Waarom zou je het controleren, aansprakelijk stellen is toch voldoende. Als er elke keer dikke claims vallen, worden ze echt wel wat voorzichtiger.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:43

Tjsa maar nu zouden ze ook regels hebben,.. maar als ik zie hoe dieren soms gehouden worden.. sorry als ik plek had had ik een dierentuin hier.. omdat sommige fokkers zich nu ook al niet aan voorschriften houden!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:15

Marjoow schreef:
Ik denk dat het bij honden wel te controleren is. Alle pups móeten gechipt tegenwoordig. De DA kan dan in de gaten houden of deze pup wel "juist" gefokt is. Is dat dan niet het geval, dan zal de fokker een fikse boete kunnen verwachten

Omdat iets moet betekent niet dat het ook gedaan wordt, zat broodfokkers die hun beesten niet chippen, geen haan die er naar kraait.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:19

Marjoow schreef:

officieel moetne paarden nu ook al een aantal jaar een chip hebben, ken er genoeg die nog zonder rondlopen, word gewoon amper op gecontroleerd

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:26

Alleen de honden die gechipt worden door de RvB zijn te controleren, want die staan geregistreerd bij hun en ook door welke fokker de hond gefokt is.
Een broodfokker of van die "oops" nestjes worden de honden gechipt bij een Da en die moet jezelf registreren.

Hoe wil je gaan bewijzen dat Pietje van de hoek je hond gefokt heeft, want dat staat nergens vermeld.

Ik ben het eens met het feit dat er met dieren die niet geschikt zijn voor de fokkerij niet gefokt mag worden. Ik ben van mening dat je hond gewoon moet voldoen aan de gezondheidseisen van dat desbetreffende ras, maar hoeveel oops nestjes, gelegenheidsnestjes, look a like nestjes en broodfukkers houden zich daaraan?
Wie en hoe gaan ze dat dan controleren?

Ze hebben het toch ook over het welzijn van dieren? Dat is toch in het algemeen bedoeld en niet alleen voor de fokkers van rashonden :?

Zeker niet iedere hond is geschikt voor de fokkerij, maar dat vind ik van sommige mensen ook.

En wie zegt er dat een dierenarts niet slecht kan zijn? Als je een nest fokt ben je nog steeds niets verplicht. Ook niet volgens de RvB. Die stelt nog steeds geen gezondheidsonderzoeken verplicht.
Ik ken hier ook een Da uit de buurt die de hand boven het hoofd houdt van een broodfukker die haar pups importeert vanuit het buitenland en ze een nieuw paspoort meegeven :r

Blijkbaar een Da die erg commercieel ingesteld is en alleen aan z'n eigen portemonnee denkt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:31

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
Door eigenaren te verplichten hun dier voordat ze ermee gaan fokken uitgebreid te laten keuren op erfelijke rasspecifieke of niet rasspecifieke ziekten zoals bijvoorbeeld HD bij honden, waarop het dier dan een "geschikt voor de fokkerij" aantekening in het paspoort krijgt.
Een verbod op fokken met niet goedgekeurde dieren (en daarop te handhaven).
Handel in ongechipte dieren zonder paspoort strafbaar te stellen.
En net als bij de paardenhandel een cosumentenkooprecht in te voeren, waarbij de fokker de schade moet vergoeden, indien het dier aan een erfelijk gebrek lijdt.

Leuk bedacht, maar ik weet wie de beste lobby heeft in de fokwereld, en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Ik zie wat die mensen met een ras als de bordercollie hebben gedaan , en met hun fokproducten krijg ik mijn schapen niet van het hoogland.

NB. Je vergeet trouwens dat je plan alleen werkt als je alle niet voor de fok goedgekeurde dieren verplicht castreert.

De ellende begint ook pas als een dier niet meer voor werk gebruikt wordt en erop wordt gefokt, maar voor de 'show'...
Er zijn ook een aantal paardenrassen die dat lot is beschoren, wij noemen dat hier poedelfokkerij, het gaat niet meer om gebruikseigenschappen (trekt het paard een jaar of 15 de ploeg in goede gezondheid) maar om het uiterlijk (opgepompte billen, extreem behang aan de poten, grof beenwerk)
Bij paarden is een fokkerij waarin voornamelijk afzet voor de merries is en nauwelijks voor ruinen en hengsten een veeg teken...

Bij honden is het nog verschrikkelijker.

Rasfokkerij is dan een doodlopende weg, op uiterlijk fokken, extreem op uiterlijk fokken, nog extremer op uiterlijk fokken... Vaak doen enkele lijnen het beter omdat ze beter aan de standaarden voldoen, dan sterven andere lijnen zowat uit en het inteeltfeest met recessieve ellende wordt een feit.

Grappig dat gelegenheidsnestjes en gelegenheidskruisingen hier in het topic weer zo worden benoemd. Kruisingen zijn vaak veel gezonder dan hun rasvoorouders, omdat er verse genen bij elkaar worden gebracht.
De zuivere fokkerij met beperkte genen is het probleem.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:32

denk dat ze zich beter bezig kunnen houden met het goed voorlichten van mensen die een dier willen kopen. bv een fries? waar zijn goede fokkers? wat zijn de problemen die kunnen ontstaan met een doorgefokt dier ect. mensen moeten weten waarom ze zo'n dier niet moeten willen kopen.
Elk ras heeft wel een organisatie of iets achter zich. Als bv friese stamboek duidelijk verwoord wat de problemen zijn van doorgefokte friesen en waar je de problemen aan kan herkenen. Eventueel dat je voor een betaalbare vergoeding een anlyse kan laten uitvoeren van de stamboom van het dier. of al een website met invul systeem zodat er al % van dingen naar voren komen.
ik denk dat het meer zin heeft om de koper te motiver het juiste te doen. dan komen de fokkers vanzelf wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 00:38

Marjoow schreef:

En wie haalt de chiplezer over die ouders heen? Zonder toegang tot de ouders en DNA profiel is het lastig om zeker te zijn dat de ouders op het papier kloppen. Of een fokker kan mama a x papa b opgeven en pups van combi c en d bij moeder a onderschuiven/moeder c voor moeder a laten doorgaan. Zat mogelijkheden voor fraude in allerlei vormen, terwijl het op papier gewoon klopt, tests allemaal goed, dus fokker heeft gezonde pup gefokt?

Regelgeving is leuk bedacht, maar niet te controleren. Zolang de consument niet over een zekere basiskennis beschikt is die alles wijs te maken. Oplossing is dus niet wetgeving, maar voorlichting en druk vanuit de publieke opinie voor tests en aanpassingen van de rasstandaarden naar kenmerken die geen gezondheidsklachten met zich mee brengen. Als er geen klanten meer zijn die zich laten bedriegen dan moet je wel eerlijk zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 05:45

randalinpony schreef:
De ellende begint ook pas als een dier niet meer voor werk gebruikt wordt en erop wordt gefokt, maar voor de 'show'...
Er zijn ook een aantal paardenrassen die dat lot is beschoren, wij noemen dat hier poedelfokkerij, het gaat niet meer om gebruikseigenschappen (trekt het paard een jaar of 15 de ploeg in goede gezondheid) maar om het uiterlijk (opgepompte billen, extreem behang aan de poten, grof beenwerk)
Bij paarden is een fokkerij waarin voornamelijk afzet voor de merries is en nauwelijks voor ruinen en hengsten een veeg teken...

Bij honden is het nog verschrikkelijker.

Rasfokkerij is dan een doodlopende weg, op uiterlijk fokken, extreem op uiterlijk fokken, nog extremer op uiterlijk fokken... Vaak doen enkele lijnen het beter omdat ze beter aan de standaarden voldoen, dan sterven andere lijnen zowat uit en het inteeltfeest met recessieve ellende wordt een feit.

Grappig dat gelegenheidsnestjes en gelegenheidskruisingen hier in het topic weer zo worden benoemd. Kruisingen zijn vaak veel gezonder dan hun rasvoorouders, omdat er verse genen bij elkaar worden gebracht.
De zuivere fokkerij met beperkte genen is het probleem.

En dat is een typische fabel weer. Als ik een Berner Sennenhond met rotte heupen op een herder zet met rotte elleboog wat krijg ik dan? 2 x zoveel rot. Dat zuivere fokkerij met beperkte genen een probleem is, ja daar heb je gelijk in. Maar je kan ook problemen creëren door steeds maar weer van alles met elkaar te kruisen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 06:55

Het bericht in de openingspost is niet compleet.

http://www.dierenrecht.nl/

Hier staat toch ook duidelijk vermeld dat het ook om het welzijn van de dieren gaat. Hierbij benoemen ze ook de malafide fokkers en alle fokkers van gezelschapsdieren in het algemeen.
Dus waarom mag er niet gesproken worden over de zogenoemde gelegenheidsnestjes? Net zoals slechte fukkers controleren zij ook hun honden nergens op en zoals hierboven ook al benoemd wordt door xx_Horsiex is dat gewoon een fabel.

Waar staan de feiten geregistreerd? En niet te vergeten dat ook dit soort mensen hun honden elk half jaar laten dekken, noemen we dat welzijn van de hond?
Als geregistreerde fokker zijnde bij de RvB heb je je eigen aan regels te houden. Doe je dat niet dan liggen daar sancties op. Natuurlijk zijn er fokkers die deze regels omzeilen, maar waarom wordt er bij ons wel gecontroleerd en niet bij de gelegenheidsnestjes?

De gezondheid laten we dan even buiten kijf, maar welke hond verdient het om elk half jaar volgestopt te worden? Noemen we dat liefde voor je dieren hebben?

Dan om even terug te komen dat kruisingen gezonder zouden zijn.
Een vriendin van mij heeft drie boomertjes uit verschillende combinaties en alle drie mankeren iets. Een andere kruising uit de buurt, die heeft epilepsie, wat ook erfelijk aangelegd is.
Bijna alle kleine rassen zijn gezegend met de erfelijke aandoening Patella Luxatie, wat je bij de kruisingen ook terug ziet. Een kruising mopshond die weleens in de winkel komt is geopereerd moeten worden omdat zij te weinig lucht kreeg. Te platte snuit en te kleine neusgaten.
En zo kan ik er nog tal opnoemen, dus als we dan gaan praten over de gezondheid van kruisingen. Franse stand, patella luxatie, oogafwijkingen, hernia, atopie, epilepsie, open fontanellen, overbeten, missen van molaren en pré molaren etc etc.
Maar ach deze mensen hoor je niet, want die hebben tenslotte maar zo weinig voor de pup hoeven te betalen <<)

Mijn honden worden allemaal getest op HD en ED en fok uitsluitend met honden die toegestaan zijn voor de fokkerij. Ik vertel aan de mensen dat bij ons ras HD en ED voorkomt en wat dat inhoudt. Ik kan aantonen dat ik er alles aan heb gedaan om een zo gezond mogelijke hond te fokken, maar ik kan geen 100% garantie geven. Mocht ik een pup verkopen die binnen het eerste levensjaar één van deze erfelijke dan wel aangeboren gebreken ontwikkeld zal ik ten aller tijde mijn verantwoording nemen zoals het in mijn koopcontract omschreven staat, maar dat wil niet zeggen dat ik moedwillig een hond met HD of ED heb gefokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:45

xx_Horsiex schreef:
Dat kun je alleen controleren bij geregistreerde fokkers, maar de boer die in zijn schuur een nest border collies heeft liggen kraait niemand naar. Dus, niet controleerbaar.

En iemand zei hier iets over dat de meeste puppy farms in buitenland zitten, hier in Nederland zitten genoeg handelaren.

Wij fokken ook, en je moest soms eens weten wat voor idioten je hebt de een pup willen kopen, die geen enkel idee hebben wat voor ras ze in huis nemen, alleen zo'n pup willen vanwege de aaibaarheidsfactor. Als goede dierenarts of fokker licht je voor, maar de onbenul die een pup bij de handelaar koopt voor de helft van de prijs krijgt echt geen voorlichting.

Nee hoor, want uiteindelijk komt iemand die zo'n pup heeft gekocht toch bij een DA terecht voor een enting of zoiets en kan de DA controleren of de pup een chip en paspoort heeft. Zo niet, dan kom je uiteindelijk bij deze boer terecht die dan een fikse boete tegemoet kan zien.
Alles staat en valt natuurlijk bij een goede uitvoering en controle van de regels (en medewerking van DA's).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:22

Citaat:
En dat is een typische fabel weer. Als ik een Berner Sennenhond met rotte heupen op een herder zet met rotte elleboog wat krijg ik dan? 2 x zoveel rot. Dat zuivere fokkerij met beperkte genen een probleem is, ja daar heb je gelijk in. Maar je kan ook problemen creëren door steeds maar weer van alles met elkaar te kruisen.

Nee hoor, dat is geen fabel. Veel van de problemen in de rasfokkerij zijn terug te voeren op extreme kenmerken, bijv. de platte neus. Als je zon platneus kruist met een hond met langere neus, zullen de problemen minder worden. Niet als je twee extreme platneushondjes uit verschillende rassen kruist, nee, dan niet.
Trouwens zelfs al je de extreme hondjes zonder verdere selectie kruist, zul je uiteindelijk een soort mechanisme zien dat regression to the mean heet, namelijk dat extreme eigenschappen statistisch gezien minder extreem worden doorgegeven. Maar in individuele gevallen kan dat alsnog mis gaan, dus ja, je zult altijd wel een voorbeeld kunnen noemen van een misgegane kruising op dat gebied. Wel minder voorbeelden, dan uit de fokkerij die de extremen uitselecteert en ermee doorfokt.

Enkele aandoeningen bij honden worden min of meer ingegeven door de mogelijkheden om de natuur teveel op te rekken. Zo hebben kleinere hondenrassen vaker patellaproblemen en grote HD. Ja, als je dus grootXgroot kruist of kleinXklein, fok je die problemen er niet uit.
Met een middengroot slag kruisen is dan weer behulpzamer.

Verder worden veel problemen in de rassenfokkerij veroorzaakt door de beperkte bloedlijnen, die homogeniteit voor recessieve ongewenste kenmerken kunnen veroorzaken. Zon ongezonde hond kruisen met een andere ongezonde rashond, die weer andere ongewenste homogene genen bezit, zal in veel gevallen een kruising opleveren die heterogeen is voor die ongewenste genen en er dus in de praktijk geen last van heeft.

Als laatste draagt ieder levend organisme naast goede genen, ook genen met zich mee die potentieel ongezond zijn. Een kruising kan dus net zo goed ziek worden. Zo hebben wij ooit een hondje gefokt, kruisingXkruising, dat op zijn 9de een nieraandoening kreeg. Erfelijk, voeding... zeg het maar.
Dat is ook helemaal het punt niet, het punt is dat het spreiden van genen gezonder is omdat je onverwante dieren kruist en de kans dan groter is dat recessieve ongezonde genen niet samenkomen in 1 dier.

Veel sportpaardenstamboeken staan kruisen met geselecteerde andere rassen toe, juist omdat ze weten dat dat de vitaliteit en gezondheid méér borgt dan een heel strenge controle en selectie binnen een beperkte genenpool. Dat positieve effect van vrije bloedlijnen inkruisen heet heterosis.

De fokleiding van het KWPN leunt alleen niet achterover omdat ze kruisingen toestaan, ze weten donders goed dat er alsnog een strenge controle op gezondheid noodzakelijk is om te voorkomen dat de fokkerij gehinderd zal worden door vervelende erfelijke aandoeningen. Maar de kans wordt wel degelijk verkleint door een open fokkerijbeleid.

Dat wil dus niet zeggen dat alle individuele dieren kerngezond zullen blijven gedurende hun hele leven, maar dat als je over populaties kijkt, kruisingen van vrije bloedlijnen gezonder zullen zijn. En in rassen is vaak sprake van beperkte genenpools om kenmerken vast te vererven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:02

Het probleem zit hem natuurlijk ook in de rasfokkerij waar men extremen wil fokken. En dat zou je via hondenshows moeten kunnen reguleren. Door extremen te diskwalificeren of laag te beoordelen.
Maar ik zie juist ook veel problemen in de hobbyfokkerij, broodfokkers die zonder enige kennis van zaken maar wat aanfokken. Of gelegenheidsnestjes van hobbyfokkers met ouderhonden niet niet gezond zijn. Malafide handelaren die zieke pups verkopen, etc. Als je goede handvaten krijgt om dat soort mensen aan te pakken (in hun portemonnee) heb je al de helft gewonnen.
Pasgeleden weer iemand tegengekomen met zon hobbygefokte argentijn. Hardstikke lief dier, maar met anderhalf jaar al zware artrose aan de voorpoten. Je kunt veel leed voorkomen door de ouderdieren goed de screenen voor ermee wordt gefokt.
Ik snap ook best dat je niet alles kunt voorkomen. Maar ik denk wel dat er veel leed kan worden voorkomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:54

Tja ik heb een stukje 'afval' uit de dalmatenfokkerij... Doof aan 1 oor. Het is een kerngezonde prachtige hond, al 8 jaar oud en nog nooit dag ziek of kreupel geweest. Als hij 'horend' was geweest was hij waarschijnlijk voor dekreu grootgebracht.
Persoonlijk snap ik niet waarom er niet een licht jachtras met kopvlek in de dalmaat gekruisd wordt, dergelijke honden hebben namelijk de doofheid niet, maar voor echte fokkers is dat zoiets als vloeken in de kerk.
Ik vind het zo jammer dat binnen zon ras, waar veel mis is maar waar door de écht liefhebbers zeer zorgvuldig wordt getest op verschillende defecten en gekruisd wordt met wereldwijde bloedlijnen, er dan zon grote blinde vlek bestaat voor wat een zeer serieus rasdefect is dat samenhangt met de kleur....

En zo zijn er meerdere rassen waar een raskenmerk zo verbonden is met een defect, dat het ras in huidige vorm niet kan bestaan zonder het mankement in de fokkerij voor lief te nemen. Weliswaar kan je proberen het beheersbaar te houden, maar het hoort bij het raskenmerk dus kom je er nooit af zonder te kruisen en rasdoel aan te passen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:45

De illusie dar er "raszuiver" gefokt moet worden heeft al heel wat dierenleed aangericht....
De meeste van deze rassen zijn nog helemaal niet zo oud.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:07

Kuggur schreef:
De illusie dar er "raszuiver" gefokt moet worden heeft al heel wat dierenleed aangericht....
De meeste van deze rassen zijn nog helemaal niet zo oud.

Mee eens.

Als je hier op bokt zoekt op Gelders Paard kan je hele discussies vinden over het feit dat er mensen zijn die vinden dat " wij" (Het Gelderse cluppie binnen het KWPN) ons moeten afsplisten van het KWPN en alleen nog maar zuivere Gelderse zouden moeten fokken.

De grootste groep Gelderse fokkers willen dat helemaal niet. Ten eerste omdat de Gelderse fokkerij nooit een rasfokkerij is geweest maar ten tweede willen wij gebruik kunnen blijven maken van andere genenpoelen om gegarandeerd te blijven van een voldoende grote genetische varieteit te behouden.
Zuiver Gelders bestaat niet, heeft ook nooit bestaan.

Maar ook in een open fokkerij zoals het KWPN ligt inteelt op de loer...De Tuigpaardenfokkerij heeft eigenlijk toch wel een inteelt probleem. Het heeft tot zover nu bekend nog niet tot problemen geleid maar gezond vind ik sommige kruisingen echt niet.

En als ik deze afstamming bekijk gaan bij mij de rillingen over mijn rug.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=6

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:17

Ik vind ook dat er in de rasfokkerij strengere regels moeten komen, want bij sommige rassen neemt de onderlinge verwantschap nog steeds toe en is het ook niet te stoppen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:50

Randalin, wat leg jij dit duidelijk uit zeg! Heel fijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:24

Babootje schreef:
xx_Horsiex schreef:
Dat kun je alleen controleren bij geregistreerde fokkers, maar de boer die in zijn schuur een nest border collies heeft liggen kraait niemand naar. Dus, niet controleerbaar.

En iemand zei hier iets over dat de meeste puppy farms in buitenland zitten, hier in Nederland zitten genoeg handelaren.

Wij fokken ook, en je moest soms eens weten wat voor idioten je hebt de een pup willen kopen, die geen enkel idee hebben wat voor ras ze in huis nemen, alleen zo'n pup willen vanwege de aaibaarheidsfactor. Als goede dierenarts of fokker licht je voor, maar de onbenul die een pup bij de handelaar koopt voor de helft van de prijs krijgt echt geen voorlichting.

Nee hoor, want uiteindelijk komt iemand die zo'n pup heeft gekocht toch bij een DA terecht voor een enting of zoiets en kan de DA controleren of de pup een chip en paspoort heeft. Zo niet, dan kom je uiteindelijk bij deze boer terecht die dan een fikse boete tegemoet kan zien.
Alles staat en valt natuurlijk bij een goede uitvoering en controle van de regels (en medewerking van DA's).

Ja en dan? Denk je werkelijk waar dat een DA de tijd heeft om te gaan controleren waar mevrouw A haar pup vandaan heeft gehaald? En wat als de pup van een boer komt of een broodfokker, die weten zo hun zaakje wel verborgen te houden hoor, en zolang mevrouw A geen contract heeft wat bewijst dat ze de pup daadwerkelijk daar vandaan heeft, heeft niemand een poot om op te staan.

Het gevaarlijke van het roepen dat kruisingen gezonder zijn, is dat niemand weet wat er in de ouderlijnen aan gezondheidsproblemen speelt. Je hebt vaak geen gegevens. Je vergeet daarbij dat de mens nogal houdt van mooie dingen, en dat kruisingen vaak minder 'mooi' zijn dat een 'zuiver' ras. Het grote gedeelte aan dieren in het asiel? Allemaal kruisingen, want die gaan vaak voor weinig geld weg, dus die worden ook vaak meer gedumpt. Iemand die een rashond koopt en daar enkele honderden euro's voor neertelt zal minder snel afstand doen van zijn hond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:34

NatasjavE schreef:
Mee eens.

Als je hier op bokt zoekt op Gelders Paard kan je hele discussies vinden over het feit dat er mensen zijn die vinden dat " wij" (Het Gelderse cluppie binnen het KWPN) ons moeten afsplisten van het KWPN en alleen nog maar zuivere Gelderse zouden moeten fokken.

De grootste groep Gelderse fokkers willen dat helemaal niet. Ten eerste omdat de Gelderse fokkerij nooit een rasfokkerij is geweest maar ten tweede willen wij gebruik kunnen blijven maken van andere genenpoelen om gegarandeerd te blijven van een voldoende grote genetische varieteit te behouden.

Maar ook in een open fokkerij zoals het KWPN ligt inteelt op de loer...De Tuigpaardenfokkerij heeft eigenlijk toch wel een inteelt probleem. Het heeft tot zover nu bekend nog niet tot problemen geleid maar gezond vind ik sommige kruisingen echt niet.

Oei... Ik vraag me af wat de fokker gedacht heeft.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:49

In diverse posts was het al zo min of meer te lezen. Bij de meeste rassen heeft men alleen nog maar gefokt op mooi, mooier, mooist. Alle goede eigenschappen die een bepaald ras has en ook de gezondheid zijn er zo uit gefokt. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten en paarden. Ja, lach niet, ook voor konijnen en diverse vogelsoorten.

Geef mij maar een Border Collie die een vlekje teveel heeft van de verkeerde kleur, die echter wel het oorspronkelijke ras vertegenwoordigd. Of een Mechelse herder, die voor de politiedienst wordt gefokt. Daar wordt niet op schoonheid gekeken, maar op eigenschappen en gezondheid. Heeft dat dier maar niet zo'n mooie snuit.

Als je dan weer kijkt naar de andere Belgische herder, de Tervuerense langhaar, die is alleen op mooi zijn gefokt.

Maar hier kun je een topic over vol schrijven en dan ben je er nog niet. Laten we met z'n allen aan werken, dat de gezondheid en het welzijn van de dieren voorop staat, of men nu wil kopen of wil fokken. Uiteindelijk zijn de dieren de dupe van onze zucht naar zogenaamde perfectie en volmaaktheid, die toch voor een ieder weer wat anders uitvalt.
Smaken verschillen nu eenmaal..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:50

_San87_ schreef:
NatasjavE schreef:
Mee eens.

Oei... Ik vraag me af wat de fokker gedacht heeft.

Oei dat is wel heel erg dichtbij. Mijn welsh cob pony is ook teruggefokt in de lijn maar wel veel verder weg. (vader/moeder/moeder en vader/moeder/vader).
Dat wordt wel vaker gedaan ja.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:51

10y schreef:
In diverse posts was het al zo min of meer te lezen. Bij de meeste rassen heeft men alleen nog maar gefokt op mooi, mooier, mooist. Alle goede eigenschappen die een bepaald ras has en ook de gezondheid zijn er zo uit gefokt. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten en paarden. Ja, lach niet, ook voor konijnen en diverse vogelsoorten.

Geef mij maar een Border Collie die een vlekje teveel heeft van de verkeerde kleur, die echter wel het oorspronkelijke ras vertegenwoordigd. Of een Mechelse herder, die voor de politiedienst wordt gefokt. Daar wordt niet op schoonheid gekeken, maar op eigenschappen en gezondheid. Heeft dat dier maar niet zo'n mooie snuit.

Als je dan weer kijkt naar de andere Belgische herder, de Tervuerense langhaar, die is alleen op mooi zijn gefokt.

Maar hier kun je een topic over vol schrijven en dan ben je er nog niet. Laten we met z'n allen aan werken, dat de gezondheid en het welzijn van de dieren voorop staat, of men nu wil kopen of wil fokken. Uiteindelijk zijn de dieren de dupe van onze zucht naar zogenaamde perfectie en volmaaktheid, die toch voor een ieder weer wat anders uitvalt.
Smaken verschillen nu eenmaal..

Mee eens, maar zelfregulering in deze branche werkt niet. Daarom vind ik het wel goed dat er iets aan gedaan wordt. Alle beetjes helpen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:01

Wij hebben jaren abessijnen (katten) gefokt. Puur als hobby en met een gezonde dosis verstand.
We hebben nooit de populaire katers gebruikt en onze eigen katers (volledig getest) slechts korte periodes laten dekken voor ze gecastreerd werden.
Altijd zoveel mogelijk outcross gedaan en ons niets aangetrokken van hoge titels op shows.

En daar zit volgens mij het punt waar je het probleem moet aanpakken. Bij de keurmeesters en de rasverenigingen.
Als de keurmeesters de extremen geen hoge score geven zullen de podiumgeile (hobby)fokkers dit ook niet meer nastreven.