Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marjoow schreef:Ik denk dat het bij honden wel te controleren is. Alle pups móeten gechipt tegenwoordig. De DA kan dan in de gaten houden of deze pup wel "juist" gefokt is. Is dat dan niet het geval, dan zal de fokker een fikse boete kunnen verwachten
Marjoow schreef:Ik denk dat het bij honden wel te controleren is. Alle pups móeten gechipt tegenwoordig. De DA kan dan in de gaten houden of deze pup wel "juist" gefokt is. Is dat dan niet het geval, dan zal de fokker een fikse boete kunnen verwachten
Kuggur schreef:Babootje schreef:Door eigenaren te verplichten hun dier voordat ze ermee gaan fokken uitgebreid te laten keuren op erfelijke rasspecifieke of niet rasspecifieke ziekten zoals bijvoorbeeld HD bij honden, waarop het dier dan een "geschikt voor de fokkerij" aantekening in het paspoort krijgt.
Een verbod op fokken met niet goedgekeurde dieren (en daarop te handhaven).
Handel in ongechipte dieren zonder paspoort strafbaar te stellen.
En net als bij de paardenhandel een cosumentenkooprecht in te voeren, waarbij de fokker de schade moet vergoeden, indien het dier aan een erfelijk gebrek lijdt.
Leuk bedacht, maar ik weet wie de beste lobby heeft in de fokwereld, en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Ik zie wat die mensen met een ras als de bordercollie hebben gedaan , en met hun fokproducten krijg ik mijn schapen niet van het hoogland.
NB. Je vergeet trouwens dat je plan alleen werkt als je alle niet voor de fok goedgekeurde dieren verplicht castreert.
randalinpony schreef:De ellende begint ook pas als een dier niet meer voor werk gebruikt wordt en erop wordt gefokt, maar voor de 'show'...
Er zijn ook een aantal paardenrassen die dat lot is beschoren, wij noemen dat hier poedelfokkerij, het gaat niet meer om gebruikseigenschappen (trekt het paard een jaar of 15 de ploeg in goede gezondheid) maar om het uiterlijk (opgepompte billen, extreem behang aan de poten, grof beenwerk)
Bij paarden is een fokkerij waarin voornamelijk afzet voor de merries is en nauwelijks voor ruinen en hengsten een veeg teken...
Bij honden is het nog verschrikkelijker.
Rasfokkerij is dan een doodlopende weg, op uiterlijk fokken, extreem op uiterlijk fokken, nog extremer op uiterlijk fokken... Vaak doen enkele lijnen het beter omdat ze beter aan de standaarden voldoen, dan sterven andere lijnen zowat uit en het inteeltfeest met recessieve ellende wordt een feit.
Grappig dat gelegenheidsnestjes en gelegenheidskruisingen hier in het topic weer zo worden benoemd. Kruisingen zijn vaak veel gezonder dan hun rasvoorouders, omdat er verse genen bij elkaar worden gebracht.
De zuivere fokkerij met beperkte genen is het probleem.
xx_Horsiex schreef:Dat kun je alleen controleren bij geregistreerde fokkers, maar de boer die in zijn schuur een nest border collies heeft liggen kraait niemand naar. Dus, niet controleerbaar.
En iemand zei hier iets over dat de meeste puppy farms in buitenland zitten, hier in Nederland zitten genoeg handelaren.
Wij fokken ook, en je moest soms eens weten wat voor idioten je hebt de een pup willen kopen, die geen enkel idee hebben wat voor ras ze in huis nemen, alleen zo'n pup willen vanwege de aaibaarheidsfactor. Als goede dierenarts of fokker licht je voor, maar de onbenul die een pup bij de handelaar koopt voor de helft van de prijs krijgt echt geen voorlichting.
Citaat:En dat is een typische fabel weer. Als ik een Berner Sennenhond met rotte heupen op een herder zet met rotte elleboog wat krijg ik dan? 2 x zoveel rot. Dat zuivere fokkerij met beperkte genen een probleem is, ja daar heb je gelijk in. Maar je kan ook problemen creëren door steeds maar weer van alles met elkaar te kruisen.
Kuggur schreef:De illusie dar er "raszuiver" gefokt moet worden heeft al heel wat dierenleed aangericht....
De meeste van deze rassen zijn nog helemaal niet zo oud.
Babootje schreef:xx_Horsiex schreef:Dat kun je alleen controleren bij geregistreerde fokkers, maar de boer die in zijn schuur een nest border collies heeft liggen kraait niemand naar. Dus, niet controleerbaar.
En iemand zei hier iets over dat de meeste puppy farms in buitenland zitten, hier in Nederland zitten genoeg handelaren.
Wij fokken ook, en je moest soms eens weten wat voor idioten je hebt de een pup willen kopen, die geen enkel idee hebben wat voor ras ze in huis nemen, alleen zo'n pup willen vanwege de aaibaarheidsfactor. Als goede dierenarts of fokker licht je voor, maar de onbenul die een pup bij de handelaar koopt voor de helft van de prijs krijgt echt geen voorlichting.
Nee hoor, want uiteindelijk komt iemand die zo'n pup heeft gekocht toch bij een DA terecht voor een enting of zoiets en kan de DA controleren of de pup een chip en paspoort heeft. Zo niet, dan kom je uiteindelijk bij deze boer terecht die dan een fikse boete tegemoet kan zien.
Alles staat en valt natuurlijk bij een goede uitvoering en controle van de regels (en medewerking van DA's).
NatasjavE schreef:Mee eens.
Als je hier op bokt zoekt op Gelders Paard kan je hele discussies vinden over het feit dat er mensen zijn die vinden dat " wij" (Het Gelderse cluppie binnen het KWPN) ons moeten afsplisten van het KWPN en alleen nog maar zuivere Gelderse zouden moeten fokken.
De grootste groep Gelderse fokkers willen dat helemaal niet. Ten eerste omdat de Gelderse fokkerij nooit een rasfokkerij is geweest maar ten tweede willen wij gebruik kunnen blijven maken van andere genenpoelen om gegarandeerd te blijven van een voldoende grote genetische varieteit te behouden.
Zuiver Gelders bestaat niet, heeft ook nooit bestaan.
Maar ook in een open fokkerij zoals het KWPN ligt inteelt op de loer...De Tuigpaardenfokkerij heeft eigenlijk toch wel een inteelt probleem. Het heeft tot zover nu bekend nog niet tot problemen geleid maar gezond vind ik sommige kruisingen echt niet.
En als ik deze afstamming bekijk gaan bij mij de rillingen over mijn rug.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=6
_San87_ schreef:NatasjavE schreef:Mee eens.
Als je hier op bokt zoekt op Gelders Paard kan je hele discussies vinden over het feit dat er mensen zijn die vinden dat " wij" (Het Gelderse cluppie binnen het KWPN) ons moeten afsplisten van het KWPN en alleen nog maar zuivere Gelderse zouden moeten fokken.
De grootste groep Gelderse fokkers willen dat helemaal niet. Ten eerste omdat de Gelderse fokkerij nooit een rasfokkerij is geweest maar ten tweede willen wij gebruik kunnen blijven maken van andere genenpoelen om gegarandeerd te blijven van een voldoende grote genetische varieteit te behouden.
Zuiver Gelders bestaat niet, heeft ook nooit bestaan.
Maar ook in een open fokkerij zoals het KWPN ligt inteelt op de loer...De Tuigpaardenfokkerij heeft eigenlijk toch wel een inteelt probleem. Het heeft tot zover nu bekend nog niet tot problemen geleid maar gezond vind ik sommige kruisingen echt niet.
En als ik deze afstamming bekijk gaan bij mij de rillingen over mijn rug.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=6
Oei... Ik vraag me af wat de fokker gedacht heeft.
10y schreef:In diverse posts was het al zo min of meer te lezen. Bij de meeste rassen heeft men alleen nog maar gefokt op mooi, mooier, mooist. Alle goede eigenschappen die een bepaald ras has en ook de gezondheid zijn er zo uit gefokt. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten en paarden. Ja, lach niet, ook voor konijnen en diverse vogelsoorten.
Geef mij maar een Border Collie die een vlekje teveel heeft van de verkeerde kleur, die echter wel het oorspronkelijke ras vertegenwoordigd. Of een Mechelse herder, die voor de politiedienst wordt gefokt. Daar wordt niet op schoonheid gekeken, maar op eigenschappen en gezondheid. Heeft dat dier maar niet zo'n mooie snuit.
Als je dan weer kijkt naar de andere Belgische herder, de Tervuerense langhaar, die is alleen op mooi zijn gefokt.
Maar hier kun je een topic over vol schrijven en dan ben je er nog niet. Laten we met z'n allen aan werken, dat de gezondheid en het welzijn van de dieren voorop staat, of men nu wil kopen of wil fokken. Uiteindelijk zijn de dieren de dupe van onze zucht naar zogenaamde perfectie en volmaaktheid, die toch voor een ieder weer wat anders uitvalt.
Smaken verschillen nu eenmaal..