Meer dan 20 ernstig vermagerde paarden weggehaald bij manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:47

ken de eigenaresse van heel vroeger was een vriendin van mijn nichtje, echt waar heel de familie zit een steekje bij los, zelfs ik als kind had dat al door,

maar o wat wat was ik jaloers dat zij zomaar een manege kochten, ik begreep het toen al niet want verder dan b dressuur was ze toen niet, nu vele jaren later en met mijn volwassenen verstand, is het een hele trieste zaak en ik vind dat ze het nog lang volgehouden heeft en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat hier niet eerder een eind aangemaakt is maar hoe zit het toch met bezoekers van de manege die zijn toch ook niet achterlijk ofzo en kunnen toch ook wel inschatten of een dier goed verzorgt wordt?

Ik heb namelijk al jaren geleden van mijn nichtje vernomen dat het toen al embarmelijk er aan toe ging daar iig niet zoals op een normale manege.

Uiteraard was het kinderlijke jaloezie destijds nu ben ik supergelukkig met mijn 2 pony's en 2 paarden en heel erg blij niet de verantwoording voor zoveel dieren te hebben en zal ik nooit meer jaloers worden op manegehouders( is mij te hard werken)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:32

ergens wel hilarisch dat er op hun website een knopje staat "in de media" en "persberichten" ,
er stonden nog geen artikels in... Ze hebben nu wel iets toe te voegen :')

website lijkt ook echt gemaakt door een 12jarige :=

Shirley

Re: Meer dan 20 ernstig vermagerde paarden weggehaald bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:08

Als dat waar is, zal een dierenarts dat kunnen bevestigen, kunnen ze rekeningen overleggen en bloeduitslagen .... ben benieuwd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:10

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:10

Echt jammer dat je niet nooit zeker zult weten wat er is gebeurt,
voor het in het nieuws komt zijn er vele dingen aangepast & overdreven .. :(
maar 11 paarden dood, in één jaar ?!
En dan ook nog allemaal flink mager ?!
Dan zou je toch allang je paarden wegdoen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:11

Mijn idee Shirley.

En dat 'ze' de dode paarden pas na enkele dagen onderzochten.... Lijkt me dat je er zelf alle belang bij hebt om DIRECT te bellen, als je denkt dat zo'n beest vergiftigd is toch?

Site geeft ook een lekker professionele indruk trouwens... :n

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:13

Waar staat in het bericht dat er 11 paarden dood zijn gegaan (en dan ook nog in 1 jaar)?!?
Er staat dat er 11 paarden bij eigenaresse van de manege mochten blijven, en er 20 paarden/ponies in beslag zijn genomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:15

Misschien voeren ze al jaren hooi waar st Jacobskruiskruid doorzit, je weet het niet maar 11 paarden dood, beschuldiging van vergiftiging??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:21

terpentijn schreef:
Waar staat in het bericht dat er 11 paarden dood zijn gegaan (en dan ook nog in 1 jaar)?!?
Er staat dat er 11 paarden bij eigenaresse van de manege mochten blijven, en er 20 paarden/ponies in beslag zijn genomen.

Dat staat beschreven in de link van Sonja, terpentijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:23

Heeft iemand een link van hun site?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:23

Verrassend om dit te lezen over de *****.. Toen ik een jaar of 12 jaar was heb ik daar ongeveer een jaartje gelest. Toen waren de paarden echt niet te dun het is de afgelopen jaren dus flink achteruit gegaan..
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 15-06-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast ivm speculeren

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:26

spekenham schreef:
ken de eigenaresse van heel vroeger was een vriendin van mijn nichtje, echt waar heel de familie zit een steekje bij los, zelfs ik als kind had dat al door,

maar o wat wat was ik jaloers dat zij zomaar een manege kochten, ik begreep het toen al niet want verder dan b dressuur was ze toen niet, nu vele jaren later en met mijn volwassenen verstand, is het een hele trieste zaak en ik vind dat ze het nog lang volgehouden heeft en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat hier niet eerder een eind aangemaakt is maar hoe zit het toch met bezoekers van de manege die zijn toch ook niet achterlijk ofzo en kunnen toch ook wel inschatten of een dier goed verzorgt wordt?

Ik heb namelijk al jaren geleden van mijn nichtje vernomen dat het toen al embarmelijk er aan toe ging daar iig niet zoals op een normale manege.

Uiteraard was het kinderlijke jaloezie destijds nu ben ik supergelukkig met mijn 2 pony's en 2 paarden en heel erg blij niet de verantwoording voor zoveel dieren te hebben en zal ik nooit meer jaloers worden op manegehouders( is mij te hard werken)

zo heb ik dat ook met een stal, die dieren daar worden ook niet goed verzorgd,,, en die mensen die daar komen zijn gebrainwashed, die doen allemaal alsof het zo hoort... dus word er niets van gezegd,, al hoewel de politie vaak genoeg daar is geweest en volgens mij nog steeds, aan deze stal word gewoon niets gedaan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:31

Elf paarden in een jaar dood??
Enne , onderzoek na een paar dagen, dan zou het gif uit het dode dier zijn? Natuurlijk niet, dat gif loopt echt niet uit een overleden paard , is altijd nog aan te tonen na overlijden.. heel raar ...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:53

Nee, gif van Jakobskruiskruid is niet in een paar dagen niet meer aan te tonen in een dood paard. Ook is er bij een (nog) levend paard d.m.v. afname bloed (bloedproef) de giftige stoffen aan te tonen, kennelijk is dit niet gebeurd. Ook niet nadat er al vele paarden/ponies daar zijn doodgegaan door "onbekende oorzaak". Elf paarden sterven niet allemaal in een paar dagen achter elkaar aan een Jakobskruiskruis vergiftiging.

Het laten verrichten van sectie op een overleden paard kost echter veel geld. Ik denk niet dat men vanuit de financieel noodlijdende manege op 1 van de overleden dieren ooit sectie heeft laten verrichten. In elk geval zou de Dierenbescherming zo iets, was er grond voor inbeslagname vanwege te mager, en was er een daadwerkelijke verdenking van vergiftiging, dat zelf hebben laten doen. Daar kunnen eigenaren op op aandringen.

Tenslotte is het nog knap dat men vanuit de manege aanvoert dat ANDEREN de paarden met Jacobskruiskruid zouden hebben vergiftigd: waar haalt men daar dan het hooi vandaan? Ik neem aan dat men dat zelf inkoopt? Dan is het eigen verantwoordelijkheid als daar JKK in zit. Als het van eigen land gehaald is, evenzo.

Het ziet er al met al somber uit voor de manege.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:56

En nog somberder voor de overgebleven dieren ... ik hoop oprecht dat die preventief in veiligheid worden gesteld :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:26

Aparte wending het is nogal wat om met zo'n beschuldiging te komen zeker als je zelf blijkbaar nog geen bewijs hebt. Bedoel je paarden laten nakijken met bloedonderzoek of er sprake is van vergiftiging of sectie laten plegen lijkt me toch een noodzaak als zo vaak een dier overlijdt en zeker ook als de paarden mager zijn/blijven. Dat laat je toch niet bij zitten. Als er vergiftigd word moet dat toch wel te bewijzen zijn. Kost geld maar ja elf paarden afgeven in een jaar tijd kost een manege ook bakken geld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:28

Buiten dat, Tigra, als één van je dieren overlijdt, dan wil je toch zien te voorkomen dat er meerdere slachtoffers vallen ?
Dan laat je toch bij zo'n vermoeden alles uitzoeken, ook je voer etc. ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:33

Shirley schreef:
Buiten dat, Tigra, als één van je dieren overlijdt, dan wil je toch zien te voorkomen dat er meerdere slachtoffers vallen ?
Dan laat je toch bij zo'n vermoeden alles uitzoeken, ook je voer etc. ?

Zeker wil je dat voorkomen, beetje afhankelijk van hoe de dieren gestorven zijn natuurlijk of je direct actie onderneemt er zijn altijd paarden die niet oud worden zou bij mijn eigen paard ook niet gauw laten onderzoeken als dit een vrij normale/plotselinge dood is. Maar als je er dan 3 op korte tijd verliest ja dan is het echt tijd om actie te ondernemen zodat er geen verdere slachtoffers vallen. In het geval van de manege snap ik persoonlijk niet waarom er dan niet meer aangedaan is. Vind hele rare wending zeker omdat hier in het topic mensen zijn die de eigenaar kennen en die bevestigen dat de verzorging niet goed is terwijl hun het willen afschuiving op vergiftiging en zeker omdat ze weten wie het blijkbaar doet.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:59

11 paarden dood in 1 jaar? Waarom is daar dan nooit eerder ingegrepen?
Waarom hebben ze niet een aantal paarden verkocht? Van dat stukje tekst komen er meer vragen op dan antwoorden..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:01

Het waren altijd een beetje aparte mensen, maar heb daar een poos (+-twee jaar) met veel plezier gereden! Toen was de situatie naar mijn mening nog niet zo erg. Er zijn toen wel privé dingen gebeurt waardoor er waarschijnlijk dingen zijn gebeurt die ik niet meer mee heb gemaakt.
Dat ze met tweeën in 1 stal stonden en geen water heb ik trouwens niet meegemaakt.

zariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:15

Wel jammer dat het zo is afgelopen...

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:18

Ik ken die manege, zelf niet gereden. Na scheiding ging het al heel slecht daar steeds meer mensen gingen ook weg... best jammer dat het zo heeft moeten aflopen...

Afgelopen winterseizoen sprong een van hun paarden ook nog mee op indoor brabant (mascara) zag er toen ook al niet meer zo uit als dat ik hem kende.

Ik kreeg zelf te horen via een meisje dat daar reed dat ze soms met 5 paarden in twee stallen stonden?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:54

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:57

Zo klinkt het toch minder erg van hun kant... ben benieuw naar de rechtzaak