Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:44

De zwakkere dieren zullen uiteindelijk ook sterven. Wie weet welke dieren ze allemaal afschieten. Voor hetzelfde geld bestaan die 10.000 afgeschoten dieren net uit gezonde en sterke bloedlijnen die de magere tijden met gemak overleefd zouden hebben.

Je weet het allemaal niet, want ze worden afgeschoten als in een videospelletje. Lukraak, willy nilly...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:55

Lekker, dus er liggen straks 10.000 rottende lijken in Australië, voordat het zover is lopen er honderden, misschien wel duizenden zwaargewonde, paarden rond die langzaam een pijnlijke dood sterven.
En dan gaan ze straks zeker het overschot aan Dingo's die hier wel bij varen afschieten en over een paar jaar weer het overschot aan paarden, etc, etc. etc.
Lost niks op, ja, tijdelijk, maar het lijkt net alsof er weer wat aan gedaan wordt. Schande, dit is geen natuurbeheer dit gewoon afslachten.
Mooi verhaal; paarden uitgeselecteerd? Ze kunnen ze niet vangen maar wel uitselecteren en dan kunnen de schutters de paarden herkennen aan.........? Een geel kruis op hun rug.....? Wat een onzin, er wordt gewoon geschoten op alles wat beweegt en of het er straks 5000, 10.000 of 20.000 zijn zal niemand ooit weten.
Propaganda, mooi praten etc. en mensen vliegen er nog in ook.

Wat zijn er toch weinig mensen op deze aardkloot die weten wat "preventief" betekent en wat zijn er toch veel die niet nadenken en gewoon in deze onzin geloven. Het probleem is niet van gisteren maar bestaat al zolang er "wilde" paarden daar rondlopen, misschien hadden ze daar in de tussentijd eens kunnen nadenken hoe ze het probleem kunnen voorkomen i.p.v. gewoon maar te gaan afslachten.

Die paarden horen daar misschien niet thuis, het blanke mensen ras ook niet; ook maar uit helikopters afschieten dan?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:06

Dat wilde ik nog zeggen, al die paarden die dood worden geschoten, en die lijken ervan, dat gaat toch enorm rotten, en komen er dan niet gevaarlijke bacterien en ziektes vrij? Lijkt me nou niet echt gezond...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:59

Met die problemen zullen ze wel rekening houden wanneer ze zich stellen. Niet verder kijken dan de dag lang is. ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:44

Er heerst een grote droogte. De karkassen zullen sneller opdrogen dan verrotten.

Maar tussen dit bericht en de vorige op VN zit al wat tijd, lijkt mij dat in die tijd al enige tig.. dieren verhongert zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:17

Ik denk dat de dieren dan eerder van dorst dan van honger omkomen.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:27

Wat ik me afvraag, wordem echt ALLE paarden doodgeschoten of blijven er nog paar rond lopen ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:40

Jouw vraag wordt zelfs al in de openingspost beantwoord. ;)

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:45

Dus ze schieten die paarden maar gewoon dood?
Het lost zichzelf uiteindelijk wel op, de zwakste overlijden en de sterkste overleven het.
Ik snap dat ze de paarden niet willen laten lijden, maar ik denk niet dat paarden afschieten daarmee alles op lost. Laat de natuur het oplossen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:47

Het zijn niet alleen die paarden die lijden/overlijden, ook de inheemse dieren die anders wel een kans zouden hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:47

Volledig eens met @ElCid, zoals ik ook al zei in een eerder post van mij: de rest moet hun roze bril maar eens afzetten.

Het probleem is dat er een "overschot" (let op het woord zelf!) is ontstaan, dat had geen 10.000 stuks hoeven zijn, dat overschot is ontstaan omdat men het op het beloop heeft gelaten. Heel lange tijd, want nogmaals: een merrie draagt 11 maanden, en een hoop veulens in the wild overleven het al niet eens.
Dus een teveel van 10.000 ontstaat niet zomaar of in een paar jaar.

Daar heeft men de boel gewoon volledig links laten liggen, tot het zodanig uit de hand is gelopen dat er nu opeens zonder aanziens des paards een X-aantal moeten worden geelimineerd/geliquideerd, op een niet te controleren, massale wijze.

Was men eerder begonnen met (uit de lucht) controles, had men eerder gezien dat er veel te veel in het gebied bijkwamen, dan schiet je er GERICHT en GESELECTEERD een aantal af. Want dat is met een lager aantal "overschot" nog veel beter mogelijk.

Waarom wacht men tot het een onoverzichtelijke 10.000 stuks zijn geworden..?!?

Men voert als argument aan dat... er zoveel paarden zijn doodgegaan aan honger en dorst, dat we nu wel moeten gaan "cullen" (afmaken). Dus... daar volgt uit, dat er buiten de geestimeerde schatting van 10.000 overschot al talloze daarvoor aan honger en dorst zijn gestorven. Het feit dat er massale sterfte is, is juist het aangevoerde argument om er 10.000 af te schieten. En niet omgekeerd.

Ieder weldenkend mens kan bedenken en uitrekenen, dat je dan veel en veel te laat bent met welke ingrijpende maatregel dan ook.
Dus niet: ik word liever afgeschoten dan de honger/dorstdood te moeten sterven, nee, men HEEFT er talloze die dood al laten sterven alvorens te besluiten "dat er toch wel te veel zijn" , dus nu maar opruimen dat overschot.
Wanbeheer.
Wanbeleid.

In de Oostvaardersplassen exact hetzelfde op Madurodam-formaat (vergeleken bij een mega-outback als Australie).

Moeten er ook eerst talloze van honger en dorst wegkwijnen en omkomen voordat men denkt: O ja, het zijn er te veel. Laten we eens kijken hoeveel te veel, dan knallen we die wel af.

Ieder jaar exact hetzelfde liedje. Schandalig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:11

terpentijn schreef:
Het probleem is dat er een "overschot" (let op het woord zelf!) is ontstaan, dat had geen 10.000 stuks hoeven zijn, dat overschot is ontstaan omdat men het op het beloop heeft gelaten. Heel lange tijd, want nogmaals: een merrie draagt 11 maanden, en een hoop veulens in the wild overleven het al niet eens.
Dus een teveel van 10.000 ontstaat niet zomaar of in een paar jaar..

De droogte is dit jaar schijnbaar heel extreem, en het gebied is enorm. Het hoeft helemaal niet perce zo te zijn dat er in voorgaande jaren ook al grote problemen waren met overpopulatie, de draagkracht van een gebied kan in zo'n situatie ook gewoon goed afnemen. Ik weet trouwens niet wat de totale populaties hoeveel 10.000 is natuurlijk ook relatief...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:26

liedje89 schreef:
terpentijn schreef:
Dus een teveel van 10.000 ontstaat niet zomaar of in een paar jaar..

De droogte is dit jaar schijnbaar heel extreem, en het gebied is enorm. Het hoeft helemaal niet perce zo te zijn dat er in voorgaande jaren ook al grote problemen waren met overpopulatie, de draagkracht van een gebied kan in zo'n situatie ook gewoon goed afnemen. Ik weet trouwens niet wat de totale populaties hoeveel 10.000 is natuurlijk ook relatief...

http://library.thinkquest.org/03oct/001 ... _light.htm
Citaat:
Men neemt aan dat de meeste wilde paarden in Australië geconcentreerd zijn in midden Australië. Een wild paard kan een territorium hebben van ongeveer 70 vierkante kilometer. De geschatte populatie van wilde paarden in midden Australië is 200 000.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:01

In het stukje erna staat dat de paarden populatie in dat gebied zonder ingrijpen en bij goede omstandigheden met 150 000 paarden per jaar zou kunnen toenemen, dan zijn 10 000 paarden dus helemaal niet zoveel paarden in de context van het gebied. Zeker als je een paar jaar goede omstandigheden hebt gehad en er dan ineens een rampjaar kwa droogste/schaarste tussen zit tja.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:08

Ja, okee, wat is dan op die schaal bezien "maar" 10.000 paarden vanuit een helikopter afknallen..... Moet kunnen. Stelt op zoveel paarden in heel Australie niks voor.
Vooral mee doorgaan.

"Rampjaar"is de schuld.
Mensen natuurlijk nooit.
Vreselijk, die goedpraterij van menselijk wanbeleid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:56

terpentijn schreef:
Ja, okee, wat is dan op die schaal bezien "maar" 10.000 paarden vanuit een helikopter afknallen..... Moet kunnen. Stelt op zoveel paarden in heel Australie niks voor.
Vooral mee doorgaan.

"Rampjaar"is de schuld.
Mensen natuurlijk nooit.
Vreselijk, die goedpraterij van menselijk wanbeleid.

Ik vind het nu zwak om een boel cliches te gaan roepen. Welk beleid is er uberhaubt gevoerd en wat is daar dan zo wan aan? Behalve dat daar uberhaubt paarden zitten want als je daarvoor verantwoording wil heb je een ouijabord nodig. De enige verklaring die komt is gewoon nogal onzinnig, wanbeleid kan een rol spelen. Maar het is niet zo dat 10 000 paarden een schokkende populatie groei is die pas ontstaan na jaren wanbeleid, want dat is gewoon niet zo op zo'n schaal.

Ik vind het heel sneu dat zo'n situatie is ontstaan, en ik zou ook wel willen weten hoe dat komt maar ik vind de verklaring wanbeleid dan kant nog wal slaan als hij niet beargumenteerd word.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:54

terpentijn schreef:
Volledig eens met @ElCid, zoals ik ook al zei in een eerder post van mij: de rest moet hun roze bril maar eens afzetten.

Dus een teveel van 10.000 ontstaat niet zomaar of in een paar jaar.

Daar heeft men de boel gewoon volledig links laten liggen, tot het zodanig uit de hand is gelopen dat er nu opeens zonder aanziens des paards een X-aantal moeten worden geelimineerd/geliquideerd, op een niet te controleren, massale wijze.

Was men eerder begonnen met (uit de lucht) controles, had men eerder gezien dat er veel te veel in het gebied bijkwamen, dan schiet je er GERICHT en GESELECTEERD een aantal af. Want dat is met een lager aantal "overschot" nog veel beter mogelijk.

Waarom wacht men tot het een onoverzichtelijke 10.000 stuks zijn geworden..?!?

Men voert als argument aan dat... er zoveel paarden zijn doodgegaan aan honger en dorst, dat we nu wel moeten gaan "cullen" (afmaken). Dus... daar volgt uit, dat er buiten de geestimeerde schatting van 10.000 overschot al talloze daarvoor aan honger en dorst zijn gestorven. Het feit dat er massale sterfte is, is juist het aangevoerde argument om er 10.000 af te schieten. En niet omgekeerd.

Ieder weldenkend mens kan bedenken en uitrekenen, dat je dan veel en veel te laat bent met welke ingrijpende maatregel dan ook.
Dus niet: ik word liever afgeschoten dan de honger/dorstdood te moeten sterven, nee, men HEEFT er talloze die dood al laten sterven alvorens te besluiten "dat er toch wel te veel zijn" , dus nu maar opruimen dat overschot.
Wanbeheer.
Wanbeleid.

In de Oostvaardersplassen exact hetzelfde op Madurodam-formaat (vergeleken bij een mega-outback als Australie).

Moeten er ook eerst talloze van honger en dorst wegkwijnen en omkomen voordat men denkt: O ja, het zijn er te veel. Laten we eens kijken hoeveel te veel, dan knallen we die wel af.

Ieder jaar exact hetzelfde liedje. Schandalig.

_/-\o_

HE-LE-MAAL mee eens!

Waarom is het zó ver gekomen dat er in 1 keer 10.000 op een vreselijke manier moeten worden afgeschoten?
Waarom konden ze niet eerder beginnen om dan de ''zwaksten'' op een normale manier te (afschieten?) zonder dat ze zoveel hoeven te lijden?
Waarom.......?

Bah -O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:06

Wellicht geeft de post van Taucha (deels) antwoord... Uit verhalen van kennissen die (tijdelijk) wonen in Australië kan ik onderstaande alleen maar bevestigen. Ik vind sommige uitspraken naar de Australiërs toe nu niet bepaald aardig.

Natuurlijk, achteraf praten is altijd mooi. En natuurlijk staan de beste stuurlui altijd aan wal. Maar zolang niemand van jullie weet hoe de situatie daadwerkelijk zo heeft kunnen lopen (voor hetzelfde geld heeft het land inderdaad eerdere pogingen gedaan op andere wegen die mislukten door de grote onbegaanbare oppervlakten bijvoorbeeld) vind ik niet dat je zo hard moet oordelen.

Want even netjes vangen in een roundpen zit er niet bepaald bij...

Gewoon voor de beeldvorming:

Afbeelding

Zegmaar het gebied van "Zuidoost-Griekenland" en "Zuidoost-Bulgarije" en de omgeving daaronder, dat waar het verhaal zich ongeveer afspeelt. Hoe wil je daar ooit alles bij elkaar drijven. Dat zijn alpen, bossen en open vlakten. :=

Taucha schreef:
Er wordt aan 2 heel belangrijke dingen voorbijgegaan:

1 de grootte van australie.
Ik heb daar zelf op een cattlefarm gewerkt en onder andere geholpen bij het opdrijven van rundvee in een 'kleine' paddock van 50 vierkante kilometer (ter vergelijking, dit is zo'n beetje de oppervlakte van amsterdam binnen de S10) en was erg onder de indruk hoe veeleisend het was relatief makke, langzame koeien met een helikopter op te drijven waarna we met de paarden in het laatste kwart van de gelukkig redelijk trechtervormige paddock de koeien verder opgedreven hebben. Dit was een gigantische klus. Ik was erg blij dat de paddock goed omheind was en dat de laatste trechterkilometers waren afgezet met zeer solide hekwerk. Ik heb de 'makke' koeien rare dingen zien doen.
Dus misschien dat jullie je een klein beetje kunnen indenken dat het zowat onmogelijk is ditzelfde met paarden te doen op een open vlakte zonder solide omheining of andere mogelijkheden om de dieren te clusteren. Dit is met een helikopter gekkenwerk, en een volledige utopie dit te paard, te voet, te auto of wat dan ook voor vervoermiddel op de grond te doen. Hierdoor ontkom je er niet aan de dieren ook vanuit de helikopter neer te schieten want vooraleer je op de grond dicht bij genoeg bent om te schieten, schieten de paarden alle kanten op.

2 de australiers zijn dierenliefhebbers, misschien nog erger dan de oh zo snel 'dat is zielig' zeggende engelsen.
Hierdoor is het verwilderde paardenprobleem eerst gigantisch uit de hand gaan lopen vooraleer deze laatste noodgreep is genomen. De nu genomen beslissing is veel te laat gekomen en daardoor zijn de aantallen die geschoten moeten worden gigantisch groot. Hopelijk hebben de australiers hiervan geleerd en zorgen ze dat in de toekomst dieren eerder afgeschoten of misschien zelfs uitgevangen worden. Dit uitvangen is eerder geprobeerd en werkt...maar niet op schaal zoals nu nodig is.

Natuurlijk zie ik het liever ook anders. De feiten zijn echter dusdanig dat een andere manier schijnbaar niet kan. Natuurlijk besluiten ze niet van de een op andere dag om alles maar lukraak af te schieten. Maar als het niet mogelijk is om het spul naar omsloten gebieden te drijven of andere maatregelen te nemen dan zit er op een gegeven moment niets anders op dan de paarden aan honger te laten sterven of door af te schieten vanuit een helikopter.
Weten jullie betere ideeën, neem dan vooral contact op met de Australische ambassade. ;)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:51

Tnx Magda voor je visuele uiteenzetting. Amsterdam is niet eens op de kaart ingetekend. Het ieniemienie paddockje waarin ik rondgereden heb is duidelijk nog geen honderdduizendste peanut van het geheel. En dat vond ik al indrukwekkend genoeg!

Op zich is er geen probleem met de paarden. Ook niet met de dingo's of konijnen.
Ik heb een hele goede oplossing voor het probleem, zullen alleen een paar tegenstanders zijn, maar het is hele ethisch verantwoorde en humane oplossing; het verwijderen van alle homo sapiens van australie en de rest van de flora en fauna bloeit vanzelf weer op. Niet zoals het geweest is voor de mens zich er ging vestigen, maar met meer verrijking. In den beginne zullen bepaalde diersoorten overwoekeren, maar daarna volgt hongersnood en natuurlijke afvloeiing en kunnen de minderheden zich weer oprichten. Uiteindelijk krijg je vanzelf een bepaald evenwicht en zullen de planten en dieren weer naast en met elkaar kunnen leven.

....maar alleen dat verwijderen van die homo sapiens zal een beetje lastig worden. Tot die tijd dan maar een andere aanpak en dat is alles dat in de weg loopt en de akkers leeg eet, omdat het bos al kaal is, verwijderen. En dan krijg je van dit soort praktijken omdat men (menselijk als we zijn) te laat is met een preventieve aanpak van het probleem.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:05

en hoe komt het dat die dieren niet genoeg voeding hebben? omdat de mens de hele aarde in beslag neemt, en we gaan toch ook niet een selectie maken tussen de mensen om die af te knallen omdat we te veel ruimte nemen en uiteindelijk niet eens meer eten voor onszelf hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:09

idsie schreef:
en hoe komt het dat die dieren niet genoeg voeding hebben? omdat de mens de hele aarde in beslag neemt, en we gaan toch ook niet een selectie maken tussen de mensen om die af te knallen omdat we te veel ruimte nemen en uiteindelijk niet eens meer eten voor onszelf hebben.

In het grootste gedeelte van Australië woont geen mens.
Het gedeelte waar dit speelt is zo goed als onbewoonbaar.
Er is gewoon een voedselschaarste omdat er te veel paarden zijn (geboren) en er geen natuurlijke vijanden zijn fokt het maar door.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:30

Idsie, heb je enig idee van het klimaat wat daar heerst? Want dat is namelijk (voor een overgroot deel) het antwoord op je vraag. :=

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:36

Ik ben Australier en geloof mij het is een echt PLAAG!
Ik ben dierenliefhebber en hou ontzettend veel van paarden maar kan toch in komen met de redenering dat deze maatregelen nodig maakt.

Het gebied waar deze paarden zich bevinden is HEEL groot en omdat er zo veel zijn, en omdat die regio al jaren kampt met drought, hebben ze alle eetbare planten al verorbert. Met gevolg dat al het inheems dieren ook sterven een hongersnood. Nu trekken ze naar z.g. 'groene' gebieden ... het is maar wat je 'groen' noemt ... en net een plaag locusts/sprinkhanen worden nu daar ook alles dat eetbaar is opgebruikt. Ze bewegen dichter en dichter bij de 'bewoonde' wereld = boerderijen en de boeren zien hun schaars bekleden weiden vernield worden door deze migratie. Wij praten hier over gebieden die 10,000 vierkante kilometer groot is waar bijna niets meer te eten valt voor de dieren.
Het zijn niet alleen paarden, maar als gevolg van hun aantallen tast de rimpel effect ook kamelen, ezels, kangaroos, emus, aan ... en dan natuurlijk volgen de dingo's deze dieren met alle gevolgen van dien.

Het is heel makkelijk hier in groen Nederland en Belgie kritiek te geven op een drastisch situatie dat ver van mijn bed is, zonder enige en ook maar enige besef te hebben van de condities dat daar bestaan!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:16

Dieren(vooral wilde dieren) hebben geen rechten,
hoe staat het ook al weer met de globale ontbossing?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:29

purkie schreef:
Dieren(vooral wilde dieren) hebben geen rechten,
hoe staat het ook al weer met de globale ontbossing?

Wat heeft dit met de paardenplaag in Australië te maken?