Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

Re: Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:28

Ik vind ongenuanceerd een mooi woord!

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:28

Dat wou ik even kwijt! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:48

Vudress schreef:
Ik heb er wat moeite mee om de mededelingen dat het alleen maar om het geld gaat en dat die arme merrie nou zelf geen veulen mag dragen en opvoeden als een discussie te beschouwen. :D

Uiteindelijk draait alles om geld anders was Totilas ook niet verkocht.

In dat deel van de paardenwereld draait het om geld heel simpel want die mensen moeten ook eten en de paarden ook. Draaide het niet om geld dan stond Sisther lekker zwanger op een boerderijtje en ging haar baas elke dag netjes van 9 tot 5 naar kantoor.

btw ik ben ook geen voorstander van al dat gerotzooi met de natuur. Altijd maar die controle freaks van mensen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 05:58

Cowgirl schreef:
Vudress schreef:
Ik heb er wat moeite mee om de mededelingen dat het alleen maar om het geld gaat en dat die arme merrie nou zelf geen veulen mag dragen en opvoeden als een discussie te beschouwen. :D

Uiteindelijk draait alles om geld anders was Totilas ook niet verkocht.

In dat deel van de paardenwereld draait het om geld heel simpel want die mensen moeten ook eten en de paarden ook. Draaide het niet om geld dan stond Sisther lekker zwanger op een boerderijtje en ging haar baas elke dag netjes van 9 tot 5 naar kantoor.

btw ik ben ook geen voorstander van al dat gerotzooi met de natuur. Altijd maar die controle freaks van mensen.

Ben het hier wel beetje mee eens... Natuurlijk snap ik ook wel met zo'n investering + risico dat je wat "achter de hand" wil hebben. Het idee we willen er zoveel mogelijk van zo'n goede merrie snap ik dan weer niet, een goed sportpaard hoeft geen goed fokpaard te zijn :+.

Ik ben benieuwd of de merrie zelf ook dragend word en of ze het zo jaarlijks gaan doen.... Bedoel de merrie is 14, dus zeg dat je er nog 6j mee kan fokken. Elk jaar x4 is toch 24 veulens ;). Of dat ze dit doen het eerste jaar (succes afdwingen?) en komende jaren de merrie gewoon zelf dekken....
Bedoel als ze alleen maar "leeft" om eicellen te spoelen, hoezo industrie ;).

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 06:12

helemaal eens met Ashley5760 !

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 06:30

Indien je de cyclus niet veranderd (voor of na de behandeling hengstig spuiten) is mijn persoonlijke ervaring dat de merrie er niet onder veranderd. Het "geklooi" met externe hormonen heeft bij sommige merries invloed op het gedrag.
Wij zetten ET ook in, zoals aardig wat mensen, om de sport en fokkerij te combineren.

In het geval van Sisther snap ik de keuze voor spoelen goed, beide charmeur embryo's zijn waarschijnlijk uit 1 spoeling (top kwaliteit sperma!).
Naast veiligheid is het een mogelijkheid om de invloed van een topmerrie op de fokkerij te vergroten. Of het interessant is qua toevoeging zal over een jaar of vier blijken. Dit geldt echter ook voor de eerste jaargangen van jonge hengsten. Bij hengsten hechten we tegenwoordig steeds meer aan persoonlijke prestaties. In mijn ogen is een topsportmerrie dan een toevoeging!

Persoonlijk (let op persoonlijk dus iedereen zijn eigen mening) vind ik het niet raar dat je met je topmerries een risicobeperkende handeling doet. Of we het er mee eens zijn of niet, zelfs in onze "mensenwereld" gebeuren dit soort zaken, van extra beveiliging tot apart vervoeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:21

Wat zijn risico beperkende handelingen?

Merrie zal toch enkele malen gescand moeten worden voor eisprong , geinsemineerd moeten worden en gespoeld. Hoe gezond is het dat er elke maand een persoon met zijn arm in zit te wroeten?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:35

Nog nooit eentje weten sterven bij het scannen of insemineren, bij een geboorte daarentegen...

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:55

Een dierenarts "wroet" niet met zijn armen, dan krijg je een darmperforatie en gaat de merrie wel degelijk dood. Sommige opmerkingen slaan echt nergens op hier. Bij scannen hoor je voorzichtig te werk te gaan, en dan is er niets ongezond aan. Voor ET wordt een merrie trouwens elke dag gescand, om het moment van ovulatie precies te kunnen bepalen, en niet elke maand.

En Ashley : denk je niet dat de kans op een heel goed veulen uit een topmerrie groter is dan wanneer je fokt met de merrie van de boer om de hoek die nooit iets bewezen heeft?? Garantie heb je nooit, maar de kans is veel groter.

Risico beperkende handelingen : ik veronderstel dat bedoeld wordt dat de donormerrie het risico van een natuurlijke dracht en alles wat daarbij fout kan gaan niet moet ondergaan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:12

Iphi; uiteraard, ik zeg het omdat er genoeg top sport hengsten zijn die in de fok waardeloos bleken te zijn ;). En proberen moet je natuurlijk altijd met zo'n merrie ;).

Cowgirl; er zijn indd merries die opvoelen niet fijn vinden (wij hadden er een die kneep hand van DA er bijna af :+) maar meer als "niet fijn" lijden ze er niet van ;).

(Waarom is de merrie eigenlijk met pensioen, als ze toch spoelen? Of is er een blessure?)

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:59

Iphi schreef:
Risico beperkende handelingen : ik veronderstel dat bedoeld wordt dat de donormerrie het risico van een natuurlijke dracht en alles wat daarbij fout kan gaan niet moet ondergaan.

Dat bedoel ik inderdaad, denk ook aan het verblijven in een koppel. Meerdere merries samen met hun veulens in het land heeft een groot voordeel, maar ook hier zitten weer bepaalde risico's aan.

Het klopt inderdaad dat niet alle topsporthengsten goed vererven. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat het gebruiken van zowel merries als hengsten die gescreend zijn op gezondheid, aanleg en karakter een meerwaarde voor je fokkerij is.
Het testen van de aanleg en het karakter in het verrichtingsonderzoek en een merrietest geeft een indruk maar dit is imo maar een begin. De kwaliteit en het karakter om bewerkbaar en succesvol in bv een pavo cup te zijn is een andere gradatie dan internationale topsport.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:38

Leuk nieuwtje, ze is weer door Jazz gedekt! 2 eitjes! ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:57

Timo_040 schreef:
Leuk nieuwtje, ze is weer door Jazz gedekt! 2 eitjes! ;)

Ik zie het ja, is nog even afkijken of ze aanslaan bij draagmoeder.
Benieuwd hoeveel ze er gaan doen dit jaar ;)

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:23

Ik ben er ook erg benieuwd naar! Wynton lijkt me wel een mooie voor Sis!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:42

5e embryo gespoeld ;) van glock's zonik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:20

Houdt ook niet op...

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:42

Ben vooral benieuwd naar deze!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:45

Pff en er komen nog meer , moeilijk wachten. ..

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:41

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:17

miranda1967 schreef:
yvonnedv schreef:

is moeder geworden..ze weet niet eens dat ze moeder is geworden,had ze vast heel fijn gevonden ;(

Of niet.. Je weet maar nooit hoe het gaat met een bevalling.. ;)
En ja, ik begrijp het goed hoor, met zo'n merrie wil je dat risico niet nemen..

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:10

Timo ik heb een horrorbevalling gehad lag op de ic en toch had ik het voor geen goud willen missen..

Dat risico mag de draagmoeder wel nemen want die kost niet zoveel..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:13

daar gaan we weer met paarden vermenselijken :(

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:14

behandel een dier zoals je normaal ook een mens zou behandelen..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:26

Hayley schreef:
Iphi, dat is een beetje kort door de bocht.
Het feit dat de ingreep op zich niks inhoudt, wil niet zeggen dat het geen aanslag is op het lijf.
De hormoonhuishouding is een van de dingen die veel te verduren krijgt van een dergelijke ingreep.
Dit zien we niet direct aan de buitenkant, maar wil dus zeker niet zeggen dat dit voor een merrie geen (negatieve) gevolgen met zich meedraagt.

Edit: neemt niet weg dat het voldragen van een veulen ook risico's met zich meebrengt en snap daarbij in sommige gevallen de afwegen wel. Ik vind alleen dat een aantal wel erg makkelijk denkt over het spoelen.

De hormoonhuishouding is bij het spoelen exact hetzelfde als wanneer er een eisprong is zonder bevruchting.