Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:54

Marin_ka3 schreef:
Elk wezen telt! Of het nou mensen of dieren zijn. Echter, binnen dit onderwerp gaat het over paarden, even niet over de boeren.

Eerder afschieten, hoe kom je daar nou bij. Eerder naar omkijken zal je bedoelen. Ooit van sterilisatie of castratie gehoord?

Hoezo inheems, dus alweer 'eigen volk eerst!!?' ' For crying out lout' , nu ook al voor de dieren? Dadelijk ook nog voor de plantjes. Het moet niet gekker worden

uhm wil niet veel zeggen hoor, maar australie heeft diersoorten die nergens anders ter wereld voorkomen. En ook nergens anders voor zijn gekomen. Geef ze groot gelijk dat ze die diersoorten voorrang geven op wilde paarden die alleen maar alles opvreten ten koste van inheemse dieren.

Ben het er mee eens dat er eerder ingegrepen had moeten worden; danwel door selectieve sterilisatie/castratie, danwel afschieten van zieke/zwakkere dieren. Het is triest dat er nu 10.000 dieren afgeschoten worden, maar beter zo dan door honger en dorst omkomen. Hongersdood is zeer zeer pijnlijk namelijk en kan lang duren.

edit; daar komt bij dat veel van die inheemse diersoorten het zeer zwaar hebben, danwel met uitsterven worden bedreigd. Paarden niet. Dus hoe lullig dit ook klinkt; ik had ook de inheemse soorten voorrang gegeven. Bovendien wordt het brumby ras hiermee echt niet van de kaart geveegd; alleen de dieren in het binnenland worden afgeschoten en dat is niet het enige gebied waar brumby's voorkomen. En zoals ik het begrijp zijn deze dieren al verloren; de dood wordt alleen wat naar voren geschoven (even heel klinisch gezegd, maar wel waar)

Kaatje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:21

gerlindie schreef:
kirstenplat schreef:
zoals al vaker is gezegt paarden zijn slimme dieren, waarschijnlijk trekken ze wel verder. ik zou ze denk ik niet afschieten. er zijn veel meer mensen die honger hebben dan die 10000 paarden. de mensen in afrika zullen waarschijnlijk ook niet dood willen. Er is misschien dan wel een ontzettend droog seizoen maar er zal na een poos ook wel weer regen vallen. mocht het toch nog echt heel extreem worden dan kunnen ze ze altijd nog afschieten.

het is nu dus al heel extreem, anders zouden ze dat niet zomaar doen. De paarden dreigen om te komen, en unieke, inheemse diersoorten zouden met uitsterven worden bedreigd.

tja... ze zouden kunnen gaan bijvoeren maarja, dat is een beetje lastig als het om 10,000 grote dieren gaat. je zou dan eigenlijk wel moeten gaan afschieten. maartoch zijn er dan niet te veel mensen? er zijn ook meer dan genoeg dieren uitgestorven door mensen.

Cassidy

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:35

En die dieren sterven nog steeds uit. Ieder stukje oerwoud dat nu wordt gekapt gaat dat veroorzaken, er is nog zoveel niet in kaart gebracht, zoveel soorten nog niet beschreven.

Maar wat we kunnen behouden moeten we behouden, extinct is forever. Het valt niet meer terug te halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:00

Blacky94 schreef:
Echt waar bokt, groei op. Wat ben ik blij dat ik niet meer in dat zachtaardige alles is zielugh Europa zit...

Ik maak gewoon een bedenking en ik krijg zulk een opmerking naar mijn kop geslingerd. Fijn!

Ach ja, Australië, schiet ze maar af, ik slaap er geen nacht minder om. Andere mogelijkheden bekijken om toch net iets minder dieren te moeten afschieten, ach, waarom die moeite doen. Kogel door de kop is sneller en goedkoper. Mensen zijn niet goed in natuurbeheer, anders was het niet tot deze getale geëscaleerd. Waarschijnlijk ook net iets te veel natuurlijke vijanden afgeknald. Maar weet je wat, knal er maar lekker op los. Ik uit het verre België mag hier geen mening over hebben, want ik weet niet hoe het is daar. :')

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:02

Jeetje, volgens mij weten een hoop van jullie echt niet hoe ernstig de droogte in Australië is en hoelang deze al duurt. Boeren schieten hun eigen vee dood wat in de buurt van bosbranden staat (en niet meer gered kan worden) uit medeleven zodat de dieren niet levend verbranden. De kogels die ze hier voor gebruiken worden niet vergoed door de overheid, het kost de boeren onwijs veel geld want gras en water is al een hele tijd schaars(ik geloof dat ik het in Februari te horen kreeg van iemand die familie daar heeft wonen) dus ze verdienen ook al een hele periode weinig geld voor voedsel en water. Aan de andere kant van Australië verzopen ze rond die periode en daar zal dus ook weinig voedsel zijn. In heb wel begrepen dat ze het iets beter willen aanpakken dan b.v. de Oostvaardense plassen, waar gewoon elk dier een nummer was en er helemaal niet gekeken werd naar de toestand van het dier, door alleen de slechte paarden af te schieten en de gezonde een betere kans te geven om te overleven.

Overigens zijn er in Australië ook instanties die afentoe Brumby's vangen en opleiden en een goed huis zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:06

daffie1986 schreef:
In heb wel begrepen dat ze het iets beter willen aanpakken dan b.v. de Oostvaardense plassen, waar gewoon elk dier een nummer was en er helemaal niet gekeken werd naar de toestand van het dier, door alleen de slechte paarden af te schieten en de gezonde een betere kans te geven om te overleven.

Kijk, een antwoord geven op mijn vraag is blijkbaar toch niet zo moeilijk. Een bitsige opmerking geven is natuurlijk veel makkelijker.
Bedankt daffie! :)

Kaatje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:12

Cassidy schreef:
En die dieren sterven nog steeds uit. Ieder stukje oerwoud dat nu wordt gekapt gaat dat veroorzaken, er is nog zoveel niet in kaart gebracht, zoveel soorten nog niet beschreven.

Maar wat we kunnen behouden moeten we behouden, extinct is forever. Het valt niet meer terug te halen.

inderdaad, maar er zijn ook weer dieren die eerst een plaag waren afgeschoten die nu bijna of helemaal uitgestorven zijn Ik weet verder niet hoeveel paarden er nog zijn van deze soort en of ze ook ergens anders leven. het gaat waarschijnlijk sneller als de mensen denken. dood=dood
ze zouden er eerst ook 5000 kunnen afschieten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:17

De Brumby populatie is heel groot in Australië

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:39

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:58

Cassidy schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brumby

Bovenstaande Wiki pagina zegt dat er op dit moment minstens 400.000 zijn...

En bevestigd gelijk ook wat ik in een eerdere post al zei: ze zitten niet alleen maar in het binnenland..integendeel zelfs; grootste gedeelte van de populatie leeft bij de kustgebieden.
Bovendien moeten ze wel helicopters gebruiken: gebied is zo groot en van zo'n extreem klimaat, dat op een andere manier erheen gaan bijna gelijk staat aan zelfmoord.

En dat de lichamen blijven liggen; hebben de aaseters ook eens een feestmaal. Kunnen zij ook wel gebruiken met de hitte en droogte die al maanden aan de gang is. Dus wordt alsnog niet verspild.

edit; @ kirstenplat; eerst 5000 afschieten? En dan? De resterende 5000 alsnog op gruwelijke wijze om laten komen? Echt aan de tegenstanders: jullie begrijpen het niet; iedere andere vorm van hulp is op dit moment niet van toepassing, want de situatie is al tijden op onhoudbaar wat betreft de droogte daar. Deze geselecteerde paarden zijn al ten dode opgeschreven. Zoals iemand al zei: boeren moeten al hun vee afschieten omdat deze anders van de dorst omkomen en dit leed ze bespaard wordt door het voor te zijn.
Dit is ook gaande bij die brumby's: het vonnis is allang gegeven; door moeder natuur (en ja de mens heeft moeder natuur geholpen door falend natuurbeleid). Of ze wel of niet ingrijpen met deze maatregel; deze dieren zijn ten dode opgeschreven. Op dit moment is afschieten alleen maar humaan.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:55

Waarom maakt men zich hier zo druk over de paarden in Australië?
Verbeter de wereld en begin bij je zelf, hier in Nl doen 'we' het ook in de Oostvaardersplassen, daar laten 'we' jaarlijks rond de 1250 dieren [waaronder een paar honderd konikspaarden] verrekken alvorens ze worden afgeschoten.
Dit tot meerdere eer en glorie van een zekere heer Frans Vera/staatsbosbeheer.
In dit topic worden linkjes geplaatst met zgn schokkende foto's, maar de beelden uit de ovp zijn niet beter.
Dit alles omdat men er voor kiest om niet te beheren, zodat de populatie dieren past bij het gebied waarin ze leven, hetgeen ook gebeurd met de damherten in de Amsterdamse waterleidingsduinen waar afgelopen winter veel damherten de hongerdood stierven.
En tienduizend paarden is veel, maar maar een paar als je ze wegzet tegenover de 500.000. ganzen welke de komende jaren in Nl gedood gaan worden omdat er door wanbeleid veel te veel van zijn gekomen.
Het enige wat werkt en eerlijk is naar de dieren toe, is een vorm van beheer waarbij je de populatie afstemt op de draagkracht van het gebied waar ze leven, en daarbij moet je ook de andere soorten [waaronder de mens] meenemen in je berekening.
Voor schokkende foto's ui de ovp:

http://voordierenblogger.blogspot.nl/20 ... an-de.html

Maar leest u vooral de tekst en kom in opstand, deel deze link via facebook enz.
mvg wolter

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:07

Ik heb het idee dat veel mensen zich totaal geen voorstelling kunnen maken hoe de outback van Australie eruit ziet en hoe inmens groot dat land is...
Gebied waar die paarden lopen kan zo groot zijn als de helft van Europa...of groter..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:11

Wat ik me afvraag is hoe weet je zeker dat ze dood zijn na een schot uit een heli, of moet je daar maar op hopen

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:13

Moest eigenlijk meteen aan de docu wild horse, wild ride denken. In de USA is dat een wedstrijd waarbij elk jaar (een paar) honderd mustangs uit het wild worden gehaald en ingereden worden door mensen in heel Amerika. Zo'n actie zou hier ook best kunnen, natuurlijk zijn niet 10 duizenden paarden te redden, maar een deel is tenminste iets. En natuurlijk doodzonde dat de geschoten paarden daar weg moeten rotten. Maarja, met een truck al die duizenden paarden ophalen is ook geen doen, zeker niet als het gebied onbegaanbaar is.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:15

Sja, leuk is het niet maar liever dat dan uithongeren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:45

Gini schreef:
Blacky94 schreef:
Echt waar bokt, groei op. Wat ben ik blij dat ik niet meer in dat zachtaardige alles is zielugh Europa zit...

Ik maak gewoon een bedenking en ik krijg zulk een opmerking naar mijn kop geslingerd. Fijn!

Ach ja, Australië, schiet ze maar af, ik slaap er geen nacht minder om. Andere mogelijkheden bekijken om toch net iets minder dieren te moeten afschieten, ach, waarom die moeite doen. Kogel door de kop is sneller en goedkoper. Mensen zijn niet goed in natuurbeheer, anders was het niet tot deze getale geëscaleerd. Waarschijnlijk ook net iets te veel natuurlijke vijanden afgeknald. Maar weet je wat, knal er maar lekker op los. Ik uit het verre België mag hier geen mening over hebben, want ik weet niet hoe het is daar. :')

Reactie was niet persoonlijk bedoeld, maar gewoon half bokt lijkt niet verder te willen kijken dan hun neus lang is.
Tegenwoordig lees ik in de helft vd topics alleen nog maar reacties als "dat is zielig". Waarom?! Omdat ze in dit geval dood gaan? Gefeliciteerd, dat is de natuur, dat is het leven. Als ze 10.000 paarden af kunnen schieten, om ze nota bene een verschrikkelijke hongerdood te besparen, dan betekend dat ook dat er waarschijnlijk nog wel een paar duizend achter zullen blijven. Het is niet dat ze ineens 9 vd 10 dieren doodschieten om ze vervolgens uit te laten sterven. Mochten ze misschien wel willen aangezien het daar een plaag is en niet een leuk groepje wilde paarden, maar dat zal toch niet zo snel gebeuren. Eerder dat de inheense plant en diersoorten het nu moeten ontgelden. Over het veroorzaken van uitsterven van gesproken. Moet je vooral al die paarden maar laten lopen om zich verder te vermenigvuldigen.

Iemand had het over het wegnemen van de natuurlijke vijand, guess what, die is er niet en zonder ingrijpen van de mens zal de groep paarden dus alleen nog maar groter worden. Paarden zijn weggelopen/losgelaten door kolonisten. Beesten hadden daar dus eigenlijk al helemaal niet moeten zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:50

wolter schreef:
hier in Nl doen 'we' het ook in de Oostvaardersplassen, daar laten 'we' jaarlijks rond de 1250 dieren [waaronder een paar honderd konikspaarden] verrekken alvorens ze worden afgeschoten.

Sorry, maar de oostvaarderseplassen vind ik wel even wat anders dan in Australië waar de paarden geen hekken hebben en hier in NL wel. Hier in nederland nemen we een gebied, zetten er een hek omheen en gooien en manlijke en vrouwlijke dieren in die het vervolgens maar uit moeten zoeken. In Australië kunnen de paarden zich tenminste wel over het hele land verplaatsen i.t.t. hier op de postzegels waar mensen nog voor betalen ook en dus zo meewerken aan dit wanbeleid van "natuur". Hier zeggen we namelijk dat de beesten maar vanzelf moeten sterven want: "Dat is de natuur". En als we al gaan schieten dan schieten we gewoon onze nummertjes vol ongeacht gezondheid en ondanks dat alles, gaat men nog steeds dolblij weekendjes weg die kant op.

Je kunt niet van natuur spreken als je tegenover een grote grazer geen roofdier zet. In Australië lopen wel roofdieren(dingo en wilde hond), maar gewoon te weinig voor deze hoeveelheid paarden. De mens had voor het uitzetten al moeten stoppen om zich met de natuur te bemoeien, want zoals eerder genoemd vind de natuur overal een hoop oplossingen voor totdat de mens zich er zo nodig mee moet bemoeien.

In tijden van schaarste zullen er weinig beesten geboren worden omdat de ouderdieren zelf teveel voedingsstoffen verbruiken tijdens het rondtrekken. En inderdaad zal door het schieten van de paarden in theorie veel meer dingo's en wilde honden (klik op de link en zie de verschillend) geboren kunnen worden omdat er voedsel in overvloed voor de dieren is. Eén probleem: voor elke kilo voedsel is ook x aantal liter water nodig om dit voedsel te kunnen verteren en volgens mij is er nog steeds droogte. Als ze dus besluiten om nu te schieten zullen er maar weinig roofdieren van dit feestmaal gaan genieten en de beesten dus links laten liggen tot het regenseizoen begint of er op een andere manier water gevonden wordt.

Zouden ze de brumby populatie ook in de toekomst onder controle willen houden dan zouden ze dus moeten gaan schieten in de gebieden waar juist teveel water gevallen is zodat er dus inderdaad een explosie aan roofdieren komt. Tegelijkertijd zou je dan ook paarden uit de droge gebieren moeten verplaatsen richting natte gebieden om de druk bij de droge gebieden weg te halen, plus daar tegen over de roofdieren weer uitgaan zetten in de droge gebieden omdaar dus meer polulatie controle te krijgen. En volgens mij is dat logistiek nogal een probleem of afhankelijk hoe je het bekijkt, veel en onbegonnen werk. Plus grote kans dat er een hele goede reden voor de dieren is om in bepaalde gebieden met heel veel/weinig of helemaal niet zijn, dus kan het jaar daarop weer een reddingsactie begonnen worden omdat het nieuwe beleid te goed bevalt of er op de andere plek ineens te weinig zouden lopen van 1 van de dieren.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-05-13 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:03

xxCYNNxx schreef:
Cassidy schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brumby

Bovenstaande Wiki pagina zegt dat er op dit moment minstens 400.000 zijn...

En bevestigd gelijk ook wat ik in een eerdere post al zei: ze zitten niet alleen maar in het binnenland..integendeel zelfs; grootste gedeelte van de populatie leeft bij de kustgebieden.
Bovendien moeten ze wel helicopters gebruiken: gebied is zo groot en van zo'n extreem klimaat, dat op een andere manier erheen gaan bijna gelijk staat aan zelfmoord.

En dat de lichamen blijven liggen; hebben de aaseters ook eens een feestmaal. Kunnen zij ook wel gebruiken met de hitte en droogte die al maanden aan de gang is. Dus wordt alsnog niet verspild.

edit; @ kirstenplat; eerst 5000 afschieten? En dan? De resterende 5000 alsnog op gruwelijke wijze om laten komen? Echt aan de tegenstanders: jullie begrijpen het niet; iedere andere vorm van hulp is op dit moment niet van toepassing, want de situatie is al tijden op onhoudbaar wat betreft de droogte daar. Deze geselecteerde paarden zijn al ten dode opgeschreven. Zoals iemand al zei: boeren moeten al hun vee afschieten omdat deze anders van de dorst omkomen en dit leed ze bespaard wordt door het voor te zijn.
Dit is ook gaande bij die brumby's: het vonnis is allang gegeven; door moeder natuur (en ja de mens heeft moeder natuur geholpen door falend natuurbeleid). Of ze wel of niet ingrijpen met deze maatregel; deze dieren zijn ten dode opgeschreven. Op dit moment is afschieten alleen maar humaan.

Amen _/-\o_

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:16

Ik heb alleen de OP gelezen, maar heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant is het beter ze af te schieten maar vindt het wel érg zonde. Als ze de paarden dan toch afschieten geef ze dan alsjeblieft aan hongerlanden, ipv laten verrotten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:31

tossielove schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen, maar heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant is het beter ze af te schieten maar vindt het wel érg zonde. Als ze de paarden dan toch afschieten geef ze dan alsjeblieft aan hongerlanden, ipv laten verrotten.

Misschien toch even de moeite nemen om door te lezen?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:37

daffie1986 schreef:
tossielove schreef:

Zal ik doen als ik er echt even de tijd voor kan nemen, is nu niet meer zo'n goed moment :z

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:43

tossielove schreef:
daffie1986 schreef:

Zal ik doen als ik er echt even de tijd voor kan nemen, is nu niet meer zo'n goed moment :z

Dat bedoelde ik natuurlijk ook :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 02:48

Ik zie in dit topic meerdere keren de vraag; Maar wat als ze niet meteen dood zijn?

Dan gáán ze het vanzelf. Heel hard en zielig, maar er is geen water, dus dood gaan ze zoiezo. Moet je dan maar níet gaan schieten, omdat ze mischien niet meteen dood zijn? Uitdrogen en verhongeren gaat ook niet in één klap, dus zelfs al zou het paard niet direct dood zijn, is het mijn ogen nog vriendelijker dan ze gewoon laten lopen.

En een huisje zoeken voor die paarden... Is dat vriendelijk? Is het in het belang van zo'n dier om het te vangen en kudde's te scheiden, zodat ze bij mensen tussen hekjes kunnen gaan leven? Dag in dag uit leven met je grootste vijand, die paarden zien mensen gewoon als roofdieren. In dat geval zijn er mischien ook nog wel wat dierentuinen die wat paardjes willen adopteren om de leeuwen bezig te houden.

Prima oplossing vind ik het. Super dat ze die dieren niet aan hun lot overlaten, maar actie ondernemen om te voorkomen dat ze weet ik hoe lang gaan lijden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 02:58

Hoe wil je ze daar weghalen? Gebied is misschien wel zo groot als half europa, indien niet groter, en het gebied is praktisch onbegaanbaar. Veel succes met vangen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:04

Blacky94 schreef:
Hoe wil je ze daar weghalen? Gebied is misschien wel zo groot als half europa, indien niet groter, en het gebied is praktisch onbegaanbaar. Veel succes met vangen.

Bij de mustangs in Amerika lukt het. Zelfs met giraffen in Afrika lukt het. Moet het met die brumby'tjes ook wel geen probleem vormen.

Dát is misschien wat mij het meeste stoort. Ze grijpen gewoon meteen naar het doodschieten van de dieren, andere middelen worden er niet of te weinig structureel ingezet. Als ze nu eens een goed natuurbeheerplan opstellen waardoor het niet altijd zo escaleert. Dat er dan nog af en toe dieren afgeschoten moeten worden, a la, maar nu laat men de hele situatie lekker escaleren om er dan ineens een slagveld van te maken.

Ik kijk juist verder dan mijn neus lang is. Ik kijk naar Amerika. Naar de mustang. In het begin van de vorige eeuw waren er daar ook veel te veel van: 2 miljoen! Ze zijn die dieren dan beginnen te bejagen. En nu, de mustangs zijn nu een beschermde diersoort geworden omdat er een bepaald moment nog maar heel heel weinig overbleven. Ik hoop dat het met de Brumby niet dezelfde kant op gaat. En dat ze idd met een goed afschietplan komen en niet in het wilde weg beesten gaan afschieten.
Ik hoop echt dat dit gewoon een onderdeeltje is van een heus groot natuurbeheerplan, want met alleen het afschieten van paarden kom je er niet. Dan varen de roof- en aasdieren wel en krijgen die meer nageslacht en zullen er daar te veel van rondlopen. En wat dan? Die ook weer afschieten?

En als je kijkt naar Nederland en de Konikspaarden. Dat is toch gewoon hét voorbeeld van een falend natuurbeleid.

Ach, ik ben zelf ook twijfelend, dat geef ik toe. Ik ben twijfelend omdat ik de mens niet vertrouw als God. Te vaak heeft de mens al ingegrepen in de natuur en te vaak al heeft dat niet tot goede resultaten geleid.