Lichtrijden beter voor de paardenrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:32

MariekeS_ schreef:
Ik hoor anders ook vaak het tegenovergestelde: dat je met lichtrijden meer puntbelasting hebt en dat een constante druk minder slecht is.

Ik vind het wel wat waard dat dit onderzoek met nauwkeurige apparatuur uitgevoerd is :)

hier was toch laatst ook een onderzoek in naar voren gekomen dat doorzitten juist beter was dan lichtrijden

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:46

Vooral dat skippyballen vergeleken als doorzitten, ik hoop toch dat ik minder stuiter als ik doorzit.. :+

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:25

Mousmous schreef:
Nou, Knavia, ik woon in een gereformeerd dorp en daar geloven ze nog steeds dat de wereld in 6 dagen geschapen is hoor.

Hahah klopt ook wel volgens de bijbel, 7de dag was rustdag dus die dag heeft ie geen donder uitgevroten :P

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:49

Annemiek80 schreef:
Mousmous schreef:
Dat begrijp ik Miepie77 :)

En hoeveel hebben niet de teugels nodig om te kunnen blijven zitten. Zie regelmatig combinaties die als de teugels onverwachts doorgeknipt zouden worden achterover van hun paard zouden duvelen.

Beelddenker hier!
:') :') :') _O- _O-

je moet gewoon eens gaan lichtrijden of doorzitten met een lange teugel. dan steun je niet op de teugels. met lichtrijden kan ik dat al :) maar met doorzitten is dat bij mij helaas nog ver te zoeken! :')

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:00

:j :j :j :j
Jolliegirl schreef:
Hoe is er uitgezocht wat de drukpunten bij de ophanging van de stijgbeugels is?

De jockeyzit zal daar veel meer druk hebben dan een doorzittend iemand.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:03

Citaat:
Dan zouden paarden beter afgericht moeten zijn en het doorzitten dus aan moeten kunnen.

Wat dacht je van dan zouden de ruiters beter afgericht moeten zijn en fatsoenlijk op een paard moeten kunnen zitten zonder hotsen en klotsen. Ben overigens wel benieuwd of ze alle drie de houdingen bij zelfde ruiters getest hebben. Want jockey zijn veel lichter en verder ben je nog afhankelijk van het zadel hoe dat ligt, hoe de ruiter van nature zit, hoe een paard beweegt en opgooid.. Etcetc.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:05

Waarom zeggen ze dan op de site van barefoot het volgende:
Citaat:
Lichtrijden (laten we hiermee al het "staan in de beugels" even samenvatten) is in feite op elk zadel en elk paard iets waarmee je erg goed op moet passen.

Ten eerste omdat lichtrijden en het daarbij steeds verplaatsende ruitergewicht de balans van het paard verstoord. Er wordt niet voor niets doorgezeten bij het uitvoeren van de hogere dressuuroefeningen, door de ruiters van de Spaanse rijschool, en door vele volkeren overal ter wereld, waar de paarden en ruiters vaak nog echt lange dagen samen werken. Lichtrijden is een typisch westers fenomeen, elders in de wereld blijft men gewoon in het zadel zitten.

Verder zijn zadels in principe bedoeld om op te zitten....de stijgbeugels zijn er van origine slechts aan bevestigd voor het opstijgen (het woord "stijgbeugel" zegt het eigenlijk al).

Een zadel(boom) is van origine niet gemaakt voor het netjes verdelen van stijgbeugel-druk.
Wanneer je zwaar in de beugels gaat staan, zal de drukverdeling minder goed zijn dan wanneer je netjes in het zadel blijft zitten.

Bij boomzadels komt de druk van het ruitergewicht in de beugels voornamelijk op de voorkant van de boom (en dus rond de schoft en schouders) te liggen. Western-zadelverkopers waarschuwen daar vaak netjes voor: dat de zadels niet gebouwd zijn op lichtrijdende ruiters.
Voor Engelse zadels geldt dit natuurlijk ook maar de verkopers daarvan weten dit vaak niet eens omdat het lichtrijden in de Engelse sport zo ingeburgerd is.

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Staan-in-de-beugels/

unihorses

Re: Lichtrijden beter voor de paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:09

goed lichtrijden is in mijn visie helemaal NIET de beugels gebruiken.... maar vanuit je knien. ik kan lichtrijden, zonder zadel dan ook. voor het gemak blijf ik dan zitten, maar met zadel gebruik ik mijn beugels amper.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:10

Misschien dat ze het verschil tussen boomloos en zadel met boom maar eens wetenschappelijk onderzocht worden op dit punt :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:27

http://horses.nl/algemeen/lichtrijden-n ... oorzitten/
In de praktijk zal het er waarschijnlijk aanliggen hoe hard een ruiter terug in het zadel komt bij het gaan zitten. Als je net voor de hele massa in de rug drukt weer begint met gaan staan en dus niet echt een zitmoment hebt, dan zul je zo de rug van een jong paard wat kunnen ontlasten, maar als je jezelf echt laat terugvallen in het zadel, dan zal er veel meer gewicht als bij doorzitten op de rug komen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:17

Citaat:
Volgens De Cocq is draf een veelgebruikte gang

schokkend!!!

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:30

Shadow0 schreef:
Overigens, het stuiteren als op een skippybal is toch niet helemaal de manier waarop ik doorzit hoor. Ik geloof beslist dat lichtrijden wat beter is, maar dergelijke vergelijkingen vind ik niet veel toevoegen.

Het lijkt overigens geen nieuw onderzoek te zijn: http://www.nhk.nl/index_2450.php vermeldt als bron een onderzoek uit 2010 van dezelfde P. de Cocq

Ja dat vind ik ook, het heet niet voor niets doorzitten. :o

AnjaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:09

Dat word leuk: in jockeyzit: A - X binnenkomen in verzamelde galop! X halthouden en groeten. Hihi.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:12

AnjaS schreef:
Dat word leuk: in jockeyzit: A - X binnenkomen in verzamelde galop! X halthouden en groeten. Hihi.

Haha heerlijk, mental picture hier!

Ik mag ook weleens wat aan mijn lichtrijden doen, ik gebruik mijn beugels te veel en mijn knieën te weinig. Helaas momenteel paardloos dus het zal even moeten wachten. Doorzitten kan ik dan weer wel, ook met lange teugel :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:58

Bambolina schreef:
Citaat:
Volgens De Cocq is draf een veelgebruikte gang

schokkend!!!

Dat citaat komt uit een artikel van NRC. Ik durf te wedden dat een groot deel van de lezers geen paardenkenner is, dus echt geen onnodige quote. Dat zou het zijn als het artikel in een paardenmagazine stond, maar in een krantenartikel (dat ook gelezen wordt door niet-paardenmensen) is dat prima informatie. Eerst even lezen waar tekst precies vandaan komt.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:59

Annemiek80 schreef:
Voortaan allemaal in jockeyzit dus :P

Goed voor je evenwicht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:54

En vaker gaan lichtrijden in galop ( zoals de springruiters al doen)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:10

MariekeB schreef:
En vaker gaan lichtrijden in galop ( zoals de springruiters al doen)

Verlichte zit bedoel je..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:06

Nee ik denk lichtrijden in galop, maar of dat nou zoveel fijner is voor het paard dan gewoon blijven zitten vraag ik me wel af.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:06

saskiakefie schreef:
Nee ik denk lichtrijden in galop, maar of dat nou zoveel fijner is voor het paard dan gewoon blijven zitten vraag ik me wel af.

Toen ik altijd nog op mijn shetlander reed, met zijn korte snelle galop, is lichtrijden wel echt veel fijner. Het is bijna niet te doen die beweging goed te volgen. Voor grotere pony's/paarden zou ik het niet weten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:21

Ik neem toch aan dat het in de laatste paar posts over verlichte zit gaat en niet over lichtrijden? Sta-zit in galop zie ik eerlijk gezegd niet zo voor me... En het lijkt me ook niet al te comfortabel. Maar als ik ernaast zit moeten jullie het zeggen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:46

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:51

Wat apart, ik wist niet eens dat dat bestond. Weer wat geleerd :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:53

Wist ik voor dat topic ook niet hoor ;)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:42

O dat, dan kan je toch net zo goed gewoon blijven staan.. Zoals ze met springen doen..
En met de dresuur gewoon blijven zitten (in galop dan e)