Enquête paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Enquête paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:21

Is mij nog steeds niet duidelijk waarom dit op de vp staat.... Heeft bokt er aandelen in oid? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:39

Ik ben vrij snel gestopt. In de vragen ligt al een antwoord besloten. Een paard moet minimaal vier uur buiten kunnen. Wel of niet? Vul nee in omdat je vind dat een paard heel wat langer buiten moet kunnen, dan word wellicht aangenomen dat je het ok vind dat een paard de hele dag binnen staat.
En zo zijn er heel erg veel vragen, waarbij er geen sprake is van enige keuze. Je geeft het gewenste antwoord of houdt je mond :+
Zeer slecht opgezette enquete. De uitslag daarvan geeft beslist geen betrouwbaar resultaat over kennis. Sorry

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:41

Door wie is die enquete eigenlijk gemaakt?
Kwam bij mij over als een kind van 11 ofzo :=

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:47

Hey dat is toevallig. Ik doe een afstudeeronderzoek naar de campagne Voorkompaardenleed
Alleen dan niet in opdracht van de SRP.
Ik weet nu alleen niet of ik blij moet zijn, omdat ik nu een goed voorbeeld zie hoe een enquete kan zijn of dat ik niet blij moet zijn omdat iemand mij voor is.......

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:51

liljebo schreef:
Ik ben vrij snel gestopt. In de vragen ligt al een antwoord besloten. Een paard moet minimaal vier uur buiten kunnen. Wel of niet? Vul nee in omdat je vind dat een paard heel wat langer buiten moet kunnen, dan word wellicht aangenomen dat je het ok vind dat een paard de hele dag binnen staat.
En zo zijn er heel erg veel vragen, waarbij er geen sprake is van enige keuze. Je geeft het gewenste antwoord of houdt je mond :+
Zeer slecht opgezette enquete. De uitslag daarvan geeft beslist geen betrouwbaar resultaat over kennis. Sorry

Helemaal mee eens. Dat bedoelde ik inderdaad met de leidende vraagstellingen :j Uit het antwoord is geen conclusie te trekken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:52

Bravoure Ik denk eerlijk gezegd dat je er blij mee moet zijn,omdat je van de kritiek heel veel kunt leren.
Dit is dus geen goede enquete.
Zorg er dus gewoon voor dat je wel met een goede enquete komt, waarin geen antwoorden besloten liggen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:18

Nou nou, ik ben het met veel kritiek eens, maar het wordt nu wel heel hard gebracht.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:18

:P
Maar deze enquete slaat toch eigenlijk ook gewoon nergens op? ;)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:45

Een deel van de kritieken vind ik wat kortzichtig en ook niet opbouwend gebracht.
Andere zijn gewoon ronduit lullig en niet relevant. Stemmingmakerij.

Moet dit topic nou echt weer op z'n bokt's ...?
Het principe van 'als er 1 over de dam is, dan ... ' (de reden waarom sommige topics overigens in een paar posts 180 graden bijdraaien ... dat is best grappig om vanaf de zijlijn te zien gebeuren :') )

Wellicht zijn er argumenten voor de beslissingen over hoe de enquete is opgebouwd?

Ik verbaas me er nog steeds over dat sommigen nog steeds moeite hebben met lezen en dus begrijpen wat het daadwerkelijke doel van de enquete is. De vragen die men 'sturend' noemt, zijn die niet logisch wanneer er geprobeerd wordt om te achterhalen of mensen op de hoogte zijn van wat wel en niet in die gids staat? Je moet jezelf niet in een hokje drukken, want dat wordt helemaal niet gevraagd. Hoewel dat in het begin idd niet echt duidelijk vermeld stond.

Het lijkt ook alsof er wat met de opmerkingen wordt gedaan, de teksten zijn anders dan bij plaatsing gisteren?

Verder heb ik op dit moment geen mening over poe of bah uit de gids, ik ben niet echt op de hoogte van wat er allemaal precies in staat. Hoewel ik natuurlijk wel wat een richting op de verschillende punten kan bedenken :P
Ik denk wel dat het erg lastig is om vaste richtlijnen op te stellen, je hebt te veel te maken met verschillende situaties en dieren natuurlijk. Een soort van gemiddelde krijg je dan al gauw, maar uitzonderingen op dat gemiddelde zijn er veel. Dat maakt het denk ik ook erg lastig om uiteindelijk te controleren en handhaven.
Wellicht heel klein beginnen, met echt de basale levensbehoeften?
En dan gaandeweg verder uitbouwen en bijstellen?

Edit: typegebrek op de Tab

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:06

Geen fijne enquete! Je kunt nergens je mening kwijt over de stellingen. De vragen hadden veel opener gesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld: Ik vind dat een paard meer dan 4 uur buiten moet staan: keuze schaal 1-5.

Ik ben het met een aantal dingen niet eens!
Ik vind dat paardeneigenaar zélf moet kunnen kiezen wie zijn of haar paard bekapt! Niet alle hoefsmeden met diploma zijn goed en niet alle goeden hebben diploma. Krijg het gevoel dat hier ook zakelijke belangen spelen. Ook hier weer: goede voorlichting en eigen verantwoordelijkheid!
Ontwormen moet anders, namelijk alleen indien nodig. Ook enten moet niet zo automatisch.
Ik vind dat paarden helemaal niet op stal hoeven, dus verlichting ook niet nodig.
Liefst hele dag buiten en niet slechts 4 uur, of een aantal keer per dag. Dat kon ik niet aangeven in de enquete.

Ik heb inderdaad het gevoel gewenste antwoorden te hebben gegeven, terwijl ik ze zo graag zou toelichten!
Ik ben absoluut vóór goede voorlichting, maar wel graag up to date! Geen uitgebreide regelgeving, alleen enkele basiswelzijnsregels. Als je regelgeving te ver doorvoert, krijg je kromme toestanden in Nederland. Eerst maar eens de echte schrijnende gevallen verhelpen.

edit:
Als de enquete bedoeld is als check of de inhoud van de gids/campagne bekend is, dan was het beter geweest als dat veel duidelijker in de vraagstelling had gestaan.
Maar ook de vraag of de ondervraagde het eens is met de gids/campagne mis ik. Bijvoorbeeld: Vindt u dat de gids/campagne de nadruk legt op de juiste zaken? Of: welke genoemde welzijnsaspecten mist u nog of welke vindt u niet juist of niet juist geformuleerd?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:25

Lappie_Lap schreef:
Een deel van de kritieken vind ik wat kortzichtig en ook niet opbouwend gebracht.
Andere zijn gewoon ronduit banketstaaf en niet relevant. Stemmingmakerij.

Moet dit topic nou echt weer op z'n bokt's ...?
Het principe van 'als er 1 over de dam is, dan ... ' (de reden waarom sommige topics overigens in een paar posts 180 graden bijdraaien ... dat is best grappig om vanaf de zijlijn te zien gebeuren :') )

Wellicht zijn er argumenten voor de beslissingen over hoe de enquete is opgebouwd?

Hier ga ik niet op reageren, want hoewel sommige posts inderdaad wat ver gaan en niet onderbouwd zijn, vind ik dat van de mijne wel.

Citaat:
Ik verbaas me er nog steeds over dat sommigen nog steeds moeite hebben met lezen en dus begrijpen wat het daadwerkelijke doel van de enquete is. De vragen die men 'sturend' noemt, zijn die niet logisch wanneer er geprobeerd wordt om te achterhalen of mensen op de hoogte zijn van wat wel en niet in die gids staat? Je moet jezelf niet in een hokje drukken, want dat wordt helemaal niet gevraagd. Hoewel dat in het begin idd niet echt duidelijk vermeld stond.

Nee dus, want dan zijn ze alsnog te leidend. Ik weet bijvoorbeeld echt niet wat er precies in die gids staat over het spenen van een veulen, noch dat de afmetingen van een stal zo en zo moeten zijn. Maar omdat de vragen zo leidend zijn, zo gedetailleerd, is het té simpel om alle vragen goed te hebben, zoals ik al eerder zei, zolang je alles maar met 'juist' beantwoord zit je goed. Op die manier test je geen kennis, je legt een ander de woorden al in de mond.

Citaat:
Het lijkt ook alsof er wat met de opmerkingen wordt gedaan, de teksten zijn anders dan bij plaatsing gisteren?

Verder heb ik op dit moment geen mening over poe of bah uit de gids, ik ben niet echt op de hoogte van wat er allemaal precies in staat. Hoewel ik natuurlijk wel wat een richting op de verschillende punten kan bedenken :P
Ik denk wel dat het erg lastig is om vaste richtlijnen op te stellen, je hebt te veel te maken met verschillende situaties en dieren natuurlijk. Een soort van gemiddelde krijg je dan al gauw, maar uitzonderingen op dat gemiddelde zijn er veel. Dat maakt het denk ik ook erg lastig om uiteindelijk te controleren en handhaven.
Wellicht heel klein beginnen, met echt de basale levensbehoeften?
En dan gaandeweg verder uitbouwen en bijstellen?

Met dit laatste stukje spreek je jezelf wel heel erg tegen, of heb je soms ook moeite met lezen? (Zie je eigen opmerking boven, dat mensen het doel niet begrijpen van deze enquête). Het gaat de SRP niet om het controleren en handhaven of wat wij van de regels vinden of hoe wij het zouden doen, maar puur om een positieve uitslag van de gemiddelde kennis van de Welzijnsgids, jammer alleen dat de enquête zelfs niet geschikt is om daar een correct beeld over te geven :')

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:10

Ik snap je laatste opmerking niet?
Aangezien veel mensen hier neerzetten dat ze het niet eens zijn met wat er in de gids (of anders wat er aan stellingen in de enquete) eens zijn, geef ik hier in dit topic ook mijn zegje daarover. Omdat het in de enquete niet kan en gevraagd wordt. Maar wellicht dat deze opmerkingen buiten de enquete wel meegenomen worden?
Ik zie niet in waarmee ik mezelf daarin tegenspreek?

Die positieve uitslag over de kennis over de gids moet nog blijken he. Dat is wat ze proberen te onderzoeken. Is deze 'negatief' dan gaan ze misschien wel een nieuwe campagneronde doen, maar dan in een andere vorm/format. Omdat de vorige blijkbaar niet is aangeslagen.

Ik spreek niemand persoonlijk op zijn of haar post aan? Ik schrijf toch niet zonder reden 'een deel', ik heb er helemaal geen zin in om elke post te gaan quoten en van commentaar te voorzien ... :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:21

Ze zijn niet geïnteresseerd in jouw mening, jouw mening verkrijgen is ook geen doel van de enquête. Dit is door iemand gerelateerd aan de SRP in dit topic geplaatst. Als je dat had gelezen, had je geweten dat jouw mening dus niet wordt meegenomen ;). Jouw zegje is wat netter verwoordt als van sommige andere, maar komt eigenlijk neer op wat wel meer is gezegd in dit topic.

En dat de uitslag nog moet blijken doel ik dus precies op; door de manier waarop de vragen zijn gesteld valt er geen conclusie te trekken.

Ik bijt niet vanwege het eerste deel van je eerste post, ik zeg alleen dat ik me daarbij niet aangesproken voel en er dus niet op reageer. Op de rest van je post wilde ik echter wel reageren, dus heb dat ook gedaan. I.m.o. zou het onduidelijk zijn geweest als ik de verschillende stukjes niet had opgedeeld.

Nickie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:15

De meningen zijn geen onderdeel van de enquête, maar we posten het niet voor niets ook forums, zodat er ook gereageerd kan worden. Wat jullie van de Gids en de richtlijnen vinden etc. nemen we wel mee in het onderzoeksrapport. We zullen aan de enquête toevoegen dat er op het eind de mogelijkheid is tot het plaatsen van op of aanmerkingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:33

Ik had veel liever in plaats van de inderdaad zeer erg leidende vragen bij bv punt 8 wat meer keuzemogelijkheden gezien ipv juist/onjuist. Nu weet je gewoon wat je moet kiezen en dat meet helemaal niet of je de gids kent of niet, ik heb hem nog nooit vastgehad maar ik kan perfect alles juist aanvinken. Je gaat een heel vertekend beeld krijgen van enorm veel paardenliefhebbers die blijkbaar heel goed op de hoogte zijn van de aanbevelingen in de gids.

BV(met ervoor duidelijk vermelding dat het geen vraag naar eigen mening is maar naar hoe je denkt dat het in de gids staat): Hoeveel uur per dag moeten paarden minimaal bewegen? 2uur? 4 uur? 6 uur? 12 uur?
Wat is er belangrijk als een paard op stal staat? A gezelschap van een ander paard B voldoende vloerbedekking C voldoende lichtinval D Een tweeluik zodat hij met zijn hoofd naar buiten kan

Gewoon twee vragen die ik er uit gepikt heb en waar ik nu terplekke wat antwoorden voor heb verzonnen. Maar met zulke antwoorden kan je al niet sociaal wenselijk antwoorden en weet je dan ook of de inhoud van de gids effectief gekend is of niet. En zo ga je ook zien dat het aantal mensen die de gids kent of het eens is met de aanbevelingen een heel stuk lager gaat liggen dan bij een juist/onjuist enquête.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:44

@ Kimmej .. Ah, nu snap ik je reactie inderdaad.
@ Kwanyin ... Goede opmerking/tip, ben ik met je eens :j