Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:11

Zo schat ik hem ook niet in hoor :D Daarom juist verbaast deze actie me gewoon enorm.
Als je als topsporter zekerheid wil, dan moet je al zeker geen ruitersport doen, maar een sport waarbij de prestatie volledig van jezelf afhangt. Ja, het is zuur als een schrikkend paard je duizenden euro's kost, in het geval van springen mogelijk een auto. Maar dat is sport met beesten gewoon.

En ik vind het waanzinnig dat er zo'n drukte wordt gemaakt over het veranderen van de ring, ongeacht of het gaat om rode bloemen, het plaatsen van een poort waar je onderdoor moet of juryhokjes erbij. Nogmaals: in de basissport is het niet anders, ik heb in al die jaren nog nergens in de volledige ring kunnen oefenen op voorhand (en volgens mij mag dat reglementair ook niet bij de KNHS?)! Tijd om thuis ook de omgeving eens wat te veranderen denk ik dan. Knal dan een keer een maffe bloembak of een stuk zeil of een sproeier middenin de bak en kijk wat het geeft. Ik vind het echt dressuurgeneuzel en kan er niet over uit. Ik dacht dat we na het 'iedereen moet doodstil op zijn plaats blijven zitten en na de proef niet applaudiseren' toch echt het ergste wel hadden gehad. Nog even en iedereen rijdt zijn wedstrijd thuis en de jury mag videobeelden beoordelen :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:19

Tennis: daar begint een tennisspeler ook niet als de mensen nog aan het roepen/applaudisseren zijn. "Quiet please" roept de scheidsrechter.

En heb je al eens naar pool gekeken? Daar kom je als publiek niet binnen als je niet in pak bent. Doodstil, geen beweging, geen lawaai.

En verander eens het parcours van een professionele golfspeler. Zet er ergens op het course bloembakken die er eerst niet stonden. Je zult me daar wat gepruttel horen.

Kortom, het is niet de paardensport die af aan het zakken is tot niveau 'klaag en zeur'. Topsport vergt concentratie, topsport vergt een scherpte van de atleet; alles berekend, niets aan het toeval overlaten. Ach ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:25

Dan vind ik tennissers en poolers ook zeuren, en bij golf kan ik me nog wat voorstellen ivm de bal die misschien er tegenop botst. Als ze nou ineens een boomstam op de hoefslag leggen heeft Kittel groot gelijk om bezwaar aan te tekenen :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:36

Ik heb de proeven niet gezien, heb zojuist op youtube gekeken of ze daar op stonden maar kon niks relevants vinden. Heb dus niet echt een duidelijk beeld van waar de heisa nou precies over gaat maar...

ik vind het wel schrikbarend dat de meeste GP paarden dus mentaal eigenlijk niet klaar zijn voor dit werk? Want niet alleen fysiek, maar paarden kun je ook mentaal in balans brengen. Paarden schrikken niet van een bakkabouter of een felgekleurde bloem langs de kant van de ring als dat de enige spanningsprikkel zou zijn. Blijkbaar staan die paarden mentaal zo heftig onder druk/spanning dat het minste of geringste voldoende is om ze volledig te laten overslaan naar hun vluchtinstinct.

Naar mijn idee is ook niet het bloemetje, takje, grassprietje, plantje, boompje of whatever het 'probleem'. Het probleem zit hem in dat de paarden veel spanning ondervinden en dat het bloempje de laatste spreekwoordelijke druppel in de emmer is.

En naar mijn mening zou dat niet mogen op dat niveau. Ik vind het overigens schrikbarend en teleurstellend om te weten dat die dieren dus mentaal echt niet in balans zijn... :(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:12

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit soort berichten echt zeer schokkend vindt.
En eerlijk gezegd daalt bij mij het respect voor de dressuur sport zo steeds meer.
Deze combinaties rijden op het hoogste niveau juist in de tak van paardensport waarin eenheid vertrouwen en harmonie centraal staat. Dan krijg je ruiters die hun paard nog niet onder controle hebben bij een ereronde wat decoratie en weet ik het allemaal niet. Moeten ze ook nog altijd de kans krijgen de baan van te voren te verkennen.
Nou bij het springen, mennen, rennen, endurance , polo en weet ik het allemaal niet doe je dat ook niet en hoor ik heel wat minder geklaag over dit soort idioot gedoe.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:32

Ik vind het niet zo raar dat Kittel geprotesteerd heeft. Hij heeft zijn nek uitgestoken terwijl meerdere paarden er last van gehad hebben.
Het gevolg is dat er vandaag bij de Kur, waar het er op aan komt op gelet zal worden

En als je vind dat een paard niet klaar is voor de proef als het van bloemen of zo schrikt heb je nog nooit op een paard gereden.

Dat bedoelde ik dus ook niet Urielle ik had het erover dat juist een paard in zon concentratie feller kan schrikken als die concentratie verbroken wordt door iets onverwachts

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:39

Misschien een stomme vraag, maar na het eerste schrikkende paard, blijft er dan een soort van lucht/feromoon handen waar andere paarden op reageren en dat als angstlucht oid herkennen? Het zijn en blijven vluchtdieren dus dan zou het logisch zijn dat meer paarden reageren.

Het blijven dieren, geen robots.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:57

Ik denk dat dat meer psychisch is, als jij over je voorganger hoort dat het paard op een bepaald punt schrok, kijk je als jij aan de beurt bent toch net even wat langer naar dat plantje of naar die hoek.
Dat gaat onbewust en omdat die paarden zo op scherp staan, denk ik wel dat ze dat mee krijgen.

Hier zie je na ongeveer 1 minuut een blik van het paard en een aarzeling bij de bloemen http://www.dailymotion.com/video/xzc26g ... XuEsLWePzk
Later in de proef komen er wat storingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:29

sarabande schreef:
En als je vind dat een paard niet klaar is voor de proef als het van bloemen of zo schrikt heb je nog nooit op een paard gereden.

:(:) Gaat het even niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:34

Gini schreef:
Urielle schreef:
Ik ben het helemaal eens met Ayasha, een paard kan schrikken, ook op dat niveau, het is geen robot. Maar als ruiter weet je dat je met dieren werkt en dat het anders kan gaan dan gepland, dus je vloekt eens goed uit in de beslotenheid van de vrachtwagen en zoekt weer thuisgekomen een zelfde ding op als waar je paard van schrok en blijft trainen tot hij er niet meer naar omkijkt.

Kan het niet zijn dat Kittel feller reageert dan menig basissportruiter omdat er bij hem meer aan voorafgegaan is en er ook meer afhangt van de proef?
Ik denk niet dat Kittel een dressuurmuts is die stampvoetend met de laarzen vol diamantjes naar de vrachtwagen loopt die papa gekocht heeft om daar wat te gaan zitten mokken over die stomme jury.

Als je begrijpt wat ik bedoel. ;) Voor Kittel hangt er wel wat meer vanaf dan een lintje en 10 euro prijzengeld. Klacht neerleggen is misschien wat vergaand, maar ook hier moet men kunnen onderscheiden wat realiteit is en wat van de pen van de journalist komt. De journalist focust op de rode bloemen. En klacht neerleggen tegen rode bloemen is ridicuul. Maar misschien was de klacht van Kittel gewoon algemener. Misschien ging de klacht wel over het algemene feit dat 'de piste verkennen en de paarden gewend maken' geen zin heeft wanneer er aan die piste nog van alles veranderd wordt. Misschien wilde Kittel gewoon een precedent scheppen zodat dit in de toekomst niet meer mogelijk is. en hier ging het dan toevallig over rode bloemen.

Probeer altijd een beetje verder te kijken dan het nieuwsbericht. Niet dat je het daarom meteen eens moet zijn voor meneer Kittel, maar probeer altijd het gehele plaatje te begrijpen. Weet dat er tussen realiteit en nieuwsbericht een journalist staat.

interessant punt waar ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan had. (shame on me).
Het zou inderdaad best kunnen dat de klacht algemener geweest is dan hier neer gezet wordt. Inderdaad meer a la "wat is het nut van om zes uur in de ochtend nog te trainen als er daarna toch nog veranderingen komen".

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:37

Waarom moet de ring uberhaupt verkend worden met paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:46

tja, waarom niet?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:47

Krijg je in andere takken ook de kans niet voor hoor dus is al een privilege.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:48

Dus......?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:49

Mentale onbalans, onvoldoende controle en zeurende ruiters? Nee! Volgens mij heb je voor een goede dressuurproef een stuk spanning nodig. Die paarden worden scherp en heet gereden om ze op minimale hulpen zeer expressief te laten bewegen. Dat lukt alleen met een (tot op zekere hoogte) gespannen paard. Onhandig gevolg is dat ze niet alleen op prikkels van de ruiter maar ook op externe factoren reageren. Zoals een bloembak dus.

Als we spectaculaire proeven willen, houden we ook schrikkerige paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:51

Interessant dan dat bijv. Gal die de paarden tot in het extreme enorm electrisch aan de hulpen zet, er dan weer geen last van had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:53

Om eerlijk te zijn, met het risico dat ik de volgende sneer in ontvangst mag nemen over m'n ponytjuh na deze reactie, denk ik dat Gal dusdanig veel uhm... Laten we het maar controle noemen, vanvoor heeft, dat hij ze er sneller/makkelijker doorheen "drukt" als ze op spannen. (vooral sneller, als je vanvoor al een zekere druk hebt, heb je ze sneller bij je, dan wanneer je ze losser hebt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:01

Kan best, die rijden op die stal heel erg zwartwit, naar voor is naar voor en terug is terug. Maar die controle lijkt me in de GP eigenlijk vanzelfsprekend, ik neem aan dat Kittel ook een duidelijk gaspedaal en rem heeft gemonteerd. Je hebt in zo'n GP proef vast echt geen tijd meer om ook nog te rommelen in het willen terugkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:02

Tuurlijk, maar als je vanvoor met losser contact rijdt, kruipen ze je er, bij iets eng als bloemen, nu eenmaal vlugger onderuit dan wanneer je ze vanvoor zo hebt dat ze geen kant uit kunnen.
Die typische constante aanleuning van Gal ("Ik wil jouw neus daar, en daar blijft ie) komt niet van met een los teugeltje te rijden. Hoe je het ook wil draaien of keren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:12

Jiill_ schreef:
Ayasha schreef:
Ja maar geen van die mensen gaat in protest tegen de F.E.I. Ze balen dat ie geschrokken is en gaan verder.

Die mensen reden waarschijnlijk geen wereldbekerfinale waar ze een jaar voor onderweg zijn geweest én hoeven er niet van te leven.

Ik vind het allemaal makkelijk praten, je moet je paard maar onder controle hebben. Zeker nog nooit zo'n arena binnengereden.

Ik doe het ze nog steeds niet na.

Plus fikse bloedkikkers...

Ben nu wel nieuwsgierig.naar.de.gigantische rode vleesetende bloemen!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:19

Misschien moeten die "top" dressuurpaarden eens wat meer van de wereld zien dan alleen hun stal en kleine buitenpaddockje.
Eventing paarden zien de crossproef ook niet van te voren. En reken maar dat daar meer bloed, energie en conditie in zit dan een gp dressuurpaard.
En dan zwijg ik nog maar over de internationale endurance paarden.

En net wat Ibbel in het begin roept, het is een proef van gehoorzaamheid.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:21

Urielle schreef:
Interessant dan dat bijv. Gal die de paarden tot in het extreme enorm electrisch aan de hulpen zet, er dan weer geen last van had.

Misschien is het de druk die hierboven wordt genoemd. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat koeler en vloeien te veel spanning sneller af dan anderen. Gelukkig houd je wat verschil altijd. Het lijntje tussen te controleren expressieve spanning en overspanning is zo dun... Ik kan me voorstellen dat iedere ruiter (op welk niveau ook) er in bepaalde situaties moeite mee heeft om naar dat lijntje te rijden zonder er overheen te komen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:28

Ruud_O schreef:
Eventing paarden zien de crossproef ook niet van te voren. En reken maar dat daar meer bloed, energie en conditie in zit dan een gp dressuurpaard.

De dressuurproeven in de SGW benaderen de scherpte en expressie van een dressuurproef binnen de dressuursport bij lange na niet. Crosspaarden worden er op getraind om hun spanning te doseren en te verspreiden. Niet te vergelijken met de training van een dressuurpaard.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:29

shirleyp schreef:
Ruud_O schreef:

De dressuurproeven in de SGW benaderen de scherpte en expressie van een dressuurproef binnen de dressuursport bij lange na niet. Crosspaarden worden er op getraind om hun spanning te doseren en te verspreiden. Niet te vergelijken met de training van een dressuurpaard.

Tja, dan is die training dus schijnbaar niet goed :P, of veel te beperkt
Maar in de cross staat er echt van alles dat ze vaak nooit gezien hebben. Dat moet een dressuurpaard ook gewoon kunnen, dat het geconcentreerd met je werk bezig zijn.
Maar ik vermoed dat het zelfs gewoon bij de ruiter vandaan komt. Die is afgeleid, paard voelt dat en schiet in de stress. Doet die van mij ook

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:31

knollentuin schreef:
idd ayasha!! wat valt me dat tegen , dat een ruiter als kittel daarover gaat miepen...

Vandaar dressuurmiep.... :')