Paarden dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:00

Babootje schreef:
Colway schreef:
Ik denk los van de stijgende kosten zijn er gewoon veel grotere problemen die spelen als baanverlies of de mensen die de zogenaamde top hypotheken hadden. Mijn baan is ook niet zeker meer en in mijn omgeving ken ik er al enkele die geen verlenging krijgen of waar het bedrijf gewoon failliet is. En ook al heb je een goed opleiding en jarenlange ervaring er zijn gewoon in bepaalde branches vacaturestops. Mocht ik mn baan echt kwijtraken dan kunnen we best nog even rekken, maar als het te lang duurt zullen we toch moeten bezuinigen en dan zal er eerst naar het paard worden gekeken.

Hier idem. Wij zijn over de jaren heen al behoorlijk in inkomen gedaald. Eerst manlief baan kwijt (nu noodgedwongen ZZP-er) en daarna mijn inkomen (ik was al ZZP-er) meer dan gehalveerd door de bouwcrisis. Het gaat allemaal nog net door niet met vakantie en niet (meer) uit (eten). Goedkopere stallen zijn er eigenlijk niet in mijn omgeving, wel verder weg en dan moet je toch weer altijd in de auto stappen (dus extra benzinekosten). Een vaste baan is voor ons echt niet meer te krijgen (duidelijk in verband met de leeftijd).
Nu heeft ons geweldige kabinet in haar regeerakkoord opgenomen dat de kleine zelfstandigenaftrek wordt afgeschaft, hetgeen voor ons nog een paar 1000 euro paar jaar in de "achteruit" betekent, omdat we beide ZZP-er zijn. Bedoeld om uitwassen in de flexibele arbeidsmarkt tegen te gaan (mensen die uit dienst gingen en zich door hun baas als ZZP-er lieten inhuren). Maar in evenzoveel gevallen zijn mensen zoals wij noodgedwongen ZZP-er geworden, nemen zelf alle risico's omdat verzekeringen voor ziekte of arbeidsongeschiktheid onbetaalbaar zijn. Mensen die goed gekwalificeerd zijn, met veel ervaring, die willen en kunnen werken maar door werkgevers gewoon te oud gevonden worden, worden nu extra belast (bestraft) omdat ze werken. Kan het nog gekker?
Zorgkosten die maar oplopen (logisch ook met frauderende farmaceutische industrie en dito ziekenhuizen die frauderen met het declareren van niet uitgevoerde of onnodige behandelingen. Fijn gevolg van het privatiseren van de zorg. Mensen met een chronische ziekte moeten straks zelf gaan meebetalen aan hun zorg. Wie weet wat zijn/haar inkomen volgend jaar nog is? Ik in ieder geval niet.

Nee, het is hier echt niet meer leuk in NL en overweeg emigratie naar een land dat zich niet heeft laten lokken in de euro ellende en nu nog 1 van de meest welvarende landen is in Europa: Zweden. Waar de zorg nog een zorg is van de staat. En waar mensen die goed gekwalificeerd zijn en ervaring hebben met open armen worden ontvangen. Ook 50+ *\o/*
Mjah, eerst nog huis verkopen -O-

Mijn man en ik krijgen ook steeds meer zin dit land te verlaten, het is absurd hoe deze regering bezig is. We hebben beiden nog werk,maar als onze bazen besluiten dat de keet gaat sluiten omdat produceren in het buitenland goedkoper is zijn wij ook zuur...Ik maak me zo kwaad om die kletsbroeken in Den Haag, wat een dwazen! Mijn paardjes hebben het nog goed gelukkig,maar als de klad erin komt zal mijn oude paard eerder weggaan,simpelweg omdat ik zijn medicatie dan niet meer kan betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:56

Babootje schreef:
Nee, het is hier echt niet meer leuk in NL en overweeg emigratie naar een land dat zich niet heeft laten lokken in de euro ellende en nu nog 1 van de meest welvarende landen is in Europa: Zweden. Waar de zorg nog een zorg is van de staat. En waar mensen die goed gekwalificeerd zijn en ervaring hebben met open armen worden ontvangen. Ook 50+ *\o/*
Mjah, eerst nog huis verkopen -O-

liljebo schreef:
Geen euro ellende, maar ook zweden kent crisis. Ook hier zijn veel mensen ontslagen en is het leven duur.
Toegegeven... nederland spant de kroon als je die twee vergelijkt.
Maar je moet ervoor waken dat je ideeën niet té romantisch zijn.
Ennuh.... de d.a. is hier heel duur.

Nog enig idee wat de DA hier kost? Was laatst 700,00 in totaal kwijt aan kreupelheidsonderzoek en metacam. Geen verdere behandeling nodig (gelukkig).
De belastingdruk is hier erg hoog. Zegt het kabinet dan dat wij nog niet 1 van de hoogste zijn in Europa, dan hebben ze het alleen over de inkomsten/winstbelasting. Want lokale gemeenten hebben zo hun eigen belastingtarieven. Als huizenbezitter betaal zowel OZB (gebaseerd op de WOZ waarde) als huurdersbelasting, ook al zoiets onbegrijpelijks. Daarnaast nog allerlei lokale belastingen, waterschapsbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing (tarieven mogen gemeenten zelf bepalen, dus vaak sluitstuk van de begroting).
O ja, en de niet te vergeten hondenbelasting (betaal voor 3 honden, 2 grote en 1 kleintje 500 eurietjes per jaar). De zorg wordt onbetaalbaar (ik betaal nu 134,00 per maand per persoon, met een eigen risico per maand van 350,00 (voor de vergoedingen die binnen het pakket vallen) Daarnaast zijn sommige vergoedingen gebonden aan een wettelijk maximum, maar zijn wel de prijzen vrijgegeven (bijvoorbeeld mondzorg) mag je de rest bij bijbetalen) en zijn vergoedingen (ook al ben je aanvullend verzekerd) gelimiteerd (fysiotherapie en psychische hulp). Dus dat komt er nog eens bij. Behoorlijk wat medicatie (zoals omeprazol, een maagzuurremmer) is ook uit het pakket gehaald en als je dat dus nodig hebt, moet je dat gewoon betalen. Feitelijk, weet je per jaar dus ook niet precies wat je kwijt zal zijn aan de zorg.

Ik romantiseer niet hoor. Maar woon in de Randstad en dat is niet waar ik de rest van mijn leven wil doorbrengen. Het financiele klimaat en de vooruitzichten (die naar mijn idee bar slecht zijn) geven het laatste duwtje. Nu Cyprus (voor hoe lang?) gered lijkt, staat Slovenie alweer voor de deur. Het probleem is veroorzaakt door de banken, de onze EU belangen zorgen ervoor dat wij geld moeten pompen in banken van andere landen (terwijl we ook geld pompen in onze eigen banken, om ze overeind te houden). We creeren opnieuw onze eigen financiele luchtbel (de banken leren er toch niet van). Het enige waar de banken wat van leren is faillissement. Ook heel vervelend en zal ook grote gevolgen hebben, maar de banken die dan overblijven zijn in ieder geval gezond.
(Ook srry voor off topic :D :D )

liljebo

Re: Paarden dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:21

Oh ik weet hoe het in nederland gaat. Mijn hele familie woont er. :) Ik wil dan ook niet meer terug. Maar hier is natuurlijk ook crisis en het leven duur. Maar eerlijk is eerlijk... Nederland is bijzonder vindingrijk in het uitpersen van de bevolking. En hondenbelasting hoeft hier niet.
Maar goed... ook de economie hier is niet top; veel ontslagen en mensen met geldproblemen. (gelukkig niet bij ons, maar wij moeten zeker ook met twee mensen werken en zuinig zijn om rond te komen, ook in zweden)

Da dacht ik dat die goedkoper was voor velen vanwege dat topic waarin iemand boos was over de tandbehandeling en 1 vaccinatie voor 3 shetten . Een rekening waarvan ik dacht: ik ben blij als ik met 3 paarden daarvoor klaar ben (shetten zijn immers ook gewoon paarden) Maar best veel mensen leken die verontwaardiging te delen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:51

Hier komt verwaarlozing helaas wel veel voor, afgelopen herfst zijn er vlakbij onze stal 2 Shetlanders gedumpt. Geen chip maar wel slecht verzorgd, een van de twee had schimmel.

Ik kan de crisis ook goed voelen, ik ben net afgestudeerd en heb een kleine pensionstal. We hebben vrij veel grond en stallen die we zelf niet gebruiken, dus jaren geleden zijn we begonnen met verhuren. Daarnaast huurt een hondenschool ook grond en opslag bij ons en werken we samen met de naastgelegen camping/vakantiepark/conferentiecentrum.

Als ik dus verder niets doe en gewoon lekker onderuitgezakt ga zitten komt er toch geld binnen en heb ik geen kosten. Dit scheelt echt een heleboel, ik geloof dat iemand eerder in dit topic al een soortgelijke situatie uitlegde.

Misschien wat offtopic: maar wat kan een stichting/opvang nu eigenlijk nog betekenen en wat moet je doen als de dierenbescherming een pony niet op komt halen? Er van uitgaande dat dit niet jouw pony is en de eigenaars niets meer van zich laten horen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:25

@Uriëlle,
huisarts wordt bijna helemaal terug betaald door het ziekenfonds, groene briefjes opsturen en binnen een werkweek geld terug op rekening van het CM huisarts kost geloof ik maar 4 of 5 euro ipv de 27 euro die je vooruit betaald en je huisarts je dossier laten beheren, daar teken je 1 x per jaar voor, is ook goedkoper...
Ik ben ook chronisch ziek ( reuma). Je kunt aanvullend verzekeren in België voor de ziekenhuiskosten.
Welke streek onder west brabant woon je? We wonen nu onder Tilburg ( geen limburg dus :-)) en verhuizen over 2 maanden naar Sint-Gillis-waas , Oost vlaanderen.
Dat zal ons ook geld besparen met vuilnis etc.. daar kennen ze de dure chip op de bakken nog niet zodat je huisvuil per kilo moet betalen maar gewone huisvuilzakken.

België kent geen hondenbelasting en dat scheelt ook per jaar gelukkig met 3 honden t.o.v. Nederland.

Twee jaar geleden elke paardenopvang aangeschreven dat ik een groot recreatiepaard wilde adopteren, niks geen antwoord... ik heb het na paar maanden opgegeven om zo'n paard te 'redden' en een goed thuis te geven en heb een paard van particulier bij de franse grens gekocht.
Wat mij toen ernstig opviel is dat er erg leuke paarden in opvang stonden maar wat je kon adopteren was 20+ en mankeerde nogal hier en daar wat, en ik wilde toch een recreatiepaard.
na een flinke inbeslagname van een stal in Nederland heb ik direct de dierenbescherming gecontacteerd, het viel nog niet mee om in de organisatie iemand te bemachtigen die over de paarden ging die in beslag genomen werden, telefonisch lukte dat niet, de afdeling leek totaal afgeschermd. Na maanden kreeg ik een mail van iemand die daar toen op de plek nieuw zat en alle oude mails van aanvragen van mensen had doorgespit ( respect voor die vrouw). Ik kreeg te horen dat alle paarden 'normaal gezien allemaal naar paardenhandelaars gingen'.
Dat heeft een beetje de deur dicht gedaan bij mij voor de opvang etc..
Liefst adopteer ik een dier, net als mijn honden, dan de fok te promoten en het leek mij in mijn ogen ook het juiste om het met een paard eens te proberen, al die ellende wat je leest van verwaarlozing, zo'n paard een goed thuis te geven... voelt gewoon beter maar is dus niet gelukt.
Meer dan 2 paarden is voor ons niet te doen qua ruimte en qua aandacht vind ik 2 ook voldoende.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:34

Ik zit net onder Roosendaal!
Weet ik van het terugbetalen maar je moet wel eerst die HA betalen, je kunt niet zomaar niet-betalend langs. Net als met het ziekenhuis, eerst een waarborg, dan de rest afrekenen en je laboratoriumonderzoeken enzo komen nog apart.
Je hospitalisatieverzekering betaalt lang niet alles hoor, wij zitten nu ook nog aan een dikke 600 Euro per maand zelf betalen. En dan smeren we nog uit over 2 verzekeringsmaatschappijen :=
Chip op de bakken is idd duur, maar ben anderzijds wel erg blij met een kliko. Heb eerst op een appartement gewoond en je keuken vol met vuilniszakken is (zeker 's zomers) ook niet tof. Mensen die ik ken met een tuin hebben zelf maar een soort klikokast getimmerd, anders trokken 's nachts de buurtkatten de zakken open. Dus dat raad ik je zeker aan straks in Sint Gillis.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:52

PortRoyal schreef:
Ik maak me zo kwaad om die kletsbroeken in Den Haag, wat een dwazen!

Overal bezuinigen ze op, behalve op het feestje omdat we een koning krijgen :7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:58

Ik denk dat mensen eerst besparen op dingen als minder strooisel, hoefsmid en dierenarts uitstellen, dan dat ze gelijk op eten besparen. Stap terug in luxe, langer op het land laten lopen in najaar en eerder weer dag en nacht het land op.
Een iets minderen kwaliteit hooi accepteren omdat die goedkoper is zal wellicht ook wel gebeuren.
Kan me er best iets bij voorstellen als mensen hun dier niet kwijt raken/kunnen verkopen, maar financieel zelf ook erg krap komen te zitten.

@minimelona
Volgens mij heb je mijn berekening niet goed gelezen, of j begrijpt hem niet goed...

De kosten die ik voorrekende, zoals ik al schreef, was alleen persen/wikkelen en op de plek zetten.
Dingen die een gemiddelde boer ook laat doen, al heeft een deel zelf een balenklem om de balen op te ruimen (dat scheelt in de kosten) , maar bij grote oogsten doen ze vaak niet alles zelf, omdat dat teveel tijd kost en laten ze het loonbedrijf gewoon mee helpen opruimen/van land naar opslagplaats vervoeren.

Dus dit (€20,- tot €22,50 per ronde baal) waren de kosten zonder maaien, schudden, op rij leggen, en dus ook zonder kosten van de machines, de diesel en de tijd die er voor nodig is. De boer neemt dat voor zijn rekening.
Grote balen kosten voor persen en wikkelen, met BTW toch echt al snel €15,- of meer (afhankelijk van welk loonbedrijf je hebt en of ze 6% of 21% doorrekenen aan BTW) en voor een boer komen daar toch ook echt nog andere kosten overheen voordat je de echte kostprijs hebt.

Kleine baaltjes laten persen kost zonder BTW ook al tussen de €0,50 (heeeeel goedkoop) tot meer dan €1,- per pakje.
Als die kleine baaltjes (60cm rond, of hooipakje formaat) ook nog gewikkeld moeten worden kosten die al snel €3,50 tot €4,50 per pakje. Soms betaal je apart nog voorrijdkosten, die kleine formaat wikkelaars heeft niet iedereen in de buurt. Die moeten soms van ver komen.

Alles is gewoon duur geworden...
Goedkoopste is paarden 24/7 op de wei hele jaar door met eventueel een inloopstal met zandbodem zodat je geen strooisel hoeft te gebruiken en ze toch zacht en droog kunnen liggen onder afdak. Maar ja, dan moet je wei (bodem) en je paard/ponydaar wel geschikt voor zijn. Hier is dat echt geen optie.

joyce B schreef:
Amalarab schreef:
ja wolter en grasbaal, jullie hebben er alle belang bij ons voor het lapje te houden. de boer in de buurt veronderstelde dat ik de balen voor 20 euro kocht. dan weet ik genoeg...
minimelona, helemaal eens!
bigone, goede tip.
ik heb mijn kuil/hooi vaak van marktplaats gehaald, ook wel zelf een advertentie gezet met het bedrag wat ik ervoor (over) had.
ik woon in Friesland en heb nog redelijk betaalbaar voer uit de omgeving, maar voel mee met de paardenhouders in de Randstad.
ik zag hier trouwens de vlas alweer voor 4,25 per baal gaan (palletprijs)

Sorry, ik maak ruwvoer van eigen land. De boer maait en schud in ruil voor mestrechten, dus die kosten reken ik even niet mee. Heb dan nog de pers en wikkelkosten per grote baal, denk inclusief btw zo'n €16,- per baal, kleine snede, boven de dertig balen goedkoper. Dan moeten ze nog met shovel een balenklem op de plaats en dat betaal je per uur, met als je pech hebt nog reistijd er bij.
Kom meestal tussen de €5,- en €7,50 per baal uit. Tel dat bij elkaar op en dan zie je dat het zelfs voor mij niet uit kan ze te verkopen voor €20,- per baal als ze al van het land opgestapeld zijn. Dan verlies ik er op...

minimelona schreef:
Dat komt omdat jij juist weer alle machinale kosten en arbeid moet huren, de gemiddelde boer heeft de machines in huis, dat scheelt nogal geen slok op een borrel denk ik...