Jockey naar ziekenhuis na ernstige val Cheltenham Festival

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Jockey naar ziekenhuis na ernstige val Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:45

ik heb met niemand medelijden die zijn dier opjaagt om te kunnen winnen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:49

Dat is wel erg kort door de bocht. Sterker nog, ik ben er heilig van overtuigd dat de gemiddelde 'dressuur'ruiter zijn maar meer moet motiveren en opjagen om zijn werk te doen, dan jockeys doen om hun paard te laten rennen. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:51

Opjagen valt reuze mee gelukkig, het viel mij op hoe enthousiast de paarden zijn :=. Rust bij de jockey en vooral een heel, heel, heel enthousiast paard die maar 1 ding wil :D rennen!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:52

Sneu dat wel maar laat het een leer zijn.... Deze tact van sport vind ik sowieso ernstig veel risico's hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:00

dat er veel risico's zijn klopt, maar daarom mag je ook niet zomaar koersen rijden.

Vind het jammer dat mensen roepen hun mening te geven terwijl ze spottende dingen roepen, het nooit onderbouwen het de woorden 'ik vind' nooit laten vallen. Een mening geven is zoveel meer dan gewoon iets roepen.

Gebeurd best weleens dat ze op hun tong of wang bijten tijdens een koers. Echter door de hoge snelheid wordt er meer speeksel geproduceerd en lijkt zo'n klein plekje gigantisch te bloeden. Echter zie ik vaker paarden met bloedende bekkies uit een rijbaan komen, dan van de renbaan af...

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:04

Woogy schreef:
dat er veel risico's zijn klopt, maar daarom mag je ook niet zomaar koersen rijden.

Vind het jammer dat mensen roepen hun mening te geven terwijl ze spottende dingen roepen, het nooit onderbouwen het de woorden 'ik vind' nooit laten vallen. Een mening geven is zoveel meer dan gewoon iets roepen.

Gebeurd best weleens dat ze op hun tong of wang bijten tijdens een koers. Echter door de hoge snelheid wordt er meer speeksel geproduceerd en lijkt zo'n klein plekje gigantisch te bloeden. Echter zie ik vaker paarden met bloedende bekkies uit een rijbaan komen, dan van de renbaan af...

Meid trek je daar maar niets van aan.... Zelf rijd ik dressuur en nooit doe ik het goed, áltijd commentaar die nergens op slaan maar ach het went.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:05

Vind het gewoon jammer, als nou eens iedereen elkaar in de waarde laat en het moment dat je niks aardigs te zeggen hebt dan maar niks zegt, zou het forum een stuk gezelliger zijn

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:08

Dat is zeker jammer.... Maar jij weet hoe deze tact van sport werkt want jij weet hoe het gaat.... Voor mij is het enkel een risico volle sport voor zo ver ik er verstand van heb.
Als het écht dierenmishandeling was geweest was er geen paard die aan deze tact van sport moest geloven toch?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:25

De discussie wel of niet mishandeling ga ik niet eens meer aan.
Ik zou echt eigenlijk willen dat iedereen die aan wat voor wedstrijd dan ook deelnamen net zo gecontroleerd werden als wij, zou een HELEBOEL dierenleed schelen.
Maar goed wat ik net als andere hier in het topic echt heel erg vindt is dat de jockey onderhand dood GEWENST wordt. Dat vindt ik echt schokkend eerlijk gezegd!
Ik wens alle betrokkenen erg veel sterkte.
En ja ook die van het overleden paard want ook die mensen zullen er helemaal kapot van zijn.

Daarnaast heb ik een meeting topic op bokt lopen voor 28 april om met meerdere personen naar Duindigt te gaan.
Er zijn die dag verschillende dingen te doen dus een mooie kans om een keer te kijken en een mening te vormen.
[BM] Renbaan Duindigt meeting 28 april

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:58

kyrkelover schreef:
Ik zou echt eigenlijk willen dat iedereen die aan wat voor wedstrijd dan ook deelnamen net zo gecontroleerd werden als wij, zou een HELEBOEL dierenleed schelen.

Hierin maak je natuurlijk ook geen "vrienden" Hierin maak je jezelf en je tak van sport beter.
Terwijl er geen "beter" is bij enkele tak van de paardensport.
Als je goed leest in topics van bokt tevens ook voorpagina nieuws stukken, dan lees je dat er in zowel dressuur als springen als eventing enz enz heel veel kritiek is op elkaar richting van sport, dat het altijd een wellus-nietus spelletje is tussen de klassieken de moderne en de grond werkers enz.
Ik snap je heus wel. Ik verbijt me ook vaak bij bepaalde topic, en denk jonges jonges waar gaat het heen?
Dat een jockey dood gewenst word, dat vind ik ook zeer stom, puberaal en ondoordacht dat ben ik volkomen met je eens!
Je mag zeker je mening geven het niet een leuke sport te vinden. Dit hoeft niet onderbouwd te worden. Je kan later alsnog van mening veranderen. Maar het blijft een "ik vind" verhaal. Je hoeft niet in de top mee te draaien van een sport cq onderdeel om er een mening van te geven. Als je je mening basseerd op wat er op tv/internet is, dan is dat zo.
Ik vind natural horsmanship stom. Ik zou er nooit mee aan de gang gaan, en nee ik ken het niet, alleen van filmpjes op youtube, dan nog vind ik dat en hoef mijn mening niet te onderbouwen of het wel of niet beter is en waarom.
Laatst bijgewerkt door newt op 17-03-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:07

Heb jaren in Scheveningen en Den Haag gewoond, ging met een nog steeds hele goede vriendin van mij ook mee naar Duindigt, waar zij ook een paard (haar toenmalige paard) trainede.
Ze traint nu NOG draf en renpaarden.
O.a op het strand. Dus ik weet er wel iets van. Hoe dat gaat.

Inmiddels ben ik naar Drenthe verhuisd, maar zij kwam ook wel hierheen (vooral voor de hier bekende Zuidlaarder Markt), maar ook wel voor onze jaarlijke Oefenmarathon Mennen in ons dorp Zuidlaarderveen en bleef dan wel eens logeren.
Zij moest er niet aan denken op mijn barokke paard te gaan dressuurtureluren.
Ook goed, toch? Er moet toch niks?

Heb toendertijd (in Scheveningen en Haagse tijd) wel een kijkje mogen nemen en vernemen van hoe het daar zo'n beetje ging... op Duindigt en in de draf en ren sport wereld.

Dat is bepaald niet altijd even vriendelijk.

Het gaat om WINNEN, want er wordt ook grof gegokt op die paarden, in de draf en ren wereld.

Het economisch en financieel belang is dus daar ook vele malen groter dan in de dressuur, en zelfs in het springen, zowel voor eigenaar als rijder, wie niks presteert wordt afgeschreven. Wat denk je dat er dan met die afgekeurde draf of renpaarden gebeurt? De uitval is in de draf en rensport hoger dan in de dressuur of springsport, mede doordat er al vaak met het 2e (!) jaar begonnen wordt met koersen. De kans op blessures en uitval is dardoor ook groter dan in de dressuur en spring sport.

De afgeschreven paarden hebben weinig kans op een toekomst. Te meer daar ze er op geconditioneerd zijn te DRAVEN of te RENNEN, dus als recreatie paarden (voor zo ver ze niet voortijdig geblesseerd zijn) heeft een koper daar een behoorlijke klus aan. Zulke kopers liggen niet voor het oprapen, dus het merendeel gaat uiteindelijk toch naar de slacht.

Het is een keiharde wereld, waarin het allemaal draait om GEWIN, eigenaren blijven niet betalen om er een paard op na te houden dat meermaals geen koers wint. Die gaat gewoon "weg".
En daarvoor komt een nieuwe, in de hoop dat die wel WINST gaat maken.

Men moet het hier nu niet niet mooier gaan voorstellen dan het in werkelijkheid is, ook de trainingsmethodes zijn vaak zodanig, dat ik mijzelf meerdere malen moest beheersen (ik was er op uitnodiging van die vriendin) om niet woedend te worden.

Maar dat kwam zeker "omdat ik er niets van begreep"(?), ik begrijp het maar al te goed, ach als kind kwam ik al op Duindigt, toen liep half dat terrein nog vol met hele linke halfwilde katten, wel jaren later: het is mij allemaal goed woordelijk en aanschouwelijk duidelijk geworden, met dank aan vriendin, die overigens nog steeds een goede vriendin is;
we kunnen elkaar wel in onze afzonderlijke waarde laten.

Maar ik vind het een onsmakelijk wereldje, dat niet in de laatste plaats door het gokken op die paarden (uitkomsten) minstens schijn heeft van product-uitbuiting . En dat product, dat zijn de paarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:50

newt schreef:
kyrkelover schreef:

Hierin maak je natuurlijk ook geen "vrienden" Hierin maak je jezelf en je tak van sport beter.
Terwijl er geen "beter" is bij enkele tak van de paardensport.
Als je goed leest in topics van bokt tevens ook voorpagina nieuws stukken, dan lees je dat er in zowel dressuur als springen als eventing enz enz heel veel kritiek is op elkaar richting van sport, dat het altijd een wellus-nietus spelletje is tussen de klassieken de moderne en de grond werkers enz.
Ik snap je heus wel. Ik verbijt me ook vaak bij bepaalde topic, en denk jonges jonges waar gaat het heen?
Dat een jockey dood gewenst word, dat vind ik ook zeer stom, puberaal en ondoordacht dat ben ik volkomen met je eens!
Je mag zeker je mening geven het niet een leuke sport te vinden. Dit hoeft niet onderbouwd te worden. Je kan later alsnog van mening veranderen. Maar het blijft een "ik vind" verhaal. Je hoeft niet in de top mee te draaien van een sport cq onderdeel om er een mening van te geven. Als je je mening basseerd op wat er op tv/internet is, dan is dat zo.
Ik vind natural horsmanship stom. Ik zou er nooit mee aan de gang gaan, en nee ik ken het niet, alleen van filmpjes op youtube, dan nog vind ik dat en hoef mijn mening niet te onderbouwen of het wel of niet beter is en waarom.

Vrienden hoef ik daarmee niet te maken.
Maar ken geen enkele dressuur,spring,western,endurance, mensport etc etc ruiter die voordat ze überhaupt deel mogen nemen aan een wedstrijd een keuring af moeten leggen. Dit wil zeggen langs de dokter voor een medische verklaring, een theorie proef zodat er getoetst wordt of je de regels kent, om vervolgens een praktijk examen af te leggen of je wel goed genoeg kunt rijden. In Engeland gaan ze nog een stukje verder daar komt er nog een fitness test bij kijken en wat andere zaken. En ook in andere landen is dit zo.
En ik weet dat er ook in andere takken van sport kritiek is dat is er overal en maakt me ook niets uit.
Maar om mensen dood te gaan wensen.

@ terpentijn je maakt me wel erg nieuwschierig wat er dan in godsvredesnaam allemaal gebeurd is. Ik durf met mijn hand op het hard te zeggen dat ik op ALLE stallen die ik gereden heb nog nooit dingen heb gezien die niet door de beugel konden bij het trainen voor de rensport. Misschien dingen die ik zo niet zou doen of anders maar dat is een eigen iets.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe het jaren geleden was maar tegenwoordig heeft het zowat geen zin om op duindigt te wedden.
En dan over een 2e carriere. Ze hebben echt lang niet allemaal blessures maar dit wordt wel veel gedacht, daarnaast kunnen veel mensen niet met een engels volbloed omgaan. Helaas zelf ook een keer meegemaakt met een paard van kennissen. Volbloeden en dravers durven veel mensen niet te kopen en daardoor wordt het ook heeeel moeilijk om je paard te verkopen voor een leuke 2e carriëre. Er zijn er overigens genoeg waarbij dat wel gebeurd is hoor!
Op het cheltenham festival bijvoorbeeld zijn er ook enkele toppers voorgesteld aan het publiek die nu een 2e carriere hadden in verschillende takken van de paardensport van polo tot dressuur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:24

Met je hand op het HARD ?!?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:28

@terpentijn iedereen maakt wel 's een typfout ;)

Verder sterkte voor de jockey, en treurig van het paard :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:36

Ja zeg eens, dat was ook een grapje op de typefout, hoor, ik ben nu eenmaal taalgevoelig, ik kan daar smakelijk om lachen: laatst in een ander topic schreef iemand dat die de paarden en andere mensen op afstand probeerde te houden door haar eigen zweet te gebruiken. Moest zweep zijn, natuurlijk. Heb ik toch hardop schaterend achter de PC gezeten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:43

Ja ik zag het helaas later ook maar kan het niet meer wijzigen.
Dus laat ik iedereen smakelijk lachen om mijn fout hihi.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:15

Dan heb je het over ruiters die deel mogen nemen.
mooi voor de ruiters zelf of juist minder, maar wat zegt dat voor de paarden.
wat maakt dat een jockey dan beter is dan een dressuur of springruiter enz op zelfde niveau?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:38

Op welk niveau je ook mee doet in de rensport die testen moet je zowiezo doorlopen.
En het maakt wel degelijk uit voor de paarden ook.
Denk alleen al aan de veiligheid voor mens en dier, iedereen die in de koers rijdt heeft laten zien dat ze goed genoeg kunnen rijden om een paard onder controle te hebben. Fit genoeg zijn om alles aan te kunnen wat dus ook weer een positief effect heeft op de veiligheid etc etc.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:40