Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:45

nieuwe plaats is bekend op de site. op de st maartenstraat in Elst.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:24

helaas mij te ver gaat er wel iemand???? krijg dan graag verslag. met namen over stamboek opnamen en primikeuringen dit jaar

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:42

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:21

Ik ga, maar volgens mij kan je dit soort info straks ook vinden op de site.Tenminste als het bestuur zijn werk goed wil aanvangen; lijkt mij een goede zet om aanstaande leden goed te informeren over je bedoelingen/activiteiten hint hint.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:23

Peelie schreef:
Ik mis ook juist het sportdoel en de veelzeidigheid bij de kvth. En ik stoor mij er verschrikkelijk aan dat je als ammateurfokker gewoon niet mee komt.

Op de keuring halen paarden die kreupel zijn een 1e premie, en paarden die een 1c premie krijgen worden uiteindelijk in het blad vermeld als 2A, omdat je geen grote naam hebt... Het slaat nergens op.

Ik ben heel benieuwed naar NHPS en hun doelen.

Ach ja, maar dat is toch ook het geval bij alle andere rassen? Daar kom je als amateur ook niet bovenaan. Niet in de dressuurwedstrijden en niet in de keuring. Erger me er dood aan. Voor mij al een reden om niet mee te doen aan dressuurwedstrijden. Ik 'schrijf'nog wel eens bij de jury in de auto(vanwege lidmaatschap van de ruitervereniging, mot je af en toe vrijwilligerswerk doen), maar dan hoor/zie je direkt wanneer er een 'goede'bloedlijn de ring in komt, dat de waardering al hoger is. :n

Als je zo hoort en leest zijn er veel recreanten die graag zouden zien dat er voor hen ook iets georganiseerd wordt of aan gedacht wordt. Misschien een goed aandachtspunt voor het nieuwe stamboek! :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:49

Erres schreef:
Als je zo hoort en leest zijn er veel recreanten die graag zouden zien dat er voor hen ook iets georganiseerd wordt of aan gedacht wordt. Misschien een goed aandachtspunt voor het nieuwe stamboek! :)

Voor mij ook een reden om naar de Opendag te gaan. Ik wil wel eens horen wat ze in gedachte hebben en te zien wat er van uit (kan) komt (en)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:43

Erres schreef:
Ach ja, maar dat is toch ook het geval bij alle andere rassen? Daar kom je als amateur ook niet bovenaan. Niet in de dressuurwedstrijden en niet in de keuring.

Ik kan oprecht vermelden dat dit bij het NSvT absoluut niet het geval is :n Daar wordt niet gekeken naar fokker/eigenaar/ruiter maar puur naar paard of combinatie. Daarbij, binnen de Tinkers zijn er maar weinig profs en de grote stallen zijn er in de afgelopen jaren er bijna allemaal mee gestopt.

Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over. Ik wilde aanvankelijk 6 april wel gaan, maar ik kan het helaas niet combineren met een andere afspraak in die buurt en 2x heen-weer vanuit Zeeland vind ik een beetje teveel van het goede.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:50

Da's grappig dat je dat zegt: toen ik 10 jaar geleden lid werd van een tinkerclub, werd er nog lustig met modder naar andere tinkerclubs/stamboeken gegooid. Met alle misverstanden die daarbij horen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:59

Sandrina schreef:
Da's grappig dat je dat zegt: toen ik 10 jaar geleden lid werd van een tinkerclub, werd er nog lustig met modder naar andere tinkerclubs/stamboeken gegooid. Met alle misverstanden die daarbij horen.

Absoluut er is in het verleden enorm met modder gegooid. Maar ik heb het over het heden en de stelling was dat er qua keuren/jureren je als amateur niet mee kan komen en dit ontkracht ik in mijn reactie.
Daarbij ben ik van mening dat het verleden het verleden is en een positieve blik op de toekomst veel belangrijker is.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:49

De info middag gisteren in Elst was zeker de moeite waard! Ik en nog vele met mij zijn lid geworden/overgestapt.

Het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek. (NHPS)

Op 29 juni zal de keuring plaats vinden meer info op www.nhps.nl

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:13

Lieverties: kan je me vertellen wat er zoal anders is bij de NHPS dan bij het KVTH?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:35

lovehaffie schreef:
Lieverties: kan je me vertellen wat er zoal anders is bij de NHPS dan bij het KVTH?

Voor wat ik ervan weet (=zeer weinig) dat er heldere regels zullen zijn en het streven naar een raszuivere haflinger. Hopenlijk wordt geleerd van eerder gemaake fouten.
Verder werd er niet veel over gepraat; ze willen het KVTH niet door het slijk halen, maar het feit dat ze zich afscheiden zegt genoeg.

Herfstrit: 15 september 2013 Plaats nog niet bekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:37

Zoals het op mij overkomt wordt het voor de hobbyfokker een dure hobby op van nhps lid te zijn.. Maar wellicht dat het in de toekomst veranderd en dat elite merries en hengsten gewoon in nederland gekeurd kunnen worden?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:49

Yvank_ schreef:
Zoals het op mij overkomt wordt het voor de hobbyfokker een dure hobby op van nhps lid te zijn.. Maar wellicht dat het in de toekomst veranderd en dat elite merries en hengsten gewoon in nederland gekeurd kunnen worden?

Voor zover ik begrepen heb worden ze wel in Nederland gekeurd, maar de karaktertest vindt plaats in Ebbs.
Er zullen 3 of 4 regio's worden gevormd waar keuringen zullen zijn en eenmaal in de 5 jaar een grote centraal gelegen.
Fokken was altijd al duur. Nu lijkt me gaat veel duidelijker worden wel echt hele goede hengsten en welke wat minder.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:51

Wanneer je merrie Elite word in NL moet je naar Ebbs om de proef te doen, doe je dat niet dan krijg je ook geen elitepredicaat. Zo is t en niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:51

En voor wie kan het in deze economische crisis uit om zijn merrie of hengst naar oostenrijk te brengen?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:54

Ik vernam gisteren dat je om en nabij de 1500 euro kwijt bent incl de 30 dagen voorbereiding en de proef zelf, reizen, stalling etc. etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:57

Dat is een fiks bedrag.. Wat je op dit moment ook niet 1,2,3 weer terug verdiend hebvt..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:21

Poeh, ik vind het aardig duur voor de hobbyfokker, aangezien een haflinger qua koopprijs ook niet enorm hoog ligt..
Wat is er verteld over het sport gedeelte? En het recreatie gedeelte?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:26

Voor een hobbyfokker vind ik de prijzen minder belangrijk. Een hobby kost geld. Juist als je er aan zou willen /moeten verdienen wordt het moeilijk als je dit soort kosten kwijt bent.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 06:44

ja hoe zit het met de recreant onder ons? hoor iedereen wel over de sport en fokken maar niemand zegt iets over de recreant, behalve iets over een herfst rit. ik kon er zelf helaas niet naar toe.
zal ook wel eens op de site kijken over het hoe en wat.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 06:46

Het is even een investering, maar dan heb je wel een elite paard.
Zo wordt voorkomen dat achteraf hengsten worden afgekeurd, omdat hij nakomelingen niet voldoen. Niet zozeer door een exeterieur defect, maar eentje wat het karakter aangaat. Ik zie er wel de voordelen van in. Kan je doorberekenen in het dekgeld, lijkt me.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 06:48

kinel schreef:
ja hoe zit het met de recreant onder ons? hoor iedereen wel over de sport en fokken maar niemand zegt iets over de recreant, behalve iets over een herfst rit. ik kon er zelf helaas niet naar toe.

Kim, dat werd inderdaad wat ondergeschoffeld, maar daar (is me gezegd) gaat ruim tijd voor genomen worden. Anders heu ik wel wat op daar.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 06:50

Sandrina schreef:
kinel schreef:

Kim, dat werd inderdaad wat ondergeschoffeld, maar daar (is me gezegd) gaat ruim tijd voor genomen worden. Anders heu ik wel wat op daar.

Oke ben benieuwd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:13

Sandrina schreef:
Het is even een investering, maar dan heb je wel een elite paard.
Zo wordt voorkomen dat achteraf hengsten worden afgekeurd, omdat hij nakomelingen niet voldoen. Niet zozeer door een exeterieur defect, maar eentje wat het karakter aangaat. Ik zie er wel de voordelen van in. Kan je doorberekenen in het dekgeld, lijkt me.

In deze huidige markt?
:n Dat is ook de reden dat wij enkele jaren geleden onze elite merrie's verkocht hebben aan iemand die naast fokken ook de sport in wou, wij fokten alleen.
Meer als 350 euro dekgeld wordt er tegenwoordig echt niet meer betaald en als je voor een knap merrieveulen/jaarling uit een elite merrie 750 euro vangt mag je je handjes dichtknijpen.
Tel daar alle extra fokkosten bij op en het fokken is nu al amper de moeite waard, laat staan als je je merrie ook nog eens naar Oostenrijk moet gaan brengen.
Gekkenwerk -O-