Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Giolli schreef:Ja jeetje en dan...
[ Video ]
Dan gaat het zo en waarschijnlijk nog ruiger.
Ik zie Totilas al lekker met Jazz op de weide staan.
VDB schreef:Gewoon doen dan Jessix. Zet je volbloed hengst maar bij een (dek-) hengst als euhhmmm bijvoorbeeld een warmbloedje "Faldo"....
Is al een "oud" beestje maar ik wil graag zien wat er dan met jouw volbloed gebeurt....Jessix schreef:Ik heb niet zo veel verstand van warmbloedpaarden, maar als mijn Volbloed hengst van 13 jaar met andere hengsten samen kan, dan moet het bij een warmbloed ook wel kunnen lijkt mij.
Colway schreef:Klopt ragdollcat maar waarom zeggen mensen/eigenaren dan niet gewoon dat hún belang boven dat van het paard gaat?
Jessix schreef:Mijn hengsten staan al vele jaren samen, slimpie
VDB schreef:Arabieren werden in het verleden o.a. veel gefokt om hun longvolume en hun uithoudingsvermogen (voor vooral lange afstanden)
Daar is een KWPN'er niet geschikt voor (uitzonderingen zijn er wel)
VDB schreef:Beste Jessix,
JIJ bent degene die hier oppert dat warmbloed (dek & sport) hengsten gewoon samen kunnen... Ondanks de door jou zelf geplaatste opmerking dat je geen verstand/ervaring met warmbloeden hebt.
Er wordt door meerdere mensen onderbouwd waarom dit in deze tijd niet meer gedaan wordt.
Dat wil jij kennelijk niet lezen want je hebt het over: IK en MIJN hengsten. (en dus kunnen alle hengsten gewoon maar bij elkaar??)
Er wordt gepost over sport- en dekhengsten en de redenen waarom hengstenhouders nooit en te nimmer hun hengsten samen in een wei doen. En dat is niet uit eigen belang van hengstenhouders maar grotendeels uit hun ervaringen met Warmbloedpaarden en hun karakters. (wat wij inderdaad er zelf infokken - deze karakters zijn nodig om te kunnen presteren)
Arabieren werden in het verleden o.a. veel gefokt om hun longvolume en hun uithoudingsvermogen (voor vooral lange afstanden)
Daar is een KWPN'er niet geschikt voor (uitzonderingen zijn er wel)
De sport en dekhengsten van bijvoorbeeld het KWPN hebben een totaal ander karakter. Iets wat jij eerst zou moeten ervaren in de praktijk bij hengstenhouders met bijvoorbeeld KWPN dek- en sporthengsten in eigendom.
Ik weet 100% zeker dat jij dat nog niet gedaan, gezien of in de praktijk hebt ervaren.
Dan stel jij je mening namelijk absoluut bij.
slimpie....
Maar mensen zoals jij, mensen die stug volhouden dat --warmbloed (dek- & sport) hengsten makkelijk samen kunnen, maakt niet uit wat voor karakter--, heet ik van harte welkom bij mij op stal om gewoon even te ervaren en het karakter te bekijken/beoordelen van een warmbloedpaard.Jessix schreef:Mijn hengsten staan al vele jaren samen, slimpie
CrazyCat schreef:Ik wil wel even laten zien wat mijn altijd zo brave hengst veroorzaakt heeft toen hij ineens van de een op de andere dag niet meer braaf was.
Met dit ruintje heeft hij vanaf 14 maanden altijd samen gestaan. Na 3 1/2 jaar was het dus ineens mis met o.a. deze wond als resultaat.
Even in een linkje voor de gevoelige kijkers want het ziet er niet zo fraai uit. (het gele is een drain)
Wat er precies gebeurd is weten we niet, alleen dat een stalgenoot zag dat ze in de verkeerde wei stonden. Paal gebroken en omheining plat en een pony met flinke schade in de wei.
Ragdollcat schreef:Colway schreef:Klopt ragdollcat maar waarom zeggen mensen/eigenaren dan niet gewoon dat hún belang boven dat van het paard gaat?
Het is ook in het belang van het dier zelf. Niet alleen die van de mensen zelf.
Jessix schreef:Ja dat is heel vervelend, maar je kan ook heel veel verhalen hier van bokt halen van ongelukken die gebeurd zijn met merries en ruinen. Een paard is braaf tot hij het niet meer is.
CrazyCat schreef:Jessix schreef:Ja dat is heel vervelend, maar je kan ook heel veel verhalen hier van bokt halen van ongelukken die gebeurd zijn met merries en ruinen. Een paard is braaf tot hij het niet meer is.
Tuurlijk kan een merrie of ruin ook dit soort verwondingen aanrichten, maar je kunt toch niet ontkennen dat dit bij hengsten aanzienlijk vaker voorkomt.
Jessix schreef:Beste VDB,
Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad nog nooit een KWPNer van dichtbij gezien, laat staan een dekhengst of sportpaard.![]()
Ik snap niet helemaal waarom je over de Arabier begint? Ik heb er geen, maar volgens mij zijn dat ook gewoon sportpaarden of is paardenrennen en endurance geen sport?
Waarom ik denk, nee, waarom ik weet dat hengsten bij elkaar kunnen leven in een vreedzame kudde is omdat ik die ervaring heb, elke dag weer. Kunnen alle paarden samen? Nee hoor, maar dat geldt ook voor merries en ruinen, soms klinkt het gewoon niet. Daarbij moet een paard wel sociaal zijn gehouden en niet ineens in een kudde gekwakt worden, want ja, daar krijg je ongelukken van. Paarden zijn kuddedieren en hengsten zijn ook paarden. Paarden zijn "gemaakt" om hun leven in kuddes te slijten.
Ik weet dat veel mensen hun KWPNer heel bijzonder vinden, maar het zijn ook gewoon paarden. Warmbloed staat voor koudbloed met een scheut volbloed er doorheen. Waarom zou een koudbloed sociaal zijn en een volbloed sociaal zijn en een warmbloed niet? Persoonlijk heb ik niets met een KWPNer, maar ik weet zeker dat als ik een jong paard uit de hengstenkudde zou vissen en hem in mijn groep in zou scharen dat het prima zal gaan.
Dus nee, ik ben het niet met jou eens, wel met het onderzoek in de OP. En nee dank je, ik hoef geen bezoekje te brengen aan jouw paard.
Fijne avond nog.
CrazyCat schreef:Ik wil wel even laten zien wat mijn altijd zo brave hengst veroorzaakt heeft toen hij ineens van de een op de andere dag niet meer braaf was.
Met dit ruintje heeft hij vanaf 14 maanden altijd samen gestaan. Na 3 1/2 jaar was het dus ineens mis met o.a. deze wond als resultaat.
Even in een linkje voor de gevoelige kijkers want het ziet er niet zo fraai uit. (het gele is een drain)
Wat er precies gebeurd is weten we niet, alleen dat een stalgenoot zag dat ze in de verkeerde wei stonden. Paal gebroken en omheining plat en een pony met flinke schade in de wei.