Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:06

Ik was en ben er nog steeds voorstander van, maar het kan gewoon niet met elke hengst of het nou een warmbloed of koudbloed is. Ook kan het jaren goed gaan en ineens mis. Daarnaast lijkt het me een enorm verschil of er met de hengsten wordt gedekt of niet en/of er merries in de buurt staan.

Nadat je hengst een paar keer paarden met al dan niet flinke schade de wei uit heeft gejaagd doe je dat dus ook niet meer , althans ik dus niet. Ik heb er alleen voor gekozen te ruinen i.p.v. alleen te zetten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:00

Ik houd ze dus ook liever heel. De wedstrijdpaarden gaan dus ook niet samen met elkaar in de wei. Mijn hengst ook zeker niet met anderen, die laat geen spat van ze heel. Maar goed, dat doet mijn gepensioneerde ex-wedstrijd ruin ook niet, die is misschien nog wel dominanter dan mijn hengst. Alleen staan ze niet alleen, ze lopen in de wei met onze mini shet die veel praatjes heeft. Als het dreigt mis te gaan, en dat gebeurt regelmatig, dan kan hij onder de draad door buiten bereik van de betreffende boosdoener. Dat werkt prima.

Dat mijn hengst, en alle hengsten die we ooit gehad hebben, op enkele uitzonderingen na, niet dekt heb ik geen probleem mee. Het is in mijn ogen ook niet onnatuurlijk. Zeker niet elke hengst zal dekken in de vrije natuur. Er worden er zat bij de kudde weggejaagd en zullen het alleen moeten rooien of in een groepje andere hengsten. Waar het er dan ook behoorlijk ruig aan toe kan gaan.
Dit zijn dan ook geen vlekjes, maar paard zit onder de bijtwonden, en dit is nog een behoorlijk dominante.

Afbeelding

Daarbij kan je toch niet een dekhengst uit de wei halen, hem even op het fantoom zetten nadat ie aan een merrie gesnuffeld heeft en hem dan in de wei terug zetten bij andere dekhengsten. Dat ruiken de anderen en dat is gewoon vragen om moeilijkheden.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 15-03-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:03

Mousmous schreef:
Dit zijn dan ook geen vlekjes, maar paard zit onder de bijtwonden, en dit is nog een behoorlijk dominante.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWEPXFOC.jpg[img]

Hoe kom je aan die wijsheid, aangezien dit heel duidelijk niet jouw foto is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:07

Dat is toch duidelijk te zien? Daar hoef je toch niet wijs voor te zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:09

Ja? Jij doet anders een nogal stellige uitspraak over het karakter van een paard wat je nog nooit in het echt gezien hebt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:21

Misschien door 48 jaar ervaring 'in de paarden' inclusief hengsten.

Waarom zou je alleen een mening kunnen geven over paarden die je dus wel daadwerkelijk hebt gezien?

Er wordt op bokt regelmatig een mening gegeven betreffende foto's van paarden die men nog nooit in het echt heeft gezien. Of het nu medisch, dressuurmatig of wat dan ook betreft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:26

Wow tjongejonge, dat we dat niet wisten zeg hahahaha. Nutteloos dit onderzoek. Want iedereen die verstand hebben van hengsten weten het allang.

Het is alleen een keuze om het wel of niet te doen. Soms is het niet mogelijk zeker niet als er gedekt wordt.

En je ze graag heel wilt houden en veiligheid voor je zelf zoveel mogelijk in acht wilt nemen dan is zoiets niet altijd mogelijk.

Verschilt ook enorm per ras en karakter van het dier en de omgeving/ omstandigheden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:34

Ik denk dat veel recreatiehengsten super samen op de wei kunnen. Hier lopen de sporthengsten ook bij elkaar totdat ze wat ouder worden en hun hormonen teveel opspelen.
De leeftijd dat we ze eruit moeten halen verschilt nogal. De betere sporthengsten hebben vaak veel drang om te winnen en als je dat allemaal bij elkaar hebt staan klikt dat op een gegeven moment niet meer en zo gauw dat gevaarlijk begint te worden gaan ze apart naar buiten. Vaak komt dat ook omdat ze hier de merries ruiken en zien. Op een afgelegen opfok kunnen ze nog langer samen blijven staan zonder dat spelen verandert in een serieuze strijd.
Vaak gaan de kuddes met jonge hengsten trouwens beter met elkaar om als de jonge merries. Maar als ze eenmaal uit elkaar zijn gehaald is het bijna niet te doen om ze weer te koppelen.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:21

amen :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:26

Giolli schreef:
Ja jeetje en dan...

[ Video ]

Dan gaat het zo en waarschijnlijk nog ruiger.

Ik zie Totilas al lekker met Jazz op de weide staan. :D

En op dat moment even de wei in wandelen om één van de paardjes mee te nemen voor een buitenritje. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:32

VDB schreef:
Gewoon doen dan Jessix. Zet je volbloed hengst maar bij een (dek-) hengst als euhhmmm bijvoorbeeld een warmbloedje "Faldo"....
Is al een "oud" beestje maar ik wil graag zien wat er dan met jouw volbloed gebeurt....
Jessix schreef:
Ik heb niet zo veel verstand van warmbloedpaarden, maar als mijn Volbloed hengst van 13 jaar met andere hengsten samen kan, dan moet het bij een warmbloed ook wel kunnen lijkt mij.

Mijn hengsten staan al vele jaren samen, slimpie ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:09

Jessix, ja fijn toch voor jou en jouw paarden.

Maar dat gaat niet bij de zeer waardevolle dekhengsten, daar zijn ze te waardevol voor om vol littekens en wonden door het leven te gaan, zie je ze al zo verschijnen in de sport en op keuringen? lijkt me niet.

Jouw paarden staan zeker niet in de buurt bij de merries en mogen ze af n toe lekker dekken?

Kijk ik bedoel maar er zijn veel factoren die meespelen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:01

Klopt ragdollcat maar waarom zeggen mensen/eigenaren dan niet gewoon dat hún belang boven dat van het paard gaat?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:53

Colway schreef:
Klopt ragdollcat maar waarom zeggen mensen/eigenaren dan niet gewoon dat hún belang boven dat van het paard gaat?

Inderdaad. Het gaat erom of het mogelijk is.. En natuurlijk is het mogelijk, een paard is "gemaakt" om in een kudde te leven.

Nog wat, wellicht zijn mijn paarden voor jou niet waardevol, maar voor mij wel. Ik doe ze voor geen 12 miljoen weg. Waardevol is meer dan geld. ;) Vandaar dat ik ze ook een waardevol leven gun, samen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:56

Beste Jessix,
JIJ bent degene die hier oppert dat warmbloed (dek & sport) hengsten gewoon samen kunnen... Ondanks de door jou zelf geplaatste opmerking dat je geen verstand/ervaring met warmbloeden hebt.
Er wordt door meerdere mensen onderbouwd waarom dit in deze tijd niet meer gedaan wordt.

Dat wil jij kennelijk niet lezen want je hebt het over: IK en MIJN hengsten. (en dus kunnen alle hengsten gewoon maar bij elkaar??)
Er wordt gepost over sport- en dekhengsten en de redenen waarom hengstenhouders nooit en te nimmer hun hengsten samen in een wei doen. En dat is niet uit eigen belang van hengstenhouders maar grotendeels uit hun ervaringen met Warmbloedpaarden en hun karakters. (wat wij inderdaad er zelf infokken - deze karakters zijn nodig om te kunnen presteren)

Arabieren werden in het verleden o.a. veel gefokt om hun longvolume en hun uithoudingsvermogen (voor vooral lange afstanden)
Daar is een KWPN'er niet geschikt voor (uitzonderingen zijn er wel)

De sport en dekhengsten van bijvoorbeeld het KWPN hebben een totaal ander karakter. Iets wat jij eerst zou moeten ervaren in de praktijk bij hengstenhouders met bijvoorbeeld KWPN dek- en sporthengsten in eigendom.
Ik weet 100% zeker dat jij dat nog niet gedaan, gezien of in de praktijk hebt ervaren.
Dan stel jij je mening namelijk absoluut bij.
slimpie....

Maar mensen zoals jij, mensen die stug volhouden dat --warmbloed (dek- & sport) hengsten makkelijk samen kunnen, maakt niet uit wat voor karakter--, heet ik van harte welkom bij mij op stal om gewoon even te ervaren en het karakter te bekijken/beoordelen van een warmbloedpaard.

Jessix schreef:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:06

VDB schreef:
Arabieren werden in het verleden o.a. veel gefokt om hun longvolume en hun uithoudingsvermogen (voor vooral lange afstanden)

Moet je Robbie Den Hartog vragen naar zijn ervaring met Drug OX :D

Die had een jaap op z'n schouder niet te zuinig. De andere hengst(ook een Arabier)heeft het leven gelaten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:14

Colway schreef:

Het is ook in het belang van het dier zelf. Niet alleen die van de mensen zelf.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:08

Ik wil wel even laten zien wat mijn altijd zo brave hengst veroorzaakt heeft toen hij ineens van de een op de andere dag niet meer braaf was.
Met dit ruintje heeft hij vanaf 14 maanden altijd samen gestaan. Na 3 1/2 jaar was het dus ineens mis met o.a. deze wond als resultaat.

Even in een linkje voor de gevoelige kijkers want het ziet er niet zo fraai uit. (het gele is een drain)

Wat er precies gebeurd is weten we niet, alleen dat een stalgenoot zag dat ze in de verkeerde wei stonden. Paal gebroken en omheining plat en een pony met flinke schade in de wei.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:29

VDB schreef:
Beste Jessix,
JIJ bent degene die hier oppert dat warmbloed (dek & sport) hengsten gewoon samen kunnen... Ondanks de door jou zelf geplaatste opmerking dat je geen verstand/ervaring met warmbloeden hebt.
Er wordt door meerdere mensen onderbouwd waarom dit in deze tijd niet meer gedaan wordt.

Dat wil jij kennelijk niet lezen want je hebt het over: IK en MIJN hengsten. (en dus kunnen alle hengsten gewoon maar bij elkaar??)
Er wordt gepost over sport- en dekhengsten en de redenen waarom hengstenhouders nooit en te nimmer hun hengsten samen in een wei doen. En dat is niet uit eigen belang van hengstenhouders maar grotendeels uit hun ervaringen met Warmbloedpaarden en hun karakters. (wat wij inderdaad er zelf infokken - deze karakters zijn nodig om te kunnen presteren)

De sport en dekhengsten van bijvoorbeeld het KWPN hebben een totaal ander karakter. Iets wat jij eerst zou moeten ervaren in de praktijk bij hengstenhouders met bijvoorbeeld KWPN dek- en sporthengsten in eigendom.
Ik weet 100% zeker dat jij dat nog niet gedaan, gezien of in de praktijk hebt ervaren.
Dan stel jij je mening namelijk absoluut bij.
slimpie....

Maar mensen zoals jij, mensen die stug volhouden dat --warmbloed (dek- & sport) hengsten makkelijk samen kunnen, maakt niet uit wat voor karakter--, heet ik van harte welkom bij mij op stal om gewoon even te ervaren en het karakter te bekijken/beoordelen van een warmbloedpaard.

Jessix schreef:

Beste VDB,

Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad nog nooit een KWPNer van dichtbij gezien, laat staan een dekhengst of sportpaard. :z

Ik snap niet helemaal waarom je over de Arabier begint? Ik heb er geen, maar volgens mij zijn dat ook gewoon sportpaarden of is paardenrennen en endurance geen sport?

Waarom ik denk, nee, waarom ik weet dat hengsten bij elkaar kunnen leven in een vreedzame kudde is omdat ik die ervaring heb, elke dag weer. Kunnen alle paarden samen? Nee hoor, maar dat geldt ook voor merries en ruinen, soms klinkt het gewoon niet. Daarbij moet een paard wel sociaal zijn gehouden en niet ineens in een kudde gekwakt worden, want ja, daar krijg je ongelukken van. Paarden zijn kuddedieren en hengsten zijn ook paarden. Paarden zijn "gemaakt" om hun leven in kuddes te slijten.

Ik weet dat veel mensen hun KWPNer heel bijzonder vinden, maar het zijn ook gewoon paarden. Warmbloed staat voor koudbloed met een scheut volbloed er doorheen. Waarom zou een koudbloed sociaal zijn en een volbloed sociaal zijn en een warmbloed niet? Persoonlijk heb ik niets met een KWPNer, maar ik weet zeker dat als ik een jong paard uit de hengstenkudde zou vissen en hem in mijn groep in zou scharen dat het prima zal gaan.

Dus nee, ik ben het niet met jou eens, wel met het onderzoek in de OP. En nee dank je, ik hoef geen bezoekje te brengen aan jouw paard.

Fijne avond nog. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:32

CrazyCat schreef:
Ik wil wel even laten zien wat mijn altijd zo brave hengst veroorzaakt heeft toen hij ineens van de een op de andere dag niet meer braaf was.
Met dit ruintje heeft hij vanaf 14 maanden altijd samen gestaan. Na 3 1/2 jaar was het dus ineens mis met o.a. deze wond als resultaat.

Even in een linkje voor de gevoelige kijkers want het ziet er niet zo fraai uit. (het gele is een drain)

Wat er precies gebeurd is weten we niet, alleen dat een stalgenoot zag dat ze in de verkeerde wei stonden. Paal gebroken en omheining plat en een pony met flinke schade in de wei.

Ja dat is heel vervelend, maar je kan ook heel veel verhalen hier van bokt halen van ongelukken die gebeurd zijn met merries en ruinen. Een paard is braaf tot hij het niet meer is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:34

Ragdollcat schreef:
Colway schreef:

Het is ook in het belang van het dier zelf. Niet alleen die van de mensen zelf.

Waarom is het in het belang van het dier zelf als ze een sociaal leven met elkaar kunnen leiden? De paarden uit de studie kunnen dat dus, is dat niet veel fijner voor hun dan?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:39

Jessix schreef:
Ja dat is heel vervelend, maar je kan ook heel veel verhalen hier van bokt halen van ongelukken die gebeurd zijn met merries en ruinen. Een paard is braaf tot hij het niet meer is.

Tuurlijk kan een merrie of ruin ook dit soort verwondingen aanrichten, maar je kunt toch niet ontkennen dat dit bij hengsten aanzienlijk vaker voorkomt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:54

CrazyCat schreef:
Jessix schreef:

Tuurlijk kan een merrie of ruin ook dit soort verwondingen aanrichten, maar je kunt toch niet ontkennen dat dit bij hengsten aanzienlijk vaker voorkomt.

Ik zou het niet weten. Ik denk ook niet dat je daar iets zinnigs over kan zeggen aangezien er maar heel weinig over bekend is. Er worden veel meer groepen ruinen en merries samen gehouden dus in die hoek zitten ook de meeste ongelukken. Pas als er meer studie naar wordt gedaan zou je kunnen bepalen of hengsten gewelddadiger zijn.

Wat ik bij mij zie is dat er veel meer gestoeid word. Dat is bij ruinen al meer als bij merries en bij hengsten inderdaad nog een stapje meer. Maar meer als stoeien en rennen is het eigenlijk niet. Ja er zit wel eens een bijtplek en ja er mist wel eens een lapje stof op kont of borst, maar verder geen gekke dingen. Maar goed dat is dus enkel mijn observatie. Naast het vele stoeien staan ze ook elkaar te kriebelen in de manen en zie ik dus ook vormen van genegenheid en elkaar beschermen. Van geweld is hier absoluut geen spraken. Er wordt zelf een pitt stop gehouden als een paard tijdens het stoeien wil rollen of drinken. Dus dat is weer mijn ervaring..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:56

Jessix: er is een verschil tussen sportpaarden/dekhengsten "zien" en een verschil om met ze te werken. Dat heb jij absoluut niet, gezien je posts en je meningen over dat "warmbloed dekhengsten/sportpaarden gewoon samen in een wei kunnen... :x

Waarom er over een arabier begonnen wordt? Jij begint er toch over dat warmbloed dekhengsten en sporthengsten gewoon samen kunnen? KWPN is er als voorbeeld bij genomen in topic. Dus waarom niet arabieren? Koudbloeden zijn ook al ter sprake geweest. En het ging hier in voorbeeld over dat BIJVOORBEELD de kwpn'ers gewoon samen kunnen, dat heb jij toch zelf geschreven? Er wordt onderbouwd waarom hengstenhouders dit in deze tijd niet doen.... :O

En jouw mening over "paarden zijn gemaakt om hun leven te slijten in kuddes" ?
Jessix, troost jezelf, de paarden (en dan begin ik maar even over de kwpn sportpaarden en dekhengsten) worden absoluut niet gefokt met als doel om hun leven in een kudde te slijten, al heeeeeel lang niet meer.... Droom lekker verder.
Hoewel ik wel jouw mening kan waarderen dat paarden in het algemeen wel graag in een kudde willen leven. Maar wij als mens fokken niet met dat doel. Fokken niet als doel om paarden rond te laten lopen in kuddes. Dan moet je bijvoorbeeld naar Amerika gaan. Maar daar wordt niet gefokt met een fokdoel die door mensen bepaald wordt, daar wordt onderling gefokt in de kudde zelf.

En je begint weer over "mijn en ik en mijn hengsten" maar in die wereld leven wij niet. In die wereld is dit onderzoek ook niet gedaan en jouw paarden zijn niet vergelijkbaar met de dekhengsten en sportpaarden waar nu in dit topic over gesproken wordt....

En dat je geen bezoekje wil brengen, zo'n antwoord had ik niet anders verwacht van jou. Je hebt namelijk genoeg sportpaarden en dekhengsten "gezien", maar nooit ervaring opgedaan in deze groep.

Dat jij het eens bent met de OP, prima. Dat er andere mensen zijn die het er niet mee eens zijn, moet je ook waarderen. Verschil is alleen dat jij geen enkele eigen mening ook daadwerkelijk kan onderbouwen en veel mensen die het er niet mee eens zijn wel degelijk kunnen onderbouwen waarom het niet verstandig is (en zelfs niet opgaat) om bijvoorbeeld kwpn dekhengsten en sportpaarden, van deze tijd, niet samen in een groep worden gedonderd door erkende hengstenhouders.

Reden waarom ik reageer op jouw "slimme" opmerking door te schrijven (een mening te hebben) dat warmbloed dekhengsten en sportpaarden gewoon samen kunnen, is een mening wat gebaseerd is op niets.

Jessix schreef:
Beste VDB,

Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad nog nooit een KWPNer van dichtbij gezien, laat staan een dekhengst of sportpaard. :z

Ik snap niet helemaal waarom je over de Arabier begint? Ik heb er geen, maar volgens mij zijn dat ook gewoon sportpaarden of is paardenrennen en endurance geen sport?

Waarom ik denk, nee, waarom ik weet dat hengsten bij elkaar kunnen leven in een vreedzame kudde is omdat ik die ervaring heb, elke dag weer. Kunnen alle paarden samen? Nee hoor, maar dat geldt ook voor merries en ruinen, soms klinkt het gewoon niet. Daarbij moet een paard wel sociaal zijn gehouden en niet ineens in een kudde gekwakt worden, want ja, daar krijg je ongelukken van. Paarden zijn kuddedieren en hengsten zijn ook paarden. Paarden zijn "gemaakt" om hun leven in kuddes te slijten.

Ik weet dat veel mensen hun KWPNer heel bijzonder vinden, maar het zijn ook gewoon paarden. Warmbloed staat voor koudbloed met een scheut volbloed er doorheen. Waarom zou een koudbloed sociaal zijn en een volbloed sociaal zijn en een warmbloed niet? Persoonlijk heb ik niets met een KWPNer, maar ik weet zeker dat als ik een jong paard uit de hengstenkudde zou vissen en hem in mijn groep in zou scharen dat het prima zal gaan.

Dus nee, ik ben het niet met jou eens, wel met het onderzoek in de OP. En nee dank je, ik hoef geen bezoekje te brengen aan jouw paard.

Fijne avond nog. :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:00

Bah CrazyCat, vreemde wond....
Misschien dat de hormonen begonnen te werken? Dominantie of terreinwinning?
Je staat mooi te kijken als je zo je paard of pony in de wei aantreft. -O-

CrazyCat schreef: