PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:04

Mindim schreef:
Citaat:
Tens of thousands of thoroughbreds are bred each year, often in assembly-line conditions like those documented by a PETA undercover investigator. Only a fraction of the 25,000 thoroughbred foals born every year will be winners, resulting in a "surplus" of about 20,000 unwanted thoroughbreds annually. Many of these horses, which can even include former Triple Crown race champions like Rachel Alexandra—and their offspring—are sold at auction and wind up in the hands of "kill buyers" who ship them to slaughterhouses in Canada and Mexico.

Volgens de gegevens van de jockeyclub zijn er in noord amerika van 1-1-2012 tot 14-8-2012 alleen al bijna 25000 volbloedveulens geregistreerd en dan heb je nog een kwart jaar te gaan. Wat denk je wat er met de meeste van die dieren gebeurt?

Kleine correctie, de volbloeds die geregistreerd worden zijn juist voor de rensport aangemeld door hun eigenaar. Het zijn juist de paarden die niet geregistreerd worden die vaak een cariërre vinden in de SGW wereld of recreatie. Het dekgeld dat daar bij komt kijken, breng je echt niet zomaar naar de slacht. Als ze dat deden was elke fokker al lang failliet verklaard namelijk. En op de veiling een slachtpaard kopen red je echt niet, elke fokker heeft een prijs in zijn hoofd en dat zou dat een duur stukje paardenvlees zijn.

Misschien even in de fokkerij verdiepen i.p.v. citaten op internet te gaan zoeken die 90% berusten op leugens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:18

Ja, die zijn aangemeld door hun eigenaar voor de rensport. Ruim 25000 alleen al in 2012.
Ik noemde dat omdat iemand noemde dat de regels van het stamboek massaproduktie tegen gaan. Als jaarlijks al 25000 veulens worden geregistreerd voor de races, dan zal er ook heel wat zijn dat niet is aangemeld, dus hoezo geen massaproduktie.

Als jij je hoofd in het zand wil steken over hoeveel volbloeden worden verkocht aan kill buyers, dan moet je dat zelf weten.

Zowel de jockeyclub als Forbes lijken me geen notoire leugenaars trouwens :) Maar als het niet uitkomt dan zijn het vanzelf leugens?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:22

ChantalD schreef:
In mijn ogen kan het geen kwaad om (in elk willekeurig geval, dus niet alleen deze merrie)eens kritisch te gaan kijken of complicaties bij een geboorte te wijten kunnen zijn aan (bijv.) het extrerieur van een merrie. Zou blijken dat door bepaalde extrerieurkenmerken (zoals eerder opgemerkt, smallere of minder diepe romp, waardoor organenen in de verdukking komen, of bijv. problematische ligging van het geboortekanaal), dan zou het de eigenaar sieren deze beperking te accepteren en de merrie te zien als 'eindproduct' en geen verdere risico's te nemen.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het zou zeker een aandachtspunt kunnen zijn.

Als je gaat kijken naar de bouw van alle paarden is dat die borstkas tegenwoordig, wat de ooit zo ronde borstkas was, steeds platter en smaller wordt. In de hengstenkeuringen zien we hengsten die bouwtechnies nooit zo goed kunnen worden als b.v. een Totilas, alleen maar omdat ze niet de perfecte bouw van Totilas hebben waardoor hij al een grote voorsprong heeft op de rest. Men kijkt niet meer naar de functie en mogelijkheden van het skelet. Neem als voorbeeld de KWPN hengst Jazz. Nu nog is iedereen gek van Jazz paarden want hij staat zo hoog in de index, niemand kijkt daarbij naar hoeveel veulens het paard gehad heeft en hoe makkelijk het dus is om met zoveel nakomelingen in de hogere sport mee te komen als het grootste paardenbestand uit nakomelingen van hem bestaat. Stel Totilas levert 3 paarden voor datzelfde niveau op, dan zal hij dus nooit dezelfde index gegevens krijgen als Jazz want er zijn er maar 3.

De engelse volbloed zat al jaren terug op zijn top, hoeveel baan records worden er immers nog gebroken? Paarden lopen niet meer op de baan tot hun 10de of 12de zoals ze dat vroeger wel konden omdat ze erop gefokt waren. De volbloed moest snelheid, uithoudingsvermogen en sterke benen hebben. Kon hij niet tot zijn 10de meekomen op hoger niveau ,dan werd er niet mee gefokt. Nu nemen we een 3-jarige genaamd Frankel. We laten hem 2 jaar racen, hij blijft onverslagen en als 5 jarige zetten we hem weg als dekhengst. Niemand weet dus hoe dit paard zijn benen eruit zouden zien als hij 10 jaar zou zijn en of hij überhaupt tot zijn 10de had kunnen lopen. Waarom? Heel simpel een paard dat onverslagen is kun je veel dekgeld voor vragen en dankzij de geweldige sheiks is dit probleem nog groter geworden. Dankzij mensen met geld, die er niet om malen of het paard een dag na zijn eerste koers als 3-jarige zijn been breekt en direct weer een nieuwe kopen zijn al die prijzen ook zo ver omhoog geschoten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:28

Mindim schreef:
Ja, die zijn aangemeld door hun eigenaar voor de rensport. Ruim 25000 alleen al in 2012.
Ik noemde dat omdat iemand noemde dat de regels van het stamboek massaproduktie tegen gaan. Als jaarlijks al 25000 veulens worden geregistreerd voor de races, dan zal er ook heel wat zijn dat niet is aangemeld, dus hoezo geen massaproduktie.

Als jij je hoofd in het zand wil steken over hoeveel volbloeden worden verkocht aan kill buyers, dan moet je dat zelf weten.

Zowel de jockeyclub als Forbes lijken me geen notoire leugenaars trouwens :) Maar als het niet uitkomt dan zijn het vanzelf leugens?

Ik heb het over de leugens omtrent slagers die de paarden zouden kopen op een veiling. Als jij een veulen fokt waarvan het sperma alleen al 12.000 dollar gekost heeft, dan ga je dat beest toch niet "weggeven" voor een schijntje aan een slager? De Volboeds die bij de slager belanden zijn meestal uitegkoerst en het zijn juist de japanners die dit veelvuldig doen, ook met bekende volbloeds die vele prijzen in de wacht gesleept hebben. Enig idee hoe ze in Japan een paard slachten? Net als de katten en honden, levend. Want dan lijkt het namelijks het meest op walvis vlees. Enig idee waar deze paarden allemaal gefokt worden? Australië, Nieuw-Zeelaand en andere landen rondom Japan.

Cijfers over wat er met de volbloeds gebeurd die niet in de rensport terecht komen zijn er niet, laat de PETA dat eerst eens uitzoeken als ze zo nodig moet roepen dat ze geslacht worden.

Anoniem

Re: PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:39

Ja dat weet ik Daffie, als je mijn posts verder leest dan had je dat ook gezien. Vele volbloeden, ook al hebben ze miljoenen voortgebracht voor hun eigenaar (ferdinand bijv.), eindigen in slachthuizen in Japan als hondenvoer.
Maar wat denk jij dat er gebeurt met al die veulens en jonge racepaarden die het op de track niet zo goed doen? Krijgen allemaal een goed huisje? Nope. Alle 25000 van dat jaar?
Vele paarden krijgen op de racebaan al te maken met uitval, omdat hun lijven het fysiek gewoon nog niet aan kunnen met 2 jaar en ook een fokker heeft geen bal aan paarden die niet presteren. En ik ben niet zo naief dat ik denk dat er een goed huis voor die paarden wordt gezocht nee. Die gaan gewoon naar de slacht.

Verder lees je weinig in dit topic, want Peta heeft het over het paard en niet over de slacht in dit topic.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:46

Mindim schreef:
Ja dat weet ik Daffie, als je mijn posts verder leest dan had je dat ook gezien. Vele volbloeden, ook al hebben ze miljoenen voortgebracht voor hun eigenaar (ferdinand bijv.), eindigen in slachthuizen in Japan als hondenvoer.
Maar wat denk jij dat er gebeurt met al die veulens en jonge racepaarden die het op de track niet zo goed doen? Krijgen allemaal een goed huisje? Nope. Alle 25000 van dat jaar?
Vele paarden krijgen op de racebaan al te maken met uitval, omdat hun lijven het fysiek gewoon nog niet aan kunnen met 2 jaar en ook een fokker heeft geen bal aan paarden die niet presteren. En ik ben niet zo naief dat ik denk dat er een goed huis voor die paarden wordt gezocht nee. Die gaan gewoon naar de slacht.

Verder lees je weinig in dit topic, want Peta heeft het over het paard en niet over de slacht in dit topic.

Ik lees alles in dit topic en zit zelf tussen de renpaarden en weet daarom ook wat de PETA nog meer beweerd en jij begon zelf over slachten. Ik weet alle voors- en tegens van de sport en ik blijf erbij dat de manier van fokken veranderd moet worden om dit te veranderen. En dan heb ik het niet over de hoeveelheid die geboren wordt per jaar. Er wordt wel degelijk een goed huis gezocht voor de paarden die renbaan niet halen. Zijn in Amerika hele instanties voor zelfs, waar sommige (de echte goede) fokkers zelfs voor kiezen om hun paarden voor minder als de slachtwaarde aan te verkopen om ze maar bij die slacht vandaan te houden. Sommige die het niet goed doen maar wel braaf zijn worden soms zelfs aan trainers verkocht om te gebruiken als voorpaard voor jonge paarden, om ze te laten verliezen van jonge paarden zodat deze meer zelfvertrouwen krijgen en sommige kleine trainers houden ze zelfs aan als leerpaard voor jockey's. In Engeland b.v zijn alle jockey scholen gevuld met ex-renpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:00

Ik begon idd over slachten, peta niet.

Er zijn idd instanties in Amerika die voor opvang en goede tehuizen zorgen. En zekers zijn er fokkers die het allemaal wel netjes en goed proberen te doen. Maar ook een hele hoop niet. Er zijn niet voor niets instanties en wat je zegt, de goed proberen ze voor de lacht te behoeden, velen dus ook niet ;-)
Toen in Amerika nog geslacht werd, werd het aantal renpaarden geschat op een 17 a 18% van de 120.000 paarden die bij het slachthuis terecht kwamen.

Ik heb het trouwens over de toestanden in Amerika, niet in Engeland.

Laten we wel wezen, het is money sport en als er geld in omgaat, veel geld, grijpt men naar manieren om nog meer te vergaren. De slechten overstijgen de goeien. Voor sommigen zijn de paarden gewoon een middel om rijk te worden en faam te vergaren, ongeacht hoe ze daar komen, het paard is slechts het middel en vervangbaar.
Waar is de liefde voor het paard wanneer er op 2 jarige leeftijd al dusdanige fysieke eisen aan de dieren worden gesteld, dat alleen op de training de botten soms al knappen, omdat ze gewoonweg niet volwassen zijn, als fokken meer om snelheid gaat dan of het allemaal wel klopt en kan fysiek. Dat hengsten zogenaamd voor dekking naar Japan gaan, om te eindigen in hondenvoer. De fraudes met verzekering, de verboden middelen. De sport heeft ook een hele zwarte kant, dus ik geloof prima dat er velen door de achterdeur worden afgevoerd richting slachthuis en dat er naar verhouding helemaal niet zoveel zijn die een tweede leven krijgen.

Ik vind het zeer naief om te denken dat velen een goed huis krijgen. Zoveel instanties zijn er opgebouwd om het bekende fenomeen dat racepaarden na hun carriere naar het slachthuis vertrekken of in verwaarlozing zijn, een helpende hand te beiden. Dat je dan kan zeggen, joh de meesten komen goed terecht. Nee, dat is je ogen sluiten voor vreselijke dingen.

Dit is een van die instanties, een beknopt overzicht op wikipedia waar ze voor staan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thoroughbred_Retirement_Foundation

HBO maakte er een docu over
Consider No Day Off, a filly taken from Mountaineer racetrack in West Virginia to Sugarcreek and on to Richelieu Meats in Canada. HBO captured her story on undercover video: the weekly pickups arranged at the race track by her owner/trainer, Ricardo Hernandez, to clear the slow horses out of the barn; her arrival at Sugarcreek where she was purchased by a kill buyer; and her arrival at the slaughterhouse.
http://www.youtube.com/watch?v=04mvw6tTHrs
Kijk maar niet naar de zijkant waar de rest van de filmpjes staan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:04

Weet je, geloof wat je wilt, maar zo erg als jij het omschrijft is het echt niet.

Ik ben klaar met al deze vooroordelen die altijd over de rensport te vinden zijn. Ik sluit mn ogen dus niet voor vreselijke dingen, want als je dat doet kom je namelijk ook nooit achter de waarheid

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:49

Ik heb niet alles gelezen,maar kunnen ze die merrie veulens laten krijgen d.m.v. Embryopransplantatie/. Of mag dat niet in de volbloedfokkerij ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:03

gootje12 schreef:
Ik heb niet alles gelezen,maar kunnen ze die merrie veulens laten krijgen d.m.v. Embryopransplantatie/. Of mag dat niet in de volbloedfokkerij ?

Als je alleen al de eerste pagina vluchtig had doorgelezen had je daar het antwoord al gevonden :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:26

@ Mindim ik moet heel eerlijk zeggen dat er wel dingen zijn die jij omschrijft.
In iedere paardensport heb je rotte appels en het vervelende is ook nog dat dat vaak de mensen zijn die wel geld verdienen met hun paarden etc etc.
Maar zo zwart wit als jij het ziet is het zeker niet.
Wat ik persoonlijk erg jammer vindt is dat de rensport er altijd zo uitgehaald wordt.
Nou ik krijg kotsnijgingen als ik een weekend concour ga kijken of als ik weer eens langs een plaats rijdt waar een pony als zeepaardje opgeknoopt is met papa er op wat hij moet presteren.
De tich dressuurpaarden die geopereerd moeten worden aan de benen elke keer als ik bij de dierenarts kom.
Zeg ik daarom dat heel de dressuursport slecht is NEE.
Rijk worden aan de rensport doe je niet dat zijn er misschien een handjevol die dat lukt.
Want ondanks dat er prijzengeld te verdienen is ben je ook een godsvermogen kwijt aan dekgeld, registratie, inschrijfgeld, jockeygeld, trainingsgeld etc etc. Geloof mij als ik rijk wilde worden was het eerste wat ik deed mijn volbloed de deur uit doen!

Nu terug naar Rachel ik persoonlijk zou niet meer met de merrie fokken, echter dat dit nu gebeurd is had niemand kunnen weten! Wat ik persoonlijk wel erg vindt is dat het veulen van de nurse merrie nu met de hand groot gebracht wordt. That's America zeggen ze wel eens en ik hoop dat alleen die gekken daar zoiets kunnen verzinnen. Wat ik wel idioot vindt is dat Peta zich er mee moet bemoeien, de nieuwe eigenaren hebben nog niets beslist zijn eerst nog bezig met het herstel van de merrie en Peta gebruikt nu hun merrie om nog meer naamsbekendheid te krijgen.
Hoe vaak gaat het bij boktpaarden wel niet mis, denk aan veulens die verkeerd liggen, doodgeboren veulens, red bag , uitgescheurde merries weet ik het allemaal niet.
GEEEN van deze eigenaren wist van te voren dat dat zou gebeuren en GEEN van deze eigenaren hadden het kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:29

In alle takken van paardensport heb je rotte appels Kyrkelover. Kijk eens bij de dressuur hoe vaak trainingsmethoden worden bekritiseerd en ook de westernsport heeft zo zijn minder charmante kanten. En ook onder de gemiddelde huis tuin en keuken ruiter zitten dieronwaardige toestanden. Dat ben ik helemaal met je eens en zal dat ook nooit ontkennen.
Het nadeel van de rensport is denk ik oa dat het tegen het gevoel indruist met sommige dingen, oa het extreem vroeg trainen van paarden met ruiter, de hindernisbanen en de naar verhouding vele sportgerelateerde dode paarden. Ook is de zwendel er om heen meer in het nieuws, door oa, televisieseries en het gokken. Al met al zijn de ogen daar meer op gericht, niet geheel onterecht.
In Amerika werkt het denk ik ook allemaal wat anders, het leeft daar heel veel meer dan hier, net zoals dat de westernsport daar heel ander bekeken wordt.
Ik probeer het ook niet zwart en wit te zien hoor en besef me ook prima dat er ook een hoop mensen zijn met liefde voor het paard en de beste bedoelingen hebben. Dat er ook mensen zijn die hun ogen sluiten voor de misstanden in hun tak van sport, dat vind ik dan weer jammer, omdat daar wel de oplossing kan liggen.
Er worden nu eenmaal veel paarden afgevoerd via de achterdeur, op weg naar transport. Filmpjes op youtube te over en die zijn niet fraai, ook kampioenen, die veel hebben verdiend. De aftermath voor het racepaard is voor velen niet fraai.

Ik zou het paard ook uit de fokkerij halen. Wat er de eerste keer gebeurt is dat het paard alsnog voor pain management naar de kliniek moet weet ik niet, daar zijn ook nooit details over bekend gemaakt, achteraf heeft men daar wel kritiek op gehad.
Peta heeft zelf genoeg naamsbekendheid, ik denk dat Peta meer naamsbekendheid geniet dan Rachel Alexandra bij veel mensen. Misschien heeft men het juist aangegrepen om de misstanden in de fokkerij aan te halen, want ook de nurse merries worden genoemd. Ik zie dan nog liever een ET, dan een veulen bij moeders weghalen en met de fles voeden. Alhowel ik echt niet voor ET ben ook, maar dat dan nog liever dan dit.
Wat ik niet snap is dat er dus wel natuurlijk moet worden gedekt bij het stamboek, maar dat het veulen daarna wel prima bij de moeder weggehaald mag worden, zo ook het veulen van de nurse merrie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:03

kyrkelover schreef:
GEEEN van deze eigenaren wist van te voren dat dat zou gebeuren en GEEN van deze eigenaren hadden het kunnen voorkomen.

Nee maar de meeste eigenaren zouden zon merrie niet opnieuw voor de fok inzetten. En dat de oplossingen die daarvoor aangedragen worden als aanval op het stamboek gezien worden is wel erg paranoide. Aan de andere kant zou dat stamboek zich zo langzamerhand wel eens kunnen aanpassen aan de huidige medische mogelijkheden.
KI en ET niet toestaan om wildgroei te voorkomen lijkt wel erg simpel gedacht, er zou gewoon gelimiteerd gedekt kunnen worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:20

Nou Sarabande dat ben ik het niet met je eens genoeg van deze merries zijn opnieuw gedekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:34

kyrkelover schreef:
Nou Sarabande dat ben ik het niet met je eens genoeg van deze merries zijn opnieuw gedekt.

Ik heb het over de meeste, niet over monsters die lopen helaas ook rond. Beetje ridicuul om steeds met voorbeelden van slechtheid te komen om slechtheid goed te praten.